- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

محور خرم آباد – کوهدشت در امتداد کمبود اعتبار / ۱۴ کشته در ۶ماه

IMG_20150521_142804

 

 

 عملیات اجرایی دوبانده شدن محور خرم آباد – کوهدشت در سال ۸۵ آغاز شده که تا امروز به دلیل کمبود اعتبار طرح های راهسازی لرستان این طرح از پیشرفت مناسبی برخوردار نبوده است.

به گزارش میرملاس ؛  با توجه به اینکه لرستان در مسیر ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور واقع شده اصلاح و بهسازی محورهای ارتباطی لرستان مورد توجه قرار گرفت.
در مجموع طول مسیر چهارخطه‎های لرستان ۷۳۸ کیلومتر است که تاکنون ۳۴۸ کیلومتر از آن تکمیل و ۲۷۲ کیلومتر از آن در دست احداث است.
در این میان محور خرم آباد – کوهدشت به طول ۹۰ کیلومتر از سال ۸۵ آغاز شده و بە عنوان یکی از پروژه های مهم راهسازی استان، درحال انجام است.
بنا بر آمار اداره کل حمل و نقل و پایانه های لرستان طی شش ماهه گذشته روزانه حدود ۹ هزار و ۳۰۰ وسیله نقلیه از این مسیر عبود کرده اندو در ۱۲ فقره تصادف منجر به فوت در این مسیر ۱۴ نفر کشته شدند که این آمار تاییدی بر ضرورت تسریع در این محور سراسری می باشد.
مدیر کل راه و شهرسازی لرستان در این راستا گفت: وی اظهار داشت: بیش ۳۸ کیلومتر مسیر تا کنون تحویل داده شده و مابقی طرح با پیشرفت فیزیکی ۶۵درصد در دست اقدام است.
شهرام ملکی با بیان اینکه چهار کیلومتر از این مسیر هم اکنون آماده آسفالت است افزود: تاکنون حدود ۵۵۰ میلیارد ریال در این طرح هزینه شده و این در حالی است که اعتبار تخصیص یافته به این طرح ۲۰۰ میلیارد ریال بوده است.
ملکی ادامه داد: به دلیل اینکه اعتبار این طرح تا سال ۹۰ تنها از محل اعتبارات استانی تامین می شد اجرای طرح سرعت قابل قبولی نداشت اما با تخصیص ردیف ملی برای طرح ، عملیات اجرایی تا حدی شتاب گرفته است.
وی با اشاره بە اینکه اعتبار اجرای این پروژه ۴۰۰ میلیارد ریال برآورد شده، گفت: طرح چهار خطه خرم آباد-کوهدشت در قالب توسعه محورهای اصلی و پرتردد استان با هدف افزایش ضریب ایمنی راهها و تردد وسایط نقلیه اجرا می شود.
به گفته وی، احداث یک دستگاه پل بزرگ در کیلومتر ۴۰ این مسیر بە صورت رفت و برگشت از بخش های مهم اجرای این طرح عمرانی است.
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان همچنین گفت: برای توسعه حمل و نقل دراین استان سالانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
ملکی افزود: طی سالهای اخیر نهضت بزرگی در راهسازی استان رخ داده که در ادامه این روند ساخت ۸۰ کیلومتر آزادراه امسال در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به همکاری مطلوب پیمانکاران در حوزه راهسازی تصریح کرد: سال گذشته حدود ۵۲ هزار تن قیر بابت ۶۵۰ میلیارد ریال از مطالبات پیمانکاران در اختیار آن ها قرار داده شد که لرستان در این راستا نیز بیشترین میزان دریافت قیر را داشته است. 
وی اولویت نخست راه و شهرسازی در سالجاری را پرداخت مطالبات پیمانکاران عنوان کرد و گفت: در ابتدای سال ۹۱ با گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، تنها ۲۷۱ کیلومتر از راههای استان به صورت چهارخطه بود. 
ملکی با بیان اینکه برنامه ریزی از سال ۹۱ برای بهبود این وضعیت در سطح جاده های استان صورت گرفت ادامه داد: در این راستا ۳۰۰ کیلومتر از جاده های لرستان که نیازمند ارتقا و تعریض بودند برای تبدیل به چهارخطه در دستور کار قرار گرفت. 
وی با اشاره به اینکه در این راستا محورهای مواصلاتی منتهی به مرکز استان در اولویت تبدیل به چهارخطه قرار گرفت تصریح کرد: در این زمینه عملیات اجرایی چهارخطه های خرم آباد – بروجرد، خرم آباد – کوهدشت، خرم آباد – نورآباد و خرم آباد – پلدختر آغاز شد. 
ملکی گفت: با پیگیری ها و فعالیت های جدی انجام شده و به رغم اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریالی این اداره کل، طی سه سال اخیر حدود سه هزار میلیارد ریال پروژه راهسازی در استان اجرایی شد. 
وی اضافه کرد: در حال حاضر عملیات اجرای چهارخطه های استان از خرم آباد به شهرستانها در دست اجرا است که برای تکمیل این طرح ها پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
به هر حال به نظر می رسد با توجه به حجم خودروی عبوری از محور خرم آباد – کوهدشت و قرار گرفتن این محور در مسیر مسیر ترانزیتی غرب کشور تسریع در اجرا و اتمام طرح چهارخطه این مسیر الزامی است.

تهیه گزارش : الهام بابایی / ایرنا لرستان