تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
8

گره های کور بیکاری در لرستان در حال باز شدن

  • کد خبر : 76973
  • 23 مهر 1394 - 9:54

    به گزارش میرملاس ؛استان لرستان استانی سرشار از منابع خدادادی که در زمینه های مختلف مانند میزان بارندگی ، خاک غنی، هوای سالم و پاک و نیروی انسانی تحصیلکرده جزو استان های برتر کشور است ولی به دلیل اینکه این استعدادهای بالقوه، بالفعل نشده اند، شاهد آمار بالای بیکاری در این استان هستیم. […]

 

254737_260

 

به گزارش میرملاس ؛استان لرستان استانی سرشار از منابع خدادادی که در زمینه های مختلف مانند میزان بارندگی ، خاک غنی، هوای سالم و پاک و نیروی انسانی تحصیلکرده جزو استان های برتر کشور است ولی به دلیل اینکه این استعدادهای بالقوه، بالفعل نشده اند، شاهد آمار بالای بیکاری در این استان هستیم.

وجود بیکاری در هرجامعه ای باعث می شود تا جوانان نا امید راه شهرهای بزرگ را در پیش گرفته و به مشاغل کاذب روی آوردند.
از طرفی دیگر بدلیل فراهم نبودن شغل افراد سطح درآمد پایینی دارند و در نتیجه پس انداز کمی هم می کنند که این امر موجب کاهش منابع مالی بانک ها و سرمایه گذاری در استان می شود و همچنان معضل بیکاری و نبود اشتغال تشدید می شود.
استان لرستان سومین استان پر آب کشور است و ۱۲ درصد آبهای کشور را در اختیار دارد، وجود رودخانه های پرآب و خروشان استان لرستان به نحوی است که براساس برخی آمارها گفته می شود سالانه بالغ بر ۱۲ میلیارد مترمکعب آب از همین طریق بدون استفاده از لرستان خارج می شود.
استان لرستان دارای حدود ۸۰۰ هزار هکتار خاک حاصلخیز کشاورزی است که متاسفانه برغم این همه ظرفیت و قابلیت در عرصه آب و خاک ، تنها ۲۵ درصد این اراضی آبی هستند و مابقی به صورت دیم کشت می شوند.
اینها همگی در شرایطی است که بخش عمده و قابل توجهی از معادن سنگ کشور و جهان در لرستان وجود دارد ، در حوزه دامپروری و دامداری لرستان یکی از قطب های اصلی تولید گوشت قرمز کشور است و در زمینه تولید محصولات باغی نیز قابلیت های ویژه و منحصر بفردی دارد.
در لرستان ۱۷ نوع ماده معدنی در قالب معادن فعال و غیرفعال وجود دارد که بر اساس اطلاعات موجود ، ذخیره سنگ تزئینی شناسایی شده شامل چینی، مرمریت، گوهره و گرانیت، ۶۲ میلیون تن تخمین زده می شود.
ذخایر معدنی شناسایی شده ۱۰۹ معدن فعال و ۴۵ معدن نیمه فعال و غیرفعال در این استان که دارای پروانه بهره برداری هستند ۵۴۲ میلیون تن است.
در لرستان ۴۵۰ واحد سنگبری فعال وجود دارد که ۱۰ هزار نفر در بخش صنعت سنگ به طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول کارند و سالانه حدود ۱۲ میلیون متر مربع سنگ در واحدهای سنگ بری لرستان فرآوری می شود.
اراضی استان لرستان از جمله منابع با ارزش خاک کشورند و نتایج مطالعات خاکشناسی استان بیانگر مواردی از جمله وجود پنج رده از ۱۱ رده خاکهای شناخته شده دنیا در استان بوده و عدم محدودیت شوری و قلیایی خاک، عدم محدودیت عمق خاک و ساختمان دار بودن خاکها می باشد.
حجم ریزش نزولات جوی استان با احتساب آبهای وارده از سایر استانها به بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب می رسد و چنانچه هفت میلیارد مترمکعب نیز بابت تبخیر، تعریق و نفوذ کسر شود در مجموع پتانسیل بالقوه بهره برداری از آبهای سطحی استان ۱۳ میلیارد مترمکعب بوده که از این میزان تنها ۳/۱ میلیارد مترمکعب مورد بهره برداری جهت شرب، مصارف کشاورزی و صنعت گردیده و مابقی که حدود ۷/۱۱ میلیارد مترمکعب می باشد از دسترس استان خارج می گردد.
اما دراین میان عدم توجه جدی و برنامه ریزی کارشناسی و علمی برای شناسایی و بهره مندی از این ظرفیت های عظیم خدادادی و طبیعی در استان موجب شده که این استان به عنوان یکی از استان های محروم و کمتر توسعه یافته کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کند.
این مشکلات که عمده آنها مربوط به گذشته به ویژه دوران ستمشاهی و پس از آن وقوع جنگ تحمیلی و تبعات آن است، موجب شده است که بخش عظیمی از ظرفیت های استان لرستان به صورت ناشناخته و بلااستفاده بمانند.
این پتانسیل عظیم ناشناخته امروز خود به یک توانمندی و ظرفیت خفته تبدیل شده است و به صورتی طبیعی به دلیل بلااستفاده ماندن به عنوان مانعی بزرگ در مسیر توسعه استان لرستان بروز و ظهور کرده است.
