تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
17

تلخی و شیرینی جنگ تحمیلی / صمیمیت میان رزمندگان تا حال و هوای شب های عملیات/ به روایت حاج یونس قبادی

  • کد خبر : 75412
  • 26 شهریور 1394 - 15:11

      حاج یونس قبادی که در دفاع مقدس از جانبازان و سرداران جبهه های حق علیه باطل ؛ نیروی طرح و عملیات تیپ ۵۷ ؛ فرمانده گردان های انبیا ، مالک اشتر و محبین بوده است در گفتگویی به بیان خاطرات قابل تاملی از دوران جنگ و بعد از آن پرداخته که در […]

 download (15)

 

 

حاج یونس قبادی که در دفاع مقدس از جانبازان و سرداران جبهه های حق علیه باطل ؛ نیروی طرح و عملیات تیپ ۵۷ ؛ فرمانده گردان های انبیا ، مالک اشتر و محبین بوده است در گفتگویی به بیان خاطرات قابل تاملی از دوران جنگ و بعد از آن پرداخته که در ادامه مرور خواهیم کرد.
بدون شک رسانه‌ها نقش مهمی در معرفی جانبازان و ایثارگرانی که با از خود گذشتگی آسایش و امنیت را برای کشور به ارمغان آورده است بر عهده دارند و می‌توانند علاوه بر معرفی چنین شخصیت هایی، در ترویج فرهنگ ایثار شهادت در جامعه نیز حرکت کنند.

یکی از راههایی که می توان فرهنگ ایثار و شهادت را به نحو احسن در جامعه اشاعه داد بحث بیان سبک زندگی شهدا، ایثارگران و جانبازان و مرور و خاطرات آنان در قالب های مختلف است.

بر همگان روشن است که در طول هشت سال دفاع مقدس رزمندگان اسلام با شجاعت و شهامت و ایثار و از خود گذشتگی از سرزمین ایران اسلامی دفاع جانانه کردند جایی که رهبر کبیر انقلاب اسلامی فرمودند حقیقتاً اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و فداکاری و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه دهیم چه کسی سزاوارتر از بسیجیان خواهد بود.

در همین راستا مصاحبه ای خواندنی یکی از جانبازان و فرماندهان ۸ سال جنگ تحمیلی که هم اکنون در سنگری دیگر به کیان ایران اسلامی خدمت می کند خالی از لطف نیست.

حاج یونس قبادی که در دفاع مقدس از جانبازان و سرداران جبهه های حق علیه باطل ؛ نیروی طرح و عملیات تیپ ۵۷ ؛ فرمانده گردان های انبیا ، مالک اشتر و محبین بوده است در گفتگویی اختصاصی با سایت خبری تحلیلی آوین نیوز به بیان خاطرات قابل تاملی از دوران جنگ و بعد از آن پرداخته که در ادامه مرور خواهیم کرد.

 

سلام، بفرمایید ابتدائا معرفی مختصری از خودتون داشته باشید؟

بنده یونس قبادی متولد ۱۳۴۴ در شهرستان کوهدشت از سال ۶۰ تا ۸۷ در سپاه پاسداران خدمت کردم و هم اکنون بازنشسته سپاه پاسداران هستم.

چی شد به جبهه های جنگ رفتید؟

در سال ۵۹ با شروع جنگ تحمیلی و باوجود اینکه سنی نداشتم اما برای حفظ آب و خاک وطن بی تاب رفتن به جبهه شدم و در همین خصوص به صورت انفرادی به همراه یکی از دوستان راهی جبهه های جنوب شدم تا در مقابل دشمن همانند همه آنهایی که در اولین ساعت های جنگ خود را به اهواز،سوسنگرد،آبادان و خرمشهر رساندند بتوانم مانع نفوذ بیگانه به خاک وطنمان شوم.

