تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

فاجعه منا و قضاوتهای عجولانه

  • کد خبر : 75988
  • 05 مهر 1394 - 11:56

  الهام بابایی / میرملاس :  پس از حادثه ناگوار و فاجعه بار منا و جان باختن حاجیان سراسر کشورها در عربستان برخی افراد این حادثه را برای بهره برداری سیاسی خود زنگ تفریحی دیده اند و به سرعت در فضاهای مجازی و واقعی نسبت به تبلیغات منفی علیه سفر معنوی حج سم پاشی می […]

8

 

الهام بابایی / میرملاس : 

پس از حادثه ناگوار و فاجعه بار منا و جان باختن حاجیان سراسر کشورها در عربستان برخی افراد این حادثه را برای بهره برداری سیاسی خود زنگ تفریحی دیده اند و به سرعت در فضاهای مجازی و واقعی نسبت به تبلیغات منفی علیه سفر معنوی حج سم پاشی می کنند.

غم مرگ زائران خانه خدا از هر نژاد و بتری بسیار سنگین و تاسف بار و بدون شک اعلام سه روز عزای عمومی از جانب رهبر انقلاب مرحمی خواهد بود بر دل خانواده های چشم انتظار که هرگز عزیز سفر کرده خود را در آغوش نخواهند گرفت و تاج گل استقبال را به گردنش نمی آویزند.
متاسفانه در روزهای اخیر برخی افراد نامطلع بدون توجه به بزرگی اندوه بازماندگان و خانواده حجاج جان باخته و یا مفقود شده موج منفی را در خصوص نرفتن به حج و نسبت دادن آن با آل سعود به راه انداخته اند.
در پاسخ به این افراد باید در درجه اول گفت مراقب باشیم که فریضه بزرگ و الهی حج تمتع را با آل سعود یکی نکنیم و حج را به این خاندان نسبت ندهیم چراکه حج متعلق به تمام مسلمانان جهان است.
به طور قطع اقدامات خونبار آل سعود در قبال مردم یمن را همه محکوم می کنند اما باید میان زیارت خانه خدا و این خاندان تفاوت قائل شد و رفتن به سفر حج را به این خاندان نسبت نداد.
برخی ها که این روزها کاسه داغتر از آش شده و کمک به فقرا و نیازمندان را برتر از حج دانسته و خدا را در دل نیازمندان می بینند باید توجه داشته باشند که همان خدایی که آنها نیز در جستجوی اویند، خود حج تمتع را واجب کرده است.
به علاوه اینکه دین مبین اسلام هیچ سوال و نیازی را بی پاسخ نگذاشته چراکه افرادی که قصد زیارت خانه خدا را دارند باید پیش از سفر خمس و زکات خود را به طور کامل پرداخته باشند و این یعنی توجه به فقرا و نیازمندان.
اما روی سخن این نوشته با افرادی است که خود در سال بارها و بارها به سفرهای داخلی و خارجی می روند و هزینه های آنچنانی شان را خرج خرید و تفریح و اسکیت روی آب ، گلایدر و هزاران برنامه سیاحتی می کنند و آن زمان لحظه ای به یاد فقرا و نیازمندان نبوده و امروز حاجیان مظلوم را نشانه گرفته و داغ خانواده شان را تازه تر می کنند.
مگر در مسافرتهای کیش و ترکیه، دوبی و امارات کسی به آنان خرده گرفت که چرا به نیازمندان کمک نکرده اید که امروز با تبلیغ سو و از سر ناآگاهی و تنها به دلیل احساسی شدن ، فریضه عظیم الهی را نشانه گرفته اند.
افرادی نیز که دم از تحریم حج می زنند و تحریم حج توسط امام خمینی (ره) را یادآوری می کنند دقت داشته باشند که جلوتر از رهبری قدم برندارند و فضای جامعه را متشنج نکنند.
مگر نه اینکه کمرنگ شدن شعائر اسلام خواسته آمریکا و دشمنان اسلام است ، مگر نه اینکه به حرمت این فریضه الهی سوره حج بر پیامبر نازل شد، مگر نه اینکه شیعه و سنی در مناسک حج دوشادوش یکدیگر به نماز می ایستند ، پس بیایید آب به آسیاب دشمن نریزیم.
بدون شک نادیده گرفتن زیارت خانه خدا روش صحیحی برای محکومیت آل سعود و کمک به نیازمندان نیست، نباید تا این اندازه سحطی نگر بود و واجب الهی را با قصور آل سعود زیر سوال برد.
با توجه به فرمایشات رهبر معظم می توان حج رفت و از خریدهای چند میلیون دلاری پرهیز کرد ، شاید حج را عمره را بتوان کاهش داد اما به طور قطع تمتع نماد عظمت و وحدت جهان اسلام است که شکوهش هر روز باید پررنگ تر شود.
دوستانی که دم از نرفتن زیارت خانه خدامی زنند و اصرار دارند هزینه آن را به نیازمندان اهدا کنند باید بدانند زیارت ، زیارت است و در این صورت رفتن به مشهد و کربلا و … نیز باید لغو شود!!! که قطعا چنین واقعه ای مورد قبول هیچ مسلمانی نخواهد بود.
و البته باید توجه داشت که فاجعه منا با تمام تلخی و اندوهش تنها متعلق به مردم ایران نبوده و همه مسامانان را داغدار کرد، مصیبتی که اوج مظلومیت مسلمانان و بی کفایتی آل سعود را به دنیا نشان داد.
و نکته آخر اینکه اینروزها از انتشار مطالبی که فکر می کنیم نباید نشر داده شود بپرهیزیم ، داغی مضاعف نباشیم بر دل بازماندگانی که پرچم های سبز و سفید خوشامدشان سیاه شده و حلقه گل استقبالشان به تاج گل تسلیت تبدیل شده است.
حکم از پیش تعیین شده توسط دشمن را اجرا نکنیم تا حرمت حج و حاجی حفظ شود.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=75988