چراکه به اعتقاد کارشناسان، ناشناخته ماندن ظرفیت ها و عدم تامین و توسعه زیرساخت ها برای بهره برداری بهینه از این قابلیت ها و استفاده از آنها در مسیر رشد و توسعه، این قابلیت ها را به ظرفیتی خفته تبدیل کرده است تا موجب رکود اقتصادی و عقب ماندگی مزمن در لرستان تبدیل شوند.
لرستان با وجود این همه ظرفیت، نیازمند عزمی جدی و جمعی در حوزه تامین و توسعه زیرساخت ها با استفاده از توان بالای بخش خصوصی است تا بتواند از این قابلیت ها در مسیر تولید ثروت، اشتغالزایی، رشد و شکوفایی و رونق اقتصادی استفاده کند و از این طریق براحتی می تواند در کوتاه زمان در ردیف استان های برخوردار و توسعه یافته قرار گیرد.
هرچند که در سال های اخیر بحث شناسایی و بهره مندی از این قابلیت ها در دستور کار قرار گرفته و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید این موضوع به صورت جدی و به عنوان یک اولویت در برنامه های مدیریت اجرایی استان لرستان مورد پیگیری و توجه ویژه قرار دارد.
باید سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت سرمایه گذاران همسو با اهداف و برنامه های دولت در مسیر توسعه کشور باشد و دراین زمینه می توان از ظرفیت قرارگاه ها، بنیاد ها ، شرکت ها و نهادهای متصل به دولت در مجموعه حاکمیتی کشور به عنوان یک پتانسیل عظیم به خوبی استفاده کرد.
نگاه مشارکت جویانه به بخش خصوصی و سرمایه گذاری این بخش در عرصه اقتصادی، گام موثری برای بهره مندی از توانمندی ها و افزایش ظرفیت ها در راستای رشد و توسعه اقتصادی و همه جانبه کشور است.
دراین زمینه وجود حدود سه درصد از ذخایر سنگ های تزیینی جهان در لرستان، یک ظرفیت و قابلیت بسیار بالا برای رشد و شکوفایی اقتصاد کشور و استان و نشانه ای برای شناخت و استفاده از ظرفیت های عظیم موجود در سطح کشور است.
وجود خطوط ۶۰۰ کیلومتری انتقال گاز و نفت خام در لرستان باید از این ظرفیت ها برای ررشد و شکوفایی استان و زمینه سازی برای رفع معضل بیکاری و رونق کسب و کار در منطقه به خوبی استفاده دقیق و هدفمند شود.
کارشناسان استفاده از ظرفیت و توان لرستانی های مقیم خارج کشور در روند رشد و توسعه اقتصادی استان و سرمایه گذاری در بخش های زیربنایی لازم را نیز اقدامی مهم برای رفع محرومیت های موجود دراین استان می دانند.
اما در این میان باید گفت که یکی از دلایل بیکاری در سطح استان ، اجرای طرح های عمرانی غیرکارشناسی در گذشته است که در نهایت نیمه کاره رها شده اند.
استاندار لرستان دراین باره می گوید: برای عبور از مشکلات باید به خودباوری برسیم و نباید توقع داشته باشیم کسی دیگر مشکلات این استان را برطرف کند.
مهندس هوشنگ بازوند با اشاره به نرخ بالای بیکاری در استان لرستان گفت: اشتغال جوانان یکی از دغدغه های خانواده ها دراستان است.
وی با اشاره به نقش سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان بیان کرد: برای رفع عمده ترین مشکل استان که معضل بیکاری است نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی هستیم و برای تحقق این مسئله باید در حوزه زیرساخت های لرستان اقدامات گسترده ای انجام شود.
استاندار لرستان گفت : جذب سرمایه‎گذاری بخش خصوصی و جلوگیری از پروژه‎هایی که فاقد برنامه‎ریزی و مطالعه کافی است، از اولویت‎های کاری مدیریت اجرایی لرستان است.
استاندار لرستان در این راستا نخست به سفر هیات دولت به لرستان اشاره کرد و گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید روند اجرای طرح های عمرانی در این استان شتاب بیشتری گرفته و هیات دولت نیز توجه ویژه ای به این استان داشته است.
بازوند افزود: در خرداد ماه سال ۹۳ هیات دولت پنجمین سفر استانی خود را لرستان انتخاب کرد و با حضور در این استان مصوباتی به تصویب رسید که موجب ایجاد تحول در استان خواهد شد.
به گفته وی در مجموع ۷۹ پروژه عمرانی از محل بودجه عمومی کشور با اعتباری بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال از دستاوردهای سفر رییس جمهور محترم به لرستان است که تعداد ۶۷ پروژه آن با اعتبار سه هزار میلیارد ریال تا پایان سال ۹۳ و ۲۹ پروژه دیگر با اعتبار سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال تا پایان سال ۹۴ به بهره برداری خواهند رسید.

