تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
5

در اولین گفت‌وگوی دبیر هیئت ۹ نفره مطرح شد؛ اولویت‌های دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی

  • کد خبر : 74673
  • 14 شهریور 1394 - 9:49

  به گزارش میرملاس ؛  دبیر هیئت ۹ نفره رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی چند روز بعد از انتصاب به این سمت طی گفت‌وگویی به تشریح اولویت‌های کاری این هیئت پرداخت.حجت‌الاسلام والمسلمین هادی قبادی، دبیر هیئت ۹ نفره رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد اولویت‌های این دبیرخانه بعد […]

 IMG_3180

به گزارش میرملاس ؛  دبیر هیئت ۹ نفره رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی چند روز بعد از انتصاب به این سمت طی گفت‌وگویی به تشریح اولویت‌های کاری این هیئت پرداخت.
حجت‌الاسلام والمسلمین هادی قبادی، دبیر هیئت ۹ نفره رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد اولویت‌های این دبیرخانه بعد از تعیین دبیر آن،‌ گفت: طبیعی است از دبیر این هیئت با توجه به اینکه اولین دبیر در هیئت نیز هست، اولویت‌های کاری را روشن و مشخص کنیم تا امیدی در جامعه هدف ما که مؤسسات قرآنی هستند ایجاد شود، دستگاه‌هایی که در این امر سهیم هستند نیز این اطمینان را حاصل کنند که امور مربوط به هیئت که یکسان‌سازی مؤسسات قرآن و منضبط کرن آنهاست با قاطعیت بیشتری تداوم خواهد داشت.
وی افزود: با توجه به انتخاب دبیر برای دبیرخانه و توقعی که در جامعه قرآنی ایجاد شده است طبیعتاً بایستی سرعت فوق‌العاده‌ای در کارهای هیئت ایحاد کنیم و این عقب افتادگی‌ها را با کار فوق‌‌‌العاده هیئت و جلسات بیشتر جبران کنیم.
تلاش برای برگزاری بیشتر جلسات
قبادی با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد تا علاوه بر جلسات پیش‌بینی شده در تقویم کاری، جلسات فوق‌العاده‌ای را نیز داشته باشیم، تصریح کرد: جزء درخواست‌های اولیه این خواهد بود که اعضا اصلی هیئت رسیدگی به مؤسسات اضافه بر توافق قبلی در رابطه با تعدد جلسات در بازه زمانی خاص، جلسات فوق‌العاده‌ای را نیز برگزار کنیم تا بتوانیم توقع فعالان قرآنی بخش مردمی در رابطه با ادغام مؤسسات، حمایت بیشتر از آنها و نیز پاسخگویی به درخواست‌های جدید صدور مجوز که مستلزم اختصاص وقت بیشتر از سوی اعضای هیئت است، برآورده کنیم تا زودتر بتوانیم به خواسته‌ها و اهداف دست یابیم.
اولویت اول؛ تعیین محل استقرار دبیرخانه
دبیر هیئت ۹ نفره رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی اظهار کرد: اولین اولویتی که در دستور کار قرار خواهیم داد تعامل با سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن است که بر اساس مواد قانونی هیئت، بنا شده است تا دبیرخانه در آن سازمان مستقر شود، ‌بنابراین اولین اولویت تعیین محل استقرار دبیرخانه است.
وی در ادامه بیان کرد: در همین راستا روز نهم شهریورماه جلسه‌ای با رئیس سازمان دارالقرآن برگزار و مقرر شد تا این تعامل به خوبی ادامه داشته باشد، ‌قرار شد تا احیاناً اگر موانعی بر سر راه استقرار دبیرخانه وجود دارد برداشته شود.
قبادی با بیان اینکه باید تلاش کنیم در جلسات این هیئت در فواصل نزدیک‌تر برگزار شود، گفت: یکی از رموز موفقیت هیئت تشکیل جلسات منظم است،‌ بایستی در این زمینه درخواست کنیم که اگر بشود زمان جلسات را بیشتر و با فواصل کوتاه‌تر برگزار کنیم تا با توجه به وسعت فعالیت مؤسسات قرآنی زودتر تکلیف آنها روشن شود.
دبیر هیئت ۹ نفره رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی افزود: در این راستا آیین‌نامه تأسیس مؤسسات و مکانیزم‌های حمایتی ما از این مؤسسات و مهم‌تر از اینها ایجاد یک مکانیزم قوی نظارتی بر مؤسسات که همه در کارگروه‌های وابسته در حال بررسی است، از اولویت‌های دیگر ما در هیئت ۹ نفره بعد از تعیین دبیر آن، است.