در چه عملیات هایی حضور داشتید؟

بنده با توجه به اینکه از ابتدای جنگ تحمیلی خودم را به سیل مدافعین مرز های کشور رساندم و تا پایان جنگ هم حضور داشتم لذا در اکثر عملیات های بزرگ شرکت داشتم مگر به علت مجروحیت، شرکت در عملیاتی را از دست داده باشم/ به عنوان مثال بنده در عملیات حاج عمران مجروح شدم و این مجروحیت باعث شد که نتوانم در کربلای ۴ و ۵ شرکت نمایم. تا جایی که به یاد دارم در عملیات رمضان،طریق القدس،بیت المقدس،محرم،والفجرو چند عملیات دیگر به صورت فعال شرکت نمودم.

شیرین ترین خاطره ای که از جنگ دارید؟

اصولا جنگ شیرینی ندارد چرا که هر لحظه از آن منجر به مرگ و شهادت دوستان و هم سنگران می شود،جنگ یعنی کشت و کشتار و مطمئنا خاطره شیرینی ندارد امام وقتی جنگ تحمیلی می شود ما به عنوان مدافع وارد آن می شویم و دفاع می کنیم صورت دیگری پیدا می کندفلحظه به لحظه دفاع شیرین است خصوصا زمانی که در عملیاتی بخش هایی از وطن اسلامیمان را آزاد می کردیمفبه عنوان مثال در عملیات طریق القدس زمانی که روی پل سابله و دروازه ورودی بوستان رسیدیم و شهر در آستانه آزادی قرار گرفته بود شور و شوق وصف ناپذیری رزمندگان و ما را فرا گرفته بود،زمانی که وارد شهر شدیم و به عنوان دفاع از آب و خاک شهر را آزاد کردیم از شیرینیهای دفاع مقدس می باشد و شیرین تر از همه اینکه ما در پایان جنگ یک وجب از خاکمان را به دشمن ندادیم.

تلخ ترین خاطره ای که داشتید؟

تلخی جنگ زمانی بود که با مشکلات فراوان مقدمات عملیاتی را فراهم می کردیم، در سرمای شدید کردستان و یا در گرمای طاقت فرسای خوزستان ، به هر صورتی این عملیات یا لو می رفت یا انجام نمی گرفت و یا در صورت انجام پیروزی حاصل نمیشد و به اصلاح با شکست مواجهه میشد و مورد دیگری که ظاهرا برای ما تلخ بود لحظه ای بود که خبر شهادت دوستان و همسنگران را میشنیدیم،هرچند برای خود شهیدان شیرین بود و به خدای خودشان می رسیدند اما این لحظات تلخ هیچ گاه از یاد نمی رود.

چند سالتون بود به جبهه اعزام شدید؟

اولین باری که به جبهه رفتم در مهر ماه ۵۹ بود که تقریبا ۱۴ سال داشتم

چی شد که احساس کردید باید به جبهه ها برید؟

بنده در یک خانواده مذهبی و دینی بزرگ شدم، هرکسی که دل در گرو این انقلاب و اسلام داشت بر خود لازم می دانست که در این دفاع مقدس شرکت نمایدف بنده و دیگر اعضای خانواده از پدرم گرفته تا دیگر برادرانم لحظه ای کوتا نیامدیم به طوری که در بعضی عملیات ها چهار برادر در آن شرکت می کردیم و احساس میکنم فقط انجام وطیفه بوده است.

از شبای عملیات یکم واسمون بگید، از اون حال و هوا…

شب های عملیات را نه من بلکه هیچ کس دیگری توان بیان آن همه احساس و خلوص و صفا و صمیمیت را ندارد، شب های عجیبی بود، رزمندگان انگار به جشن عروسی دعوت بودند،برخی مراسم حنا بندان می گرفتند، برخی با خدای خود خلوت می کردند و در سکوتی عمیق با اشک هی روی گونه حرف هایشان را به گوش خدا می رساندند و بعضی در عین پاکی وصداقت از دیگری حلالیت می طلبیدند.

