- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

بحـران زبالـه های ناپـل و آسفالـت خیابـان ها و کوچـه های کوهـدشت!


 مهدی دوست محمدی (عضو کانون وکلای دادگستری) :

بحـران زبالـه های ناپـل و آسفالـت خیابـان ها و کوچـه های کوهـدشت!

در سال ۲۰۰۸ میلادی شهر بندری و زیبای ناپل در کشور ایتالیا با بحرانی عجیب به نام انباشت زباله ها روبرو شد. بحرانی که از اختیار شهرداری ناپل خارج شد و وجهه ی ملی و حتی بین المللی پیدا کرد. انباشت هفت هزار تن زباله در خیابان ها وحومه ی این شهر در طول سه سال موجب شد تا اتحادیه اروپا ایتالیا و سیلویو برلوسکنی نخست وزیر وقت را به اعمال مجازات تهدید کند. کار به جایی رسید که ارتش ایتالیا برای حل این بحران دست به کار شد. اما ساکنان ناپل همچنان براین عقیده اند که امکان بروز مجدد این بحران وجود دارد چرا که حل کامل این بحران نیازمند اقدام زیربنایی و اساسی و ایجاد سیستم نگهداری و بازیافت می باشد.

اما چه ارتباطی بین بحران زباله های ناپل و آسفالت خیابان ها و کوچه های کوهدشت وجود دارد؟! و چرا مقایسه؟

در مورد زباله های ناپل برلوسکنی دادستانی ناپل را عامل اصلی بحران اعلام کرد! دادستانی – برلوسکنی  ، اتحادیه اروپا- برلوسکنی ، شهردار ناپل -گروههای مافیا ، معاون شهردار ناپل- نبود سیستم بازیافت و همینطور دیگران ، دیگران دیگر و چیزهای دیگر را ! عامل بحران معرفی کردند و در این میان اصل بحران به حاشیه رفت و موجب شد چهره ی بین المللی ایتالیا و حتی اتحادیه اروپا خدشه دار شود.

بحران آسفالت در کوهدشت اگرچه شاید به شدت بحران ناپل نباشد اما شباهت های زیادی به آن دارد. در اینجا نیز نهادهای مختلف ذی ربط هر کدام برای خود بهانه ای تراشیده و حتی حاضر نیستند طی اطلاعیه ای به مردم توضیح دهند که علت اصلی چیست؟ شورای اسلامی شهر که مطابق ماده ۷۱ قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران وظیفه

دارد حتی صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری را هر شش ماه یکبار به اطلاع عموم برساند ، دست کم در قالب چند بنر چند هزار تومانی یا در قالب یک اطلاعیه در یکی از جراید محلی  حاضر به روشنگری در این خصوص نیست. به عنوان مثال می تواند توضیح دهد اگر شهرداری و شورای شهر مشکل کمبود اعتبار دارند آیا تلاش نموده اند که از طریق مراجع استانی یا ملی به منابع مالی لازم جهت این کار دست یابند یا نه؟ یا توضیح دهد پس از پاره کردن شکم خیابان ها توسط سایر نهادهای دولتی همچون مخابرات و شرکت آب و فاضلاب آیا اعتباری از ناحیه ی این نهادها جهت بازسازی و ترمیم آسفالت به شهرداری پرداخت می شود یا نه ؟ اگر پرداخت می شود پس چرا روند بازسازی بسیار کند و فوق لاک پشتی است؟!

همه ی ما کم و بیش شاهد بوده ایم که مالکان وسایل نقلیه از وضعیت خیابان ها و کوچه ها به ویژه در فصل بارندگی بارها و بارها نالیده اند اما دریغ از عنایتی . البته عنایت و توجه مسئولان امر وابسته به مطالبه خود شهروندان است …کما اینکه در مساله و بحران ناپل نیز شهروندان ناپلی در مقطعی برای اعتراض مجبور به پخش زباله های خود در سطح شهر شدند!