تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

کلیدهای طلائی توسعۀ فراگیر استان لرستان

  • کد خبر : 74823
  • 16 شهریور 1394 - 1:05

    دکتر محمدمراد شیخی / میرملاس :  کلید سوم : راهکارهایی برای آغاز روند توسعۀ فراگیراستان و شهرستان کوهدشتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تردیدی وجود ندارد که کشور ما در آستانۀ توافق وین و رفع تحریم های ظالمانۀ دشمنان شرایط استثنایی و خاصی را از سر می گذراند که مسئولان دلسوز استان بخصوص استاندار محترم و معاونان و […]

attach20130930848897767906

 

 

دکتر محمدمراد شیخی / میرملاس : 

کلید سوم :
راهکارهایی برای آغاز روند توسعۀ فراگیراستان و شهرستان کوهدشت
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تردیدی وجود ندارد که کشور ما در آستانۀ توافق وین و رفع تحریم های ظالمانۀ دشمنان شرایط استثنایی و خاصی را از سر می گذراند که مسئولان دلسوز استان بخصوص استاندار محترم و معاونان و سازمان های وابسته به دولت و نمایندگان محترم استان با تکیه بر اختیاراتی که قانون به آن ها داده است، می توانند گام های بلند و کم سابقه ای را در جهت رفع مشکلات منطقه بردارند. می دانیم که فونداسیون و اساس توسعه و عمران مناطق مختلف کشور بر برنامه های توسعه ی اقتصادی کشور استوار است. این برنامه که در مقاطع ۵ ساله مسیر و جهت گیری های آتی توسعۀ ملی و منطقه ای را روشن می کند در واقع حکم راهنمای مسیر را دارد و بر اساس محدودیت ها و اولویت های موجود روشن می کند که راهبرد و استراتژی توسعه در ۵ سال اجرای برنامه چیست و مسئولان کشور باید کدام اولویت ها را در دستور کار خود قرار دهند و چه طرح ها و لوایحی را بر روی میز بگذارند.
بر حسب وظیفه و به حکم اهمیتی که برای توسعۀ همه جانبۀ زادبوم عزیزم قائل هستم تا کنون از طریق رسانه ها دو مطلب را به عرض رسانده ام و کوشیده ام در این مطالب به فراخور فهم و تجربۀ خود و در مطلب فعلی با تمرکز بر لوایح بودجۀ سالیان گذشته که در قالب برنامه های چهارم و پنجم ارائه گردیده است،راهکارهایی را برای برون رفت از وضعیت موجود و آغاز توسعه و عمران استان و شهر کوهدشت ارائه دهم.
بدیهی است که بحث برنامه و بودجه و بخصوص مسیر طولانی و پر افت و خیزی که طرح ها و پروژه های بزرگ عمرانی از مرحلۀ پیشنهاد و گنجانده شدن در لایحۀ بودجه تا رفتن به مجلس و کمیسیون تلفیق تا حک و اصلاح و تأمین اعتبار و اجراء از سر می گذرانند، گاه چنان طولانی و پیچیده است که تمرکز بر روی آن به فرصت ها و ابزارهایی بیشتر از یک نوشتار مطبوعاتی یا مقاله نیاز دارد. بنا بر این خواهم کوشید در این مطالب تنها قالب و بستر حقوقی و قانونی و کلیدهای رفع مشکل را ارائه نمایم. امیدوارم که عنوان کلید های طلائی حمل بر اغراق نشود، زیرا دوستان با مطالعۀ این نکات به خوبی خواهند دید که برخی از دلایل عقب ماندگی و محرومیت استان و شهر ما ناشی از عدم آشنایی کافی با قانون و اختیاراتی است که قانون به کارشناسان و دست اندرکاران ِ امر توسعه داده است.

 

نگاهی به وضعیتِ موجود شهرستان کوهدشت :

 

