تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

دکتر کریمی فر : نگاه سنتی به تعلیم وتربیت باید تغییر کند / آموزش و پرورش لرستان با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه است

  • کد خبر : 75463
  • 28 شهریور 1394 - 11:57

    میزگرد بررسی چالش ها و مشکلات آموزش و پرورش لرستان در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز خرم آباد برگزار شد. به گزارش میرملاس؛ این میزگرد در آستانه بازگشایی مدارس به منظور بررسی چالش ها و عملکرد آموزش و پرورش لرستان با حضور دکتر کریمی فرمدیرکل آموزش و پرورش لرستان ، قربانی مسوول روابط […]

81764521-70171171

 

 

میزگرد بررسی چالش ها و مشکلات آموزش و پرورش لرستان در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز خرم آباد برگزار شد.

به گزارش میرملاس؛ این میزگرد در آستانه بازگشایی مدارس به منظور بررسی چالش ها و عملکرد آموزش و پرورش لرستان با حضور دکتر کریمی فرمدیرکل آموزش و پرورش لرستان ، قربانی مسوول روابط عمومی و کارشناسان این اداره کل در دفتر ایرنا خرم آباد برگزار شد. 

*** مهر ، شروع مجدد زندگی ، نشاط، امید به آینده روشن تر و بهار تعلیم و تربیت است. 

مدیر کل آموزش و پرورش لرستان گفت: مهر ، شروع مجدد زندگی ، نشاط ، امید به آینده روشن تر و بهار تعلیم و تربیت است. 
کریمی فر با اشاره به فعالیت چند ماهه ستاد پروژه مهر از آمادگی ۴هزارو ۲۰۰آموزشگاه برای استقبال از ۳۲۰هزار دانش آموز خبر داد و افزود : با همدلی و همکاری ، این تکاپو جلوه زیبایی را به جامعه می بخشد و توجه عمیق به امر تعلیم و تربیت می طلبد. 
وی اظهار کرد: با هدف فراهم کردن بستر مناسب برای استقبال شایسته از دانش آموزان و فرهنگیان ستادی تحت عنوان ستاد پرورژه مهر تشکیل گردید که این ستاد با پنج کمیته اصلی فعالیت خود را از تیرماه سال جاری آغاز کرده است . 
وی تصریح کرد : در این راستا در کمیته های ساماندهی نیروی انسانی ، تعمیر و تجهیز ، توجیه و تبلیغ ، ارزیابی و نظارت و تایید صلاحیت تلاش شد تا خانواده دغدغه چندانی در خصوص تحصیل فرزندان خود نداشته باشند . 
وی گفت : تسهیل در ثبت نام دانش آموزان با توجه به محدوده جغرافیایی در مدارس عادی دولتی مهمترین راهبردی بوده که با حساسیت دنبال شده است . 

***۲۸۰هزار دانش آموز در سامانه سناد ثبت نام شده است 
کریمی فر افزود :تقریبا بالای ۸۸ درصد کل دانش آموزان استان کار ثبت نام خود را در مدارس انجام داده اند. 
وی با بیان اینکه نزدیک به ۱۰ هزار میز و نیمکت در مدارس تعمیر و بهسازی شده اند اظهار کرد : نزدیک به ۷۰۰آموزشگاه رنگ آمیزی شده و در ۳۰۰آموزشگاه هم تعمیرات اساسی صورت گرفته است . 

***تعداد دانش آموزان لرستان در سال گذشته ۲۸۸ هزار و ۵۱۵ نفر بوده است 
وی با اشاره به تعداد آموزشگاه های استان تصریح کرد : در سال تحصیلی گذشته سه هزار و ۹۴۶ آموزشگاه در سطح استان وجود داشت که از این تعداد دو هزار و ۶۲۲آموزشگاه در دوره ابتدایی ، ۶۷۵آموزشگاه دوره اول متوسطه ،۴۶۱آموزشگاه دوره دوم متوسطه ، ۸۰هنرستان فنی حرفه ای و ۱۴۲هنرستان هم در رشته کاردانش فعالیت داشته است . 
وی گفت :تعداد کلاس ها در سال گذشته ۱۴ هزار و ۵۹۹ باب بوده که از این تعداد هفت هزار و ۶۵۵ کلاس در دوره ابتدایی ، دو هزار و ۳۳۰ کلاس در دوره اول متوسطه ، دو هزار و ۵۶۲کلاس در دوره دوم متوسطه ،۳۷۷کلاس در رشته های فنی و حرفه ای و ۶۰۰کلاس هم در رشته کاردانش بوده است . 
وی افزود :تعداد دانش آموزان استان در سال تحصیلی گذشته هم۲۸۸ هزار و ۵۱۵ نفر بوده که از این تعداد ۱۶۶ هزار و ۶۶۲نفر در دوره ابتدایی ،۴۶ هزار و۹۹۲ نفر در دوره اول متوسطه ،۵۸ هزار و۵۱۹نفر در دوره دوم متوسطه ،هفت هزار و ۳۴۲ نفر در رشته فنی و حرفه ای و ۹ هزار و ۱۸ نفرهم در رشته کاردانش مشغول به تحصیل بوده اند. 
وی با اشاره به اینکه تقریبا در دوره ابتدایی تعداد دانش آموزان رشد دارد گفت :در دوره متوسطه اول و دوم هم با توجه به استقرار پایه نهم در دوره متوسطه اول با رشد و در دوره دوم با توجه به حذف پایه دهم با کاهش تعداد دانش آموز مواجه هستیم. 
وی اظهار کرد :کادر فرهنگیان در سال گذشته ۲۸ هزار و ۵۰۰نفر بوده که قریب به ۷۰۰نفر بازنشسته شده اند . 

