- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

عملیات اجرایی سد معشوره بدون کار کارشناسی و تنظیم قرارداد شروع شده است / تغییر مشخصات فنی سد معشوره/ حجم آبگیری محدود تر می شود

 

 

معاون اجرایی رییس جمهور گفت: عملیات اجرایی سد معشوره از ابتدا بدو ن کار کارشناسی و تنظیم قرارداد با پیمانکار شروع شده استه است.

محمد شریعتمداری روز جمعه در مراسم افتتاح ایستگاه فیض آباد شهرستان سلسله گفت: در اجرای این طرح پیش از از تنظیم قرار داد ،مبلغ ۵۰۰مییلیارد ریال برای آغاز عملیات اجرایی سد به پیمانکار داده شده است که باعث مشکل وتاخیر در انجام وعملیاتی شدن پروژه در وزارت نیروشده است. 
وی با اشاره به پیگیری ها استاندار لرستان گفت: عملیات ساخت این سد با تغییر مشخصات فنی و اصلاح نقشه ها وبا حجم آبگیری محدودتر و مخزن کوچکتر که لطمه ای هم به محیط زیست وارد نکند اجرایی می شود.
وی گفت: سد معشوره کوهدشت با تغییر مشخصات فنی برای تامین حداقل آب مورد نیاز بخش کشاورزی شهرستان کوهدشت و همچنین به عنوان یک سد تنظیمی برای شهرستان پلدختر وپایین دستو همچنین برای جلوگیری وکنترل آسیب ها وسیلابهای در مناطق پایین دست عملیاتی می شود . 
شریعتمداری گفت: پرداخت هزینه وکار غیر کارشناسی در ابتدای آغاز عملیات اجرایی این سدا باعث شد در تنظیم قرارداد با وزارت نیرو با تاخیر مواجه شویم. 
وی گفت: با پیگیری های مکرر استاندار لرستان و جلسات کارشناسی که در تهران برگزار شد و منافع این سد برای مردم منطقه و مناطق بالادستی وپایین دستی که در این جلسات مورد بررسی قرار گرفت عملیات اجرایی شدن آن پس از ده سال آغاز شد.
سد معشوره یک سد بتونی دوقوسی در دست احداث است که در استان لرستان،شهرستان کوهدشت قرار دارد.ساخت این سد مناقشه های زیادی را بین استان خوزستان و استان لرستان به وجود آورد.
هدف از احداث این سد،کنترل سیلاب ها و مدیریت سیلاب های رودخانه کشکان،اشتغال زایی،توسعه گردشگری و تامین آب مورد نیاز ۳۶ هزار هکتار از اراضی پایین دست است.
این سد در دولت محمود احمدی نژاد کلنگ زنی شده که در دولت یازدهم به علت نداشتن مجوز ماده ۲۱۵ و نیز نداشتن توجیه اقتصادی متوقف شد که این توقف از سوی مردم استان لرستان با واکنش های زیادی روبرو شد اما پی گیری رسانه های استان و حضور اعتراض آمیز مردم و در نهایت جلب توجه مقامات ارشد کشوری به پرونده ای حساس تبدیل شد که نیازمند تصمیم گیری عاجل بود و در پی همین امر،.وزیر نیرو در دولت یازدهم با سفر به کوهدشت و بازدید میدانی از پروژه مشکلات آن را از نزدیک بررسی نمود.
مناقشات بر سر احداث این سد حیاتی در نهایت با تاکیدا مستقیم حسن روحانی رئیس جموری دولت یازدهم به پایان رسید و با دستور مستقیم او احداث پروژه تایید و مقدمات احداث آن مهیا شد.