بررسی ها و گزارش های علمی گواه این واقعیت است که محرومیتِ استان ما نسبت به میانگین کشوری اختلاف خیلی فاحشی دارد و در بین استان مردمِ ما حتی نسبت به دیگر مناطق استان محرومیتشان مضاعف است. سفره های مردم ما خالی و فعال ترین اقشار جامعۀ ما ( جوانان ) بیکار هستند. این بیکاری محرز و عریان و همیشگی است. از جوانانی که از آموزش ها و مهارت های لازم برای اشتغالِ هدفمند و تخصصی بی بهره بوده و دستشان حتی از کارگری روز مزد هم کوتاه است ، تا جوانان تحصیلکرده و دانش آموخته که جامعه از تخصص و انگیزۀ نیرومندِ آنها محروم است، به یک اندازه از بیکاری و یأس و فقدان امنیت شغلی رنج می برند. یأسِ مفرط از داشتنِ شغلی آبرومندانه این اقشار پر نشاط و با انگیزه را نومید و ضعیف و جامعۀ ما را نگران و بی آتیه کرده است. اعتیاد و چالش های فرهنگی این سرمایۀ عظیم و گرانبهاء را تهدید می کند. فقدان یا کمبود امکانات رفاهی ، بهداشتی ، درمانی ، تفریحی و … ، فقدان یا کمبود تسهیلات فرهنگی از قبیل فرهنگسرا ، سینما، نهادهای هنری و … عدم توجه کافی به زیرساخت های توسعه ، مشکلاتِ بنیادینِ زیست محیطی ، مشکلات کالبدی و سیمای ظاهری شهر ، کمبود یا فقدان خدماتِ شهری از قبیل فضای سبز کافی ، مبلمان شهری ، خدمات پایانه ای، ریلی و فرودگاهی ، آسیب های جدی به فرهنگ و بنیان های فکری و اعتقادی مردم و بسیاری از مشکلات ساختاری و ماهوی دیگر سیمایی محروم و عقب مانده از روند توسعه از شهرِ ما ترسیم می کند.
برای حل کردن یا لاقل کاهش دادن بسیاری از این مشکلات متأسفانه راه حل فوری وجود ندارد. توسعه امری فراگیر است. از این رو بسیاری از این مشکلات و محرومیت ها به هم وابسته بوده و حل برخی از این کمبودها بر روی رفع ِ مشکلات دیگر اثر می گذارد. راه حلِ قانونی و مؤثر بسیاری از این چالش ها وابسته به برنامه های توسعه است. توسعه و آبادانی موضوعی فراگیر و گسترده است و هر تلاشی در این راستا به شکل ارگانیک بر تمامی مشکلات و حلقه های زنجیرۀ محرومیتِ ما اثر می گذارد. کافیست شما برای مشکل اشتغال از طریق ایجادِ پروژه های صنعتی بزرگ و اشتغالزا چاره ای اساسی بیندیشید ، خود به خود خواهید دید اثر مطلوب رفع بیکاری بر روی رفع ِ بسیاری از مشکلات فرهنگی ، کالبدی و خدمات شهری اثر مطلوب و مضاعف خواهد گذاشت. بنا بر این حلقۀ مفقودۀ توسعه ی منطقه و رفع محرومیت در واقع تمرکز هدفمند بر روی برنامۀ توسعه ی استان است.

 

فرصتی کم نظیر برای آغاز روند توسعۀ فراگیر:

 

توسعه امری نیست که آن را به فردا محول کنیم. حتی اگر به اندازۀ سرِ سوزنی امکان پیشرفت و برداشتن قدمی به سوی توسعه هست، نباید اهمال کرد بلکه آن قدم را همین امروز باید برداشت. برای اولویت داشتن و مهم بودن سال جاری به عنوان سال آغاز توسعۀ همه جانبۀ استان سه دلیل مهم وجود دارد:
اولاً  می دانیم که در ماه های اخیر امضای ” برنامۀ جامع مشترک ” ( برجام ) کشور ما را در وضعیت مطلوبی قرار داده و امکان گشایش اقتصادی و رفع محدودیت ها و تحریم های ظالمانۀ غرب امیدِ مسئولان را برای سرمایه گذاری های مولد و تعقیب اهدافِ برنامۀ توسعه بر انگیخته است. حل مشکل هسته ای و به تبع آن آزاد سازی سرمایه های بلوکه شده و امکان افزایش تولید و فروش نفت دست دولت را برای برداشتن گام هایی بلند در مسیر توسعه باز می کند. مسئولان استان و شهرستان ها می توانند با استفادۀ مؤثر از این فرصت مغتنم ضمن مشورت با کارشناسان خبره بر روی تنظیم برنامۀ توسعۀ استان و شهرستان ها در قالب برنامۀ ششم توسعه تمرکز کنند.
ثانیاً با توجه به آغاز برنامۀ ششم توسعه از سال آینده (۱۳۹۵-۱۳۹۹) لایحۀ بودجۀ دولت در سال جاری در قالب این برنامه ارائه خواهدشد. لذا لایحۀ بودجۀ پیشنهادی دولت در سال ۹۴ ( با توجه به موضوع رفع تحریم ها در سال آتی ) فرصت گرانبهایی برای کلید زدن روند توسعۀ همه جانبۀ استان و شهرستان است. برنامه ریزان و طراحان استان و شهرستان با توجه به جهت گیری اصلی برنامۀ ششم بایستی قبل از ارائۀ لایحۀ بودجه به مجلس به شکل فوری و با تلاش مضاعف نسبت به تشکیل کارگروههای تخصصی اقدام نموده و بابهره گیری از این برنامه برای جبران عقب ماندگی های ناشی از عدم استفادۀ مطلوب و مؤثر ازبرنامه های قبلی اقدام نمایند.
دلیل سوم برای اهمیت کلید زدن و آغاز طرح توسعۀ استان،حساسیت فوق العادۀانتخابات مجلس در سال جاری است. بدیهی است نیمه دوم سال ۹۴ در واقع پر انگیزه ترین سال ها برای مطالبه مردم از نمایندگان فعلی و مجبور کردن آنها به مشارکت و پیگیری جدی در مسائل کلان و کلیدی استان و سال ۹۵ اولین سال منتخبین آینده و نخستین سال اجرای برنامۀ ششم توسعه خواهد بود،با ورود افراد توانمند و شایسته و تزریق اطلاعات کارشناسی و علمی مناسب بهترین فرصت برای بهره برداری از شرایط برابر است.