 

کارخانه لاستیک سازی لرستان با ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار در حال اجرا است

 

استاندار لرستان گفت: کارخانه لاستیک سازی لرستان با اعتبار ۸۰۰ میلیارد ریال یکی از مصوبات سفر دولت به لرستان است و در حال اجرا است.
بازوند افزود: این کارخانه با فناوری روز دنیا احداث می شود و محصولات آن نیز قابلیت صادرات به نقاط مختلف را دارد.
وی اظهار کرد: احداث این کارخانه از مصوبات سفر دکتر روحانی به لرستان است که عملیات اجرایی آن ۲۱ خرداد امسال با حضور دکتر شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری آغاز شد.
به گفته وی، این طرح با ایجاد یک هزار و ۳۴۴ فرصت شغلی مستقیم و همکاری ۸۱ درصدی بخش خصوصی و ۱۹ درصدی سازمان گسترش نوسازی اجرایی می شود.
وی اعتبار برآورد شده برای اجرای این طرح را حدود هفت هزار میلیارد ریال شامل ۱۳۲ میلیون یورو اعتبار ارزی و دو هزار و ۲۳۱ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولید این کارخانه سالیانه ۵۰ هزار تن لاستیک پیش بینی شده است.
استاندار لرستان همچنین با اشاره به طرح احداث گاو داری شیری شش هزار راسی در دلفان، گفت: این طرح یکی دیگر از مصوبات سفر هیات دولت به لرستان است که زمین آن خریداری و عملیات اجرایی آن به زودی شروع می شود.
این طرح از مصوبات سفر ریاست جمهوری اسلامی است که توسط بنیاد مستضعفان در شهرستان دلفان اجرا می شود.
بازوند در بحث صنعت گردشگری استان لرستان گفت: عملیات اجرایی احداث هتل چهار ستاره خرم آباد هفته گذشته با حضور شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری آغاز شد.
به گفته وی احداث این هتل در زمینی به مساحت ۱۴ هزار هکتار و اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال از مصوبات سفر سال گذشته هیات دولت به لرستان است که با مشارکت ۷۰ درصدی دولت و ۳۰ درصدی بنیاد مستضعفان اجرا می شود.

 

احیای کشت وصنعت و ایجاد ۱۵۰۰شغل

 

استاندار لرستان گفت: یکی از ظرفیتهای راکد در لرستان مجتمع کشت و صنعت این استان است که به عنوان یکی از مجتمع های بزرگ تولیدی و اقتصادی سال های گذشته بنا به دلایلی تعطیل شده بود اما اکنون با تلاش مجموعه مدیریت اجرایی استان، اقدامات لازم به منظور احیا و گشودن قفل تعطیلی مجتمع صورت گرفته است.
به گفته وی مجتمع کشت و صنعت لرستان در سال ۱۳۵۴ در حومه جنوبی خرم آباد با هدف پرورش دام و طیور تاسیس شد، این مجتمع دارای ۲۵۰سوله نگهداری دام و طیور است که هر سوله یک هزار راس دام در آن نگهداری می شد، به طوری که سالانه ۲۵۰هزار راس دام و طیور در آن پروار می شده است.
بازوند افزود: ۲۳سیلوی فلزی دو هزار تنی، چهار دستگاه انبار فلزی، چهار کارخانه خوراک دام و ۶۶ استخر پرورش ماهی سردابی و گرم آبی از دیگر داشته های این مجتمع تولیدی است که ظرفیت اشتغالزایی یکهزار و۵۰۰ نفر را داراست.
وی اظهار کرد: تا پیش از سال ۶۶، صادرات این مجتمع به کشورهای حوزه خلیج فارس انجام می شد، همچنین علاوه بر تهیه گوشت قرمز و سفید چندین کارخانه کالباس و سوسیس در ردیف فرآورده های دامی، در این مجتمع احداث شد که با تعطیلی مجتمع، این کارخانجات نیز به خارج از محدوده استان منتقل شدند.
استان دار لرستان افزود: مجتمع عظیم کشت و صنعت لرستان در سال ۱۳۸۳ بنا بر تصمیم دولتمردان گذشته به بخش خصوصی واگذار شد. اما بعد از این تصمیم گیری، کارگران اخراج شدند به این امید که بعد از واگذاری به بخش خصوصی و راه انداری، دوباره دعوت به کار شوند که به دلیل ناکارآمدی مالکان بخش خصوصی این مجتمع، نه تنها کارگران اخراج شده جذب نشدند، بلکه هیچ نیروی کار جدیدی هم استخدام نشد و در نهایت ماشین آلات و ابزار کار و سوله ها و برخی از تجهیزات و موجودی های منقول و غیر منقول هم توسط مالکان خصوصی فروخته شد.
بازوند افزود: فعالیت مجتمع عظیم کشت و صنعت استان، پس از ۱۶ سال تعطیلی اواخر بهمن ماه سال ۹۲ بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید از سر گرفته شد.
برای عملیات احیا و راه اندازی مجدد مجتمع کشت و صنعت لرستان سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری بخش خصوصی، صورت گرفته است و اکنون ۵۰۰نفر در آن مشغول به کار هستند.