تأکید بر تصویب هر چه زودتر آیین‌نامه
وی با بیان اینکه نقشه راه را آیین‌‌نامه‌ها روشن‌تر خواهد کرد، گفت: به تبعیت از این ضرورت باید تلاش کنیم تا آیین‌نامه هر چه زودتر تصویب شود، البته تا پیش از این فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است و حتی نسخه پیش‌نویس آیین‌نامه نیز تهیه شده است.
قبادی افزود: همیشه در برنامه‌ریزی یکی از مواردی که اصل است، آمار است، ‌مادامی که آمار و اطلاعات صحیح باشد می‌توانیم یک برنامه‌ریزی خوب داشته باشیم، بنابراین ‌برای رسیدن به یک آمار منسجم، دوستان ما در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد پیگیری‌هایی را انجام داده و سایت و بانک اطلاعات مربوط به مؤسسات را گردآوری کرده و در حال تکمیل اطلاعات هستند. بایستی تمامی اطلاعات مربوط به موسسات را داشته باشیم تا با چشم باز در مورد آنها برنامه‌ریزی کنیم،‌ بنابر این یکی دیگر از اولویت‌های ما در این هیئت در اختیار داشتن این آمار است.
دبیر هیئت ۹ نفره رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی خاطرنشان کرد: ‌بعد از تکمیل اطلاعات یکی از کارهای عملیاتی در این راستا بررسی پرونده‌های این مؤسسات است که این پرونده‌‌ها بررسی شده تا احراز شرایط لازم و قانونی برای فعالیت آنها صورت بگیرد تا در صورت دارا بودن شرایط، با توجه به مکانیزم‌ها و توانایی هر مؤسسه نوع حمایت‌‌ها صورت بگیرد.
زمان آغاز صدور مجوز براساس آیین‌نامه جدید
وی با بیان اینکه یکی از مطالبات جدی مؤسسات درخواست صدور مجوز جدید است، یادآورد شد: با توجه به اینکه برای یکسان‌سازی مؤسسات بایستی یک دوره کامل وضعیت آنها مورد بررسی قرار بگیرد، بعد از جریان این بررسی‌ها طی یک یا دو جلسه آینده مسئله صدور مجوز جدید را با سرعت پیگیری خواهیم کرد.
قبادی در ادامه در پاسخ به این سؤال که تا پیش از این اعلام شده بود تا ابتدای مهرماه روند صدور مجوز بر اساس آیین‌نامه جدید آغاز شود، گفت:‌ ما امیدوار هستیم تا در یک یا دو جلسه ماه شهریور برخی مسائل کلی را به اتمام برسانیم و از ابتدای مهرماه وارد فاز صدور مجوز شویم. طبیعی است که تعیین سازو کار تفویض مجوز و صدور پروانه فعالیت جدید و تطبیق فعالیت‌های این مؤسسات با ضوابط جدید خود جزء کارهایی است که بر اساس قوانین موضوعی که وجود دارد باید انجام شود و امیدوارم بر اساس وعده‌ها از ابتدای مهرماه کار صدور مجوز آغاز شود.
دبیر هیئت ۹ نفره رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی تصریح کرد: نکته دیگر نوع توزیع مؤسسات قرآنی است،‌ در برخی از استان‌ها در زمینه فعالیت مؤسسات قرآنی با تراکم مواجه هستیم، در برخی دیگر نیز تعداد مؤسسات کم است، نوع توزیع و رعایت عدالت در توزیع مؤسسات قرآنی در آینده مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت، این امر مستلزم آمایش سرزمینی مؤسسات است که در هیئت در دستور کار قرار خواهد گرفت تا در عرض فعالیت‌های اولویت دار، ‌این موضوع نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا بحث آمایش سرزمینی مؤسسات را به خاطر رعایت عدالت بیشتر در استان‌ها داشته باشیم.
تخصصی شدن فعالیت مؤسسات قرآنی
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، تخصصی کردن فعالیت مؤسسات قرآنی را یکی دیگر از اولویت‌ها عنوان و بیان کرد: بنا است مقدمات اجرای طرح تخصصی شدن مؤسسات قرآنی را در دستور کار داشته باشیم که البته زمان‌بر خواهد بود، احصاء و شمارش آیتم‌ها و خصوصیاتی که برای تخصصی شدن وجود دارد، باید با کسب نظر از نخبگان قرآنی، مؤسسات و شورای مرکزی دو اتحادیه موجود، شروع به این کار کنیم.
قبادی اذعان کرد: بعد از تخصصی شدن، رده‌بندی و رتبه‌بندی مؤسسات مطرح خواهد شد که بسیار بدیهی و طبیعی است؛ چرا که نگاه عادلانه به مؤسسات این است که براساس توانی که دارند مورد حمایت قرار بگیرند. یکی از لوازم و یکی از شرایط موفقیت جدی این هیئت این است که همه مؤسسات را به یک نگاه ارزیابی نکنند، توانمندی‌ها و امکانات متفاوت است بنابراین باید مؤسسات قرآنی باید در ابتدا، رتبه‌بندی و متناسب با رتبه حمایت شوند که خروجی این رتبه‌بندی منجر به اجرای طرح تخصصی شدن مؤسسات نیز خواهد بود.
دبیر هیئت ۹ نفره رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی در ادامه عنوان کرد: نهایتاً چیزی که آرزوی مجموعه جامعه قرآنی است طرح ادغام دو اتحادیه است که امیدواریم این آرزو به درازا کشیده نشود و بتوانیم این آرزو را به زودی زود محقق کنیم، قبول کنیم برای تحقق این مواردی که مطرح شد، نیازمند جلسات فشرده خود هیئت و کارگروه‌های همکار هستیم، در این راستا نیازمند تعامل دستگاه‌های زیربط و گذشت از برخی حرف و حدیث‌ها هستیم.
شعار سال و لزوم ادغام هرچه سریع‌تر اتحادیه‌های قرآنی
وی در پایان با اشاره به نامگذاری سال ۹۴ به سال همزبانی و همدلی دولت و ملت، بزرگترین زمینه تحقق این شعار را نهایی شدن طرح ادغام اتحادیه‌های قرآنی عنوان کرد و گفت:‌ امیدواریم بتوانیم با ایجاد این تفاهم و روحیه همکاری و همدلی موفق به ادغام دو اتحادیه قرآنی شویم. جا دارد در این سالی که با نام همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری شده است، جامعه قرآنی و مسئولان سازما‌ن‌های قرآنی مرتبط با این طرح برای سایر دستگاه‌ها الگو شویم تا آنها نیز در تحقق این شعار عملی گام بردارند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=74673

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. حاج اقا قبادی باسلام
    اینجانب برای فرزندان شاخص این مرز و بوم با هر دیدگاهی که حافظ وحارس انقلاب باشند که شما نیز در زمره این افراد هستید آرزوی موفقیت و سربلندی دارم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.