- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

درس‌های یک وداع باشکوه

1 (213)000

 

محمدرضا ملکی راد / میرملاس : 

مقارن غروب آفتاب روز یکشنبه هشتم شهریور خبر ارتحال حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ علی آل کاظم( کاظمی) امام جمعه اسبق پاکدشت و نماینده‌ی سابق سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی منتشر و به سرعت بین دوستان رد و بدل شد.

ظهر دوشنبه بود که متوجه شدیم پیکر آن فقیه سعید ساعت چهار عصر در نورآباد تشییع می‌شود، به اتفاق حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ روشن اب‌الزوجه گرامم که هم خود عمری با آن مرحوم مأنوس و مألوف بود و هم پدران بزرگوار آن دو مرحوم آیت اله حاج شیخ فرج اله کاظمی با مروج الاحکام مرحوم حاج شیخ مهر علی روشن مأنوس و به اصطلاح خانه یکی بودند عازم نورآباد شدیم.

در بدو ورود به نورآباد فضای غم و عزا را می‌شد از چهره‌ی غمگین مردم مشاهده کرد، خیابان اصلی شهر توسط عوامل انتظامی به خوبی کنترل و تردد وسایل نقلیه را ممنوع کرده بودند.

جمعیت سنگینی حضور داشتند و هر لحظه به تعداد عزدارانی که از تهران، قم، کرمانشاه، هرسین، نهاوند، خرم آباد، کوهدشت و الشتر و سراسر شهرستان دلفان جهت وداع با پیکر یار و دوست دیرین خود آمده بودند افزوده می‌شد. با نگاهی به مشایعین به راحتی می‌شد تشخیص داد که از همه طیف‌ها و جناح‌های سیاسی اعم از اصلاح طلب، میانه، اصول‌گرا و از همه‌ی اقشار، روحانیون، فرهنگیان، نظامیان، اداریون، سیاسیون و مسئولان حضور فعال توأم با تأثر دارند. گرچه یک جریان سیاسی خاص سعی داشت تشییع را به نفع خود مصادره کند اما این تشییع چند پیام و به عبارتی درس داشت:

۱- مردم ایران و خصوصاً مردم شیعه لرستان در همه‌ی زمان‌ها نشان داده‌اند که به روحانیت عشق می‌ورزند و روحانیت را ملجاء و پناه‌گاه خود می‌دانند. این وداع در واقع تجدید بیعتی با روحانیت و تجلیل از بیت محترم و مکرمی است که سال‌ها به تبلیغ و ترویج دین پرداخته است. چه مرحوم آیت‌اله و لد و چه مرحوم آیت‌اله محمدرضا کاظمی عموی بزرگوار این مرحوم و چه خود حجت الاسلام حاج شیخ علی آل کاظم که عمری به تبلیغ و ترویج و نشر احکام نورانی اسلام پرداخته و حاصل این مجاهدت علمی تألیف یا ترجمه‌ی بیش از ۱۵۰ اثر علمی ارزنده است و در سال‌های اخیر نیز بنا به نقلی به نگارش تفسیر قرآن اهتمام داشته است و بنا به اخبار واصله ۸ جلد از تفسیر ایشان در دست چاپ می‌باشد.

 این تشییع یادآور تشییع مرحوم آیت‌اله حاج شیخ تقی جهانگیری از دلفان، آیت‌اله شیخ ماشاء اله مروجی در کوهدشت و مراسم تکریم حجت الاسلام شیخ فرج اله عباسی،تشیع آیت الله حسن طاهری خرم‌آبادی و نیز تشییع باشکوه مرحوم آیت اله صدری و حجت الاسلام  سیف السادات درخرم آباد بود و همه این تجلیل و تکریم ها در واقع تجلیل از خدمات عالمان وارسته دین است درجریان مراسم به دوست عزیز و برادر دینی و البته رقیب سیاسی ام جناب حاج جواد صادقی عرض کردم خدا را شکر یکبار دیگر مردم علیرغم تبلیغات مسموم دشمن علیه روحانیت با حضور خودشان وفاداری خود به روحانیت را به اثبات رساندند.

۲-روحانیون بخصوص نسل جوان روحانیت باید بدانند مردم برای جایگاه علمی و دینی روحانیت ارزش قائل است و احترام لباس روحانیت به واسطه‌ی احترام به جایگاه رفیع علمی و روحانی روحانیت است، حفظ این جایگاه وظیفه‌ی خطیر روحانیون است، به اصطلاح حرمت امام‌زاده را متولی امام‌زاده باید نگه‌ دارد. باید مراقب بود دشمن کینه توز اسلام و بخصوص تشییع ممکن است کسانی را وارد مسلک روحانیون بکند و با لباس مذهب به بنیان‌های مذهبی ما حمله کند.

به تعبیر امام راحل و تیز بینمان (ره) که فرمودند اگر دیدید روحانی دزدی کرد نگوئید روحانی دزدی کرد بگوئید دزدی وارد لباس روحانیت شده است. پس حفظ شأن و جایگاه روحانیت در درجه‌ی اول به عهده‌ی خود روحانیون است که با جد و جهد علاوه بر مجهز شدن به سلاح علم و تقوی بصیرت دینی لازم برای دشمن شناسی و راه‌های مقابله با ترفندهای دشمن را کسب کنند و همواره از کیان شیعه و اسلام دفاع کنند و مراقب باشند به عاملی برای کسب قدرت و مکنت تبدیل نشوند.

۳-همه رقیب‌های سیاسی و انتخاباتی در تشییع حضور فعال داشتند. یقیناً جمعی از تشییع کنندگان افرادی بودند که در گذشته تلاش داشتند رقبای این مرحوم پیروز میدان باشند. اما امروز که دیگر خبری از رقابت نبود و پرده رقابت کنار رفته بود رفاقت بسیار پر رنگ خود را نشان می‌داد. پس می‌شود در فعالیت‌های سیاسی با حفظ اخلاق کریمه‌ی اسلامی رقابتی سالم داشت. تعبیر زیبایی که از مقام معظم رهبری نقل است که حضرت ایشان فرمودند حرکت سیاسی اگر از اخلاق جداشد بازی سیاسی است.

شنیدم که جناب حجت الاسلام حاج شیخ محمد محمدی رقیب گذشته مرحوم حجت الاسلام آل کاظم به محض شنیدن خبر بستری شدن ایشان بر بالین آن مرحوم حضور یافته و عمیقاً برای ایشان متأثر شده و گریسته‌اند.         

چقدر شیرین است که تمرین کنیم در اوج رقابت سیاسی رفاقت و برادری دینی را حفظ کنیم و رذایل اخلاقی که محصول تفکر غربی است را از خود دور کنیم.

 

*محمدرضا ملکی راد – کارشناس عالی رتبه استانداری