- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

خرم آباد در تدارک رقابت های مجلس دهم / انتخابات مجلس به استقبال چه کسانی میرود؟!!!

55555

 

 

 مهدی رضاپور / میرملاس : 

 فصل زمستان در کشورما همیشه با خود گرمای دل نشینی را داشته است، گرمای بهاری انقلاب بهمن ماه در دل سرمای زمستان نمونه اصیل این مدعاست و مبارزات  انتخاباتی هم همیشه دومین تنوری است که از دل خود برای سرمای زمستانی، گرمای هیجان انگیزی داشته و دارد.

 «هفتم اسفندماه ۹۴»  یکی از همان زمستان‌هایی ست که در دل خود گرمای دل انگیزی را نوید می‌دهد.

 تغییرات امیدبخش خرداد ۹۲ آرام آرام به ایستگاه بعدی اش که همان اسفند ۹۴ است میرسد و همچنان میل جامعه بر طبل تغییر و نو شدن می کوبد.

 انتخابات مجلس شورای اسلامی همواره در استان لرستان و به ویژه مرکز آن یعنی خرم آباد با شور و هیجان وصف نشدنی همراه بوده است.

 تلاقی دموکراسی و قبیله، در این میدان خالق صحنه های شورانگیزی از دموکراسی هزاره سوم بوده است و جایی که تمامی تئوریسین‌های علم سیاست از دستاوردهای مورد نظر خود با چاشنی علم صحبت به میان آورده اند .

در سمت دیگر تغییرات لویی جرگه ای که حاکی از احترامات ریش سفیدی است نتیجه‌ای دیگر را به صحنه فرستاده است. چه بخواهیم و چه نخواهیم  بازار طایفه گرایی در انتخابات مرکز استان همیشه رونق زیادی داشته و دارد و هنر آن است که از این ظرفیت وحدت انگیز برای تغییرات مثبت استفاده کرد.

آیا جز این است که  احزاب بعنوان بزرگترین دستاورد دموکراسی های عصرجدید، برای ائتلاف و اجماع آرا در راستای یک هدف خاص به وجود آمده اند؟؟

بنابراین در بحث وحدت های  طایفه ای هم می توان با آموزش و کم کردن تعصبات خودمحورانه به سمت ایجاد شکل نوینی از اجتماعات مدرن گام برداشت و تشکیل اجتماعات قبیله ای با اهداف والا را تعریف کرده و برای دست یافتن به آن اهداف از راههای قانونی اقدام کرد.

به هر حال به نظر میرسد صحنه انتخابات عرصه ای ناب برای تمرین دموکراسی است و چقدر زیباست که در این عرصه برای بهترین شدن گوی سبقت را از دیگری برباییم و نه فقط برای بیرون آمدن از صندوق.

اخلاق یکی از مهمترین دستاوردهای این خوب بودن است و اگر بتوانیم با رعایت ملاک های اخلاقی صحنه هایی ناب به بار بیاوریم، بدون شک همگی برنده انتخابات هستیم.

مرکز استان این روزها با مشکلات بی شماری دست و پنجه نرم می کند و بیکاری، عدم اشتغال، درآمد پایین اقتصادی خانوارها، مهاجرت و ناامیدی فقط بخشی از معضلاتی است که  باید با جدیت برای رفع آن تلاش کرد.

قابل ذکر است که نباید انتظار داشت که این مشکلات را در یک دوره کوتاه مدت چهارساله وبه وسیله دو نماینده حل کرد.

مشکلات موجود، محصول ناکارآمدی بیش از چند دهه ی گذشته ی متولیان این استان بوده اند است که البته نقش ما مردم هم در پدیدآمدن آن ها پررنگ بوده است.

به همین جهت باید یادآور شد که برای جلوگیری از سرخوردگی های احتمالی و انباشت مشکلات در مرکز استان باید نگاه دقیقی به مقوله نماینده مجلس و حیطه اختیارات آن داشت.

همچنین موضوع را هم باید مدنظر داشت که قدرت یک نماینده در ریل گذاری مثبت توسعه استان بسیار تاثیر گذار است و باید نماینده را در راستای اختیارات و وظایف خود تجزیه و تحلیل کرد.

همگرایی بین نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیریت اجرایی استان، یکی از مهمترین راهکارهایی است که می تواند استان را به سمت توسعه رهنمون سازد.

قابل توجه اینکه میرزاتقی خان امیرکبیر در دوران سه ساله صدراعظمی خود توانست اقداماتی را برای توسعه کشور ریل گذاری کند که تاکنون هم نتایج آن ها برای همگان ملموس بوده است، به همین دلیل همانطور که در بالا گفته شد نباید انتظار ریشه کن شدن مشکلات را در یک دوره مجلس داشته باشیم ولی ریل گذاری مناسب و اقدامات در خور توجه را حتی می توان طی یک الی دو سال مدیریت صحیح هم به بار آورد.

مطالب فوق  گفته شد تا قبل از هر اقدامی هم کاندیداهای احتمالی عزیز، و هم مردم بدانیم که پای در چه میدانی گذاشته ایم و چه نیازهایی را باید مطالبه کرد؟

به هر روی بنظر میرسد زمستان پیش روی را می توان از آن جهت گرم و هیجان انگیز دانست که سر فصلی برای شکل گیری توسعه متوازن باشد مردم در تمامی عرصه ها همیشه دین خود را ادا کرده اند و اینبار نوبت این نفرات است که در صورت پیروزی احتمالی خود در صبح روز هشتم اسفند، دین واقعی خود را به مردم این دیار ادا کنند.

  

مهدی رضاپور / روزنامه نگار / خرم آباد 

 

rezapoor2