 

جذب پزشک در مراکر درمانی

 

استاندار لرستان همچنین گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان میزان پرداختی بیماران به مراکز درمانی استان ۵۱۸ میلیارد ریال کاهش یافته و این مبلغ توسط دولت تامین و پرداخت شده است.
بازوند افزود: طرح تحول نظام سلامت یک رویداد بزرگ اجتماعی و جامعه هدف آن تمامی دهک های جامعه است.
وی با بیان اینکه این طرح با وجود خزانه خالی دولت اجرا شده است، بیان کرد: تاکنون در مجموع ۸۰۸ میلیارد ریال در راستای اجرای این طرح در استان هزینه شده است.
بازوند گفت: وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور نیز در بازدید از بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد رضایتمندی خود را از اجرای این طرح ابراز کردند.
وی ادامه داد: اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان هزینه خرید ملزومات و تجهیزات پزشکی توسط مردم ۴۲ درصد کاهش داشته است.
استاندار لرستان اضافه کرد: در راستای حمایت از ماندگاری پزشک محروم ۸۲ میلیارد ریال هزینه و در این راستا با ۱۵۰ پزشک متخصص قرار داد منعقد شد.
بازوند گفت: همچنین برای حمایت از پزشکان مقیم متخصص در استان ۱۷ میلیارد ریال هزینه شده است.
وی با بیان اینکه در این مدت ۷۰ میلیارد ریال برای ارتقا هتلینگ بیمارستان های استان هزینه شده است، افزود: طرح هتلینگ بیمارستان دورود به اتمام رسیده و در بیمارستان های عشایر خرم آباد، کوهدشت و نورآباد در دست اجرا است.
بازوند گفت: بیش از یک هزار و ۳۰ میلیارد ریال در راستای اجرای این طرح در استان هزینه شده و در این راستا بیش از ۹۰ پزشک متخصص در استان جذب شده است.

 

پنج هزار و ۸۴۸ میلیارد ریال برای طرح عمرانی، اقتصادی و خدماتی در لرستان هزینه شده است

 

بازوند اضافه کرد: پنج هزار و ۸۴۸ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح عمرانی ، اقتصادی و خدماتی در شهرهای مختلف استان هزینه شده که این طرح ها همزمان با هفته دولت به بهره برداری رسید.
بازوند افزود: طرح های قابل افتتاح شامل ۸۰۵ پروژه مربوط به ۲۹ دستگاه اجرایی استان بوده است.
وی با بیان اینکه به طور متوسط برای ایجاد هر شغل دو میلیارد ریال هزینه می شود اظهار داشت: در شهرهای خرم آباد ۱۳۹ طرح، دورود ۶۷ طرح، کوهدشت ۶۸ طرح، سلسله ۴۲ طرح، الیگودرز ۶۳ طرح، پلدختر ۵۱ طرح و دلفان ۹۸ طرح افتتاح شد.
وی تصریح کرد: طرح های افتتاح شده هفته دولت در شهرهای دوره چگنی ۷۵، بروجرد ۱۰۲، ازنا ۶۹ و رومشکان نیز ۳۱ مورد است.
بازوند ادامه داد: برای اجرا، تکمیل و بهره برداری از ۸۰۵ پروژه هفته دولت در استان بیش از یک هزار و ۸۰۹ میلیارد ریال تسهیلات بانکی دریافت شده است.
استاندار لرستان با اشاره به برخی از مهمترین طرح های افتتاحی گفت: ۱۳۳ طرح گازرسانی روستایی و ۱۲۵ طرح جهاد کشاورزی به ترتیب با اعتبار ۳۶۵ میلیارد ریال و ۲۲۲ میلیارد و ۸۷۱ میلیارد ریال از این طرح ها است.
بازوند همچنین طرح های اجرا و افتتاح شده شهرداری ها، دهیاری ها، بنیاد مسکن، شرکت توزیع برق، راه و شهرسازی، آبفار و امور عشایری را به ترتیب ۴۷، ۹۸، ۶۵، ۴۰، ۵۳، ۸۵ و ۱۶ پروژه عنوان کرد.

 

افزایش اعتبار طرح های لرستان ۱۲ درصد بیشتر از میانگین کشوری /کاهش مدن زمان اجرای طرح ها

 

استاندار لرستان گفت: اعتبار طرح های ملی استانی شده در لرستان در سال جاری ۱۲ درصد بیشتر از میانگین کشوری افزایش یافته است.
بازوندافزود: میانگین رشد اعتباری این طرح ها در کشور طی سالجاری ۵۲ و در لرستان ۶۴ درصد بوده است.
وی تعداد پروژه های ملی استانی شده لرستان را ۳۶ مورد عنوان کرد و اظهار کرد: بیشترین رشد این اعتبار در استان مربوط به شرکت آب منطقه ای بوده که اعتبارات ان از یکهزار و ۱۸۰ میلیارد ریال به یک هزار و ۹۶۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.
استاندار لرستان همچنین از افزایش اعتبارات ۳۳ طرح ملی استان خبر داد و گفت: متوسط رشد اعتبار پروژه های ملی کشور در بودجه امسال ۴۰ درصد و در لرستان ۵۲ درصد بوده است.
بازوند اضافه کرد: همچنین مدیران دستگاههای استان باید با قدرت چانه زنی و پیگیری مستمر در راستای جذب اعتبارات متفرقه و شناور تلاش کنند چرا که حدود ۳۰ درصد این اعتبارات توسط پیگیری مدیران جذب می شود.
وی همچنین با انتقاد از روند طولانی اجرای پروژه های ملی در کشور گفت: بنابر آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی از سال ۸۸ تا ۹۲پروژه ها به طور متوسط ۶۷.۲ درصد با وزن مالی۷۳ درصد نسبت به برنامه عقب بوده است.
استاندار لرستان یادآور شد: مطابق آمار ارائه شده میانگین مدت اجرای پروژه های ملی در سال ۸۸ حدود ۱۳ سال بوده که این رقم در سال ۹۲ به حدود ۱۵ سال رسیده است.
بازوند گفت: این در حالی است که میانگین مدت اجرای پروژه های ملی مطابق استانداردهای جهانی حدود شش سال است.

