- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

“دَروین” / به قلم فرج الله مومنی

فرج

 

 

فرج الله مومنی / میرملاس : 

« دَروین» کلمه ای لکی به معنای ظرفیت، سعه صدر، تحمل وصبر است. همانند سیفا که تفکری بسیار عمیق معنا می شود؛ «دروین» آنقدر عمیق است که کلمات فوق در خصوص معنای آن وزن کمی دارند. قدیمی ترها بیشتر از آن استفاده می کنند و در ادبیات محاوره ای ما دروین داشتن مترادف با خوب بودن و نوعی کمال انسان است . «دروین» را می توان به توسعه یافتگی درونی که در رفتار و اخلاق ظاهری شخص نمایان می شود تعبیر کرد، خصوصا در زمانهای بحرانی با شنیدن سخنان ودیدن رفتارهای نابجا، تهمت، افترا وتخریب، مانع از کوره به در رفتن ومقابله و پاسخگویی می شود.
به تعداد انسانها سلیقه ها وگرایشهای متفاوتی وجود دارد و هرکسی دارای رفتار، گفتار، و طرز تفکر خاصی است.ممکن است بسیاری از آنها باب میل ما نباشد. یقینا برداشت افراد از وقایع یکسان می تواند متفاوت باشد.افرادی که در یک زمان شاهد یک واقعه هستند معمولا دیده می شود که تفسیرها و تحلیلهای متفاوتی برای آن دارند و این بر می گردد به زاویه ی دید و نوع نگاه هر شخص به جهان که باعث تفاوت در دیدگاه و برداشت و تحلیلها می شود. آدم «دروین دار» با درک این تفاوتها و پذیرفتن این تکثر در دیدگاه ها، به گفتار و رفتار دیگران احترام می گذارد و آن را طبیعی می داند اگرچه با آن زاویه داشته باشد. او با کنار آمدن با واقعیتها در حقیقت از خود محافظت می کند و خود را از آسیب دور نگه می دارد. بهتر است با بالا بردن آستانه ی تحمل و افزایش ظرفیت خود «دروین» خود را تقویت کنیم و باور داشته باشیم که افراد، ذاتا نیک و خوب هستند و این رفتار آنهاست که از نظر ما بد است. با داشتن « دروین» میتوانیم وظیفه امر به معروف و نهی از منکر خویش را به نحو احسن انجام داده و در روند اجتماعی خود و جامعه تاثیر مثبت داشته باشیم.
نکته ای که برای همه ملموس است در زمان مرگ دوستان وآشنایان است. تقریبا با داشتن« دروین» از آنها یاد و فقط خوبیهایش را ذکر می کنیم، در صورتی که او همان فردی ست که ساعتی قبل از مرگ به علت نداشتن ظرفیت، رفتار بدش را بیان می نمودیم! پس همه ی انسانها دارای رفتار و ویژگیهای خوبی اند که در زمان زنده بودن توجهی به آنها نداشته ایم. همواره سعی کنیم خوبیهای هم را در قید حیات ببینیم نه فقط بعد از مرگ .
« دَروین» را در سال ۸۲ بخوبی تجربه نمودم؛ آن زمان که زمان انتخابات بود. بازار تهمت، افترا، ، تخریب وشبنامه گرمِ گرم بود وکم لطفی “دوستان” شامل حال ما نیز می شد! خیلی از عزیزان و همراهان از این موضوع نگران بودند. در همان زمان بود که کمی با خودم اندیشیدم که چه باید کرد؟ مقابله کنیم؟ از خود دفاع کنیم ویا «دروین» را پیشه کنیم؟!
لطف خدا شامل حال ما شد که صبر و سعه صدر را ترجیح دادیم و آن زمان را بهترین فرصت برای توسعه “درونی” که همانا «دروین» بود دانستیم و حتی توفیق درآن را مهمتر از توفیق در انتخابات و سود آن را بیشتر دانستیم و با داشتن سعه ی صدر، تحمل و ظرفیت، به توسعه ی «دروین» پرداختیم به طوریکه آن رفتارها واعمال افراد را با توجه به شخصیت آنها به نوعی طبیعی دانسته ودرصدد مقابله بر نامدیم و با انگیزه قوی در خصوص داشتن « دروین» در مسیر توسعه خود قدم برداشته و شروعی خوب داشتیم و همچنان در این خصوص تلاش کرده و می کنیم. می دانیم که کار چندان آسانی نیست ولی لازمه رشد و توسعه و کمال انسان در آن است. عنایت خدا می تواند این موضوع را آسانتر نماید و از او می خواهیم همه را مدد نماید. گرچه ممکن است توفیق زیادی نداشته باشیم ولی همین که در این مسیر قرار بگیریم قطعا رو به رشد خواهیم بود .
در این زمان که انتخابات مجلس شورای اسلامی در پیش است؛ متاسفانه باز بازار بد اخلاقیها گرم شده است. بهتر است مصمم شویم که با داشتن ظرفیت و سعه ی صدر و تقویت « دروین» خویش فضای سالمی را حاکم کنیم تا خدای نکرده هیچ انسانی از ناحیه ما آسیب نبیند و همه افراد از طیف ها و جریانهای مختلف با داشتن سلیقه ها و گرایشهای متفاوت برایمان قابل قبول شده و از حرمت خاص خود برخوردار شوند.
خداوند به همه توفیق داشتن « دروین» که همانا کمال انسان است را عطا فرماید .