 

ـ جهت گیری برنامۀ توسعه :

 

در کشور ما نظام اقتصادی بر پایۀ سه بخش دولتی ، تعاونی و خصوصی استوار است و نقش هر کدام از این بخش ها در دوره های زمانی متفاوت، اما کاملا به هم وابسته است. در برنامه های قبلیِ توسعه،نقش بخش دولتی و بعد از آن تعاونی های وابسته به بخش دولتی پر رنگ تر بود و به خاطر ضعف بخش تعاونی استان ما تا کنون استفادۀ مؤثری از این فرصت ها به عمل نیامده است. امروز که سیاست های کلان توسعه به سمت توجه بیشتر به بخش خصوصی پیش می رود، و با توجه به این که هنوز شرکت های وابسته به دولت منشاء تأثیر هستند، این بخش وابستگی بسیار شدیدی به حمایت دولتی و بخش تعاونی های وابسته به دولت دارد. در قانون مساعدت بخش دولتی و تعاونی برای تقویت و حمایت از بخش خصوصی پیش بینی شده است. اما به علت عدم برنامه ریزی دقیق و عدم ارائه علمی و مستند پتانسیل های موجود استان و همچنین فقدان نیروی کارشناسی موثر و تاثیر گذار در دولت و عدم پیگیری جدی نمایندگان استان در این زمینه و به طور کلی به دلیل بی انگیزه بودن و کم رغبتی افراد موثر لرستانی مقیم مرکز بخش خصوصی ما نیز توفیق چندانی در مشارکت در توسعه ی استان و شهرستان نداشته و اگر برای توانمندسازی این بخش در برنامۀ ششم توسعه چاره ای اساسی اندیشیده نشود، پیش بینی می شود که در ۵ سال آتی هم زمینه های لازم برای توسعه استان فراهم نشود.
با توجه به فرصت طلائی موجود و جهت گیری اصلی برنامۀ ششم ایجاد یک اراده و همت ِ جمعی در خصوص مشاوره دادن و کمک به دست اندرکاران توسعۀ استان و شهرستان و بهره برداری حداکثری از امکانات و فرصت های موجود نیازمند یک عزم وهمتِ جمعی است. اینجانب نیز به سهم خود برای مشارکت در این عزم عمومی و برای نیل به توسعه و پیشرفت استان و شهرستان در زمینه کلید سوم ۱۰ نکته را در همین راستا به عرض می رسانم و امیدوارم طرح این نکات به تقویت توان کارشناسی مسئولان ذیربط کمک کرده و در جرکت به سوی توسعه و عمران استان و شهرستان مفید و مؤثر واقع شود:

 