 

۵۰ آژانس گردشگری ایتالیایی به لرستان دعوت شدند

 

استاندار لرستان همچنین گفت: برای نخستین بار تفاهم نامه ای با ۵۰ لیدر تور و آژانس گردشگری ایتالیایی به منظور سفر و بازدید از نقاط مختلف این استان منعقد شده است.
بازوند افزود: این تفاهم نامه شرکتهای ایتالیایی تنظیم شده و قرار است تا پایان امسال حدود ۵۰ تور گردشگری و مدیر تورهای توریستی به مدت پنج روز در لرستان حضور یابند.
وی با اشاره به توانمندی های گردشگری لرستان گفت: لرستان جاذبه های طبیعی و مصنوعی بسیاری دارد که بدون شک مورد استقبال عموم قرار خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: موقعیت توپوگرافی منحصر بفرد، سازه های شهرنشینی به جا مانده از تمدن های نخستین و میراث فرهنگی به جامانده ، لرستان را به قطب گردشگری تبدیل خواهد کرد.
وی با بیان اینکه لرستان پایتخت پل های تاریخی ایران است اظهار کرد: لرستان با دارا بودن ژئوپارک های طبیعی بسیار بزرگ و علمی مقام نخست کشور را در زمینه ژئوتوریسم دارد.
بازوند همچنین با اشاره به وجود آبشارهای متحصر بفرد در لرستان ادامه داد: لرستان با میانگین بارندگی ۴۷۰ تا ۵۰۰ میلیمتر در سال، بیشترین میزان بارندگی را پس از استان های ساحلی دارد.

 

انعقاد تفاهم نامه ۴۴هزار میلیارد ریالی میان لرستان و بخش خصوصی

 

استاندار لرستان همچنین تصریح کرد: ۴۴ هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال تفاهم نامه همکاری با بخش خصوصی برای حضور و فعالیت در استان معقد شده است.
بازوند افزود:سال گذشته همایش های مختلفی به منظور معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان به بخش خصوصی برگزار و در این راستا ۳۳ تفاهم نامه همکاری به ارزش بیش از ۴۴ هزار میلیارد ریال منعقد شده است.
وی ادامه داد: این تفاهم نامه ها به دستگاهها ابلاغ می شود و انتظار می رود با همکاری همه مدیران، بخش قابل توجهی از این تفاهم نامه ها عملیاتی شود.
وی با اشاره به تاکید رییس جمهوری مبنی بر رونق اقتصادی در سال ۹۴ گفت: ۷۰۰ طرح راکد به ارزش ۳۶ هزار تا ۴۰ هزار میلیارد ریال در لرستان و جود داشت که بخشی از این طرح ها طی دو سال اخیر احیا شده است.
بازوند به تشکیل کار گروه احیا ظرفیت های راکد استان اشاره کرد و افزود: در زمان حاضر ۵۳۲ طرح نمیه تمام به ارزش ۱۳ هزار میلیارد ریال در استان وجود دارد.

 

رضایتمندی مردم لرستان با سقوط از صدر جدول

 

استاندار لرستان ادامه داد: لرستان در سال های متمادی استان نخست از نظر بیکاری بود و یدک کشیدن این عنوان علاوه بر مشکلات اقتصادی محرز، موجب نگرانی ها و ناهنجاری های اجتماعی می شد.
بازوند اظهار کرد: در آخرین آمار ارائه شده از مرکز آمار ایران، بارقه های امید بیش از پیش شده و امروز پس از گذشت دو سال از فعالیت دولت یازدهم ثابت شد که اراده ها برای اشتغال جوانان لرستانی جدی بوده، اراده ای که نمره ۲۰ سال گذشته اشتغال استان را به ۱۰ کاهش داده است.
وی افزود: در این آمار لرستان از صدر جدول بیکاری خارج شده است وتقریبا در میان استان های کشور قرار گرفته که این سقوط از صدر موجب رضایتمندی مردم شده است.
استاندار لرستان با اشاره به آمار منتشره از سوی مرکز آمار ایران گفت: در این آمار نرخ مشارکت اقتصادی و بیکاری کشور در بهار ۹۴ به ترتیب ۳۸ و ۱۰.۸ درصد بوده و این در حالی است که این ضرایب در بهار سال گذشته در کشور ۳۷.۱ و ۱۰.۷ درصد اعلام شد.
بازوند افزود: بر این اساس، نرخ مشارکت اقتصادی و بیکاری لرستان در بهار ۹۳ به ترتیب ۳۲.۱ و ۲۰.۳ درصد بوده که نرخ مشارکت اقتصادی در بهار سال جاری به ۳۵.۶ درصد افزایش و نرخ بیکاری به ۱۰.۷ درصد کاهش یافته است.
وی ادامه داد: همچنین نرخ مشارکت اقتصادی و بیکاری استان در زمستان ۹۳ به ترتیب ۳۲ و ۱۱.۵ بوده که این دو در کشور ۳۷۰. و ۱۱.۵ بوده اند.
بازوند ادامه داد: در مدت یکساله گذشته نرخ بیکاری استان از ۲۰ به ۱۰ رسیده که این مهم موجب رضایتمندی مردم و مسوولان شده و تلاش برای ادامه این روند ادامه خواهد داشت.