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 29در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۹
  1. نویسنده محترم هیچ کس نمی گوید به حج نروید و پول ان را به فقرا بدهید بلکه مردم می گویند در حالی که بی کفایتی سهوی یا عمدی ال سعود منجر به مرگ حجاج می شود خداوند هیچ مورد را بر تر از حفظ جان برای انسان قرار نداده است اکنون وقتی کسی به حج می رود باید خانواده ان در ترس وارز این که سالم بر می گردد یا توسط ال سعود سهوا یا عمدا به کام مرگ می رود
    نویسنده محترمه ایا شما می دانید علت حادثه اخیر چه بوده؟ایا می دانید یکی از شاهزاده های ال سعود با ۲۵۰ همراه و۱۵۰ اسکورت قصد عبور از یک مسیر ها را دارند و به خاطر راحتی این خاینین مسیر بسته می شود وهمین باعث ایت حادثه می شودوایا می دانید که شبکه های ال سعود ایران را مقصر این فاجعه می دانند وایا می دانید جمعبت حجاج ایرام ۳ درصد وامر کشته های های ما ۲۵ درصد حجاج ایران است
    به عرض شما برسانم که ایران فقط جهت این که هم اکنون زایران در عربستان هستند فعلا سکوت نموده تا بهانه بدست ال سعود وال ابوسفبان ندهد و گرنه مطمین باش که دولت وملت از ال سعود به این راحتی نمی گزرد
    جمع نمودن دور بین ها منا و چندین سوال دیگر در اینده نشان می دهد که ال سعود در این حادثه مقصر اصلی است ا

    • سلام و وقت بخیر.از مواردی ک فرمودید اطلاع دارم ولی باز هم عرض میکنم مساله حج و آل سعود از یکدیگر کاملا جدا هستند و اینکه فردی کجا رو برای ب آرامش رسیدن انتخاب کنه یک مساله کاملا شخصیه، یک نفر دوست داره کیش و ترکیه و امارات بره و یکی هم می پسنده ب مکه بره.نباید با قصور مسوولیت عربستان هموطنان خودمون رو زیر سوال ببریم

