تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

عملیات اجرایی سد معشوره بدون کار کارشناسی و تنظیم قرارداد شروع شده است / تغییر مشخصات فنی سد معشوره/ حجم آبگیری محدود تر می شود

  • کد خبر : 74239
  • 06 شهریور 1394 - 14:39

    معاون اجرایی رییس جمهور گفت: عملیات اجرایی سد معشوره از ابتدا بدو ن کار کارشناسی و تنظیم قرارداد با پیمانکار شروع شده استه است. محمد شریعتمداری روز جمعه در مراسم افتتاح ایستگاه فیض آباد شهرستان سلسله گفت: در اجرای این طرح پیش از از تنظیم قرار داد ،مبلغ ۵۰۰مییلیارد ریال برای آغاز عملیات […]

 

 

معاون اجرایی رییس جمهور گفت: عملیات اجرایی سد معشوره از ابتدا بدو ن کار کارشناسی و تنظیم قرارداد با پیمانکار شروع شده استه است.

محمد شریعتمداری روز جمعه در مراسم افتتاح ایستگاه فیض آباد شهرستان سلسله گفت: در اجرای این طرح پیش از از تنظیم قرار داد ،مبلغ ۵۰۰مییلیارد ریال برای آغاز عملیات اجرایی سد به پیمانکار داده شده است که باعث مشکل وتاخیر در انجام وعملیاتی شدن پروژه در وزارت نیروشده است. 
وی با اشاره به پیگیری ها استاندار لرستان گفت: عملیات ساخت این سد با تغییر مشخصات فنی و اصلاح نقشه ها وبا حجم آبگیری محدودتر و مخزن کوچکتر که لطمه ای هم به محیط زیست وارد نکند اجرایی می شود.
وی گفت: سد معشوره کوهدشت با تغییر مشخصات فنی برای تامین حداقل آب مورد نیاز بخش کشاورزی شهرستان کوهدشت و همچنین به عنوان یک سد تنظیمی برای شهرستان پلدختر وپایین دستو همچنین برای جلوگیری وکنترل آسیب ها وسیلابهای در مناطق پایین دست عملیاتی می شود . 
شریعتمداری گفت: پرداخت هزینه وکار غیر کارشناسی در ابتدای آغاز عملیات اجرایی این سدا باعث شد در تنظیم قرارداد با وزارت نیرو با تاخیر مواجه شویم. 
وی گفت: با پیگیری های مکرر استاندار لرستان و جلسات کارشناسی که در تهران برگزار شد و منافع این سد برای مردم منطقه و مناطق بالادستی وپایین دستی که در این جلسات مورد بررسی قرار گرفت عملیات اجرایی شدن آن پس از ده سال آغاز شد.
سد معشوره یک سد بتونی دوقوسی در دست احداث است که در استان لرستان،شهرستان کوهدشت قرار دارد.ساخت این سد مناقشه های زیادی را بین استان خوزستان و استان لرستان به وجود آورد.
هدف از احداث این سد،کنترل سیلاب ها و مدیریت سیلاب های رودخانه کشکان،اشتغال زایی،توسعه گردشگری و تامین آب مورد نیاز ۳۶ هزار هکتار از اراضی پایین دست است.
این سد در دولت محمود احمدی نژاد کلنگ زنی شده که در دولت یازدهم به علت نداشتن مجوز ماده ۲۱۵ و نیز نداشتن توجیه اقتصادی متوقف شد که این توقف از سوی مردم استان لرستان با واکنش های زیادی روبرو شد اما پی گیری رسانه های استان و حضور اعتراض آمیز مردم و در نهایت جلب توجه مقامات ارشد کشوری به پرونده ای حساس تبدیل شد که نیازمند تصمیم گیری عاجل بود و در پی همین امر،.وزیر نیرو در دولت یازدهم با سفر به کوهدشت و بازدید میدانی از پروژه مشکلات آن را از نزدیک بررسی نمود.
مناقشات بر سر احداث این سد حیاتی در نهایت با تاکیدا مستقیم حسن روحانی رئیس جموری دولت یازدهم به پایان رسید و با دستور مستقیم او احداث پروژه تایید و مقدمات احداث آن مهیا شد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=74239

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 32در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳۲
  1. دیدید حرف کاییدی درست درومد نه ملکشاهی

    • وی گفت: سد معشوره کوهدشت با تغییر مشخصات فنی برای تامین حداقل آب مورد نیاز بخش کشاورزی شهرستان کوهدشت و همچنین به عنوان یک سد تنظیمی برای شهرستان پلدختر وپایین دستو همچنین برای جلوگیری وکنترل آسیب ها وسیلابهای در مناطق پایین دست عملیاتی می شود .

