تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
15

شاهدی سترگ

  • کد خبر : 75050
  • 20 شهریور 1394 - 13:42

  یحیی آدینه وند/سرویس منتظران:     بسم الله الرحمن الرحیم آشنایان ره عشق در این بحر عمیق  غرقه گشتند و نگشتند به آب آلوده  صفحات سرزمین عالم خیز و ادیب پرور استان لرستان هماره ی تاریخ جایگاه و خاستگاه نادره مردان بزرگ ، عالمان و شاهدان سترگی بوده است که تاریخ گواه عدالت خواهی […]

IMG_۲۰۱۵۰۹۱۱_۱۳۳۱۲۳

 

یحیی آدینه وند/سرویس منتظران:

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

آشنایان ره عشق در این بحر عمیق  غرقه گشتند و نگشتند به آب آلوده

 صفحات سرزمین عالم خیز و ادیب پرور استان لرستان هماره ی تاریخ جایگاه و خاستگاه نادره مردان بزرگ ، عالمان و شاهدان سترگی بوده است که تاریخ گواه عدالت خواهی و مهرورزی و دینداری و ولایتمداری آنان است.

این استان زرخیز در یکصد سال اخیر،گنجینه هویت مشاهیر افتخارآفرینی چون؛ مرجع مسلم شیعیان جهان مرحوم آیت اله حاج سیدحسین طباطبایی بروجردی و عالمان و زاهدانی مانند : مرحوم آیت اله حاج آقا روح اله کمالوند، آیت اله حاج شیخ فرج اله کاظمی موموندی، آیت اله قاضی خرم آبادی، آیت اله محمدرضا قبادی آدینه وند و بسیاری دیگر از روحانیون ، بزرگان و سرداران شهید و خیرین ارزشمند را در دل خود جای داده که عموما از زمره مردان خدا و اولیای خاص الهی به شمار می روند.

از این میان استاد آیت اله محمدرضا آدینه وند از خیل درخشنده ستارگانی است که فضای مرز و بوم لرستان به امتداد تاریخ از تلالوشان به نصیب است و در تب وتاب تبرع و تتبیل برای آسایش و آرامش خلق سو سو می زد.

این استاد متبحر و بی نظیر، مصر عزت را به سلطانی نشسته بود و ایوان سخاوت و دیوان ادب را به تشطیر مال و تشمیر حال به بار آراسته بود و سکوی سمای سعادت را به سان شعرای یمانی به کرسی نشسته بود و زیر خیمه درایت و دانایی با تواضع و شجاعتی مثال زدنی همت به تشویک خار از پای رنجور دردمندان می گماشت و نجابت و اخلاق را برای طهارت روح به تشمیس می نشست. بزم بذل را به تصدیر می نشست و چهره در غبار تشوه می نشاند و بدین سان آیین سخاوت و گذشت را به عنوان کرامات ستوده انسانی به تشیید می داشت.

استاد آدینه وند از گنج های مکنون ادبیات عرب در روزگار ما بود که علاوه بر تدریس علوم دینی و ادبیات و منطق، با خروش قلم فیاض خویش و تحلیل ادبی آیات کریمه کلام الهی با تالیف مجموعه ی گران سنگ کتاب “کلمه الله العلیا” و تالیفات و مقالات بسیار دیگر که متاسفانه هنوز فرصت چاپ و انتشار آنها پدید نیامده است، جرعه های ناب علوم و معارف اهل بیت (علیهم السلام) را به تشنگان این کوثر زلال تقدیم کرده است.

باور راسخ مرحوم آیت اله آدینه وند در اصول اعتقادی ، حرکت عارفانه در مسیر ولایت فقیه توام با فضایل و سجایای دینی چون صبر، بصیرت،تدبیر و تدبر، ساده زیستی و عدم تعلق بر مادیات از ایشان اسوه ای ماندگار ساخت که هر زمان می توان به کردار و رفتار و گفتار ایشان تاسی جست، آنچنان که خود در لا به لای نامه هایش با فروتنی تمام گفته است:

“شما مشعل را روشن نگه دارید، مردم خود راه سعادت خویش را می یابند.”

