تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

نفس‎های کشکان به‎شماره افتاده …

  • کد خبر : 74142
  • 04 شهریور 1394 - 0:34

      حوضه‌ی آبریز رودخانه­‌ی کشکان با مساحتی معادل ۹۲۷۶ کیلومترمربع، حدود یک‎سوم از استان لرستان را دربرمی‌­گیرد، به‎طوری‎که شهرستان­‌های خرم­‌آباد، چگنی، الشتر، پلدختر و بخش­‌هایی از کوهدشت و نورآباد نیز در حوضه­ این رودخانه قرار دارند.  به گزارش میرملاس به نقل ایسنا، از بین رودخانه­‎های دائمی لرستان، رودخانه­ کشکان، تأثیرگذارترین رودخانه بر کشاورزی و […]

81684570-70036373 

 

 

حوضه‌ی آبریز رودخانه­‌ی کشکان با مساحتی معادل ۹۲۷۶ کیلومترمربع، حدود یک‎سوم از استان لرستان را دربرمی‌­گیرد، به‎طوری‎که شهرستان­‌های خرم­‌آباد، چگنی، الشتر، پلدختر و بخش­‌هایی از کوهدشت و نورآباد نیز در حوضه­ این رودخانه قرار دارند.

 به گزارش میرملاس به نقل ایسنا، از بین رودخانه­‎های دائمی لرستان، رودخانه­ کشکان، تأثیرگذارترین رودخانه بر کشاورزی و دامپروری لرستان است و کشاورزی و دامپروری بیش از نیمی از جمعیت استان به‎نحوی متأثر از آب رودخانه­ کشکان و سرشاخه‎های آن است.

 اما این روزها شاهد خشک شدن این رودخانه هستیم و نفسش به شماره افتاده و نفس‎های آخر خود را می‎کشد. کشاورزان و دامپروران لرستان نگران و غصه‎دار این مسأله هستند و چشم به رودخانه دوخته تا بلکه دوباره زنده شود و جان بگیرد.

 «رضا میرزایی»، یک کارشناس ارشد آب زیرزمینی در خصوص خشک شدن رودخانه‌ی کشکان، اظهار کرد: اثرات تنش آبی در استان لرستان و به‎ویژه در رودخانه‌ی کشکان و سرشاخه‏‎های آن، از اوائل دهه­‌ی هشتاد به‎طور محسوس آغاز شده و آمارها نشان می­‎دهد که آبدهی این رودخانه هر سال کاهش داشته است.

 وی افزود: این موضوع بارها توسط کارشناسان گزارش و هشدار داده شد اما متأسفانه هیچ­‎گاه این هشدارها جدی گرفته نشد، تا این‌که در نیمه‌ی نخست خردادماه آبدهی این رودخانه در محل ایستگاه هیدرومتری «کشکان – پلدختر» نسبت به دوره­ مشابه سال قبل ۹۲ و نسبت به آمار بلندمدت ۹۸ درصد کاهش و در پائین‌دست پلدختر تا تلاقی با رودخانه سیمره به‎طور کامل خشک شد که باعث وارد شدن خسارت‌های زیادی به کشاورزان پائین‌دست و تلف شدن آبزیان و فاجعه زیست‌محیطی شد.

 وی در خصوص علل و عوامل اصلی بحران آبی رودخانه کشکان، تصریح کرد: میانگین بارش‎­ها در حوضه‌ی کشکان در سال آبی جاری(۹۴-۹۳) تاکنون برابر ۲۹۴ میلی­‌متر بوده که نسبت به میانگین آمار بلندمدت استان ۳۲ – درصد کاهش نشان می­‎دهد.

 این دانشجوی دکتری زمین‎شناسی خاطرنشان کرد: عامل اصلی بحران کم‌آبی کشکان کاهش بارندگی‎ها و بروز خشکسالی­‎های متوالی دو دهه­ گذشته بوده که موجب کاهش شدید آبدهی یا خشک شدن چشمه­‎ها و سراب­‎های تغذیه‌کننده سرشاخه­‎های این رودخانه شده است.