    • فرمایش دکتر ملکشاهی صحیح بود به کاهدان زدی عزیز دل برادر انصاف را رعایت کنید

    • ۱- تمام مردم اعم از استاندار- کاییدی- وزارت نیرو-استاندار ونمایندگان خوزستان -جهانگیری و شریعتمداری -همه می گویند معشوره تغییر کاربری یا همان تغییر مشخصات فنی داده اما اقای ملکشاهی باور ندارد البته حق هم دارد چرا که توی تاریخ سابقه نداشته است که چنین امری اتفاق بیفتد
      اما تغییر کار بری سد یعنی از ابی کشاورزی به برقی تبدیل شده است واین به درد شهرستان نمی خورد مگه ما مشکل کمبود برق داریم ویا اگر هم داریم ایا این کار همان کاری است دکه از اول انقلاب تا الان مسولان وعده داده بودند
      این تغییر کار بری همان وعده ای است که دارابی نماتینده اندیمشک در حضور جهانگیری نوید ان را به خوزستانی ها داد وگفت دولت اجازه برداشت یک لیوان اب از معشوره را نخواهد داده
      تازه اگر هم ابی بماند رومشگان وطرحان از ان حذف خواهند شد

  2. آقای ملکشاهی پاسخگو باشید

  3. احتمالا به دلایل خیلی زیاد و به خاطر زیر سوال رفتن این و آن تا پایان این دولت طرح این سد از سد ملی به برکه محلی تبدیل خواهد شد

  4. آقای ملکشاهی که گفته بود اگه تغییراتی در میزان برداشت سد محشوره از آب کشکان داده شود یعنی کمتر شود استعفا میدم!!!!! پس حالا بفرما استعفا بده جناب نماینده پرتلاش!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  5. من نمی دونم واقعا ملکشاهی بازم کاندیدا میشه؟

  6. ۲ سال دیگه گفته می شه:
    امکان ایجاد سد معشوره وجود ندارد
    برای جبران آن یکسال جریمه ی وامهای کشاورزی بخشوده شد به مردم سلحشور کوهدشت

  7. بنده حقیر از ابتدای شروع بکار این پروژه خدمت بعضی از بزرگان گفتم تقایان این
    گرچژه هنوز طرح توجیحی و موافقتهای زیست محیطی نداره با مشکل رکود کاری مواجه میشه
    اما توجهی نکردند فقط طبیعت زیبا منطقه را از بین بردند

  8. آقای ملکشاهی معشوره را رها نمودی به خاطر برداشت از آب سد هون مونی ایلام ولی دست خدا بالاتر بود هم از آن محروم شدی هم از معشوره

  9. نمایینده محترم کوهدشت توضیح به مردم دهد

  10. اینم جواب آقای شیخی

  11. یقین داشته باشیم این وعده اخیر هم برای دلداری مردم است و در نهایت پروژه مذکور در حد بسیار کوچکتری و در خوشبینانه ترین حالت جهت تامین آب شرب کوهدشت و چگنی و پلدختر اجرایی خواهد شد . البته اگر در این حد هم باشد جای بسی شکر گذاریست

  12. زنده باد استاندارد عزیز

  13. فردا میگن یه سد کوچیک واسشون بزنید که آب آشامیدنی بخشی از کوهدشت تامین بشه والا ……….! اگه سرچشمه آب همین سد از خوزستان بود مگه خوزستان اجازه میداد یه قطره آب وارد کوهدشت بشه ..والا.

  14. فیل سفید
    ——————————————————————————
    حکایت های مدیریتی

    نوع کمیابی از فیل‌ها وجود دارند که رنگ آنها قرمز-قهوه‌ای است و وقتی پوست آنها خیس باشد رنگ پوست، صورتی روشن خواهد بود. در زمان‌های دور در جنوب شرق آسیا، به این نوع فیل‌ها، فیل سفید می‌گفتند و آن را مقدس می‌شمردند و بر اساس قانون، کشتن فیل سفید یا کار کشیدن از آن ممنوع بود و این رسم هنوز در کشورهای برمه و تایلند وجود دارد.