شک ندارم در شب های عملیات، فرشتگان مقرب به حال خودشان غبطه می خوردند.

اگه الان دوباره جنگ بشه باز مثل سابق میل به حضور دارید؟ روی هم رفته تقریبا ۷۰ ماه در جبهه حضور داشتم، من یک سربازم و از اول خودم را سرباز انقلاب اسلامی میدانم، وطیفه من دفاع از کیان و آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و دفاع از ولایت است، هرلحظه که احساس کنم که نیاز به برداشتن سلاح و رفتن است هیچگاه درنگ نخواهم کرد

صمیمی ترین هم سنگرهاتو چه کسانی بودند؟

صمیمیت وهم دلی در بین رزمندگان دفاع مقدس موج می زد و هرکسی از هر قوم و قبیله و نژاد همانند انگشتان واحد بودند و چقدر در این برهه از زمان ما غبطه صمیمیت دوران دفاع مقدس را می خوریم و شاید آن صمیمیت دگر بار تکرار ناشدنی باشد.

بعد از جنگ چه فعالیت هایی داشتید؟

پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ جنگ با عراق پایان یافت اما ضد انقلاب در مناطق مرزی کردستان و آذربایجان غربی همچنان حضور داشتند و به آشوب و نا امنی اقدام می کردند لذا لاذم بود که جهت مقابله با آنها به مرزهای غربی اعزام شویم و به حفظ و حراست از مرزهای غربی کشورمان و از بین بردن رد پای ضد انقلاب و گروهک ها بپردازیم که بنده هم در این راستا اقدام نمودم

چی شد به عنوان مسول نظارت بر انتخابات شورای نگهبان کوهدشت انتخاب شدید؟

پذیرش مسولیت هیئت نظارت شورای نگهبان شهرستان کوهدشت بر می گردد به حس مسولیت پذیری که هر ایرانی در مقابل این آب و خاک و در مقابل انقلاب اسلامی دارد، در یک برهه از زمان وظیفه مان برداشتن سلاح و جنگیدن و در برهه ای دیگر انجام وظیفه بدین شکل است و آمادگی دارم در هر جای ایران اسلامی که لاذم باشد انجام وظیفه نمایم.

حرف آخرتون…

حرف آخر اینکه یاد آوری کنم خداوند نعمتی همچون نعمت رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) که یک مرد استکبار ستیز، شجاع ، باشهامت، صادق و آگاه به ریز مسائل جهان و همچنین امام خامنه ای را به ما عنایت کرده است که با رهبری فرزانه اش جهان اسلام را در مسیر اصلی خود هدایت می کند و هر کی بوی مخالفت با ایشان را داشته باشد بدون شک مردود است و می توان به ذکر و بیان این جمله امام خمینی (ره) که فرمودند نگذارید این انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد و هر کی در این راه کوتاهی کند مدیون خون شهدا خواهد بود، بسنده کرد.

برگرفته از آوین نیوز

 

download (1)

 

 

download (2)

 

 

download (3)

 

 

download (4)

 

 

download (5)

 

 

download (6)

 

 

download (7)

 

 

download (8)

 

 

download (9)

 

 

download (10)

 

 

download (11)

 

 

download (12)

 

 

download (13)

 

 

download (14)

 

 

download (15)

 

 

download

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=75412

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 41در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴۱
  1. سلام واحترام.

