تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
9

بازیابی فایل های تصویری پاک شده از گوشی یا رایانه

  • کد خبر : 76041
  • 12 مهر 1394 - 20:48

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد عکس ها یا فایل تصویری ای از گوشی یا رایانه تان پاک شده باشدکه قصد بازیابی آنرا داشته باشید.

 

به گزارش سرویس فناوری/میرملاس:شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد عکس ها یا فایل تصویری ای از گوشیتان پاک شده باشدکه به خاطر از دست رفتنش سخت ناراحت شده باشیدو قصد بازیابی آنرا داشته باشید.
حال چگونه این تصاویر را بازیابی کنیم؟
یکی از راههای بازیابی این تصاویر ریکاوری کردن ( recovery) آن می باشد.
ریکاوری یا بازیافت عکس‌های بر باد رفته به عوامل متعددی بستگی دارد.
در مورد تلفن همراه یکی از عوامل مهم این است که این عکس‌ها در کجا ذخیره شده‌ است. اگر روی کارت قابل انتقال (removable) مانند کارت SD است، شانس آورده‌اید و اگر روی فضای ذخیره‌سازی داخلی تلفن ‌همراه‌تان باشد، در این صورت مشکل جدی‌تری خواهید داشت. 
به هر حال چه از گوشی و چه از رایانه تان عکس ها پاک شده باشد:
 
در مرحله اول کارت قابل انتقال را بیرون بیاورید ودیگر از آن کارت استفاده نکنید.
 
به خاطر داشته باشید که گزینه‌های دیگری نیز برای برنامه Recovery وجود دارد که ممکن است از قبل روی کارت حافظه‌تان نصب شده باشد.
اگر عکس‌ها در حافظه داخلی تلفن‌تان ذخیره شده‌ است، از تلفن خود فقط برای ارسال پیامک و برقراری تماس استفاده کنید و تا زمانی‌که عکس‌های خود را در جایی ذخیره نکرده‌اید، از آن استفاده دیگری نکنید، چون با افزودن فایل دیگری روی فضای ذخیره‌سازی، احتمال دیدن عکس‌های از دست‌رفته‌تان کمتر خواهد شد. 
 
در مرحله دوم یک برنامه احیای اطلاعات پاک شده یا همان Recovery را انتخاب کنید. برنامه‌های Recuva for Windows و PhotoRec for Mac به ترتیب برای کامپیوترهای شخصی و رایانه‌های مک پیشنهاد می‌شود که هر دوی آنها نیز رایگان هستند. (مخصوص ویندوز)
 
Recuva (مخصوص ویندوز)
 
PhotoRec (مخصوص مک)
در مرحله سوم  نرم افزار مورد نظر را روی PC یا MAC ، اجرا و نصب نمایید.
در مرحله چهارم  اجازه دهید ابتدا با نرم افزار Recuva، آغاز کنیم.
برنامه را باز کنید و دسته بندی مورد نظر خودتان را برای ریکاوری فایل ها انتخاب کنید. در این آموزش، ما به دنبال عکس ها می گردیم، اما، Recuva، امکان پیدا کردن انواع دیگری از فایل ها را در اختیار شما قرار می دهد.
 

بازیابی فایل های تصویری پاک شده از گوشی یا رایانه//////////در حال کار

بر روی دکمه next کلیک کنید؛ تا به صفحه ای که مکان جستجو را می خواهد، برسید. 

 کارت خوان  را به کامپیوتر متصل کرده و دایرکتوری اصلی، یعنی جایی که عکس های دوربینتان در آن ذخیره می شود را، انتخاب کنید.

معمولا این دایرکتوری، فولدری با نام DCIM ، یا با نام سازنده ی دوربین یا مدل آن است.

در مورد PhotoRec، فرآیند کمی پیچیده تر است، به خاطر اینکه به جای واسط گرافیکی باید با واسط خط فرمان کار کنید.نگران نباشید، وقتی به آن عادت کنید، کار با آن بسیار ساده است.

چطور فایل های پاک شده از روی هارد دیسک یا فلش مموری را بازیابی کنم ؟

PhotoRec را باز کنید و اگر درخواست پسورد کرد،پسورد Mac خود را وارد کنید، در این صورت، برنامه می تواند به تمامی درایوهای شما دسترسی پیدا کند. سپس، با استفاده از کلیدهای جهت نما، درایوی (مثلاً کارت حافظه) که می خواهید ریکاوری شود، انتخاب کنید (درایو انتخاب شده باید رنگی شود). ممکن است درایو مورد نظرتان، به نامی که شما انتظار دارید، نباشد، بنابراین، از اندازه ی فایل، برای تشخیص درست درایو مورد نظرتان، کمک بگیرید.