*** آموزش و پرورش لرستان از نظر ساماندهی بهینه نیروی انسانی با مشکلاتی از جمله کمبود نیروی انسانی مواجه است . 

مدیر آموزش و پرورش لرستان گفت :بحث مازاد و نیاز مشکل بعدی استان است و کمبود ها بیشتر در رشته آموزش ابتدایی است که با ساماندهی بهینه نیروی انسانی و تخصصی کردن تدریس در پایه های چهارم تا ششم تا حدودی می توان مشکلات را حل کرد. 
کریمی فر افزود :آموزش و پرورش معتقد است که باید نگاه سنتی تعلیم و تربیت باید به سرعت تغییر کند و نگاه سیستمی جدید با رویکرد یادگیری های عمیق و مفهومی جایگزین شود . 
وی اظهار کرد :در نگاه جدید آموزش باز سطحی نگری و حافظه محوری عبور می کند و به پرسشگری ،تفکر خلاق ،تحقیق و پژوهش متمایل می شود . 
وی تصریح کرد :آموزش و پرورش به دنبال مهارت آموزی به دانش آموزان و آماده کردن آنها برای زندگی موثر و فعال در اجتماع است . 
وی گفت :توجه به وجود پژوهش سراهای دانش آموزی ،هوشمند سازی مدارس ؛ توجه به جشنواره ها و المپیادهای علمی هم در سال تحصیلی آینده بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. 

***۱۳۰ کلاس درس در سال تحصیلی جدید به کلاس های درس استان افزوده می شود 
کریمی فر گفت : در سال تحصیلی جدید با کمک خیرین مدرسه ساز ، نهادها و دولت در سطح استان بیش از ۵۰آموزشگاه در مناطق و شهرستانهای استان نوسازی و تجهیز می شوند و قریب به ۱۳۰کلاس هم به کلاس های موجود اضافه خواهد شد . 
وی اظهار کرد : بیشترین این کلاسها در مناطق محروم است که بین ۱تا ۳ کلاس خواهد داشت . 
وی همچنین گفت : با همکاری سازمان بسیج سازندگی و اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس و اعتباری بالغ بر سه میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال کار رنگ آموزی و تعمیر اقلام مدارس در دستور کار قرار گرفته است . 
از ظرفیت خیرین هم برای نوسازی و تجهیز برخی از مدارس منطقه محروم استفاده شده و در این راستا قرارگاه سازندگی خاتم ،بنیاد برکت و بعضی ارگانها هم کمک های خوبی در این خصوص داشته اند . 