  2. دورود بر شهیدان خدایی /// دیگه داشتیم از سرویس شهدا میرملاس دل سرد میشدیم

  3. درود خدا بر شما و امثال شما که در جنگ تحمیلی سینه سپر کردند تا دشمن نتواند یک وجب از خاک ایران را تصرف کند …من به شخصه به چنین پدری دلسوز و مهربان افتخار میکنم جانت را در جنگ خوش کردی تا اسوده باشیم …
    موفق و پیروز باشید

  4. درود خدا بر سردار همیشه سر افراز ، حاج یونس قبادی. پیروز و سلامت و سربلند باشید إن شاء الله سردار عزیز

  5. گرامی می داریم یاد وخاطره شهدای وبزرگان طایفه اولادقباد والخصوص سردار مرحوم حاج حمید قبادی وپدر بزرگوارشان

  6. سلام برسرداربی ادعای عرصه هشت سال دفاع مقدس ویادگار یاران سفرکرده
    امیدوارم همواره تندرست وسالم باشی، این روایات مستندوواقعی شما ،خودگنجینه ای
    بسیارگرانبهابرای نسل امروزمحسوب می شود.جاری وماناباشی

  7. سلام بر سردار قبادی یادگار جبهه و جنگ

  8. دعا می کنم در انتخابات آتی روسفید شهدای همرزمت گرددی !

  9. سلام بر سردار یونس
    آن برهه از زمان با شجاعت و شهامت مردانه جنگیدند و امروز در سنگری دیگر انتظار می رود باز امانت دار خون همرزمانت که برای برقراری عدالت جنگیدن یعنی اجرایی عدالت در حوزه کاری خود باشید

  10. درود خدا بر سردار شجاع و بی ادعای ۸سال دفاع مقدس

  11. سلام،الهی همیشه سلامت باشیدیونس عزیزم توتنهایادگار دوران طلایی وبازمانده وتکیه گاه ماهایی فدای داداشم شوم

  12. سلام خدمت سردار اسلام که از زمان شروع جنگ تا به امروز بی وقفه و با نهایت صبر و تلاش در خدمت انقلاب و اسلام بوده اید.خداوند نعمت حضور و سخنان جانبازان و سردارانى همچون شما را از ما دریغ نکند.

  13. سلام و خسته نباشید خدمت عموی عزیزم
    ان شاالله موفق و پایدار باشید!

  14. سلام عرض ادب ، کوتاه اما خالصانه جناب آقای قبادی امیدوارم که در تمام مراحل زندگی موفق سربلند پیروز باشی.

  15. سلام سردار خستگی ناپذیر.شما در ایام دفاع مقدس واقعا درخشیدید اخوی بنده در عملیات بیت المقدس ۲ به درجه رفیع شهادت نایل گردیدند وبه یاد دارم که پیکر نورانی ایشان درجند متری نیروهای بعثی افتاده بود وهیچ کس جرات انتقال پیکر ایشان را نداشت چون کاملا تحت تسلط دشمن بود اما حضرتعالی در شب بعد بارشادت تمام رفتید وپیکر ایشان رابه خاک مقدس میهن انتقال دادید خانواده ما نسلها این ازخودگذشتگی شما را فراموش نمیکنند وهمیشه دعای خیر مادر شهید همراه شماست

  16. خوشا آنانکه با عشق به الله، علیه کفر جنگیدند و رفتند…
    خوشا آنانکه بهر یاری دین به خون خویش غلطیدند و رفتند…
    خوشا آنانکه با شور حسینی، شهادت را پسندیدند و رفتند…
    خوشا آنانکه در این نهضت حق، به سهم خویش کوشیدند و رفتند