 

ایجاد بیش از سه هزار و ۳۰۰ فرصت شغلی مددجویان کمیته امداد

 

استاندار لرستان همچنین با اشاره به برخی اقدامات سال گذشته در حوزه اشتغالزایی به مهمترین این اقدام ها اشاره کرد و گفت: سال گذشته بیش از سه هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی برای مددجویان کمیته امداد استان ایجاد شده است.
بازوند تصریح کرد: سال گذشته سهم اعتبارات اشتغالزایی کمیته امداد لرستان از بانکهای دولتی ۵۳۵ میلیارد ریال بوده که از این میزان ۳۳۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال به شهرستانها ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: در این راستا سهم بانکهای ملی، کشاورزی، صادرات، ملت، سپه ، تجارت، مسکن، رفاه و توسعه تعاون به ترتیب ۹۷، ۷۴، ۵۶، ۴۱، ۳۱، ۱۰۷، ۷۲، ۲۹ و ۹۲ درصد محقق شده است.
وی گفت: وام های اشتغالزایی در شهر پلدختر ۹۶ درصد، رومشکان ۴۹ ، کوهدشت ۸۹، چگنی ۹۷، خرم آباد ۷۴، الشتر ۹۶، نورآباد ۸۳، بروجرد ۳۳ ، دورود ۹۰ ، ازنا ۶۹ و الیگودرز ۷۱ درصد تحقق یافته است.
وی تحقق مجموع تسهیلات اشتغالزای مددجویان در سال گذشته را ۷۵ درصد و میزان اشتغال ایجاد شده را بیش از سه هزار و ۳۰۰ فرصت برشمرد و افزود: میانگین پرداخت این تسهیلات در کشور ۶۰ درصد است.
به گفته استاندار لرستان در سالجاری نیز پرداخت ۶۵۷ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان تصویب شده که چنانچه بانک ها همکاری کرده و این مبلغ به طور کامل پرداخت شود چهار هزار و ۱۵۶ فرصت شغلی جدید برای مددجویان ایجاد شده و از چرخه حمایتی خارج می شوند.

استخدام ۵۶۵ مهندس ناظر کشاورزی در استان

بازوند همچنین گفت:سال گذشته ۵۶۵ مهندس ناظر کشاورزی در دو رشته علوم دامی و علوم کشاورزی جذب و بکار گیری شدند که این مهم در استان بی سابقه بوده است.
وی افزود: در این راستا حکم استخدامی این افراد ۱۱ بهمن ماه گذشته ابلاغ شده و در زمان حاضر تمامی آنها در مراکز و اداره های مختلف مشغول به کار هستند.
وی اظهار کرد: پارسال با پیگیری های انجام شده، سهمیه استخدام مهندسان ناظر بخش کشاورزی استان به بیش از دو برابر افزایش یافته است.
وی گفت: با توجه به مقام نخست جهاد کشاورزی استان در تولید گندم و بهره برداری از حق تشویقی استان در این خصوص و رایزنی های انجام شده با توجه به سطح بالای بیکاری در استان، سهمیه استخدام مهندسان ناظر از ۲۶۲ به ۵۶۵ نفر افزایش یافت.
وی با اشاره به اینکه با بکارگیری این تعداد مهندس ناظر، بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر ازجمله خانواده این افراد از این خدمت بهره مند شده اند گفت: این در حالی است که امسال با بهره برداری از طرح های هفته جهاد کشاورزی ۲۴۵ فرصت شغلی دیگر نیز ایجاد شد.

 

اشتغالزایی در بخش صنعت لرستان ۲۰۲ درصد محقق شده است

 

استاندار لرستان بخش صنعت را از مهمترین حوزه های ایجاد اشتغال استان دانست و گفت: بر اساس آمار سازمان صنعت معدن تجارت استان، میزان اشتغالزایی در صنعت استان طی سال گذشته ۲۰۲ درصد محقق شده است.
وی تعهد اشتغالزایی صنعت لرستان در سال گذشته را چهار هزار و ۶۰ نفر عنوان کرد و افزود: در مجموع هشت هزار و ۲۲۷ فرصت شغلی صنعتی طی سال ۹۳ در لرستان ایجاد شده است.
به گفته وی در مجموع، علاوه بر تحقق سهم تعیین شده برای اشتغالزایی در صنعت لرستان به میزان چهار هزار و ۶۰ نفر، میزان اشتغالزایی در این بخش ۱۰۲ درصدرشد داشته است.