قدرت قلم و سلطه و اقتدار بی شمار ایشان در تنظیم و تدوین برخی مقالات و نامه ها با استخدام افصح الالفاظ به گونه ای است که همگان را به حیرت و تعجب وا داشته و مهارت علمـی و اعجاب انگیزش را به نمایش میگذارد. نظم و نسق مخصوص این مقالات و نامه ها که با خطی بسیار سلیس و زیبا به نگارش درآمده اند، به وضوح و شکوه جامع وجوه محسنات بدیع و مبالغات رفیع و مناسبات وسیع بلاغت و برائت بوده و لفظا و معنا در عرصه عالم علو زیبایی چون زهره زهار سمایی به تنهایی می درخشد راحت و روح و ریحان را به جسم و جان هر بیننده و نویسنده می بخشد.

سطور باهر النورشان مرصع به ترصیعات و موشح به ترشیحات و انواع و اقسام تشبیهات و ملمع به لمعان کنایات و استعارات است که گویی بخش وسیعی از تناثر نجوم یا جمع جمیل ثریای معلوم است. هر جمله ی آن مقام مقال و هنر نویسنده ی هنرمندش را ارائه می دهد و قریحه ی سرشار و بیان سحارش را بازگو می کند. مضامین متین و بی عیب و آهوی این نوشته ها به طرز بدیع و وسیعی برتری هنری صنعی و صناعی و قیاسی و سماعی نویسنده خردمندشان را در ذهن خواننده به اثبات می رساند و موجب و موید آن می شود تا بی آن که تردیدی به خود راه دهد ایشان را “ادیب اعظم” بنامد .

ایشان بیش از پنج دهه به تعلیم طالبان علوم دینی و پرورش اساتید بزرگوار حوزه های علمیه و شخصیت ها و مقامات کشوری مبادرت ورزیدند .

سرانجام این جان آرزومند به سان نی از نیستان جدا گشته دردمندانه از سینه سوزان خود ناله ی اشتیاق برآورد و در سی و یکم شهریور ماه هزار و سیصد و نود و سه هجری شمسی با آرامش در حریم ملکوتی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها از این دامگه حادثه پرگشود و در جایگه صدق نزد ملیک مقتدر و رفیق اعلاء ماوا و مقام گرفت که خود گفته بود:

مارا هوای سلطنت ملک دیگر است             این عرصه نیست درخور فر و همای ما

امید آن می رود شاگردان و پرورش یافتگان مکتب ایشان ، ساکنان وادی علم و فرهنگ ، گرامیداشت یاد این استاد بزرگ را بر خود فرض دانسته و در شناساندن ابعاد شخصیت و آثار آن بزرگوار در سال های متمادی آتی، تلاش وافی و کافی را مصروف دارند.

اینجانب به عنوان یکی از دلبستگان و وابستگان آن استاد زنده یاد به نوبه ی خود در اولین  سالگرد رحلت جانگداز و ملکوتی ایشان بار دیگر درگذشت آن اسوه ی تقوا و دانش را به همه ی شاگردان و ارادتمندان و مستفیدان آن عالم مجاهد تسلیت گفته و از خدای بزرگ علو روح ایشان را در اعلا علیین و قرین رحمت واسعه اش خواستارم .

