- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

فرج علیپور : موسیقی لری و کردی را با تنظیمی به روز اجرا می‌کنیم / احتمال برگزاریِ کنسرت مشترکِ فرج علپور و ایرج رحمانپور

tal0 

 

 

به گزارش میرملاس ؛  کنسرت مشترک گروه «آوای عندلیت» و گروه «تال» ۵ شهریور در تالار وحدت برگزارمی‌شود.

نشست خبری این کنسرت صبح امروز دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۴ با حضور فرج علیپور و شاهو عندلیبی برگزار شد.

فرج علیپور در این نشست با اشاره به آنچه برای مردم ارائه می‌دهند، گفت: اجرای ما تا زمانی که مردم خسته شوند، ادامه دارد. کل برنامه هم در حدود ۲ ساعت طول می‌کشد.

وی ادامه داد: پیش از این اجرایی با همین گروه در تالار وحدت داشتیم که با استقبال خوبی از سوی علاقه‌مندان روبه‌رو شد. پس از آن هم تقاضاهای بسیاری به دست ما رسید که می‌خواستند بار دیگر این اجرا را در تهران تکرار کنیم. خوشبختانه شرایط برای اجرای مجدد فراهم شد.

این نوازنده کمانچه درباره تنظیم قطعات تاکید کرد: سعی می‌کنیم که تنظیم قطعه‌ها به روال قدیم نباشد. در گذشته همه اجراها با یک کمانچه و یک تنبک اجرا می‌شد. اما امروز باید به روز بود. جوانان گروه، قطعه‌ها را به گونه‌ای امروزی تنظیم می‌کنند.

احتمال برگزاریِ کنسرت مشترکِ فرج علپور و ایرج رحمانپور

فرج علیپور در صبحت‌هایش به همکاری با ایرج رحمانپور خواننده موسیقی لرستان اشاره کرد و گفت: اثری را پسرم میلاد آهنگسازی کرده که موسیقی‌اش ضبط شده و ضبط آوازش باقی مانده است. امیدواریم به زودی این اثر آماده انتشار شود.

وی افزود: اگر شرایط فراهم شود، امیدواریم که کنسرتی با آقای رحمانپور که حاصل همین آلبوم باشد هم داشته باشیم. درست مانند اجراهایی که در گذشته داشتیم.

علیپور گفت: البته مشکلات بسیاری در بازار موسیقی وجود دارد. بحث کپی‌رایت ما را بسیار آزار می‌دهد. خودم حدود ۱۵ سال است که اثری جدید منتشر نکرده‌ام. امیدوارم برای این معضل چاره‌ای اندیشیده شود

این خواننده در پایان صحبت‌هایش با تشکر از مردم علاقه‌مند به موسیقی تاکید کرد: تشکر می‌کنم از همه مردمانی که موسیقی سرزمینشان را دوست دارند و با وجود مشکلات روزمره‌ی بسیار، ما را در اجراها تنها نمی‌گذارند.

همکاری با فرج علیپور برایم افتخار بزرگی است

در بخش دیگری از این نشست شاهو عندلیبی خواننده بخش کردی و نوازنده نی، گفت: همکاری ما از سال ۱۳۸۱ و با اجرای مشترک با آقای فرج علیپور در جشنواره موسیقی کردستان عراق آغاز شد. همان اجرا هم زمینه‌ای شد تا موسیقی و فرهنگ مشترکِ قوم کرد و لر را ارائه دهیم.

عندلیبی درباره همکاری با علیپور تاکید کرد:‌فرج علیپور از نوازندگان و خوانندگان بزرگ موسیقی لرستان بوده که این موسیقی را به جهان شناسانده است. برای من افتخار بزرگی است که با ایشان همکاری دارم.

این نوازنده نی درباره موسیقی کردی گفت: موسیقی کردی در دارای پیشینه‌ی دور و درازی است که تاثیر بسیاری هم روی موسیقی ایرانی داشته است. کردستان خوانندگان بزرگی مانند مظهر خالدی، سیدعلی اصغر کردستانی، بیژن کامکار و زنده یاد ایرج عندلیبی را داشته است. کسی مانند شجریان بارها گفته که بسیار تحت تاثیر آوازهای سیدعلی‌اصغر کردستانی بوده و تصنیف «روسربنه به بالین» را نیز براساس یکی از آثارِ این خواننده اجرا کرده است.

عندلیبی درباره قطعه‌هایی که در کنسرت پیش رو اجرا می‌کنند، گفت: در این اجرا توجه ویژه‌ای به آوازهای اصیل کردی داریم. قطعه‌های بخش کردی در این اجرا به ساخته‌های من و زنده یاد پدرم ایرج عندلیبی اختصاص دارد. البته قطعه‌های شناخته شده‌ی موسیقی کردی را هم در این اجرا گنجانده‌ایم.

وی ادامه داد: «نشمیل نشمیل»، «نجیبی» و «لیلی گیان» قطعه‌هایی هستند که من به زبان کردی می‌خوانم.

اجرای ما برای همبستگی میان قوم لر و کرد است

عندلیبی تاکید کرد: برای ترکیب موسیقی لری و کردی من با بینش عمیقی به این مقوله نگاه کردم. پیشنهاد اجراهای مشترک میان این دو موسیقی را من به استاد علیپور ارائه دادم. هدف اصلی هم ایجاد همبستگی میان دو قوم لر و کرد بود.

این خواننده درباره اجرای حرکات آیینی در کنسرت گفت: مخالف استفاده از حرکات آیینی در کنسرت‌ هستم. مردم برای شنیدن موسیقی به سالن می‌آیند. البته رقص و موسیقی محلی از هم جدا نیستند، اما به نظرم درک کنسرت‌ها بهتر است تنها به موسیقی اکتفا کرد.

وی ادامه داد: موسیقی فولکلوریک هم در بخش مالی و هم در بخش تبلیغاتی در همه جای دنیا جذابیت‌های بسیاری دارد و مردم بهای زیادی به این موسیقی می‌دهند.

در بخش دیگری از این نشست میلاد علیپور تنظیم کننده قطعه‌های این کنسرت، توضیحات کوتاهی درباره سازبندی و تنظیم قطعه‌ها ارائه داد و گفت: سازبندی کلی ما براساس همان سازهای اصلی موسیقی لرستان است. یعنی کمانچه، تنبک و سُرنا. اما از سازهای امروزی هم برای بهتر کردن صدا بهره برده‌ایم.

اعضای گروه موسیقی «تال» و «آوای عندلیب» عبارتند از: فرج علیپور خواننده و نوازنده کمانچه، مسلم علیپور نوازنده کمانچه، میلاد علیپور تنظیم کننده و نوازنده تار، حمید بهروزی‌نیا نازنده تار، مریم خدابخش نوازنده عود، هلیا فیض‌پور نوازنده بم‌تار، مهدی مرتضایی نوازنده سنتور، ماهور زمانه‌پور نوازنده تنبک، شایان ریاحی نوازنده سازهای کوبه‌ای، محمد عنایتی نوازنده دف و محسن کیهانی‌نژاد نوازنده سُرنا.

کنسرت مشترک گروه «آوای عندلیت» و گروه «تال» ۵ شهریور ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزارمی‌شود.