 

۸۰درصد پذیرفته شدگان آزمون استخدامی استانداری لرستان بکارگیری شدند

 

استاندار لرستان در خصوص پذیرفته شدگان آزمون هماهنگ سال ۹۱ استان نیز گفت: ۸۰ درصد افراد پذیرفته شده در آزمون استخدامی سال ۹۱ استانداری لرستان، در دستگاههای اجرایی استان به کارگیری شده اند.
بازوند افزود:در مجموع ۹۰۴ نفر با کسب حد نصاب های لازم در این آزمون پذیرفته شده اند که از این تعداد حدود ۷۰۰ نفر در دستگاههای اجرایی مختلف استخدام شده و مشغول بکار هستند.
وی اظهار داشت: فرآیند استخدام بقیه این افراد و مکاتبه های لازم با تهران و سازمانهای مرکزی نیز در دست اقدام است.
بازوند اضافه کرد: این در حالی است که امسال نیز دستگاههایی از جمله آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی آزمون استخدامی دارند .

 

سفر هیات دولت و رشد ۱۷ برابرای اعتبارات صندوق توسعه ملی

 

استاندار لرستان همچنین همکاری بانک ها و پرداخت تسهیلات را عامل مهمی در راستای توسعه و اشتغال برشمرد و گفت: لرستان در سال ۹۲ تنها ۳۰ میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کرده که این میزان در سال گذشته به ۱۷ برابر افزایش یافت.
وی سفر هیات دولت به استان و مصوبات این سفر را در کاهش رتبه بیکاری استان موثر دانست و گفت: باتوجه به سفر با برکت رییس جمهوری به استان مقرر شد تسهیلات صندوق توسعه ملی با نرخ سود کمتر از چهاردرصد نسبت به سایر نقاط کشور به لرستان پرداخت شود.
وی همچنین در خصوص پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات نیز افزود: علیرغم اینکه مصارف بانکی در استان حدود برابر منابع موجود است، این تسهیلات بدون قید منابع و مصارف به استان پرداخت می شود.
وی ادامه داد: برای پرداخت تسهیلات مقرر شده چنانچه برخی شرکت ها و سرمایه گذاران که اهلیت دارند و دچار بدهی های معوقه هستند با تایید استان و بانک عامل از این شرایط استفاده کنند و بانک مرکزی نیز چک این واحدها را بلااثر کند.
به گفته بازوند از ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلاتی که جهت سرمایه در گردش و تکمیل شرح های نیمه تمام اقتصادی استان در نظر گرفته شد که از این میزان ۱۳ هزار میلیارد ریال برای واحدهای صنعتی لرستان لحاظ شد.
وی گفت: تا اواخر سال گذشته ۵۳۵ واحد صنعتی با میزان تسهیلات شش هزار و ۲۳۳ میلیارد ریال و ۱۱۵ واحد با شش هزار و ۷۶۶ میلیارد ریال به ترتیب برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش و ثابت به بانکهای عامل معرفی شده اند.
بازوند تصریح کرد: تا پایان سال گذشه دوهزار میلیارد ریال مسدودی صندوق توسعه ملی در حوزه صنعت و معدن استان اخذ شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به تسهیل شرایط اعطای تسهیلات در این خصوص، نرخ سود تسهیلات اعطایی در بخش صنعت و معدن ۱۵ درصد، در بخش آب و کشاورزی ۱۱درصد و در بخش گردشگری ۱۲ درصد اعلام شد.

 

تخصیص سه برابری اعتبارات عمرانی

 

استاندار لرستان یادآور شد: در سفر هیات دولت به لرستان ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتباربرای این استان مصوب شد که در این راستا مقرر شد سه هزار میلیارد ریال در سال ۹۳ وبقیه در سال ۹۴ محقق شود .
وی با بیان اینکه از این میزان اعتبار سال ۹۳ حدود ۹۹ درصد تخصیص یافته است گفت : در مجموع در سال گذشته میزان اعتبارات ملی استانی شده ،استانی اعتبارت سفر حدود شش هزار و ۴۰ میلیارد ریال بوده است .
وی اظهار کرد: همچنین میزان اعتبارات ملی در لرستان حدود چهار هزار و ۴۰ میلیارد ریال بوده است .
وی تصریح کرد: در سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به سرمایه گذاری استان اختصاص یافته است که از این میزان ۸۶ درصد محقق شده است.
بازوند گفت: در سال گذشته میزان اعتبارات تخصص یافته به استان حدود سه سال قبل بوده چرا که تخصیص اعتبارات استان در سه سال گذشته به طور متوسط از ۱۸ تا ۲۴ درصد بوده است.