۱ – از جمله راهکارهای توسعه استان و شهرستان توجه ویژه دولت به ساماندهی علمی و تخصصی به مسئولین استانی وشهرستانی است. یکی از مهم ترین دلایل عقب ماندگی استان و شهرستان عدم آشنایی و عدم درک صحیح بسیاری ازمدیران از برنامه و بودجه، مسیر قانونی تصویب طرح ها و پروژه های عمرانی و راهکارهای جذب اعتبار برای این پروژه هاست.ارائه طرح ها باید علمی و مستند به قانون بوده و با اهداف برنامۀ توسعه هم راستا باشد. از این رو بسیاری از طرح ها به دلیل طرح غیر علمی و غیر قابل دفاع بودن این پروژه ها هیچگاه به مرحلۀ جذبِ اعتبار نمی رسد. راهکار عمده ای که می توان برای رفع این معضل ارائه نمود بازسازی و ساماندهی نیروی انسانی استان بر اساس شایستگی و تخصص است.به نحوی که افراد باید توانایی علمی لازم در زمینه برنامه های توسعه ای کوتاه مدت (برنامه و بودجه سالانه) ، برنامه میان مدت شامل برنامه های توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی(برنامه های توسعه اول،دوم،سوم،چهارم،پنجم و اکنون ششم پنج ساله) و برنامه های بلند مدت در چهارچوب اسناد بالادستی کشور (سند چشم انداز) را داشته باشند. بدیهی است که مهارت های علمی و عملیاتی این نیروهای تخصصی ( اعم از مدیران و کارشناسان)باید از طریق برگزاری کارگاه های آموزشیِ ضمن خدمت مرتباً به روز رسانی شود. 

این مدیران و کارشناسان باید از امکانات و فرصت های لازم برای مشاوره با چهره های علمیِ دلسوز و جوانان تحصیلکرده و دانش آموخته برخوردار بوده و بتوانند بر اساس تخصص و تجربه و توانمندی های این افراد از توان کارشناسی این نیروها حداکثر استفاده را به عمل آورند. از آن گذشته مدیران ذیربط می تواننددر فصول تنظیم و پیشنهاد برنامه های توسعه ( در قالب لایحۀ بودجه ) با تشکیل کارگروه هایی متشکل از مدیران و صاحبنظران و افراد سیاسی صاحب نفوذ استانی مقیم مرکز ، کلیۀ امکانات و سرمایه های علمی استان را در جهت تنظیم و پیشنهاد برنامه ای منسجم، قابل دفاع و مؤثر در توسعۀ استان بسیج کنند.

 

۲ – راهکار دیگر،پیگیری جدی مسئولین استانی برای دریافت حق حداقلی استان از ردیف بودجه های عمرانی کشور است. منظور آن است که استان باید بتواند بر اساس سرانه و سهم از جمعیتِ کشور از اعتبارات و تسهیلات نیز برخوردار باشد. اعتبارات عمرانی در لایحه بودجه ۹۴ حدود ۴۸۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است که نسبت به مصوب قانون بودجه ۹۳، معادل ۱۶ درصد و نسبت به رقم پیش‌بینی عملکرد سال جاری حدود ۶۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. سهم اعتبارات عمرانی لرستان در سال ۹۴ از بودجه کل کشور با توجه به تلاش آقای استاندار ، نمایندگان محترم و سایر عزیزان مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان است که گر چه این رقم رشد قابل توجه نسبت به سال های گذشته دارد ولی معادل ۸۵ / ۰ درصد از بودجه عمرانی کل کشور است در صورتی که با توجه به وسعت و جمعیت لرستان در قیاس با کل کشور که نزدیک ۳ درصد است بودجه اعتباری لرستان باید ۱۴۰۰ میلیارد تومان باشد.

 

۳ – یکی از نکات مهم دیگر پیگیری لازم در زمینۀ جذب سرمایه گذاری شرکت های دولتی برای سرمایه گذاری در استان است. در گزارش بودجه سال ۹۴ سهم شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت بالغ بر ۵ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۶۶۹ میلیارد ریال است. در راستای تامین منابع لازم برای تحقق رشد مستمر و پرشتاب اقتصادی، مجموعه سرمایه‌گذاری دولت و شرکت‌های دولتی در سال آینده نزدیک یک میلیون و ۵۱۱ هزار و ۵۸۹ میلیارد ریال برآورد شده است. با توجه به بحث محرومیت زدایی و تکلیف قانونی این شرکت ها برای سرمایه گذاری در مناطق محروم سهم استان لرستان که باید نزدیک ۳ درصد باشد معادل ۴۵۰۰۰هزار میلیارد ریال می باشد.

 

۴ – راهکار دیگر پیگیری های لازم برای جذب بودجه اختصاصی از طریق وزارتخانه هاست.بررسی و تطبیق لایحه بودجه سال ۹۴ نشان می‌دهد که بودجه هر ۱۸ وزارتخانه دولت، افزایش یافته است. در لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور به طور تقریبی سهم وزارت بهداشت ۵۶۰۰۰ میلیارد تومان ، وزارت علوم ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان، وزارت آموزش و پرورش ۲۳۰۰۰ میلیارد تومان، وزارت نیرو۷۱۰۰۰ میلیارد تومان، وزارت راه و شهر سازی ۶۰۰۰ میلیارد تومان است،اگر حداکثر ۲۰ درصد رقم های موجود صرف وزارتخانه ها شود و مابقی بر اساس جمعیت و پتانسیل و محرومیت منطقه بین استانها توزیع شود ، سهم ادارات لرستان از اعتبارات در نظر گرفته شده برای وزارتخانه های مزبور حداقل ۳ درصد رقم های اختصاص داده شده است که بعنوان نمونه سهم بهداشت در لرستان ۱۳۴۰ میلیارد تومان و سهم دانشگاه های دولتی استان ۳۶۰ میلیارد تومان است.