    • با این آقای کوهدشتی موافقم امنیت جان انسانها مقدم بر هر چیز دیگری است. اشتباه نشود حج جهاد نیست که هزاران انسان در آن قربانی شوند وکسی هم جوابگو نباشد،آنکس که جهاد می کند می داند که شهادت یک طرف جهاد است،هرچند حج واجب است اما در همین مراسم حج حتی صید یک ماهی حرمت دارد. چرا در جوار حرم امن الهی ما هر ساله شاهد قربانی شدن انسانهای بی گناه توسط آل سعود چه عمدا و سهوا هستیم؟ جان انسان تا آنجا حرمت دارد که قرآن کریم می فرمایند”هرکس انسانی را بکشد گویی که همه انسانها را کشته است”.برخی تحلیل گران اعتقادی معتقدند یکی از مسائلی که باعث شد امام حسین علیه السلام حج را ناتمام بگذارد به خاطر حرمت خانه خدا بود که در آنجا جنگ وخون ریزی نشود!
      چرا ما هرچند سال یک بار باید شاهد بی حرمتی آل سعود نسبت به خانه خدا باشیم از کجا معلوم نیست که همه این قضایا توسط دشمنان اسلام مثل صهیونیستها توسط وهابی های آل سعود انجام نشود . به نظر می رسد علمای اسلام بخصوص مراجع شیعه باید فکری برای این وضعیت بکنند.
      اینکه مسایل اسلام و احکام آن مسئله ای جدا از آل سعود است هیچ شک وتردیدی نیست اما دین ما وفقه پویای شیعه برای جلو گیری از این آبروریزیها و افتضاحاتی که آل سعود در مراسم حج بوجود می آورد حتما برنامه هایی دارد که باید در شرایط مقتضی به کار گرفته شود.

  2. احسنت

  3. آفرین به شعور جنابعالی !

  4. خیلی عالی بود چرا با ندانم کاری هامون خانواده های داغدار رو می رنجونیم؟؟

  5. بیشتر سواستفاده دولت سعودی به خاطر کنگره عظیم حج است مسلمانان باید اختیار حج را در موسم ذی حجه به عهده بگیرند واگر کل مسلمانان جهان چند سال حج را تحریم کنند دولت سعودی کوتاه خواهد آمد انصافا اگر به جای حج هزینه را صرف ازدواج وشغل جوانان کنیم بهتره یا به جیب دولت وهابی سعودی بریزیم

  6. سرکار خانم بابایی ، خواهر ارجمندم ، تحلیل بسیار جالبی بود… ممنونیم … با آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون حضرتعالی

  7. تحلیلی منطقی و منصفانه بود

  8. بنظر من این حرکت،یک جنایت عمدی و برنامه ریزی شده ست.تا امریکا پشت عربستان است و تا زمام امور عربستان به دست امریکایی های جمهوری خواه ست این حرکت های قبیح همچنان ادامه دارد.قطعا ایران هشیارتر است نسبت به این عمل های ظالمانه ال سعود

  9. موافقم …

  10. خانم بابایی به بابام گفتم حاجی، قرمز شد و خوابوند تو گوشم چرا!

  11. احسنت بر شعور شما خانم فهیم به داشتن هموطنی مثل شما افتخار می کنم این حاجیان اسماعیلهایی شدند که خدا از ابراهیم امت قبول کرد وچراغ راه امت اسلام خواهند شد

  12. چندین ساله دولت عربستان بدترین رفتار را با ایرانیها داره.ولی نمیدونم چرا باز زائر میفرستند.بیشترین پول را ایرانیها خرج میکنند و بدترین جاها از نظر مسافت در مکه و منا به ایرانیها میرسه.پلیسهای سعودی در مبادی ورودی و خروجی مثل یک جنایتکار با ایرانیها برخورد میکنند.نمیدونم چه اصراریه با این شرایط اعزام به حج ادامه پیدا کنه.بخدا از همین راه دور هم خدا صدامونو میشنوه.مگر اینکه سودی وسط باشه و ما غافلیم ?

  13. تحلیل جالبی بود آفرین به قلم شماخواهرمحترم

  14. خانم بابایی بهتره این رو بدونید که ملت از اون اشخاصی که به قول شما به تفریح و خوشگذرانی می پردازند و نسبت به وضع و حال جامعه ی خودمان بی خبرند، هیچگونه توقع کار خیر و نیکویی چه در حق جامعه و چه در حق افراد نیازمند ندارند. ولی از کسانی که دعوی با خدا بودن را دارند و می خواهند به خدا نزدیک شوند این توقع و انتظار را دارند. ما میخوایم که افراد مومن و با خدای جامعمون همین جا و با حفظ حرمت انسانیشون به خدا نزدیک بشن نه اینکه با بی حرمتی و آبروریزی .

