- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

منابع آب زیرزمینی لرستان ۵۵ درصد کاهش‌یافته است

water_chem_flint1 [1]

 

مدیر حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه منابع آب زیرزمینی لرستان ۵۵ درصد کاهش‌یافته است، گفت: سالانه حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب از مخازن آب زیرزمینی لرستان برداشت می‌شود.

به گزارش میرملاس ؛ مهدی سجادی شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در یک برهه از زمان خشک‌سالی جزء حوادث غیرمترقبه محسوب می‌شد ولی اکنون باید خشک‌سالی را به‌عنوان یک واقعیت بپذیریم چراکه الآن کشور وارد شانزدهمین سال خشک‌سالی شده است.
وی بابیان اینکه منابع آب کشور وضعیت مناسبی ندارد، افزود: در آب منطقه‌ای لرستان به‌صورت ماهانه وضعیت منابع آب استان در بخش منابع آب زیرزمینی و سطحی رصد می‌شود و به جرأت می‌توان گفت حدود ۵۵ درصد از منابع آب زیرزمینی و ۶۵ درصد از منابع آب سطحی استان ‌کاهش یافته است.
مدیر حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای لرستان در گفتگو با تسنیم عنوان کرد: لرستان در بین استان‌های هم‌جوار، سال‌های قبل فاقد دشت ممنوعه بود اما متأسفانه سال گذشته دشت کوهدشت و محدوده مطالعاتی رومشکان ممنوعه اعلام شد.
وی بیان کرد: دشت ممنوعه زمانی ایجاد می‌شود که تعادل دشت ازنظر منابع آب به هم بخورد و در نهایت تغذیه و برداشت باهم متناسب نباشد بنابراین برداشت بیشتر سبب خارج شدن تعادل دشت می‌شود.
سجادی با اشاره به اینکه ممنوعه اعلام شدن دشت به‌منزله عدم توسعه در همه بخش‌های کشاورزی، صنعتی و شرب است، تصریح کرد: ممنوعه شدن دشت یک سری محدودیت برای استان و به‌ویژه دو شهرستان کوهدشت و رومشکان ایجاد کرده است.
وی خاطرنشان کرد: چندین سال پیش در رابطه با لزوم اجرای الگوی کشت کوهدشت صحبت شد و به مسئولان استان گوشزد شد که کوهدشت در آینده‌ای نزدیک به دشت ممنوعه تبدیل می‌شود ولی متأسفانه آن زمان از طرف دستگاه‌های مرتبط همکاری انجام نشد و الآن به مرحله‌ای رسید که حتی در برخی از نقاط آن علائمی هم از پدیده نشست پیداشده است.
مدیر حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای لرستان بابیان اینکه پدیده نشست عواقب بسیار زیادی دارد، گفت: اگر وضعیت بارندگی استان هم متناسب باشد بازهم وضعیت سفره آب زیرزمینی استان به حالت اولیه برنمی‌گردد.
وی اظهار داشت: مسئله دیگر«پدیده فرو چاله» است که متأسفانه اکنون در استان همدان اتفاق افتاده وچاله‌های بزرگ ایجاد می‌شود و خسارت مالی و جانی در پی دارد، این اتفاق خوشبختانه در لرستان رخ نداده ولی اگر برای این وضعیت فکری نشود ۱۰۰ درصد این استان نیز دچار نقصان می‌شود.
سجادی افزود: ماهانه توسط دفتر مطالعات استان منابع آب استان رصد می‌شود که می‌توان گفت تقریباً کل دشت‌های استان لرستان دچار افت شدید شده‌اند و نمودار آن همیشه سیر نزولی پیدا می‌کند.
وی بابیان اینکه سالانه حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب از مخازن آب زیرزمینی لرستان برداشت می‌شود، عنوان کرد: این میزان برداشت معادل حجم دریاچه و چند سد در سطح کشور است که متأسفانه استان آن میزان بارش لازم را ندارد.
مدیر حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای لرستان بیان کرد: یک‌زمانی حدود ۳۰ درصد بارش‌ها به‌صورت برف بود ولی متأسفانه الآن مشاهده می‌شود که سال آبی امسال نیز نسبت به سال گذشته ازنظر بارش ۱۲ درصد کاهش‌یافته است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مراتع و جنگل‌ها رو به‌روز تخریب می‌شوند بارندگی‌ها نیز به‌صورت روان آب و سیل از استان خارج می‌شود.
سجادی بابیان اینکه در حال حاضر ۱۵ طرح ذخیره منابع آب در سطح استان لرستان در دست اجرا است، خاطرنشان کرد: وزارت نیرو سال ۸۹ طرح احیاء تعادل بخشی دشت‌ها را تهیه کرد که تقریباً شاه‌کلید همه پروژه‌های وزارت نیرو است و در این میان روی آوردن از روند کارهای سازه‌ای به غیرسازه‌ای یکی از سیاست‌های وزارت نیرو است.