کد خبر : 74239
تاریخ انتشار : ۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 798 بازدید

عملیات اجرایی سد معشوره بدون کار کارشناسی و تنظیم قرارداد شروع شده است / تغییر مشخصات فنی سد معشوره/ حجم آبگیری محدود تر می شود

    معاون اجرایی رییس جمهور گفت: عملیات اجرایی سد معشوره از ابتدا بدو ن کار کارشناسی و تنظیم قرارداد با پیمانکار شروع شده استه است. محمد شریعتمداری روز جمعه در مراسم افتتاح ایستگاه فیض آباد شهرستان سلسله گفت: در اجرای این طرح پیش از از تنظیم قرار داد ،مبلغ 500مییلیارد ریال برای آغاز عملیات […]

 

 

معاون اجرایی رییس جمهور گفت: عملیات اجرایی سد معشوره از ابتدا بدو ن کار کارشناسی و تنظیم قرارداد با پیمانکار شروع شده استه است.

محمد شریعتمداری روز جمعه در مراسم افتتاح ایستگاه فیض آباد شهرستان سلسله گفت: در اجرای این طرح پیش از از تنظیم قرار داد ،مبلغ 500مییلیارد ریال برای آغاز عملیات اجرایی سد به پیمانکار داده شده است که باعث مشکل وتاخیر در انجام وعملیاتی شدن پروژه در وزارت نیروشده است. 
وی با اشاره به پیگیری ها استاندار لرستان گفت: عملیات ساخت این سد با تغییر مشخصات فنی و اصلاح نقشه ها وبا حجم آبگیری محدودتر و مخزن کوچکتر که لطمه ای هم به محیط زیست وارد نکند اجرایی می شود.
وی گفت: سد معشوره کوهدشت با تغییر مشخصات فنی برای تامین حداقل آب مورد نیاز بخش کشاورزی شهرستان کوهدشت و همچنین به عنوان یک سد تنظیمی برای شهرستان پلدختر وپایین دستو همچنین برای جلوگیری وکنترل آسیب ها وسیلابهای در مناطق پایین دست عملیاتی می شود . 
شریعتمداری گفت: پرداخت هزینه وکار غیر کارشناسی در ابتدای آغاز عملیات اجرایی این سدا باعث شد در تنظیم قرارداد با وزارت نیرو با تاخیر مواجه شویم. 
وی گفت: با پیگیری های مکرر استاندار لرستان و جلسات کارشناسی که در تهران برگزار شد و منافع این سد برای مردم منطقه و مناطق بالادستی وپایین دستی که در این جلسات مورد بررسی قرار گرفت عملیات اجرایی شدن آن پس از ده سال آغاز شد.
سد معشوره یک سد بتونی دوقوسی در دست احداث است که در استان لرستان،شهرستان کوهدشت قرار دارد.ساخت این سد مناقشه های زیادی را بین استان خوزستان و استان لرستان به وجود آورد.
هدف از احداث این سد،کنترل سیلاب ها و مدیریت سیلاب های رودخانه کشکان،اشتغال زایی،توسعه گردشگری و تامین آب مورد نیاز 36 هزار هکتار از اراضی پایین دست است.
این سد در دولت محمود احمدی نژاد کلنگ زنی شده که در دولت یازدهم به علت نداشتن مجوز ماده 215 و نیز نداشتن توجیه اقتصادی متوقف شد که این توقف از سوی مردم استان لرستان با واکنش های زیادی روبرو شد اما پی گیری رسانه های استان و حضور اعتراض آمیز مردم و در نهایت جلب توجه مقامات ارشد کشوری به پرونده ای حساس تبدیل شد که نیازمند تصمیم گیری عاجل بود و در پی همین امر،.وزیر نیرو در دولت یازدهم با سفر به کوهدشت و بازدید میدانی از پروژه مشکلات آن را از نزدیک بررسی نمود.
مناقشات بر سر احداث این سد حیاتی در نهایت با تاکیدا مستقیم حسن روحانی رئیس جموری دولت یازدهم به پایان رسید و با دستور مستقیم او احداث پروژه تایید و مقدمات احداث آن مهیا شد.