    در آن زمان‌ها، فیل سفید را سمبل قدرت و عدالت می‌دانستند و پادشاهان تلاش می‌کردند که از این فیل‌ها پیدا کنند و از آنها مراقبت کنند و با هدف بزرگ نشان دادن خود، معمولاً به عنوان تحفه به حاکمان و پادشاهان دیگر کشورها هدیه می‌دادند. با توجه به نادر بودن فیل سفید، نگهداری و مراقبت از آنها به شکل ویژه و با صرف هزینه‌های زیادی انجام می‌شد.

    کسی که فیل سفید را به عنوان هدیه دریافت می‌کرد از یک سو برایش خوب بود که از پادشاه تحفه‌ای مقدس و بابرکت دریافت کرده است و جزو افتخارتش محسوب می‌شد و از سوی دیگر بد بود چون باید هزینه‌های زیادی صرف نگهداری آن می‌کرد و مجبور بود این هزینه‌ها را تا زمانی که فیل زنده بود خرج کند در حالی که هیچ استفاده دیگری هم نداشت.

    ——————————————————————————–

    شرح حکایت
    در اینگونه کارهای عمرانی ،فیل سفید استعاره‌ای برای کار، اقدام، سرمایه‌گذاری یا پروژه‌ای است که به خاطر هزینه‌های زیاد برای بهره‌برداری و نگهداری غیرسودآور است و به احتمال زیاد غیرسودآور باقی خواهد ماند و حتی احتمال عدم اجرا با توجه به مشمول زمان هست و حالا این فیل سفید ما (سد گاوشمار) به دلایل مختلف، از جمله (مسائل سیاسی حاکم بر شهرستان وهزینه‌های انجام شده) فعلا تا پایان سیکل سیاسی سال جاری کنار گذاشته نمی‌شود.
    …………………………………………………………………………………………………………

    حالا چه فیل‌های سفیدی در کوهدشت، اداره و حتی در زندگی شخصی و خانوادگی خود می‌شناسید بیان کنید؟
    …………………………………………………………………………………………………………..
    کلیدواژه‌ها : فیل سفید ؛ white elephant
    ………………………………………………………………………………………………………….
    حمیدآزادبخت

  15. وی گفت: «عملیات ساخت این سد با تغییر مشخصات فنی و اصلاح نقشه ها و با حجم آبگیری محدودتر و مخزن کوچکتر و… اجرایی می شود.»
    این یعنی کشک! یعنی حجمش یک هشتم شود.

    ای کسانی که درد مردم را با سه واسطه درک می کنید! در تدبیر شما امیدی برای شهرستان کوهدشت نیست. اگر درد را بی واسطه درک می کنید و چنین بی تفاوتید، در وجدان شما امیدی برای ما نیست.

  16. گفتیم:«این طرح توجیه لازم علمی و فنی را ندارد،
    اگر می خواهید واقعاً از آن دفاع کنید، توجیه علمی و فنی لازم رو ابتدا بیابید
    و با استدلال برای مردم و دیگران صحبت کنید».
    گفتند:
    ««««««نیاز به دفاع علمی نیست، خیلی چیزها را می شود با وسط کشیدن مردم دفاع کرد!!»»»»»»»»
    .
    .
    شهرستانها و دیارهای دیگر هم مردم خودشان را دارند
    منتها چیزی که شهرستان ما نداشت
    توجیه علمی، فنی و اقتصادی قوی بود
    .
    «العلم السلطان»

  17. اقای ملکشاهی در پیشگاه مردم چه جوابی داریدخدا کنه کاندید بشید این دور هم تا متوجه بشید مردم چقدر از دست شما ناراحتن

  18. آقای ملکشاهی جواب بده

  19. متاسفم برای شما اگر پیگیری آقای ملکشاهی نبود اگر وزیر نیرور را احضار نمی کرد که کلا سد تعطیل می شد شما بی سوادان فقط بگذارید کلاه دیگران سرتان بماند ملکشاهی آنچنان قدرتمند مثل کوه استوار وقوی هستند که یاوه گویی نیاز به ژاسخ ندارد من ژاسخ شمارا دادم بریدکه نمی توانید خدمت های دکتر را نادیده بگیرید.