 

۵ – راهکار دیگر پیگیری در جذب بودجه های تصویب شده در وزارت نفت و گاز و پتروشیمی در راستای سرمایه گذاری است. در راستای اعمال حق مالکیت و حاکمیت بر منابع نفت و گاز کشور ۵/۱۴ درصد از ارزش نفت (نفت خام و میعانات گازی) تولیدی به عنوان سهم شرکت نفت و ۵/۸۵ درصد از ارزش مواد مذکور به حساب دولت نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می گردد که ۲ درصد از ۵/۸۵ درصد آن به منظور توسعه مناطق نفت‌خیز، گازخیز و مناطق محروم اختصاص می‌یابد.اگر درآمد حداقلی دولت را در نظر بگیریم این بودجه نزدیک ۱۵۰۰ میلیارد تومان است. سهم لرستان از این مبلغ و سهم ۱۴.۵ درصدی وزارت نفت که بخش عمده ای از آن باید صرف سرمایه گذاری ، توسعه و اکتشاف منابع نفت و گاز کشور شود حداقل ۶۰ میلیارد تومان است؟ ( در این خصوص در یادداشت مستقلی به موضوع نفت و گاز و پتروشیمی خواهم پرداخت. )

 

۶ – راهکار دیگر استفادۀ مؤثر از صندوق توسعه ملی(ذخیره ارزی ) است؛ مطابق بند (د) و (ه) تبصرۀ (۵) لایحه بودجه دولت درخواست داده است که با تبدیل ۲۰ درصد منابع ارزی سال ۱۳۹۴ این صندوق به صورت ریالی ، این منابع را به بخش‌های آب و کشاورزی، محیط زیست، صنعت و معدن، حمل‌ونقل و گردشگری اختصاص دهد. ضمناً بند (ل) تبصره (۵) نیز، اجازه اعطای تسهیلات ریالی به شقوق مختلف حمل و نقل با تضمین دولت را درخواست کرده است.دولت هر ساله مبلغ خیلی زیادی از این صندوق را برای توسعه در زمینه صادرات ، توسعه در امور زیر بنایی، عمران روستایی و … برداشت می کند. بر اساس قانون دولت می تواند تا۵۰درصد از سرمایه صندوق را به صورت ارزی صرف توسعه نماید که با توجه به سرمایه صندوق که تا سال جاری نزدیک ۷۰ میلیارد دلار بوده است،سهم استان لرستان از این مبلغ ۲ میلیارد دلار بوده است. اگر به یک نمونه از این موارد اشاره کنم ،به عنوان نمونه مجلس در سال ۹۴مجوز برداشت ۵۰۰ میلیون دلار از این صندوق را برای توسعه آبرسانی روستایی اختصاص داده است و این مبلغ علاوه بر نزدیک ۱۰۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده به آب و فاضلاب کشور برای توسعه آبرسانی روستایی است. نکته مهم این است که با وجود محرومیت شدید روستاهای لرستان بر اساس آمار وزارت کشور، سهم لرستان حدود ۹۰ میلیارد تومان است.

 

۷ – یکی دیگر ار راهکارهای مناسب برای جذب اعتبارات، استفاده از ماده ۱۸۰ برنامه پنجم توسعه است.مطابق ماده ۱۸۰ برنامه پنجم توسعه و در راستای تحقق اصل چهل و هشتم قانون اساسی، در راستای سیاستهای کلی نظام و جهت نیل به اهداف سند چشم‌انداز و به ‌منظور استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانۀ اعتبارات و رفع تبعیض و ارتقاء سطح مناطق کمتر توسعه‌یافته و تحقق پیشرفت و عدالت، دولت مکلف است در توزیع منابع عمومی و یارانۀ سود تسهیلات، به نحوی عمل نماید که فاصله شاخص برخورداری شهرستانهای با کمتر از سطح متوسط کشور در پایان برنامه در بخشهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیربنایی و امنیتی، در هر سال برنامه حداقل ۱۰ درصد به سطح شاخص یادشده نزدیک شود.در این راستا معادل دو درصد از اعتبارات بودجه عمومی دولت در قالب ردیفهای مشخص برای مصارف معین در بودجه سنواتی در اختیار متولیان قرار می‌گیرد تا در راستای تحقق اهداف فوق توزیع و هزینه شود.بودجه عمومی دولت در سال ۹۴ حدود ۲۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است که ۳ ذرصد این مقدار معادل ۷۸۰ میلیارد تومان است.