  17. ضمن عرض سلام وادب واحترام ، گرامی میدارم یادوخاطره ی تمامی شهدا ، جانبازان و آزادگان سرافراز دیارمان.
    سلامتی وسعادت ، موفقیت وسرافرازی سردار بی ادعا ، یادگارماندگار یاران ناب سفر کرده ، فاتح اکثر عملیات های غرب وجنوب کشور، جانباز جان برکف ، سردار حاج یونس قبادی ودیگر همرزمان وهمسنگرانش را از خداوند تبارک وتعالی خواستارم.
    بیانات ناب سردار قبادی گنجینه ایی بس گرانبهاست .قدر ومنزلت این گنجینه ی پربها را فقط همرزمان وهمسنگران دوران طلایی درک میکنند .امیداست با انتشار اینگونه خاطرات ناب که حاکی از رنج ها ومشکلات بسیاری ست که شهدا ، آزادگان ورزمندگان وجانبازان کشیده اند تا اینگونه مملکت ما درآسایش و آرامش وامنیت کامل باشد ،جوانان قدردان این امنیت و آرامش در سطح کشور عزیزمان باشند. وبدانند که این آرامش وامنیت حاصل خون چندها هزار نفر و جانبازی واسارت چندها هزار نفر بوده و به آسانی به دست نیامده.
    سردار قبادی منتظر خاطرات ناب و نادرتان هستیم/ همیشه مانا وموفق باشید .ان شاء الله.

  18. با سلام .

    سردار عزیز این نه یک خاطره بلکه یک فیلم بسیار مستند معتبر جهانی است که هرکس چشمانش را به جملات

    زیبایتان خیره کند خود را درآن میدان پاکی و صداقت و مردانگی گم میکند و از خود بی خود می شود و بدون شک

    دوست ندارد این فیلم پایانی داشته باشد همچون خوابهای شیرینی که پس از بیدار شدن افسوس میخوری که

    ای کاش بیدار نمیشدم وبرخوردی تند با عامل بیداریت حتی اگر مادرت خواهی داشت .

    جالب اینجاست که این فیلم بازیگرانی داشته که کاملا گزینش شده بودند و رئیس گزینش آن کسی جز سرور

    شهیدان ، آقا سید الشهدا نبوده است .

    سردار عزیز خوشا به سعاد تتان . همیشه سر بلند باشید

  19. سلام درود خدا بر یادگار شهیدان

  20. شما افتخار این دیارید

  21. سلام بر سردار رشید سپاه اسلام اقای حاج یونس قبادی امیدوارم در تمام زمینه ها مانند دفاع مقدس موفق باشید .

  22. عالی بود عمو جان. دستت درد نکنه.

  23. باید به وجود سردارانی شجاع و بی ادعا چون حاج یونس قبادی افتخار کرد، انصافأ این ابرمرد انقلابی و محبوب همواره درخشیده اند. “مردم این سامان همیشه قدردان خدمات ارزنده این خانواده بزرگ بوده و هستند”

  24. حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) :
    پاسدار انقلاب اسلامی آگاهانه راه حسین (علیه السلام) را که ادامه راه انبیاء الهی است انتخاب می کند و در این
    راه، فروغ خون اصحاب حسین (علیه السلام) و شهیدان گلگون کفن کربلا را چراغ راه خویش قرار می دهد.

    ************************
    مقام معظم رهبری(مدظله العالی) :
    سعادت را آنها بردند که آن چیزی را که خدا به آنها داده بود تقدیم کردند و ما عقب مانده آنها هستیم.

    *************************
    سلام و سپاس از بازمانده قافله شهیدان که در گرامیداشت یاد آن اسطوره های فداکاری ، همگان را بهره مند می سازند .

  25. کجاییدای شهیدان خدایی بلاجویان دشت کربلایی. درود برپیشگامان شهادت وخون _پیشاپیش فرارسیدن هفته دفاع مقدس یادآور جانفشانی وفداکاریهای رزمندگان دلاوراسلام را به همسنگران شهیدان والامقام بخصوص یادگارارزشمند جنگ تحمیلی حاج یونس قبادی تبریک میگویم.