 از این گذرگاه بر آن شدم تا به مناسبت فرا رسیدن یکیمین سالگرد این استاد توانا با ارائه ی مقاله ای از ایشان به مقتضای تقارن و تناسب سالروز ارتحالش با آغازین روز از هفته ی دفاع مقدس ( سی و یکم شهریورماه ) یاد و خاطره ی آن ادیب اعظم را گرامی بداریم.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=75050

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۷
  1. جناب آقای آدینوندبحق از اخلاف شایسته آن پیر سفر کرده ای طرهان وخصوصازیرتنگ سیاب به وجود فرزندان شایسته ای همچون عموی عزیز واعظم شما به خود می بالد امید است که مرحوم آیت الله محمد رضا آدینوند نه آخرین بلکه آغاز یک رستاخیزدر آفرینش وتربیت نسلی نودراعصار آینده باشد بی شک خورشید آثار منور آن بزرگوار در آینده نزدیک پر نور تر ودرخشان تر آشکارخواهدشد وتشنگان کوثر حقیقت راسیرآب خواهند نمود

  2. مرحوم آیت الله آدینه وند در شمار عالمان ربانی بود که می توان او را از مصادیق موارد ذیل به شمار آورد :
    «وَ جَعَلْنا بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ الْقُرَى الَّتى بارَکْنا فیها قُرًى ظاهِرَهً وَ قَدَّرْنا فیهَا السَّیْرَ سیرُوا فیها لَیالِىَ وَ ایّاماً آمِنِینَ» (سبأ: ۱۸ )
    و میان ایشان (مردم) و آبادى هاى برکت یافته، آبادى هاى آشکارا قرار دادیم و سیر در آن ها را حتم و معیّن کردیم (و به آنهاگفتیم:) شب ها و روزها در این آبادى ها با ایمنى (کامل) سفرکنید!
    در چندین روایت ، امامان (ع) «قراى ظاهره» را دانشمندان و عالمان دینى دانسته اند که میان مردم و «قراى مبارکه» یعنى معصومین (ع) قرار دارند و مردمان را با ارشادها و راهنمایى هاى خویش به «قراى مبارکه» مى رسانند و مردم از حرکت در این مسیر در هر شرایطى احساس امنیّت مى کنند.
    در حدیث شریف نبوى (ص) آمده است:
    “ العلم ودیعه الله فى ارضه والعلماء امنائه علیه، فمن عمل بعلمه ادى امانته و من لم یعمل بعلمه کتب فى دیوان الخائنین “
    دانش ودیعه خدا در زمین است و عالمان امانتداران او، هر کس به دانش خویش عمل کند امانت را پاس داشته و هر کس به آن عمل نکند نامش در دفتر خیانت کاران ثبت خواهد شد.
    امانتدارى، نگهبانى، دیدبانى و پاسدارى از گوهر آسمانى وحى و انتقال سالم و کامل آن به جامعه بشرى، رسالتى دشوار و سنگین است که هر کس توان حمل این بار سنگین و گران را ندارد.

  3. زاهد از کوچه رندان بسلامت بگذر……
    بی شک استاد آیت الله آدینه وند از زمره مفاخر آسمان علم و ادب ایران و جهان بود
    خدایش بیامرزد……
    کاش رهروان علم و دانش مخصوصا اهالی لرستان بیشتر و پیشتر از این قدر ایشان را میدانستند…!
    با تشکر و سپاس از جناب آقای یحیی آدینه وند که حق مطلب را با این متن محکم و متناسب ادا نمودند.

  4. درود خدا به روان پاک و آسمانی ادیب شریف و کسی که به مادیات دنیوی پشت کرد.عموی گرامی روحت شاد ولادت در خاطره ها جاودان

  5. ما مردم کوهنانی یاد وخاطره آن ادیب اعظم را گرامی می داریم.اهالی کوهنانی به خوبی میدانیم که ایشان هیچ موقع خود را به کارهایی فریبنده دنیا آلوده نکردند .روحش شاد ویادش گرامی باد .انشائ اله که مراسمی در شأن این بزرگوار در سطه شهرستان کوهنانی برای این عزیزتدارک دیده شود.

  6. درود بر عموی عزیزم به حق که بر این قرطاس سپید با آن کلک بی زبانت بسیار عالی نگاره گر بوده ای . فره فره سپاس

  7. درود خدا بر روان پاک عموی عزیز و بزرگوارمان و درود بر جناب آدینه وند وتحسین به خاطر قلم شیوا و رسای ایشان

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.