- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

بیشترین خشکسالی‌های لرستان مربوط به کوهدشت و رومشکان

165

 

 

به گزارش میرملاس ؛«نادر مختاری» در جلسه‌ی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی لرستان، گفت: در سال ۸۲ دستورالعمل اجرایی اختصاص آب توسط وزارت نیرو در اجرای سیاست‌ها و راهبردهای مصوب برنامه سوم توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور ابلاغ شد. وی هدف از این دستورالعمل را نظام‌مند کردن فرآیند اختصاص آب در جهت اجرای قانون توزیع عادلانه آب و کمک به ایجاد تعادل منطقی و پایدار بین عرضه و تقاضای آب و نیل به مدیریت بهم پیوسته منابع آب در کشور از طریق تدوین سیاست‌های مناسب، بهبود نظام تصمیم‌گیری و نظارت و بالاخره ایجاد سامانه حسابداری ملی آب برشمرد.

 

معاون مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در گفتگو با خبرنگار ایسنا تصریح کرد: با توجه به بروز پدیده‌ی خشکسالی در کشور، بحث تخصیص و تقسیم عادلانه‌ نظام تخصیص آب بین استان‌ها به چالش تبدیل شده و شورای عالی آب نیز متولی برطرف کردن مسائل و مشکلات بین استان‌هاست.

 

مختاری با بیان این‌که در این رابطه استان‌های کشور به ۵ حوزه‌ی آبریز تقسیم شده است، خاطرنشان کرد: استان لرستان در حوزه‌ی آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان قرار دارد و در هر زیرحوزه یک مدیریت خاص در نظر گرفته و استان‌هایی که دخیل در این مدیریت هستند مصارف بالادست و پائین‌دست را مدیریت کنند و مسائل مربوط به آن را در شورای عالی آب مطرح تا مشکلات برطرف شود.

 

وی با اشاره به این‌که پدیده‌ی خشکسالی، شرکت آب منطقه‌ای لرستان و کشور را با چالش مواجه کرده است،گفت: استان‌هایی که سابقه‌ی کم‌آبی داشته‌اند به‎خوبی توانسته‌اند آب را مدیریت کنند، اما لرستان که استان پرآبی بوده است با کاهش بارندگی و تغییر اقلیم آب و هوایی هنوز نمی‌دانیم که چگونه باید آن را مدیریت کنیم.

این مقام مسئول با بیان این‌که بخش کشاورزی با ۹۲ درصد آب مصرفی بیشترین مصرف را در استان دارد، ادامه داد: به‌علت خشک شدن برخی دشت‌های استان، کشاورزان برای مدیریت منابع آب باید اصلاح الگوی کشت را در دستور کار خود قرار دهند.

 

مختاری با تأکید بر این‌که بحران آب، همکاری و تعامل مردم و مسئولان را می‌طلبد، گفت: اگر مدیریت نشود چیزی به‎نام آب‌های زیرزمینی نداریم.

وی با اشاره به آمار بارندگی ایستگاه‌های باران‌سنجی مبنای وزارت نیرو در لرستان افزود: طی سال آبی ۹۳ – ۹۴ تاکنون برای کل استان ۴۱۷ میلی‌متر بارندگی به ثبت رسیده که نسبت به آمار بلندمدت ۱۲ درصد و نسبت به سال‎گذشته با ۹ درصد کاهش بارندگی روبه‌رو بوده است.

معاون مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در خصوص خشکسالی‌های رخ داده شده در استان، تصریح کرد: بیشترین خشکسالی مربوط به کوهدشت و رومشکان است.

مختاری با بیان این‌که لرستان ۲۷ محدوده‌ی مطالعاتی دارد، یادآور شد: از این میزان ۱۴ محدوده مطالعاتی با سایر استان‌ها مشترک است که ۱۳ محدوده مطالعاتی دیگر، خاصِ داخلی استان است که ۲۲ دشت در داخل آن قرار دارد.

وی از وجود ۶۶۷۴ حلقه چاه مجاز آب در لرستان خبر داد و گفت: حجم تخلیه آب این تعداد حلقه چاه در سال ۷۱۷ میلیون مترمکعب است.

معاون مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان این‌که ۴۵۴۹ حلقه چاه مجاز مربوط به بخش کشاورزی است، اظهار کرد: سالانه ۶۲۳.۳۶ میلیون مترمکعب آب از این تعداد چاه تخلیه می‌شود.

مختاری افزود: هم‌چنین ۷۱ حلقه چاه آب شهری در لرستان وجود دارد که حجم تخلیه سالانه آن ۲۳ میلیون مترمکعب است.

وی بیان کرد: ۵۱۹ حلقه چاه مجاز برای تأمین آب شرب روستایی استان وجود دارد که سالانه ۳۷ میلیون مترمکعب آب از آنها برداشت می‌شود.

این مقام مسئول میزان چاه‌های مجاز بخش صنعت در لرستان را ۱۵۳۵ حلقه برشمرد و تصریح کرد: سالانه ۳۴ میلیون مترمکعب آب از این چاه‌ها تخلیه می‌شود.

مختاری به مصوبات پانزدهمین جلسه‌ی شورای عالی آب که به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شده بود اشاره و تصریح کرد: در این جلسه ۱۵ پروژه برای احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی پیشنهاد شد.

وی از حفر ۵۲۰۰ چاه پیزومتری در دشت‌های کشور و تجهیزآنها، نصب ۲۰۹۰۰ مورد تجهیزات اندازه‌گیری برروی منابع آب و پیزومترها و چاه‌های اکتشافی، پهنه‎بندی و بررسی مخاطرات ناشی از فرونشست زمین در ۶۰۹ محدوده مطالعاتی، ایجاد و استقرار ۱۲۰۰ بازار محلی آب در کشور به عنوان بخشی از این پروژه‌ها نام برد.

 

ایجاد ۱۲۰۰ مورد تشکل‌های آب‌بران و انجام حمایت‌های مالی و فنی از آن‌ها توسط وزارت جهاد کشاورزی، به روز کردن سند ملی آب در ۶۰۹ محدوده مطالعاتی کشور، اجرای ۴۰۰ پروژه تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب در دشت‌های ممنوعه، مطالعه و اجرای پروژه‌های آبخیزداری و… از دیگر پروژه‌های پیشنهاد شده‌ پانزدهمین جلسه شورای عالی آب برای احیا و تعادل‌بخشی منابع آب بود که مختاری به آن‌ها اشاره کرد.