تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

توجه به “اعتراض مردم” حق الناس است

  • کد خبر : 75398
  • 25 شهریور 1394 - 19:41

  مصطفی شکری / میرملاس :    مدتی است که کلمه مبارک “حق الناس” در فضای سیاسی و اجتماعی ایران بیش از همیشه مورد توجه قرار گرفته است. دو کلمه ای که معنای بزرگی را در دل خود دارد و می توان آن را معادل مناسبی برای حقوق شهروندی دانست. همواره از منابر علما شنیده […]

شکری

 

مصطفی شکری / میرملاس : 

 

مدتی است که کلمه مبارک “حق الناس” در فضای سیاسی و اجتماعی ایران بیش از همیشه مورد توجه قرار گرفته است. دو کلمه ای که معنای بزرگی را در دل خود دارد و می توان آن را معادل مناسبی برای حقوق شهروندی دانست.

همواره از منابر علما شنیده ایم که “حق الناس” از “حق الله” هم بالاتر است، زیرا که خداوند حاضر است از حق خود بگذرد، ولی از حقوق مردم نخواهد گذشت. در هر جایی که مردم صاحب حق اند¬، رعایت و نادیده گرفتن آن ارتباط مستقیمی با بحث عدالت خداوند دارد.
مردم این حق را دارند که نسبت به هر چیزی که به”نحوه زندگی آنان” مرتبط است معترض باشند. مردم حق دارند که نسبت به فساد و اختلاس و دزدی و دروغگویی و چاپلوسی و تملق و ریاکاری و رشوه خواری و قانون شکنی و تهمت پراکنی و تزویز و تبعیض و… معترض باشند.
خوشبختانه در طول چند ماه اخیر یکی از رویکردهای اعتراضی مردم عزیز ایران نسبت به عملکرد ضعیف شرکت های خودروسازی داخلی صورت گرفته است. اعتراضی با عنوان “کمپین تحریم خودروی داخلی”. اعتراضی به قیمت بالا و کیفیت پایین خودروهای داخلی که از حقوق مسلم مردم است، زیرا که عدم کیفیت این خودروها با زندگی و جان مردم مربوط است.
نتیجه این تحریم تا بحال کاهش ۱۵ درصدی شماره گذاری خودروهای صفر بوده است و بیانگر تاثیرگذاری این اعتراض مردمی ست.
مردم در این اعتراض هماهنگ که به کمک و مدد فضای مجازی آغاز شده است اولین تجربه همراهی و هماهنگی را در اعتراضی عمومی به نمایش گذاشته اند. امید می رود که این روند نیز نسبت به سایر اموری که در زندگی مردم موثر است، تجربه شود و مردم حقوق خود را با زبانی صریح و رسا از مسئولین ناکارآمد مطالبه کنند. یقناً همانگونه که “رای مردم” حق الناس است، به تبع آن “اعتراض مردم” هم که نمودی از رای و نظر مردم است، حق الناس است.

*مصطفی شکری/ دانشجوی دکترای اقتصاد

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=75398

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 13در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۳
  1. درود
    .
    شما که قلم توانایی داری، به حق مردم بر مردم هم بپرداز
    علی الخصوص حق روشنفکران بر مردم
    .
    مثال عرض میکنم:
    روشنفکری، تحصیلکرده ای یا ….
    که برای گرفتن پستی یا …. خود را به مقامات میچسباند
    و دنبال دستخط، توصیه نامه و …. میرود
    به نظر شما باعث رواج پارتی بازی و … نمی شود؟
    آیا وی ——– حق مردم ——— را پایمال نمی کند؟

  2. رهبر انتقلاب رای مردم را حق الناس دانست. نظارت استصوابی شورای نگهبان را حق الناس دانست و دفاع از نتیجه انتخابات را هم دفاع از حق الناس دانستند.
    در این نوشته جناب شکری هم “اعتراض” مردم را از موارد حق الناس دانسته است. اعتراض به هر چیزی که در “نحوه زندگی مردم” موثر است.
    یقیناً اگر مسئولین ما اعتراض مردم را حق الناس بدانند و و آن را به عنوان یک حق طبیعی بپذیرند (از حقوق شهروندی)، خیلی از مشکلات جامعه ما کم می شود.

  3. با سلام به دوست عزیزی که نظردادیداقای شکری واقع بینانه نظردادندپس دلیل برآمدی و چاپلوسی نیست خواهشادیدگاهتونوعوض کنید

  4. روحیه ی انتقادیتان قابل تحسین است . ان شاءالله که در این مسیر ثابت قدم بمانید .

  5. بسیارعالی-سپاسگزارم

  6. سلام دکتر از مقاله تخصصی شما و شرکای مدبرکل چه خبر؟ سوالم اینه آیا دانستنن حق مردم است. نقش او که در مقام صاحب مقاله بود را هنوز تمیدانم

  7. قانون اساسی که برآمده از متن روایات و آیات است وتوسط معماران انقلاب اسلامی طرح ریزی شده است و رای بالای مردم را نیز باخود دارد چنین حقی را به مردم داده است اما متاسفانه به آن عمل نشده است وگویا برای قاب گرفتن و تزیین است مردم خیلی از عملکرد بعضی از روسا اعتراض دارند ولی نمیتوانند از حق خود در قالب قانون دفاع کنند

  8. تشکر از بیانات زیبایتان

  9. بسیار عا لی

  10. سلام به دوست عزیز آقای شکری .
    با تشکر از یادداشت شما .
    اما این تیتر درست تر بود .
    بی توجهی به اعتراض مردم حق الناس است …

  11. در نگاه ما مردم کو هدشت هر کسی مقامی هر چند نا چیز و یا با لایی بدست می آورد انسان خو بی است .و دیگران که مفامی به دست نیاوردند انسان خوبی تیستند . مقام در حکم پرده است برای انسان زیرا عیوب شخص را می پو شاند .و مقام و قدرت با نورا نیت برای آن شخص همراه است ولی ز مانی که این قدرت و مقام از او گرفته شود .خود واقعی او آشکار می شود اکه آیا آدم مو منی است آیا آدم خوشتیپی اشت هر گونه که باشد به همان صورت آشکار می شود . این تصور بسیار اشتباهی است که ما مردم ایران وخصوصا کوهدشت داریم و این اشتباه سر چشمه اصلی گمراهی ما در دنیا و آخرت می شود.

  12. سلام..چرا این لقمرو اینقد میپیچونین…بله خیلی چیزا حق الناسه/رای مردم حق الناسه و توجه به “اعتراض مردم”حق الناسه ولی اینکه بذارن مردم با تحلیل دقیق خودشون مثه اون چیزی که تو ۹ دی اتفاق افتاد حق رو بفهمن هم حق الناسه نه تو این جهان رسانه ای بی بی سی هزار تا رسانه ی دروغ دیگه نذارن مردم به “حق مردم”برسن..صریحتر به هدفتون اشاره کردم که اذیت نشید!!!!از بقیه حقوقم که گفیتن به نظرم خطاب به اونایی که شما ازشون تبعیت میکنید این حرفارو بگید حتی اگه نتیجشه ی عینی هم نداشته باشه حداقل به جای اینکه به حسن بگید به حسین نگفتید که تو عقلانیت شک بشه!!!فقط درمورد کرسنت و استات اویل و … همممم بگید و تحریف مبانی انقلاب که حق مردمیه که ۳۷ساله به خاطرش جون دادن

  13. دکتر از مقالات علمی شما چه خبر؟ مدتی است بی خبریم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.