  26. سلام بر دلاور مرد لرستان ,,استان ما اگر ده نفر مث شما مرد باغیرت داشته باشه یکی ش حاج یونس قبادیه ,انشاله همیشه برقرار باشی دلاور

  27. افتخار مایید انصافا مرحوم پدرتان ,ومادر بزرگوارتان وقت برای تربیت شما گذاشتن ,دعا میکنم همیشه سلامت باشی حاجی عزیز بزرگوار مهربان

  28. سلام و درود بر سردار قبادى
    ادامه دهنده واقعى راه شهدا

  29. سلام و دورود بی پایان خداوند بر یار صدیق شهدای عزیز، سردار حاج یونس قبادی

  30. درود خدا بر سردار دفاع مقدس همرزم شهیدان حاج یونس قبادی,,خداوند نگهدار شما ودیگر ایثارگران هشت سال جنگ تحمیلی

  31. درود وسلام بر رزمنده دلاور حاج یونس قبادی .همرزم شهدا ویاد آور خاطرات آن عزیزان .از خداوند متعال برای ایشان سلامتی وعاقبت بخیری خواستاریم

  32. درود بر دلاور مرد استان لرستان ,که مانند حاج یونس قبادی خیلی زیاد نداریم ,پس خدا نگهدارش باشه

  33. درود بر دلاور مرد استان لرستان ,که مانند حاج یونس قبادی خیلی زیاد نداریم ,پس خدا نگهدارش باشه

  34. درود بر دلاور مرد استان لرستان ,که مانند حاج یونس قبادی خیلی زیاد نداریم ,پس خدا نگهدارش باشهپ

  35. سلام ودرود خدا بر سردار واقعا بی ادعا .اگر تمام درجه های سپاه وارتش را بر شانه های استوار شما قرار دهند ذره ای از زحمات شما را جبران نمی کند این حقیر مدت ۷ماه در گردان عاشورا به معاونت سردار یونس قبادی بودم واز نزدیک شجاعت وایمان خلوص واز خودگذستگی ایشان را شاهد بودم .
    هر زمان ایشان وفرماندهان دلاور شهید حمید ابراهیمی وسردار شاپور سوری در گردان بودند حاشیه امنی برای رزمندگان گروه وجود داشت .خداوند سایه ایشان ودیگر دلاوران را مستدام بدارد

  36. سلام خدا بر مخلصین بی ادعا . ایشان در دوران دفاع مقدس فرمانده ای لایق و بی ادعا بودند و دلاوریهایش زبانزد رزمندگان است . مطمئن هستم در مسئولیت جدیدشان که برگذاری انتخابات است با درایت تمام برگذار خواهد کرد و پاسدار واقعی آراء مردم خواهد بود همچنانکه تا بحال آرامش موجود انتحاباتی که در کوهدشت حاکم است حاصل تدبیر و مدیریت ایشان میباشد . خدا قوت دلاور

  37. پدرم یقین دارم این روزهاآشوبی دردلت برپاست،یقین دارم یادوخاطره شهداوسالگردهمرزم وبرادرت حاج حمیدبغض سنگینی بگلویت هدیه کرده.یقین دارم حال آشفته اییداری.پدرخوش غیرت من باخواندن خاطراتت اکنون فهمیدهام که زیر آتش و خون قرارگرفتن غیرتی ابوالفضلی میخواهدودلی حسینی ک تو آنراداشتی.معلم تاریخ نگارعهدووفای من!هرآندم ک ترکش سرد سربی تن ملولت را می آزارد،ترکش نگاه پردردت راکه همیشه ازما پنهان داشتی دلم رابیشتر میشکافدوگلویم راچون سینه مسموم و شیمیاییت میفشارد.آری پدرم من هم باتودردمیکشم تودرد عشق و فراق از یاران و دوستانت ومن دردآب شدن نگاهت ومن درد پژمرده شدن روز ب زوز چهره ماهت.ملتمسانه محتاج دعای خیرتان هستم تارگه ایی از غیرت شمادروجودم پرورش یابد.

  38. یاد دلاور مردان کوهدشت گرامی باد
    شهید علی مردان
    شهید حاج محمد
    شهید مروت
    علی محمد
    حاج حمید
    گرامی
    خداقوت به سردار بی ادعا حاج یونس عزیز

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.