***دو میلیون و ۷۷۷هزارو۵۶۱ جلد کتاب درسی از ۱۵شهریورماه سال جاری در ۲۸۳کتابفروشی استان توزیع شده است 
مدیر کل آموزش و پرورش لرستان گفت : کتب درسی دوره های اول و دوم متوسطه در کتابفروشی ها توزیع می شود و کتب دوره ابتدایی ،فنی ، حرفه ای و کاردانش و پیش دانشگاهی در آموزشگاهها توزیع می شوند . 
وی اظهار کرد : کتابفروشی ها موظفند کتب را براساس قیمت پشت جلد بفروشند و فروش اجباری لوازم التحریر به همراه کتب درسی تحت هر شرایطی ممنوع بوده و در صورت مشاهده با متخلفین برخورد خواهد شد . 
کریمی فر در ادامه به کتب جدید التالیف پایه های پنجم و نهم اشاره کرد و گفت : معلمین این پایه ها دوره های آموزشی ضمن خدمت را به منظور آشنایی با شیوه های تدریس این کتب گذرانده اند. 
مدیر کل آموزش و پرورش لرستان تاکید کرد : آموزش و پرورش تلاش می کند تا تمام کتب را در تمامی دوره ها قبل از بازگشایی مدارس به دست دانش آموزان برساند . کریمی فر تصریح کرد : از کتب توزیع شده در استان یک میلیون و ۲۴۸هزارو ۳۳۳ جلد مربوط به دوره ابتدایی ، یک میلیون و ۲۵۳هزارو ۸۰جلد مربوط به دوره های اول و دوم متوسطه ، ۱۴۰هزارو ۴۲۰جلد مربوط به پایه چهارم و ۱۳۴هزارو ۷۲۸جلد هم مربوط به رشته های فنی ،حرفه ای و کاردانش می باشد . 
وی با اشاره به توزیع کتب درسی از ۱۵شهریور ماه گفت : در پایه نهم به دلیل جدید التالیف بودن کتب نواقصی در توزیع کتب وجود دارد که در اولین فرصت قبل از مهر ماه برطرف خواهد شد. 

***بحث ساماندهی نیروی انسانی یکی از مهمترین راهبردهای آموزش و پرورش است
مدیر کل آموزش و پررش لرستان گفت :بحث ساماندهی نیروی انسانی یکی از مهمترین راهبردهای آموزش و پرورش است که در این خصوص تدابیری اندیشیده شده است . 
وی افزود :برای ارتقاء کیفیت آموزشی در دوره ابتدایی پایه های پنجم و ششم در سال تحصیلی آینده دو معلمه خواهند شد و سعی می شود تا از وجود نیروهای تخصصی دوره های بالاتر در این دوره استفاده شود . 
برگزاری دوره های ضمن خدمت معلمان ابتدایی برای آشنایی با روش های نوین تدریس هم با جدیت دنبال می شود و در این قسمت هم دوره های آشنایی با روش تدریس دروس ریاضی و علوم برای معلمان ابتدایی برگزار شده است. 

***ثبت نام نهایی دانش آموزان پایه اول ابتدایی منوط به ارائه تاییدیه از پایگاه سنجش است 
مسوول روابط عمومی آموزش وپرورش استان نیز گفت : تا پایان هفته دهم فعالیت پایگاههای سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان دراین استان ۲۶ هزار و ۹۳۳ نفر مورد ارزیابی قرار گرفتند. 
قربانی افزود : از مجموع این افراد۲۳ هزار و ۶۱۳ نفر پس از ارزیابی و دریافت شناسنامه سلامت جهت ثبت نام به مدارس عادی معرفی شدند. 
وی اظهار کرد:همچنین تعداد سه هزار و ۳۲۰ نفر جهت ارزیابی بیشتر به مراحل تخصصی پزشکی ارجاع داده شدند. 
وی با بیان اینکه با توجه به اجرای دو ماهه طرح سنجش در صورت نیاز این مدت تمدید خواهد شد گفت: این طرح از ۱۶ خرداد ماه جاری به طور همزمان با سراسر کشور به صورت الکترونیکی در استان آغازشده است. 
به گفته وی در این طرح ۳۳ هزار و ۷۰۰ نوآموز ورود به دبستان از لحاظ بینایی، شنوایی، گفتاردرمانی، بهداشت، قد، وزن و آمادگی تحصیلی مورد ارزیابی قرار می گیرند. 
قربانی همچنین گفت:سال گذشته دراجرای این برنامه تعداد ۲۹ هزار و ۱۵۹ نفرازنوآموزان بدو ورود به دبستان در این استان مورد سنجش قرار گرفتند. 
وی اظهار کرد :از این تعداد ۲۴ هزار و ۱۲۷نفر با دریافت شناسنامه سلامت به مدارس عادی معرفی و پنج هزار و ۶۸ نفر نیز جهت ارزیابی بیشتر به مراحل تخصصی پزشکی ارجاع داده شدند. 
وی افزود: ازمجموع پنج هزار و ۶۸ نفر ارجاعی به مرحله تخصصی ،۶۲۷نفرمشکوک به مشکل بینایی ،۴۳۳نفر مشکوک به مشکل شنوایی ،سه هزار و ۴۶۸نفر ارجاع به مرحله تخصصی آمادگی تحصیلی و۴۹۵نفر مشکوک به بیش از یک مشکل بوده اند. 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=75463

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۷
  1. دکتر جان چرا با توجه به کمبود نیروی انسانی برای استخدام آموزش و پرورش درخواست هیچ سهمیه های ندادید، بلاخص شهرستان کوهدشت با وجود این همه نیروی جوان فقط ۲ یا ۳ نفر زده بودید ………………..
    ……..
    چچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  2. آقای مدیرکل !آیا استفاده از نیروههای سنتی درتمام مناطق وشهرستانهاکه صرفا”نگاه طایفه ای و بومی -محلی دارند تغییر نگاه به تعلیم وتربیت است.؟بدون تعصب وبانگاه آسیب شناسانه نقد میکنم ،سری به مناطق بزنید بانام دولت تدبیر ،ببینید از چه نیرههایی استفاده میشود.؟فامیل بازی در مدارس وآموزش وپرورش بی سابقه است.واین عملکرد بالا دستی ها را زیر سوال میبرد.