 

 

درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت )

دیدگاه ها

احمد در گفته :

دیدید حرف کاییدی درست درومد نه ملکشاهی

[پاسخ]

ناشناس پاسخ در تاريخ جمعه ۶ شهریور , ۱۳۹۴ ۱۹:۰۴:

وی گفت: سد معشوره کوهدشت با تغییر مشخصات فنی برای تامین حداقل آب مورد نیاز بخش کشاورزی شهرستان کوهدشت و همچنین به عنوان یک سد تنظیمی برای شهرستان پلدختر وپایین دستو همچنین برای جلوگیری وکنترل آسیب ها وسیلابهای در مناطق پایین دست عملیاتی می شود .

[پاسخ]

سوری پاسخ در تاريخ شنبه ۷ شهریور , ۱۳۹۴ ۰۸:۲۷:

فرمایش دکتر ملکشاهی صحیح بود به کاهدان زدی عزیز دل برادر انصاف را رعایت کنید

[پاسخ]

رومشگانی پاسخ در تاريخ شنبه ۷ شهریور , ۱۳۹۴ ۰۸:۳۰:

1- تمام مردم اعم از استاندار- کاییدی- وزارت نیرو-استاندار ونمایندگان خوزستان -جهانگیری و شریعتمداری -همه می گویند معشوره تغییر کاربری یا همان تغییر مشخصات فنی داده اما اقای ملکشاهی باور ندارد البته حق هم دارد چرا که توی تاریخ سابقه نداشته است که چنین امری اتفاق بیفتد
اما تغییر کار بری سد یعنی از ابی کشاورزی به برقی تبدیل شده است واین به درد شهرستان نمی خورد مگه ما مشکل کمبود برق داریم ویا اگر هم داریم ایا این کار همان کاری است دکه از اول انقلاب تا الان مسولان وعده داده بودند
این تغییر کار بری همان وعده ای است که دارابی نماتینده اندیمشک در حضور جهانگیری نوید ان را به خوزستانی ها داد وگفت دولت اجازه برداشت یک لیوان اب از معشوره را نخواهد داده
تازه اگر هم ابی بماند رومشگان وطرحان از ان حذف خواهند شد

[پاسخ]

رومشگانی پاسخ در تاريخ شنبه ۷ شهریور , ۱۳۹۴ ۲۰:۰۱:

چی بگیم

[پاسخ]

اصلاح طلب در گفته :

آقای ملکشاهی پاسخگو باشید

[پاسخ]

ناشناس در گفته :

احتمالا به دلایل خیلی زیاد و به خاطر زیر سوال رفتن این و آن تا پایان این دولت طرح این سد از سد ملی به برکه محلی تبدیل خواهد شد

[پاسخ]

ناشناس پاسخ در تاريخ شنبه ۷ شهریور , ۱۳۹۴ ۰۹:۲۷:

واقعن گل گفتی.

[پاسخ]

منفرد در گفته :

آقای ملکشاهی که گفته بود اگه تغییراتی در میزان برداشت سد محشوره از آب کشکان داده شود یعنی کمتر شود استعفا میدم!!!!! پس حالا بفرما استعفا بده جناب نماینده پرتلاش!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

[پاسخ]

من نمی دونم واقعا ملکشاهی بازم کاندیدا میشه؟

[پاسخ]

ناشناس در گفته :

2 سال دیگه گفته می شه:
امکان ایجاد سد معشوره وجود ندارد
برای جبران آن یکسال جریمه ی وامهای کشاورزی بخشوده شد به مردم سلحشور کوهدشت

[پاسخ]

کارشناس در گفته :

