- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

فاجعه منا و قضاوتهای عجولانه

8

 

الهام بابایی / میرملاس : 

پس از حادثه ناگوار و فاجعه بار منا و جان باختن حاجیان سراسر کشورها در عربستان برخی افراد این حادثه را برای بهره برداری سیاسی خود زنگ تفریحی دیده اند و به سرعت در فضاهای مجازی و واقعی نسبت به تبلیغات منفی علیه سفر معنوی حج سم پاشی می کنند.

غم مرگ زائران خانه خدا از هر نژاد و بتری بسیار سنگین و تاسف بار و بدون شک اعلام سه روز عزای عمومی از جانب رهبر انقلاب مرحمی خواهد بود بر دل خانواده های چشم انتظار که هرگز عزیز سفر کرده خود را در آغوش نخواهند گرفت و تاج گل استقبال را به گردنش نمی آویزند.
متاسفانه در روزهای اخیر برخی افراد نامطلع بدون توجه به بزرگی اندوه بازماندگان و خانواده حجاج جان باخته و یا مفقود شده موج منفی را در خصوص نرفتن به حج و نسبت دادن آن با آل سعود به راه انداخته اند.
در پاسخ به این افراد باید در درجه اول گفت مراقب باشیم که فریضه بزرگ و الهی حج تمتع را با آل سعود یکی نکنیم و حج را به این خاندان نسبت ندهیم چراکه حج متعلق به تمام مسلمانان جهان است.
به طور قطع اقدامات خونبار آل سعود در قبال مردم یمن را همه محکوم می کنند اما باید میان زیارت خانه خدا و این خاندان تفاوت قائل شد و رفتن به سفر حج را به این خاندان نسبت نداد.
برخی ها که این روزها کاسه داغتر از آش شده و کمک به فقرا و نیازمندان را برتر از حج دانسته و خدا را در دل نیازمندان می بینند باید توجه داشته باشند که همان خدایی که آنها نیز در جستجوی اویند، خود حج تمتع را واجب کرده است.
به علاوه اینکه دین مبین اسلام هیچ سوال و نیازی را بی پاسخ نگذاشته چراکه افرادی که قصد زیارت خانه خدا را دارند باید پیش از سفر خمس و زکات خود را به طور کامل پرداخته باشند و این یعنی توجه به فقرا و نیازمندان.
اما روی سخن این نوشته با افرادی است که خود در سال بارها و بارها به سفرهای داخلی و خارجی می روند و هزینه های آنچنانی شان را خرج خرید و تفریح و اسکیت روی آب ، گلایدر و هزاران برنامه سیاحتی می کنند و آن زمان لحظه ای به یاد فقرا و نیازمندان نبوده و امروز حاجیان مظلوم را نشانه گرفته و داغ خانواده شان را تازه تر می کنند.
مگر در مسافرتهای کیش و ترکیه، دوبی و امارات کسی به آنان خرده گرفت که چرا به نیازمندان کمک نکرده اید که امروز با تبلیغ سو و از سر ناآگاهی و تنها به دلیل احساسی شدن ، فریضه عظیم الهی را نشانه گرفته اند.
افرادی نیز که دم از تحریم حج می زنند و تحریم حج توسط امام خمینی (ره) را یادآوری می کنند دقت داشته باشند که جلوتر از رهبری قدم برندارند و فضای جامعه را متشنج نکنند.
مگر نه اینکه کمرنگ شدن شعائر اسلام خواسته آمریکا و دشمنان اسلام است ، مگر نه اینکه به حرمت این فریضه الهی سوره حج بر پیامبر نازل شد، مگر نه اینکه شیعه و سنی در مناسک حج دوشادوش یکدیگر به نماز می ایستند ، پس بیایید آب به آسیاب دشمن نریزیم.
بدون شک نادیده گرفتن زیارت خانه خدا روش صحیحی برای محکومیت آل سعود و کمک به نیازمندان نیست، نباید تا این اندازه سحطی نگر بود و واجب الهی را با قصور آل سعود زیر سوال برد.
با توجه به فرمایشات رهبر معظم می توان حج رفت و از خریدهای چند میلیون دلاری پرهیز کرد ، شاید حج را عمره را بتوان کاهش داد اما به طور قطع تمتع نماد عظمت و وحدت جهان اسلام است که شکوهش هر روز باید پررنگ تر شود.
دوستانی که دم از نرفتن زیارت خانه خدامی زنند و اصرار دارند هزینه آن را به نیازمندان اهدا کنند باید بدانند زیارت ، زیارت است و در این صورت رفتن به مشهد و کربلا و … نیز باید لغو شود!!! که قطعا چنین واقعه ای مورد قبول هیچ مسلمانی نخواهد بود.
و البته باید توجه داشت که فاجعه منا با تمام تلخی و اندوهش تنها متعلق به مردم ایران نبوده و همه مسامانان را داغدار کرد، مصیبتی که اوج مظلومیت مسلمانان و بی کفایتی آل سعود را به دنیا نشان داد.
و نکته آخر اینکه اینروزها از انتشار مطالبی که فکر می کنیم نباید نشر داده شود بپرهیزیم ، داغی مضاعف نباشیم بر دل بازماندگانی که پرچم های سبز و سفید خوشامدشان سیاه شده و حلقه گل استقبالشان به تاج گل تسلیت تبدیل شده است.
حکم از پیش تعیین شده توسط دشمن را اجرا نکنیم تا حرمت حج و حاجی حفظ شود.