  3. جناب کریمی فر عزیز اگر با کمبود نبروی انسانی مواجه هستید چرا شهری مثل کوهدشت درجریان به کار گیری نیروهای شرکتی از هررشته ای یک یا دونفر بیشتر جذب نکردوحتی برای برخی رشتهها اعلام نیاز نشه بود ؟ چرا با اعصاب و دلخوشی خانواده هایی بازی کردید که در این شهر سوخته تنها امیدشان به این مصوبه استخدامی بود. چرا نتوانستید و نخواستیداعلام نیاز بیشتری بکنید؟آن هم مصوبه ای که از سوی دولت صادر شده بود؟ آیا به عنوان یک لرستانی از وضعیت تحصیل کرده های این استان بی خبرید که دست به چنین کاری زدید؟
    با شعار نمی توان وضعیت اسفبار این استان رو تغییر داد. برای شما و مسئولان لرستان جدا متاسفم که نخواستید حق استخدامی جوان هایی رو بگیرید که حق دارند دراین مملکت نفس بکشند. شما می توانستید ازاین فرصت استفاده کنید و باعث جذب تعدادی از جوان های تحصیل کرده ی بیکار این استان مفلوک باشید اما افسوس که :
    خفته خبرندارد سر در کنار جانان
    کامشب دراز باشد بر چشم پاسبانان

    • احسنت بر جناب آقای آزادبخت. با نظر شما موافقم. دو صد گفته چو نیم کردار نیست . خوب بود ایشان توجه بیشتری به کوهدشت می داشتند چونکه تعلقاتی به اینجا دارند

      • با سلام و عرض ارادت خدمت همه عزیزان
        در خصوص مطلبی که جناب آقای آزادبخت مرقوم داشته اند باید عرض کنم که اعلام نیاز نیروی انسانی به وزارت بر اساس مستندات سامانه بکفاست .و اطلاعات این سامانه باید با سامانه سناد مطابقت داشته باشد .
        پس هرکونه اعلام نیاز باید مستند باشد لذا در بعضی از شهرها که نیروهای مازاد در رشته های مختلف موحود است چنانچه اعلام نیاز شود نه تنها پذیرفتنی نیست بلکه نقض آن از طرف وزارت در کوتاهترین زمان ممکن اعلام می شود
        مطمئن باشید دیدن صحنه جوانان بیکار نه تنها برای ایشان آزار دهنده و نگران کننده است بلکه رفع این مشکل و تلاش برای جذب حداکثری نیروهای مستعد و جوان در دستور کار ایشان قرار دارد . لذا ضمن درک موقعیت و مشکلات جنابعالی و سایر دوستان انتظار می رود که منطقی به قضایا نگاه کنید و شرایطو موقعیت همکارانتان را در نظر بگیرید .
        امیدواریم تا زمینه اشتغال همه جوانان فراهم شود

  4. دکتر عزیز حرف و حدیث رو مدرک دکتری شما زیاد شده اگه ممکنه تصویری از اونو رو سایت ها بذارید تا این شبهات از بین برود و اگر شما بی تفاوت رد بشید اذعان همه خدا ناکرده به همون سمتی خواهد رفت که خودتون بهتر میدونید نباید بره.

  5. در نگاه ما مردم کو هدشت هر کسی مقامی هر چند نا چیز و یا با لایی بدست می آورد انسان خو بی است .و دیگران که مفامی به دست نیاوردند انسان خوبی تیستند . مقام در حکم پرده است برای انسان زیرا عیوب شخص را می پو شاند .و مقام و قدرت با نورا نیت برای آن شخص همراه است ولی ز مانی که این قدرت و مقام از او گرفته شود .خود واقعی او آشکار می شود اکه آیا آدم مو منی است آیا آدم خوشتیپی اشت هر گونه که باشد به همان صورت آشکار می شود . این تصور بسیار اشتباهی است که ما مردم ایران وخصوصا کوهدشت داریم و این اشتباه سر چشمه اصلی گمراهی ما در دنیا و آخرت می شود.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.