 میرزایی در خصوص نقش ایستگاه­‎های پمپاژ در ایجاد بحران آبی رودخانه کشکان، خاطرنشان کرد: بحران فعلی و خشک شدن رودخانه­ کشکان مربوط به ایستگاه‎­های پمپاژ در دست ساخت نیست، چون هنوز هیچ یک از این پروژه­‎ها به بهره­‎برداری نرسیده و آبگیری نکرده‎­اند، اما در بخش توسعه‌ی منابع آب باید اقدامات هماهنگی بین دستگاه‎های اجرایی در حوضه رودخانه کشکان انجام شود که در آینده می‎تواند چالش‎های بخش آب این حوضه را برطرف کند.

 وی تصریح کرد: برروی سرشاخه­‎های رودخانه کشکان در شهرستان­‎های الشتر و منطقه­ چغلوندی تعداد دو دستگاه پمپاژ فیض‎آباد و نیله در حال ساخت است که تاکنون ساختمان و تأسیسات هر دو ایستگاه به اتمام رسیده و شبکه‌ی­ آنها بین ۲۵ تا ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و مقرر است که از دبی پایه رودخانه مقدار ۲۷۰۰ لیتر در ثانیه با اهداف تأمین آب ۳۵۰۰ هکتار اراضی دیم منطقه، آب برداشت کند.

 این کارشناس ارشد آب زیرزمینی گفت: ایستگاه پمپاژ میشاخور با اختصاص ۴۹۵ لیتر در ثانیه بیش از یک دهه قبل در پایین­‎تر از پل کشکان در شهرستان چگنی به کارفرمایی سازمان جهاد کشاورزی آغاز شده و تاکنون ساختمان و تأسیسات آن تکمیل شده و خط انتقال اصلی و شبکه آن در دست اجراست.

 وی اظهار کرد: هم‌اکنون بستر رودخانه کشکان در محل آبگیری این ایستگاه کاملاً خشک است با توجه به وضعیت موجود، در صورت تکمیل و راه‎­اندازی آن در سال­‎های آینده می­‎تواند بحران کم‌آبی کشکان را در حوزه‌ی شهرستان پلدختر و معمولان تشدید کند.

 این کارشناس در خصوص ایستگاه­‎های پمپاژ حوزه‌ی­ معمولان، تصریح کرد: عملیات اجرایی ایستگاه­‎های پمپاژ سرفراش، آمیران کوشکی، کلات زیودار و جلگه خلج با ظرفیت برداشت ۲۱۰۰ لیتر در ثانیه به کارفرمایی سازمان جهاد کشاورزی در سال ۱۳۹۳ آغاز شده که همگی بدون اختصاص و پروانه بهره‎برداری آب­ هستند.

 میرزایی یادآور شد: در صورت ادامه‌ی کار، تکمیل و بهره­‌برداری از این چهار ایستگاه در سال­‌های آتی، در فصل تابستان و دو ماهه‌ی نخست فصل پاییز با وضعیت نامطلوب آبدهی رودخانه کشکان، آبی به ایستگا­ه‎های پمپاژ در دست ساخت واشیان، جایدر و بان بازه چم مهر در پائین‌دست نمی‌رسد و حتی پیامدهای ناشی از این معضل، به‎صورت بروز مشکلات اجتماعی و امنیتی درون حوضه‎ای محتمل است.

وی در خصوص وضعیت آبدهی رودخانه کشکان و تداوم بحران در سال‎ آینده، خاطرنشان کرد: همه شواهد و قرائن حاکی از آن است که اگر مقدار بارش‏‎­ها در سال آبی ۹۵-۹۴ حتی بیش از حد نرمال باشد، بحران آبی در پائین‌دست رودخانه کشکان به‎ویژه در شهرستان­‎های چگنی، پلدختر و بخش معمولان، به مراتب شدیدتر از سال‎جاری(۱۳۹۳) است.