 

۸ – یکی دیگر از نکات مهم در اجرای توسعه در هر منطقه ای ارائه طرح هایی با پشتوانه علمی و توجیه مناسب اقتصادی در قالب تبصره مادۀ ۲۱۵ قانون برنامه پنجم توسعه است. این ماده که به موضوع ارائۀ پیشنهاد طرح های تملک دارئی های سرمایه ای برای درج در پیوست لوایح بودجۀ سنواتی کل کشور می پردازد، در واقع از طرح هایی پشتیبانی می کند که در برنامۀ چهارم توسعه در شمول ردیف مادۀ ۳۲ قانون برنامه چهارم توسعه مصوب گردیده است. در این ماده مشخص شده است که اعتبارات طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جدید صرفاً بر اساس گزارشهای توجیهی فنی، اقتصادی و زیست‌محیطی تأیید شده برای یکبار و به قیمت ثابت سالی که طرح مورد نظر برای اولین بار در لایحه بودجه سالانه مصوب شده است،منظورگردیده و به تفکیک سالهای برنامه چهارم و سالهای بعد به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد.بدیهی است طرح های ارائه شده به آن نسبت که توجیه علمی مناسب و پیگیری جدی داشته باشد در این کمیسیون مصوب شده و حائز ردیف ملی می گردد. کار تخصصی بر روی طرح های ملی ، ملی _استانی، استانی با پشتوانۀ علمی و توجیه مناسب اقتصادی فوق العاده مهم است زیرا اگر فرضاً در منطقه ای چند طرح با پشتوانه علمی ضعیف ارائه شود، همین ویژگی باعث می گردد که حتی طرح های دارای پشتوانۀ توجیهی قوی آن منطقه هم رد شود. ضمنا ارتباط موثر با کارشناسان این کمیسیون و حمایت دولت و پیگیری نمایندگان مجلس در کنار ارائه طرح با توجیه علمی،کلیدی ترین نکته در مصوب نمودن این قبیل طرح ها است.

 

۹ – نکته بعدی آمادگی لازم مسئولان برنامه ریزی توسعۀ استان برای شرایط بعد از لغو تحریم ها وآزاد شدن سرمایه های بلوکه شده ایران توسط جامعه جهانی است. با توجه به بسته بودن دست دولت تدبیر و امید از نظر تأمین اعتباراتِ ناشی از فروش نفت از بدو تشکیل این دولت، پیش بینی می شود که با لغو این تحریم ها و آزاد سازی سرمایه های بلوکه شده اعتبارات بی سابقه ای به بودجۀ کشور تزریق شود. لذا با وجود این سرمایه، فرصت خوبی برای رفع محرومیت استان فراهم می شود. مسئولان استان بایستی در این زمینه پیشدستی نموده و از همین الان با استفاده از پتانسیل همۀ کارشناسان خبره و نیروهای متخصص و دلسوز کارگروه های لازم را تشکیل داده و بنا به فرمودۀ مقام معظم رهبری با همدلی و همزبانی نسبت به تدوین و تنظیم طرح های دارای پشتوانۀ علمی و توجیه مناسب اقتصادی اقدام نموده وتلاش نمایند که با مصوب نمودن این طرح ها حداکثر استفادۀ لازم را از این فرصت به عمل آورده و از این فرصت گرانبها برای آغاز توسعۀ فراگیر و رفع محرومیت و ایجاد اشتغال در استان بهرۀ لازم را ببرند.

 

۱۰ – در پایان این نکته هم حائز اهمیت است که با توجه به تمرکز دولت بر روی بخش خصوصی و اختصاص یارانه های تولیدی به این بخش مسئولان بایستی در این زمینه تلاش نمایند که با استفاده از این یارانه ها نسبت به تقویت بخش خصوصی استان اقدام نمایند زیرا می توان گفت که تا کنون استان لرستان و شهرستان های محروم آن تقریبا از این تسهیلات بی بهره بوده اند. مسئولان استانی می توانند با بررسی صنایع تعطیل شده یا در حال تعطیل یا کم بازده استان و جذب کمک برای احیاء آنها، ارائۀ طرح های پیشنهادی دارای توجیه اقتصادی در زمینۀ احیاء و ساماندهی منابع آب ، معدن و صنایع معدنی، کشاورزی صنعتی و صنایع مرتبط با آن، دامداری، گاوداری و صنایع مرتبط با آنها و منابع طبیعی و محیط زیست استان، بخشی از این اعتبارات را به سمت استان سرازیر کرده و از این فرصت حداکثر استفاده را ببرند. نگارنده خواهم کوشید با توجه به تخصص و تجاربی که در این زمینه دارم دریادداشت جداگانه ای به موضوع صنایع و معادن استان لرستان و راهکارهای توسعه آن بپردازم.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=74823