بنده حقیر از ابتدای شروع بکار این پروژه خدمت بعضی از بزرگان گفتم تقایان این
گرچژه هنوز طرح توجیحی و موافقتهای زیست محیطی نداره با مشکل رکود کاری مواجه میشه
اما توجهی نکردند فقط طبیعت زیبا منطقه را از بین بردند

[پاسخ]

آقاي ملكشاهي معشوره را رها نمودي به خاطر برداشت از آب سد هون موني ايلام ولي دست خدا بالاتر بود هم از آن محروم شدي هم از معشوره

[پاسخ]

کوهدشتی در گفته :

نمایینده محترم کوهدشت توضیح به مردم دهد

[پاسخ]

اینم جواب آقای شیخی

[پاسخ]

محمد امرایی در گفته :

یقین داشته باشیم این وعده اخیر هم برای دلداری مردم است و در نهایت پروژه مذکور در حد بسیار کوچکتری و در خوشبینانه ترین حالت جهت تامین آب شرب کوهدشت و چگنی و پلدختر اجرایی خواهد شد . البته اگر در این حد هم باشد جای بسی شکر گذاریست

[پاسخ]

گلاره در گفته :

زنده باد استاندارد عزيز

[پاسخ]

سجاد در گفته :

فردا میگن یه سد کوچیک واسشون بزنید که آب آشامیدنی بخشی از کوهدشت تامین بشه والا ……….! اگه سرچشمه آب همین سد از خوزستان بود مگه خوزستان اجازه میداد یه قطره آب وارد کوهدشت بشه ..والا.

[پاسخ]

حمیدآزادبخت در گفته :

فيل سفيد
——————————————————————————
حکایت های مدیریتی

نوع كميابي از فيل‌ها وجود دارند كه رنگ آنها قرمز-قهوه‌اي است و وقتي پوست آنها خيس باشد رنگ پوست، صورتي روشن خواهد بود. در زمان‌هاي دور در جنوب شرق آسيا، به اين نوع فيل‌ها، فيل سفيد مي‌گفتند و آن را مقدس مي‌شمردند و بر اساس قانون، كشتن فيل سفيد يا كار كشيدن از آن ممنوع بود و اين رسم هنوز در كشورهاي برمه و تايلند وجود دارد.

در آن زمان‌ها، فيل سفيد را سمبل قدرت و عدالت مي‌دانستند و پادشاهان تلاش مي‌كردند كه از اين فيل‌ها پيدا كنند و از آنها مراقبت كنند و با هدف بزرگ نشان دادن خود، معمولاً به عنوان تحفه به حاكمان و پادشاهان ديگر كشورها هديه مي‌دادند. با توجه به نادر بودن فيل سفيد، نگهداري و مراقبت از آنها به شكل ويژه و با صرف هزينه‌هاي زيادي انجام مي‌شد.

كسي كه فيل سفيد را به عنوان هديه دريافت مي‌كرد از يك سو برايش خوب بود كه از پادشاه تحفه‌اي مقدس و بابركت دريافت كرده است و جزو افتخارتش محسوب مي‌شد و از سوي ديگر بد بود چون بايد هزينه‌هاي زيادي صرف نگهداري آن مي‌كرد و مجبور بود اين هزينه‌ها را تا زماني كه فيل زنده بود خرج كند در حالي كه هيچ استفاده ديگري هم نداشت.

