- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

اماواگرهای برنامه۵ساله شهرداری خرم آباد/دعوا به آسفالت محلات رسید

1754685 [1]

 

به گزارش میرملاس ؛ ظهر یکشنبه موضوع تدوین برنامه پنج ساله شهرداری خرم آباد و همچنین موضوع اولویت بندی آسفالت مناطق شهر خرم آباد در جلسه ای که در محل تالار شورای اسلامی این شهر برگزار شد مورد بررسی قرار گرفت.

برنامه پنج ساله شهرداری خرم آباد تدوین می شود

بنا براین گزارش، در این جلسه شهرداران مناطق سه گانه شهر خرم آباد، مسئولین مالی و عمران شهری این شهرداری ها، رئیس جدید شورای شهر خرم آباد و سه تن از اعضای شورا حضور داشتند که غیبت شهردار مرکزی خرم آباد در این جلسه از نکات قابل تامل بود.

رئیس برنامه و بودجه شهر داری خرم آباد گفت: مطابق بند ب تبصره تکالیف بودجه ای بخش نامه سال ۹۴ شهرداری هایی که تا کنون برنامه پنج ساله را تصویب و اجرایی نکرده اند مکلفند بر اساس شیوه نامه تدوین برنامه پنج ساله و با توجه به سند چشم انداز کشور، قانون برنامه پنج ساله کشور وبرنامه های وزیر کشور در حوزه شهری برای تهیه و تدوین این برنامه اقدام کرده و پس از تصویب شورای شهر و استانداری از ابتدای سال ۹۵ آن را اجرا کنند.

حمید فاتحی تدوین برنامه های میان مدت و بلند مدت شهرداری ها را نیازمند تهیه شیوه نامه خاص خود دانست و افزود: شهرداری خرم آباد با دفتر امور شهری استانداری لرستان مکاتبه و از آن ها خواسته شد به استناد این ماده قانونی شیوه نامه تدوین برنامه پنج ساله شهرداری را ابلاغ کنند.

 شهرداری نمی تواند طی چند سال تمام گرفتاری های خرم آباد را برطرف کنند

وی با بیان اینکه شهرداری نمی تواند سر خود شیوه نامه برنامه پنج ساله را تهیه کند عنوان کرد: با توجه به اینکه نرخ تورم هر سال متفاوت است شهرداری نمی تواند به تنهایی شیوه نامه ای را تهیه کند.

رئیس برنامه و بودجه شهر داری خرم آباد افزود: این واقعیت را باید بپذیریم که شورا و شهرداری نمی توانند طی چند سال تمام گرفتاری های سطح شهر را مرتفع کنند زیرا نه درآمد شهرداری این اجازه را می دهد و نه زمان کافی برای این امر وجود دارد لذا مجبور هستیم بر اساس درآمد شهرداری و به عنوان مثال برای آسفالت مناطق اولویت بندی کنیم.

فاتحی با بیان اینکه حتی با صرف ۲۰۰ میلیارد تومان نمی توان پوشش آسفالت مناسبی در شهر خرم آباد ایجاد کرد افزود: مدیران شهرداری و اعضاء شورا باید بر اساس بودجه و تحقق درآمد شهرداری نسبت به انجام فعالیت های عمرانی اقدام کنند و اگر غیر از این باشد با شکست های پی در پی مواجه خواهیم بود.

لزوم ترسیم سند چشم انداز شهری خرم آباد

معاون اداری، مالی شهرداری خرم آباد در خصوص تدوین برنامه پنج ساله شهرداری گفت: در اینباره هنوز چیزی به شهرداری خرم آباد ابلاغ نشده و شیوه نامه ای برای محاسبه بودجه سال های آتی شهرداری ارائه نشده است.

محمد عسگری افزود: پیشنهاد داده می شود شهرداری خرم آباد مطابق درآمدهای حاصله برنامه ای را تهیه کرده و آن را بیس کارهای خود در سال های آینده قرار دهد و در واقع با این اقدام یک سند چشم انداز پنج ساله برای خود تهیه کند.

دستورکار دوم این جلسه بررسی اولویت بندی آسفالت شهر خرم آباد بود که شهرداران مناطق سه گانه خرم آباد گزارشی در خصوص اقدامات صورت گرفته در این بخش ارائه دادند.

بنا نیست که شهردار فقط منطقه مدنظر یک عضو شورا را آسفالت کند

یکی از اعضاء شورای شهر خرم آباد به اقدامات صورت گرفته برای اولویت بندی آسفالت مناطق شهر خرم آباد اشاره کرد و گفت: شورا و شهرداری با برنامه ریزی یک ماهه اولویت مناطق شهر برای آسفالت را مشخص کردند لذا بنا نیست یک عضو شورا این اولویت را به هم ریخته و از شهرداران بخواهند مناطق مد نظر وی را در اولویت آسفالت قرار دهند.

جافر وفایی با تاکید بر اینکه شهرداری خرم آباد باید اولویت مورد نظر را اجرا کرده و اگر این کار را انجام نداده است باید پاسخگو باشد اضافه کرد: سازمان همیاری شهرداری ها موظف شده است تمامی امکانات برای آسفالت را در اختیار شهرداری ها قرار دهد.

وی گفت: با توجه به گستردگی شهرک پارسیلون بنا شد ۳۰ درصد هزینه های آسفالت این منطقه را استانداری و ۳۰ درصد دیگر را سازمان همیاری شهرداری ها تامین کنند و مابقی هزینه های آن از سوی شهرداری تامین می شود.

شهرداری باید شورا را در جریان اقدامات عمرانی خود قرار دهد

یکی دیگر از اعضاء شورای شهر خرم آباد از شهرداری خواست شورا را در جریان تمام نامه نگاری های خود با سایر دستگاه ها قرار دهد و افزود: لازم است شهرداری یک رونوشت از نامه نگاری های خود با دیگر دستگاه ها را در اختیار شورا قرار داده تا نمایندگان مردم در شورا از موضوعات مطرح شده در سایر بخش های شهرداری اطلاع داشته باشند.

رستم کوشکی همچنین خواستار به روز رسانی اطلاعات اعضاء شورای شهر خرم آباد در خصوص بحث خدمات شهری شهرداری شد و اضافه کرد: شهرداری باید شورا را در جریان کارها و اقدامات عمرانی خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه رسالت شورای شهر بر این بوده که برای خدمات رسانی به مناطق مختلف شهر تفاوتی قائل نشود عنوان کرد: اعضاء شورای شهر خرم آباد مدت ها برای اولویت بندی آسفالت شهر وقت گذاشتند و در نهایت این اولویت ها بر اساس مسائل ترافیکی و تردد مسیرها مشخص شد.

عدم مدیریت هزینه ای در شهرداری خرم آباد

کوشکی افزود: اکنون مشاهده می شود اولویت های تعیین شده برای آسفالت رعایت نشده است لذا هم شورای شهر و هم شهرداری مرکزی در این زمینه مقصر هستند.

رئیس شورای شهر خرم آباد از عدم مدیریت هزینه ای در شهرداری خرم آباد گلایه کرد و گفت: بسیاری از اعتبارات شهرداری در موضوعات خارج از وظیفه شهرداری هزینه می شود.

حسن آذری به ذکر مثالی در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: به عنوان مثال برای رنگ آمیزی مغازه های بهارستان مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان هزینه شد در صورتی که این موضوع وظیفه شهرداری نبوده بلکه شهرداری می تواند از طریق سازمان میادین این کار را به صنوف مرتبط واگذار کند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه مطابق مصوبه ای دستگاه های دولتی موظف هستند پیاده روهای اطراف خود را با هزینه همان دستگاه آسفالت کنند اما مشاهده می شود که شهرداری نسبت به انجام این کار اقدام می کند که این امر تخلف است.

آذری از مسئولین شهرداری خرم آباد خواست در بحث هزینه ها دقت نظر داشته باشد و افزود: شهردار خرم آباد باید روی موضوع مدیریت در هزینه های نظارت داشته باشد./ مهر