- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

توجه به “اعتراض مردم” حق الناس است

شکری

 

مصطفی شکری / میرملاس : 

 

مدتی است که کلمه مبارک “حق الناس” در فضای سیاسی و اجتماعی ایران بیش از همیشه مورد توجه قرار گرفته است. دو کلمه ای که معنای بزرگی را در دل خود دارد و می توان آن را معادل مناسبی برای حقوق شهروندی دانست.

همواره از منابر علما شنیده ایم که “حق الناس” از “حق الله” هم بالاتر است، زیرا که خداوند حاضر است از حق خود بگذرد، ولی از حقوق مردم نخواهد گذشت. در هر جایی که مردم صاحب حق اند¬، رعایت و نادیده گرفتن آن ارتباط مستقیمی با بحث عدالت خداوند دارد.
مردم این حق را دارند که نسبت به هر چیزی که به”نحوه زندگی آنان” مرتبط است معترض باشند. مردم حق دارند که نسبت به فساد و اختلاس و دزدی و دروغگویی و چاپلوسی و تملق و ریاکاری و رشوه خواری و قانون شکنی و تهمت پراکنی و تزویز و تبعیض و… معترض باشند.
خوشبختانه در طول چند ماه اخیر یکی از رویکردهای اعتراضی مردم عزیز ایران نسبت به عملکرد ضعیف شرکت های خودروسازی داخلی صورت گرفته است. اعتراضی با عنوان “کمپین تحریم خودروی داخلی”. اعتراضی به قیمت بالا و کیفیت پایین خودروهای داخلی که از حقوق مسلم مردم است، زیرا که عدم کیفیت این خودروها با زندگی و جان مردم مربوط است.
نتیجه این تحریم تا بحال کاهش ۱۵ درصدی شماره گذاری خودروهای صفر بوده است و بیانگر تاثیرگذاری این اعتراض مردمی ست.
مردم در این اعتراض هماهنگ که به کمک و مدد فضای مجازی آغاز شده است اولین تجربه همراهی و هماهنگی را در اعتراضی عمومی به نمایش گذاشته اند. امید می رود که این روند نیز نسبت به سایر اموری که در زندگی مردم موثر است، تجربه شود و مردم حقوق خود را با زبانی صریح و رسا از مسئولین ناکارآمد مطالبه کنند. یقناً همانگونه که “رای مردم” حق الناس است، به تبع آن “اعتراض مردم” هم که نمودی از رای و نظر مردم است، حق الناس است.

*مصطفی شکری/ دانشجوی دکترای اقتصاد