این دانشجوی دکتری زمین‎شناسی خاطرنشان کرد: تا فرصت باقی است، از یک‎طرف دستگاه­‎های اجرایی متوالی آب و خاک، باید با برنامه­‎ریزی صحیح و اقدامات اساسی و پیشگیرانه این بحران را مدیریت کنند و از طرف دیگر کشاورزان مناطق چگنی، خرم­‎آباد، معمولان و پلدختر برای جلوگیری از وارد شدن خسارت و فاجعه زیست‌محیطی، ضمن همکاری با دستگاه­‎های اجرایی، باید از کاشت محصولات تابستانه خودداری کنند.

میرزایی ادامه داد: کشکان دیگر ظرفیت توسعه ندارد و باید از تعریف پروژه‎های جدید بر روی این رودخانه خودداری کرد و با مهندسی ارزش، پروژه‎های ایستگاه پمپاژ در دست ساخت را ساماندهی و بازنگری کرد و متناسب با ظرفیت موجود رودخانه و آب بهنگام، با اجرای برنامه‎های کوتاه‎مدت، میان‎مدت و بلندمدت و جلب مشارکت بهره‎برداران و کشاورزان، این بحران را در آینده کنترل و مدیریت کرد.

وی در رابطه با پیامدهای ناشی از بحران آبی رودخانه کشکان بر زندگی و معیشت مردم، گفت: با توجه به این‌که تمرکز جمعیت ۶۵ درصدی کشاورز و دامپرور بخش کرخه‎نشین لرستان به‎ویژه شهرستان­‎های خرم‎­آباد، چگنی، الشتر و پلدختر در حاشیه رودخانه کشکان و سرشاخه­‎های آن قرار دارد و این قشر عظیم از طریق آب این رودخانه ارتزاق می­‎کنند، خشک شدن رودخانه کشکان، علاوه‌بر فاجعه‌ی زیست‌محیطی، بلکه آمار بیکاری را در لرستان به‎طور چشمگیری افزایش می‎­دهد و فقر و مهاجرت و درگیری و نزاع و مشکلات امنیتی و تبعات بعدی را به‎دنبال دارد.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=74142

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵
  1. امین جان سلام
    ای کاش بر عنوان مطلب می نگاشتی که نفس مردم به شماره افتاده ،نه نفس کشکان که واقعا جای تسلیت دارد

  2. باسلام به کارشناس محترم .به نظربنده انچه کشکان .سیمره.ویاهررودخانه دیگری راباچنین بحرانی مواجه ساخته عدم توانایی مدیران این بخش بوده وهست .کمااینکه باتوجه به شرایط اقلیمی سرزمینمان کشکان اینگونه خشکسالیها رادردوره های مختلف تجربه نموده وبه حیات خود ادامه داده.اماراعلام شده ازسوی شماجهت تامین اب ایستگاههای مورداشاره میزان برداشت .۵۲۹۵لیتربرداشت اب درثانیه رامیطلبد که این اماردرمقایسه باامارهای مجهول برداشت بی رویه اب ازاین رودخانه شایدمارابه اماروارقامی چندین برابربرساند.این گفته که چون این ایستگاهها هنوزبه بهره برداری نرسیده اندپس علت اصلی خشکیدن نیستند.درست است اماایستگاههای کوچک چندین برابراین میزان .اب برداشت مینمایند.واین مشکل مدیریتی نه تنها دراین بخش اعمال گردیده بلکه منابع اب زیرزمینی .وجنگلها ومراتع رانیز شامل گردیده .فجایع زیست محیطی دست اورد مدیریتهای بیماروناتوان دراین بخش است .شماازمدیران این بخش سوال بفرمایید چندلیترپروانه برداشت اب ازکشکان صادر نموده اند وچه میزان تسهیلات بلاعوض اعطا فرموده اند برای امرخوکفایی دربخش کشاورزی .وچه میزان اعتبارطی ده سال گذشته برای حفاظت ازمنابع طبیعی تامین نموده اند..

  3. دعا می کنیم که امسال باران ببارد.

  4. نفسم به شماره افتاده از به شمارش افتادن نفسهای تو ای کشگان

  5. انشاالله امسال سال پر بارانی خواهد بود.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.