 

۵۲۴ کیلومتر راه روستایی و بزرگراه در لرستان احداث شد

 

استاندار لرستان گفت: بیش از ۵۲۴ کیلومتر راه روستایی و بزرگراه طی ۲۴ ماه گذشته در استان احداث شده است.
بازوند افزود: همچنین با توجه به مصوبه سفر هیات دولت به استان، نیمه دوم ۹۲ تا پایان سال گذشته ۱۱۰ کیلومتر بزرگراه به مسیرهای ارتباطی لرستان اضافه شده که در این راستا دست کم سه هزار میلیارد ریال هزینه شده است.
وی با اشاره به احداث ۴۱۴ کیلومتر راه روستایی در ۲۰ ماه گذشته گفت: تلفات ناشی از تصادفات رانندگی نیز ۶.۵ درصد کاهش یافته به نحوی که ۴۶۴نفر مرگ ناشی از تصادف در سال ۹۱ به ۴۳۷ نفر رسید.
وی اظهار داشت: ابلاغ راه آهن خرم آباد – دورود – اندیمشک به طول ۱۱۴ کیلومتر وشش هزار میلیارد ریال در ۳۱ فروردین ماه پارسال با قرارگاه خاتم الانبیا تنظیم شد و هم اکنون فعال بوده و راه آهن الیگورز اصفهان نیز در یک قطعه فعال است.
وی همچنین با بیان اینکه دولت ها ۱۵ تا ۲۰ درصد نیازهای توسعه استان را فراهم می کنند تصریح کرد: طرح توسعه فرودگاه به منظور راه اندازی پرواز حج در دست اقدام است و تعداد سورتی های پرواز فرودگاه خرم آباد از پنج پرواز به ۲۸ پرواز افزایش یافته و پرواز خرم آباد – عراق نیز راه اندازی شده است.

 

حضور هزاران میلیارد تومانی بخش خصوصی و شرکت های اقتصادی در لرستان

 

بازوند معرفی استان به بخش خصوصی و شرکتهای اقتصادی را از مهمترین اقدامات ۲۰ ماه گذشته در لرستان عنوان کرد و گفت: در این راستا تفاهم نامه هایی به ارزش هزاران میلیارد تومان با این سرمایه گذاران امضا شده است.
وی ادامه داد: سازمان اقتصادی کوثر نسبت به سرمایه گذاری شش هزار میلیارد ریال در استان اقدام کرده و چهار هزار و ۲۰ میلیارد ریال از این مبلغ مربوط یه طرح مجتمع های دوقلوی کیو در خرم آباد است.
وی احداث کارحانه لاستیک سازی با سرمایه گذاری هفت هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی و سازمان ایدرو را نقطه عطفی برای تولید و اشتغال در استان دانست و اظهار کرد: بنیاد مستضعفان نیز در حال سرمایه گذاری دو طرح به ارزش حدودی یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است.
بازوند ادامه داد: بنیاد برکت نیز سال گذشته یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال به سرمایه در گردش واحدهای صنعتی استان کمک کرده و امسال نیز سه هزار میلیارد ریال در امر مدرسه سازی استان هزینه می کند.
استاندار لرستان همچنین به راه اندازی مجتمع کشت و صنعت لرستان پس از دهها سال اشاره کرد و گفت: با حضور سرمایه گذار خارجی کشت و صنعت فعال شده و حدود ۲۰ پروژه برای راه اندازی مجتمع تعریف شده و بر اساس آخرین آمار در زمان حاضر پیش از افتتاح رسمی مجتمع کشت و صنعت، ۴۰۰ نفر در این مجتمع فعال هستند.
بازوند اضافه کرد: همچنین سرمایه گذار طرح، طرح دهکده سلامت رابا حدود ۱۴ پروژه و ۱۴۷ میلیارد ریال اعتبار در دستور کار قرار داده است.

 

ارتقا شاخص های وزارت نیرو / تخصیص ۱۲ برابری اعتبارات آب روستایی و رشد ۶۷ درصدی گازرسانی

 

استاندار لرستان همچنین به ارتقا شاخص های دستگاههای وزارت نیرو در لرستان اشاره کرد و گفت: سال ۹۳، ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به آب روستایی استان تخصیص یافته که این میزان ۱۲ برابر سال ۹۱ بوده است.
به گفته وی هفته دولت امسال نیز ۳۰ هزار روستایی از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره مند شدند.
وی ادامه داد: از ابتدای انقلاب تاکنون ۳۴۰ روستای استان گازرسانی شده که در این ۲۰ ماه، ۲۷۵ روستا به این تعداد اضافه شد که این میزان ۶۷ درصد کل گازرسانی در سالهای گذشته بوده است.
وی تصریح کرد: گازرسانی به ۱۴۰ روستا در سالجاری در دستور کار است و انعقاد تفاهم نامه باقرارگاه خاتم الانبیا برای گازرسانی به ۳۰۰ روستای دیگر در دست اقدام است.
بازوند گفت: هفته دولت امسال نیزطرح گازرسانی به ۱ شهر و ۲۷۲ روستا و ۳۵ واحد صنعتی در هفته دولت انجام شد.

 

۵۶ میلیارد تومان برای افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی

 

استاندار لرستان همچنین با بیان اینکه سال گذشته هشت هزار هکتار زمین دیم به آبی و ۱۱ هزار هکتار زمین آبی سنیت به مکانیزه تبدیل شده گفت: ۸۵ درصد این اقدام ها با اعتبارات بلاعوض دولت و بقیه نیز با آورده غیرنقدی کشاورزان تامین شده است.
بازوند اظهار کرد: باید راندمان آبیاری از ۳۰ به ۶۵ درصد افزایش یابد که سال گذشته در این راستا ۱۰۵ کیلومتر کانال آبرسان در استان احداث شده است.
وی افزود: با اجرای طرح های آبرسانی نوین در اراضی استان ، راندمان آبیاری پنج هزار و ۲۵۰ هکتار از ۳۵ به ