تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
7

ریه های تنفسی زاگرس را دریابیم/بلوط‌هایی که ایستاده می‌میرند

  • کد خبر : 76632
  • 17 مهر 1394 - 14:50

   مدیر کل حفاظت از محیط زیست لرستان بر لزوم حفاظت از جنگلهای این استان و توجه به آنها به عنوان ریه های تنفسی زاگرس تاکید کرد. به گزارش میرملاس ؛  مهرداد فتحی بیرانوند پیش از ظهر جمعه در همایش ضرورت های ملی زیست محیط از نگاه رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر با تاکید بر لزوم […]

 

2

 مدیر کل حفاظت از محیط زیست لرستان بر لزوم حفاظت از جنگلهای این استان و توجه به آنها به عنوان ریه های تنفسی زاگرس تاکید کرد.

به گزارش میرملاس ؛  مهرداد فتحی بیرانوند پیش از ظهر جمعه در همایش ضرورت های ملی زیست محیط از نگاه رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر با تاکید بر لزوم ارتقای فرهنگ زیست محیطی در جامعه اظهار داشت: مهم ترین موضوع در حفظ محیط زیست ارتقا این فرهنگ بوده و رسانه ها در این زمینه نقش بسیار تاثیر گذاری دارند.

ریه های تنفسی کشور را دریابیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع  وضعیت جنگلهای زاگرس اشاره کرد و گفت: جنگلهای زاگرس در واقع باید گفت که ریه های تنفسی کشور محسوب می شوند و بخش عمده ای از آبهای زیرزمینی، حیات وحش و …  کشور را حفظ می کنند.

مدیر کل محیط زیست لرستان با تاکید بر اینکه زندگی مردم کشور وابسته به جنگلهای زاگرس است گفت: با این وجود متاسفانه جنگلهای زاگرس حال و روز خوشی ندارند و حفظ آنها نیازمند توجه مسولان در سطح کلان ملی است.

فتحی بیرانوند با بیان اینکه شش میلیون هکتار جنگل در حوزه زاگرس وجود دارد تصریح کرد: از این میزان بیش از هزار و ۲۰۰ هکتار دچار خشکیدگی و آفات شده و از بین رفته اند.

یک پنجم جنگلهای زاگرس از بین رفت

وی با بیان اینکه حدود یک پنجم جنگلهای زاگرس تا کنون از بین رفته است گفت: همچنین تا کنون بیش از ۵۶۰ هکتار از جنگلهای استان لرستان که در حوزه زاگرس قرار دارند نیز نابود شده اند.

مدیر کل محیط زیست لرستان با تاکید بر اینکه اگر فکری به حال جنگلهای زاگرس صورت نگیرد در سالهای آینده این امر تبدیل به یک بحران خواهد شد گفت: متاسفانه امروز جنگلهای زاگرس با تغییر کاربردی ها، زغال گیری، چرای بی رویه و … در حال نابودی هستند.

فتحی بیرانوند با بیان اینکه بر اساس برآوردهای صورت گرفته قیمت هر درخت بیش از دو هزار دلار است عنوان کرد: این در حالیست که میزان جریمه ای که طی دهه ۴۰ بابت قطع هر درخت در قوانین در نظر گرفته شده تنها ۲۰ هزار تومان است.

وی همچنین به بحث آتش سوزی های جنگلهای زاگرس اشاره کرد و افزود: متاسفانه امسال بیش از سه هزار و ۵۰۰ هکتار از جنگلهای لرستان در مناطق آزاد و حفاظت شده دچار آتش سوزی شده است.

پایگاه اطفا حریق غرب کشور در لرستان ایجاد می شود

مدیرکل محیط زیست لرستان با تاکید بر اینکه بیش از ۹۵ درصد آتش سوزی ها بر اثر عامل انسانی بوده است گفت: با توجه به وضعیت توپوگرافی لرستان اکثر جنگلهای لرستان در مناطق صعب العبور واقع شده و این در حالیست که کمبود تجهیزات و امکانات کار را برای اطفا حریق در این مناطق سخت کرده است.

فتحی بیرانوند بر ضرورت اختصاص تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای هلی برد نیرو ها و همچنین اطفا حریق برای استان لرستان از سوی مسئولان ملی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه ما در این راستا درخواستی را از معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور مبنی بر ایجاد پایگاه اطفای حریق غرب کشور در لرستان داشته ایم گفت: در صورتی که این پایگاه در لرستان ایجاد شود سال آینده دیگر شاهد وقوع خسارت ها و آتش سوزی های فراوان در استان نخواهیم بود.

مدیر کل محیط زیست لرستان همچنین از استفاده از ظرفیت تشکلهای مردمی در رابطه با اطفا حریق در جنگلهای استان خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته سال آینده برای این تشکلها دوره های آموزشی را برگزار خواهیم کرد.

ریزگردها زاگرس را خفه کرد

فتحی بیرانوند در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ریزگرد ها در استان لرستان اشاره کرد و افزود: طی سال گذشته استان لرستان شاهد ۱۳۶ روز آلوده بوده است و امسال نیز تا امروز ۵۵ روز آلوده را در لرستان شاهد بوده ایم.

وی با بیان اینکه ریزگردها از مناطق غربی و مرکزی وارد کشور می شوند گفت: ما کار خاصی نمی توانیم انجام دهیم چرا که کانون این ریزگردها خارج از کشور بوده و تنها کاری که می توانیم انجام دهیم کاهش اثرات زیان بار این ریزگردها است.

۹۰ درصد گونه های جانوری در ۴۰ سال منقرض شد

مدیرکل محیط زیست لرستان در بخش دیگری از سخنان خود به گونه های جانوری در معرض تهدید و انقراض لرستان اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه ۹۰ درصد گونه های جانوری طی ۴۰ سال گذشته از بین رفته و اندک گونه هایی که مانده به دلیل عدم تجدید نظر در قوانین و مقررات در حال از بین رفتن هستند.

فتحی بیرانوند با تاکید بر اینکه استان لرستان تنها استانی است که با کمک دادگستری اقدام به راه اندازی شعب رسیدگی به تخلفات در این زمینه کرده است گفت: در این راستا برای اولین بار در کشور جریمه ۴ سال زندان برای یک متخلف در این حوزه در نظر گرفته شد./مهر

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=76632

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.