——————————————————————————–

شرح حكايت
در اینگونه کارهای عمرانی ،فيل سفيد استعاره‌اي براي كار، اقدام، سرمايه‌گذاري يا پروژه‌اي است كه به خاطر هزينه‌هاي زياد براي بهره‌برداري و نگهداري غيرسودآور است و به احتمال زياد غيرسودآور باقي خواهد ماند و حتی احتمال عدم اجرا با توجه به مشمول زمان هست و حالا این فیل سفید ما (سد گاوشمار) به دلايل مختلف، از جمله (مسائل سیاسی حاکم بر شهرستان وهزينه‌هاي انجام شده) فعلا تا پایان سیکل سیاسی سال جاری كنار گذاشته نمي‌شود.
…………………………………………………………………………………………………………

حالا چه فيل‌هاي سفيدي در کوهدشت، اداره و حتي در زندگي شخصي و خانوادگي خود مي‌شناسيد بيان كنيد؟
…………………………………………………………………………………………………………..
كليدواژه‌ها : فيل سفيد ؛ white elephant
………………………………………………………………………………………………………….
حمیدآزادبخت

[پاسخ]

پرويز گراوند در گفته :

وی گفت: «عملیات ساخت این سد با تغییر مشخصات فنی و اصلاح نقشه ها و با حجم آبگیری محدودتر و مخزن کوچکتر و… اجرایی می شود.»
اين يعني كشك! يعني حجمش يك هشتم شود.

اي كساني كه درد مردم را با سه واسطه درك مي كنيد! در تدبير شما اميدي براي شهرستان كوهدشت نيست. اگر درد را بي واسطه درك مي كنيد و چنين بي تفاوتيد، در وجدان شما اميدي براي ما نيست.

[پاسخ]

Θ∞Θ در گفته :

گفتیم:«این طرح توجیه لازم علمی و فنی را ندارد،
اگر می خواهید واقعاً از آن دفاع کنید، توجیه علمی و فنی لازم رو ابتدا بیابید
و با استدلال برای مردم و دیگران صحبت کنید».
گفتند:
««««««نیاز به دفاع علمی نیست، خیلی چیزها را می شود با وسط کشیدن مردم دفاع کرد!!»»»»»»»»
.
.
شهرستانها و دیارهای دیگر هم مردم خودشان را دارند
منتها چیزی که شهرستان ما نداشت
توجیه علمی، فنی و اقتصادی قوی بود
.
«العلم السلطان»

[پاسخ]

ازادبخت در گفته :

اقای ملکشاهی در پیشگاه مردم چه جوابی داریدخدا کنه کاندید بشید این دور هم تا متوجه بشید مردم چقدر از دست شما ناراحتن

[پاسخ]

مدرس دانشگاه در گفته :

آقای ملکشاهی جواب بده

[پاسخ]

آشنا در گفته :

متاسفم برای شما اگر پیگیری آقای ملکشاهی نبود اگر وزیر نیرور را احضار نمی کرد که کلا سد تعطیل می شد شما بی سوادان فقط بگذارید کلاه دیگران سرتان بماند ملکشاهی آنچنان قدرتمند مثل کوه استوار وقوی هستند که یاوه گویی نیاز به ژاسخ ندارد من ژاسخ شمارا دادم بریدکه نمی توانید خدمت های دکتر را نادیده بگیرید.

[پاسخ]

آشنا پاسخ در تاريخ شنبه ۷ شهریور , ۱۳۹۴ ۱۲:۵۹:

اصلاح میکنم ژاسخ (پاسخ)

[پاسخ]

بهار در گفته :

مردم شریف کوهدشت نگران نباشند آقای ملکشاهی برای کارهای که می بایست انجام دهد و نداده جوابهای قانع کننده و خوبی دارد پس جواب این مصیبت را هم با ارامش خاص ایشان خواهیم شنید

[پاسخ]

مدرس دانشگاه در گفته :

برادر یا خانم آشنا چرا اینقدر هول وردداشته و اشفته و پریشانی ما که توهینی به آقای نمایند محترم نکردیم اینکه از ایشون جواب خواستیم و مطالبه قانونی ازش داریم متهم به بی سوادی هستیم آقا یا خانم محترم

[پاسخ]

آقای آشنا کسی مثل کوه استوار است که از حق مردم دفاع کند.با شعار دادن که محبوبیت بدست نمی اید

[پاسخ]