برای ادامه، دکمه ی اینتر را را بفشارید، و پارتیشن FAT16/32 را،  برای اینکه ساختار دایرکتوری متناسب با دوربینتان را اسکن کند، انتخاب کنید. برای رفتن به منوی بعدی، اینتر بفشارید، و مورد دیگر را انتخاب کنید(FAT/NTFS).

با استفاده ی اینتر، به صفحه ی بعدی بروید. انتخاب بعدی، به برنامه خواهد گفت که کجا دنبال فایل هایتان بگردد.  اگر گمان می کنید که کارت حافظه، خراب شده است، از گزینه ی Whole ، استفاده کنید. در غیر اینصورت، برای فایل های پاک شده، Free را انتخاب کنید. دوباره اینتر را بزنید و مکانی را که فایل هایتان ذخیره شده اند، انتخاب کنید، از کلید C برای تایید، استفاده کنید. سپس فرآیند ریکاوری را آغاز کنید.

بازیابی فایل های تصویری پاک شده از گوشی یا رایانه

در مرحله پنجم  بر روی دکمه اسکن کلیک کنید، و منتظر باشید و ببینید نرم افزار چه فایل هایی را پیدا کرده است. امیدوارم نتیجه دلخواهی را این نرم افزار برای شما رقم بزند ، که به این معنی است  نرم افزار، تصاویر مورد نظر شما را پیدا کرده است.

 

بازیابی فایل های تصویری پاک شده از گوشی یا رایانه

اگر، در مرحله ی چهارم، تنها گزینه ی Pictures را انتخاب کرده باشید، نرم افزار، فقط فرمت های استانداردی مثل JPEG را نشان خواهد داد. اگر به دنبال فایل های خام می گردید، و نرم افزار، آنها را نشان نمی دهد مرحله ی دیگری وجود دارد که این کار را برای شما انجام می دهد که در تصویر زیر نشان داده شده است

 

در Recuva ، بر”Switch to advanced mode”  ، کلیک کنید که نشان خواهد داد شما به دنبال چه فایل هایی می گردید. باید پسوند فایل فرمت خام دوربینتان را اضافه نمایید که بسته به نوع برند دوربین، معمولاً مواردی مثل  .CR2  ، .NEF   یا  .ARW  است. اگر در انتخاب، شک دارید، دوربین خود را به طور دستی، چک کنید.

بازیابی فایل های تصویری پاک شده از گوشی یا رایانه

در  PhotoRec ، می توانید نوع فایل های جستجو شونده را با فرمان   “FileOpts” ، از منوی اصلی، انتخاب کنید. بعضی از فرمت های اختصاصی خام ، در فرمت عمومی tiff، یافت خواهند شد، بنابراین، مطمئن شوید که این گزینه انتخاب شده است.

درمرحله ششم در Recuva ، تمام عکس هایی که می خواهید بازگردانی شوند را، انتخاب کرده و دکمه ی”Recover”را ، کلیک کنید.مکانی را که می خواهید فایل ها را در آنجا بازگردانی شوند، انتخاب کنید. ممکن است بخواهید مکانی را که به راحتی به آن دسترسی دارید، انتخاب کنید، مثل دسکتاپ یا فولدر تصاویرتان، اما بهتر است دوباره آنها را  در کارت حافظه، ذخیره نکنید.

در مورد PhotoRec ، در مرحله ی قبل، مکان ذخیره فایل های ریکاوری را انتخاب کرده اید. به پوشه فایل های ریکاوری شده بروید تا ببینید چه چیزی آنجاست.

 
بازیابی فایل های تصویری پاک شده از گوشی یا رایانه

 

در مرحله هفتم    فایل هایی را که بازگردانی شده، چک کرده، سپس از آنها بکاپ بگیرید.

 
 
 
 
 
لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=76041

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. اقای ابراهیمی مرسی بابت معرفی… پیشنهاد میکنم برنامه card recovery رو هم معرفی کنید فوق العاده در بازگردانی عکس و فیلم عمل میکنه و عالیه… ممنون

  2. لطفا اگرکسی ازکافی نت های مورد اعتمادسطح شهرسراغ دارد برای چنین کاری معرفی نماید باتشکرازکارکنان سایت میرملاس

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.