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 22در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۲۱
  1. باسلام خدمت دکتر شیخی
    دکتر جان اطلاعات جالب و دقیقی بود از شما بسیار متشکر.

  2. سلام دکتر شیخی ،همکلاس گرامی
    مدیریت قوی و پیگیری مستمر لازمه به نتیجه رسیدن هر برنامه و طرحی است، که امیدوارم در استان زادگاهمان شاهد تحولی نو در خصوص اشتغال جوانان و….. باشیم/ضمنا در صورت تمایل شماره همراهت را به ایمیلم ارسال نمائید darushamraee@yahoo.com

  3. باسلام خدمت استاد عزیز جناب دکتر شیخی
    دکترجان مطالب بسیارآموزنده مفید و دقیق می باشد.امیدوارم مسئولین محترم از نقد جناب دکتر شیخی ناراحت نباشد وبه دنبال رفع موانع و اجرایی کردن موضوعات ذکر شده باشند .

  4. باسلام استاندار محترم یه نخبه ی اعتدال گرا در دولت تدبیر وامید هستند درایت کامل بر مسائل استان دارند به طوری که ریس جمهور محترم از زحمات ایشان در طول این دوسال تقدیر وتشکر به عمل آوردند ومردم فهیم کوهدشت هم شاهد زحمات ایشان هستند لذا نیازی به تعریف وتمجیدشما برای رسیدن به اهداف سیاسی خودتان نیست وبهترین گزینه ها رو به عنوان مدیرکل در سطح استان منصوب کردند دوران کسانی که تا دیروزاجازه نمیداند حتی یه نفر از اصااح طلبان واعتدالیون استخدام بشوند تمام شده برادر …

  5. سلام دکتر جان خیلی عالی نوشتی تبریک و تشکر
    اینجانب به نمایندگی از اصولگرایان خسته ازتکرارهای بیحاصل از حضرتعالی دعوت میکنم پا به عرصه انتخابات طرهان زمین گذار تا مشکل اجماع کل اصولگرایان با کلید ورود جنابعالی حل شود
    انشاالله

  6. سلام دوستان خواننده
    انتخابات که نزدیک می شه کوهدشت روشنفکر و متخصص و ….. پیدا می کنه. کسانی که در عمل هیچ گلی به سر کوهدشت نزده اند. البته جای نگرانی نیست چون غالب مردم متوجه و گول نمی خورند.

  7. سلام دکتر جان! الحق و الانصاف لایق نمایندگی هستی انشاء الله امید است از توان بالا و تخصص خود در راستای توسعه استان و بخصوص شهرستان محروم کوهدشت استفاده نمایید …دکتر جان ما تا آخر یار و یاور شما خواهیم بود………………………………..

  8. سلام جناب دکتر شیخی ! باور بفرمایید ما جوانان کوهدشتی دیگر گول تبلیغات رنگارنگ کاندیداهای بی سواد را نمی خوریم و قطعا با آمدن شخص باسواد و متخصصی مثل حضرتعالی تا آخر از شما حمایت خواهیم کرد و قاطعانه رای خواهیم داد……….

  9. با سلام
    حکیمی گفت. هرخانواده یا گروهی که بزرگ ندارد،باید برود و بزرگی بخرد.
    باز هم شاهد یک مقاله از جناب دکتر شیخی.،این نخبه کوهدشتی مقیم مرکز هستیم. خیلی جالب و. دقیق درخصوص مشگلات موجود کوهدشت ولرستان قلم را به زبان ااورده آید و جالبتر وبهتر از آن. ده نکته طلایی. ودر واقع. مهمترین راهکارهای برون رفت از این وضع بد و نگران کننده را مرقوم نموده آید.درواقع شما دردهای. اصلی و مهم این استان و شهرستان را زیرکانه تشخیص و راهکار وبرنامه هایی را با توجه به پشتوانه علمی قوی و توانایی وداناییتان برای آن دارید.
    امیدواریم این معلومات مفید و وجود موثر دکتر شیخی و امثال ایشان بتوانند باری از دوش مردم محروم استان و شهرمان بردارند.
    باید بدانیم که برای داشتن نهنگ اول وسعت اقیانوس نیاز است چرا که زادن نهنگ وسعت اقیانوس میخواهد.وقت آن است که نخبگان ومسولین مختلف استانی. با کمک وبکارگیری افراد متخصص و متعهد عزم خود را جزم و. استین همت بالا بزنند واژ این فرصتهای فعلی استفاده بهینه ببرند.به امید فرداهای بهتر برای استان جا مانده لرستان و شهرمان کوهدشت.