  15. باسلام خدمت خانم بابایی .خواهر محترم تنها چیزی که بیشتر از هرموضوعی دربین ما ایرانیان بخصوص مردم لرستان اهمیت دارد احترام به خانواده های داغدار است .بخصوص اگر کسی درراه خدا یا در سفر معنوی بمیرد .اما انچه که مد نظر است همه ما به وضوح می بینیم که عده ای لقب حاجی انقدر برایشان مهم است که خدای نکرده هزینه سفر به حج را از طریق نزول یا وام یا قرض یا فروش اموالی که نیاز اولیه خود وخانواده شان می باشد تامین می کنند .خیلی ها بدون اینکه ادای دین کرده باشند یا حقوق مردمان را رعایت کنند قدم در این راه معنوی می نهند .یا جالب اینجاست عده ای از ماها اگر همنوعمان برای لقمه نانی محتاج است حاضر به تامین یک وعده غذایی این دسته افراد نیستیم اما حاضریم بعد از برگشت از این سفر از افراد سرشناس ودارای تمکن مالی بصرف شام وناهار دعوت بعمل اوریم ودم در تالارها بایستیم وافراد فاقد کارت دعوت رو به داخل راه ندهیم .حج سفری معنوی است اما انگاه که حق هر صاحب حقی را ادا کرده باشیم .حج سفری معنوی است بشرط انکه بعد از ان از دورویی ونفاق بدور باشیم .بشرطی که بعد از این سفر با فقرا بر سر یک سفره باشیم

  16. خانم بابایی خواهر گلم تحلیل بسیا ر عالی وجالبی بود دست مریزاد.

  17. زنان را خدا ریس و راهنما قرار نداده .ما هم این منطق را قبول داریم . پس چرا در شهر کو هدشت بعضی از خا نمها کا سه داغتر از آش شده اند .ما می گوییم آل سعود نیاز به تنبیه دارند . خانم با بایی کاسه داغتر از آش شده اند می گویند نه و از بعضی سیا ست ههای غلط آل سعود ح ما یت می کنند . کوهدشت مرد های فهیم زیاد داره . خانم با بایی احتیا جی نیست شما قا ضی مسا یل سیاسی بشوید.

  18. خانم با بایی شما هم قضاوت عجو لانه از موضوع حا دثه منا داشته اید وقتی ۴۶۵ ایرانی کشته می شوند و در دهه ۶۰ حجاج ایرانی را به رگبار می گیرند و بی احترامیهای دیگر آل سعود .

  19. خانم با بایی شما یک موضع گیری ساسی دارید که این حرف هها را میزنید.

  20. سرکار خانم بابایی مگر فلسفه ی حج رفتن با فلسفه ی آنتالیا و دوبی رفتن یکی ست که شما اینطور راحت این دو را با هم مقایسه کرده اید!!!؟؟؟ بهتر است قبل از این که قلم به دست بگیرید کمی در مورد معنا و مفهوم حرف هایتان بیندیشید.

    • فلسفه حج و کمک به نیازمندان هم یکی نیست و جایگاه این دوتا در اسلام متفاوت است .پس چرا بعضیا این ها را با هم مقایسه می کنند؟؟؟

      • جناب بیرانوند اگر درست مطالعه بفرمایید حتما متوجه خواهید شد که در کامنت اینجانب مقایسه ای بین حج و کمک به نیازمندان صورت نپذیرفته است.

      • دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ما . . .

  21. نه….. احتمالاً عده ای خودشان را به خواب زده اند و هراز گاهی سری بلند می کنند و سعی می کنند یک جمله فلسفی بزنند اما دریغ از یک ذره اندیشه درست . . .

  22. سلام سرکارخانم بابایی،من با اینکه هیچ حاجی آشنایی در فاجعه منا نداشتم ولی مثل خیلی دیگه از هموطنای عزیزم که اونام هیچ فرد آشنایی در این فاجعه نداشتن،در غم از دست دادن هموطنای عزیزم به سوگ نشستم و جیگرم سوخت.
    من داغدار داغ هموطنام مثل بقیه داغدارا با تک تک کلمات این متنتون موافق هستم و خواستم خدمت دوستان مخالف عرض کنم که آمریکا و نوکراش که یکیشون همون عربستان سعودیه از وحدت ما مسلمونادر موسم حج دق میکنن و حرص میخورن و اونا با این همه برنامه ریزی و کار میخوان وحدت ما رو از بین ببرن ولی ما باید همچنان وحدتمون رو حفظ کنیم با انجام کارای مربوطه از جمله موسم حج و خاری رو که تو چش آمریکا و نوکراش فرو کردیم بیشتر از این داخل ببیریم که ان شاءالله بدخواهان ما مسلمونا از بین برن با ظهور آقاامام زمان(عج).

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.