خبرخوبی نبود؟چون حقیقت تلخ است .دیشب راراحت خوابیدیم اما امشب راچه کنیم ؟.همین دیشب بود درخواب دیدم نمایندگان استان چهاریاپنج پرچم برچهاریاپنج دریچه سدبرافراشته وخیل هوادارانشان اب درگونی خودریخته وبه مزارع میبردند .من هم گرچه زمینی ندارم وزراعتی ازخوشی بال دراورده وپرواز کنان نظاره میکردم.کشاورزی رادران میان شناختم که یکصدگونی زیربغل داشت ..باخودم گفتم چه بی انصاف ..همه چندگونی بیشترندارندواو….گونیهایش راپراب کردورفت پرکشیدم ودنبالش کردم بی انصاف گونی های اضافه اب رادرچاه خشکیده اش که قبلا به بهانه مرغداری حفرکرده بودمیریخت…واین همان کشاورزی بود که ذرت دروشده اش رادوباره درانبارکمباین میریخت واعلام کردند کشاورزنمونه ذرت کاربه سفرسیاحتی زیارتی باهزینه جهادکشاورزی رفت..خلاصه نماینده گان ادوار گذشته وحال واینده گونیها رابدون هیچ چشمداشتی پر میکردند…وگاه کشاورزی فریادمیزد گونی مرا ..بااخن..نماینده گان هم ازسرلطف ودلداده گی جفت پا درگونی رفته واب رالگد کوب میکردند تا گونی اب بیشتری رادرخودانبارکند…حتی دیدم چندگونی هم لت وپارشد…مزارع چنان سرسبز شده بودوبارور که دولبو رابارقاطری کرده بودندوقاطرزیرسنگینی بارسه قلو زاییده بودوچون یکی ازقلوهایش ماده بودبه سرش گل میمالیدوصورتش راباناخن ریش کرده بود..وصف ان خواب شیرین نتوان کرد…اما دل خوش کرده بودم امشب دوباره پرواز میکنم ….نکنددریچه های سدراهم انطرفی کنند وامشب مردمان انسو خواب ببینند.وپروبالم چیده شود…نکندحجم سدچندگونی بیشترنباشد…نکند نماینده گان ماتاهزاربیشتربلد نیستندبشمارند….نکندسدرامحمدحسین ازادبخت ساخته وبه خانه برده اندویک پارچ اب بیشترظرفیت ندارد….نکنداصلابه جای سدمیخواهندپلی برای مهاجرت سهل واسان به شهرها بزنند…..نکندیکی دیگربیایدوبگویدان ممه رالولوبرد……نکندیکی بیایدوبگوید من سددیگری مصوب کرده ام ونکندگونیهاخشک بماند…..ونکندمن هم بااین وعده هارعیت شوم….کسی چه میداند.نکنداعلت این خواب خوردن بورانی سیب زمینی باسیب زمینی بهارهمدان باپیازداغ پیازلاله جین وزردچوبه هندوستان بوده ….

[پاسخ]

اسماعیلی در گفته :

واقعادمت گرم….عجب خواب حقیقتی…..افسوس!برسادگی این دیار!!!!!!

[پاسخ]

امرایی (طولابی) در گفته :

هزارتا از از حرفها و جلسات برای مردم بد بخت کوهدشت آآآآّببببببببببببببببب نمیشه تورا بخدا کاری
بکنید مردم که همه کارشناس نیستند اونا فقط آب میخوان . آب آب آب آب .
هر کس

چند سال سوار سد معشوره میشه تو بیابونای کوهدشت پارو میزنه . بعد نوبت دیگری میاد که تا حالا هیچ کاری نشده . من درستش می کنم …………. خلاصه ما که داریم خلاص میشم. یک مرتبه کاررا تمام کنید .یا آره یا نه. این حرفها حبابه روی آبه البته اگر آبی باشه .

آب آب آب آب آب

[پاسخ]