  10. جناب آقای دکتر محمدمراد شیخی ! بنده با شناختی که از حضرتعالی دارم می توانید تاثیر گذار ترین کاندیدای کوهدشت و به امید خدا بهترین نماینده برای شهر کوهدشت باشید … به امید پیروزی …

  11. آقای دکتر شیخی دارای مدرک دکترای مکانیک از دانشگاه تربیت مدرس تهران ، برخاسته از خانواده ای متدین ، مستضعف و با ایمان می باشد که با سعی و تلاش وافر ، باعث پیشرفت خود و خانواده اش شده است . انشاالله که مردم هم بتوانند از توان بالای او بهره مند شوند………………………………………………………………………………………………………………………………

    • تا جایی که بنده اطلاع دارم وهمسایه خانواده ایشان هستم هیچ کدام از اعضای خانواده ایشان حتی مدرک دیپلم ندارند چرا الکی آدرس غلط می دهید فردای قیامت باید جوابگوی این دروغگوی هایتان باشید

      • جناب ناشناس اگه به کامنت جناب گراوند توجه کنید فرموده اند که دکتر شیخی از خانواده ای متدین و مستضعف رشد کرده اند و اصلا اشاره ای به سواد نکردند که شما اینطور بر آشفتید

  12. با سلام
    دکتر امیدوارم معنی بی جواب گذاشتن کامنت های مردم عدم پاسخگویی یا ضعف در ارتباط و مردمی بودن شما نباشه . به این دلیل که دیالوگ برقرار نیست اظهار نظر در مورد این نوشته بر خلاف روال پیشین را کنسل می کنم.

  13. باسلام
    دوستان عزیز تو رو خدا بحث به حاشیه نبرید موضوع چه ربطی به خانواده ایشان دارد حالا یا دیپلم یا دکتری.مگه بقیه کاندیدا خانوادشون همه دکتری دارند

  14. جناب دکتر شیخی با عرض سلام و تشکر از مطلب علمی و کارشناسانه شما امیدوارم همانگونه که ما از مطالعه آن بهره بردیم کسانی هم که مسولند و دلشان برای این دیار میسوزد ضمن مطالعه ی آن از نظرات دلسوزانه ی حضرتعالی برای رفع مشکلات استفاده نمایند.

  15. با سلام دکتر تا حالا کسی را نمی شناختی عزیز جان تشریف بیار

  16. لذت کار گروهی
    ………………………………………………………………………………………………….
    حکایت های مدیریتی
    ………………………………………………………………………………………………….
    انگشتهای دستمان
    یکی کوجک،یکی بزرگ…
    یکی بلند،یکی کوتاه…
    یکی قوی،یکی ضعیف…
    اما
    هیچکدام دیگری رامسخره نمیکند!
    هیچکدادیگریرا”له”نمیکند!
    هیجکدام برای دیگری تعظیم نمیکند
    انهاکنارهم”یکدست”میشوندوکارمیکنندگاه ماانسانهااگرازکسی بالاتربودیم؛”لهش”میکنیم واگرازکسی پایینتربودیم،اورامیپرستیم
    شایدبخاطرهمینه که یادمان باشد:
    کسی بنده ی مانیست
    خداوند”انگشتها”رااینگونه افرید:
    “باهم باشیم وکنارهم”
    انگاه لذت”یک دست بودن رامیفهمیم!

    شرح حکایت:
    با انتخاب استراتژی درست میتوان به سمتی حرکت کرد که جامعه را از تنش و تکروی نجات داد.
    ……………………………………………………………………………………………………
    کلید واژه ها:
    نگرش مثبت-کار گروهی-هم افزایی-پیشرفت

  17. ایشان مدیری لایق هستند ..امیدوارم موفق باشید

  18. سلام جناب دکتر انصافا نظرات بی نظیرجنابعالی ستودنی وعالیست انشالله درمراتب ومدارج بالاتر شمارا ببینیم بدون شک حضورشما درجایگاه هاب بالا کارگشا ومایه حل مشکلات کل لرستان خواهد شد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.