  20. مردم شریف کوهدشت نگران نباشند آقای ملکشاهی برای کارهای که می بایست انجام دهد و نداده جوابهای قانع کننده و خوبی دارد پس جواب این مصیبت را هم با ارامش خاص ایشان خواهیم شنید

  21. برادر یا خانم آشنا چرا اینقدر هول وردداشته و اشفته و پریشانی ما که توهینی به آقای نمایند محترم نکردیم اینکه از ایشون جواب خواستیم و مطالبه قانونی ازش داریم متهم به بی سوادی هستیم آقا یا خانم محترم

  22. آقای آشنا کسی مثل کوه استوار است که از حق مردم دفاع کند.با شعار دادن که محبوبیت بدست نمی اید

  23. خبرخوبی نبود؟چون حقیقت تلخ است .دیشب راراحت خوابیدیم اما امشب راچه کنیم ؟.همین دیشب بود درخواب دیدم نمایندگان استان چهاریاپنج پرچم برچهاریاپنج دریچه سدبرافراشته وخیل هوادارانشان اب درگونی خودریخته وبه مزارع میبردند .من هم گرچه زمینی ندارم وزراعتی ازخوشی بال دراورده وپرواز کنان نظاره میکردم.کشاورزی رادران میان شناختم که یکصدگونی زیربغل داشت ..باخودم گفتم چه بی انصاف ..همه چندگونی بیشترندارندواو….گونیهایش راپراب کردورفت پرکشیدم ودنبالش کردم بی انصاف گونی های اضافه اب رادرچاه خشکیده اش که قبلا به بهانه مرغداری حفرکرده بودمیریخت…واین همان کشاورزی بود که ذرت دروشده اش رادوباره درانبارکمباین میریخت واعلام کردند کشاورزنمونه ذرت کاربه سفرسیاحتی زیارتی باهزینه جهادکشاورزی رفت..خلاصه نماینده گان ادوار گذشته وحال واینده گونیها رابدون هیچ چشمداشتی پر میکردند…وگاه کشاورزی فریادمیزد گونی مرا ..بااخن..نماینده گان هم ازسرلطف ودلداده گی جفت پا درگونی رفته واب رالگد کوب میکردند تا گونی اب بیشتری رادرخودانبارکند…حتی دیدم چندگونی هم لت وپارشد…مزارع چنان سرسبز شده بودوبارور که دولبو رابارقاطری کرده بودندوقاطرزیرسنگینی بارسه قلو زاییده بودوچون یکی ازقلوهایش ماده بودبه سرش گل میمالیدوصورتش راباناخن ریش کرده بود..وصف ان خواب شیرین نتوان کرد…اما دل خوش کرده بودم امشب دوباره پرواز میکنم ….نکنددریچه های سدراهم انطرفی کنند وامشب مردمان انسو خواب ببینند.وپروبالم چیده شود…نکندحجم سدچندگونی بیشترنباشد…نکند نماینده گان ماتاهزاربیشتربلد نیستندبشمارند….نکندسدرامحمدحسین ازادبخت ساخته وبه خانه برده اندویک پارچ اب بیشترظرفیت ندارد….نکنداصلابه جای سدمیخواهندپلی برای مهاجرت سهل واسان به شهرها بزنند…..نکندیکی دیگربیایدوبگویدان ممه رالولوبرد……نکندیکی بیایدوبگوید من سددیگری مصوب کرده ام ونکندگونیهاخشک بماند…..ونکندمن هم بااین وعده هارعیت شوم….کسی چه میداند.نکنداعلت این خواب خوردن بورانی سیب زمینی باسیب زمینی بهارهمدان باپیازداغ پیازلاله جین وزردچوبه هندوستان بوده ….

  24. واقعادمت گرم….عجب خواب حقیقتی…..افسوس!برسادگی این دیار!!!!!!

  25. هزارتا از از حرفها و جلسات برای مردم بد بخت کوهدشت آآآآّببببببببببببببببب نمیشه تورا بخدا کاری
    بکنید مردم که همه کارشناس نیستند اونا فقط آب میخوان . آب آب آب آب .
    هر کس

    چند سال سوار سد معشوره میشه تو بیابونای کوهدشت پارو میزنه . بعد نوبت دیگری میاد که تا حالا هیچ کاری نشده . من درستش می کنم …………. خلاصه ما که داریم خلاص میشم. یک مرتبه کاررا تمام کنید .یا آره یا نه. این حرفها حبابه روی آبه البته اگر آبی باشه .

    آب آب آب آب آب

  26. مقدار محدود ذکر شده چه مقدار است؟ اراضی که با آن از دیم به آبی تغیر کاربری داده می شود چقدر است؟چرا تاریخی برای اتمام کار ذکر نمی شود آیا نسل ما شاهد بهر برداری از آن خواهد بود؟ آیا متاسب با تورم برایپیشرفت کار منابع مالی تزریق می شود؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.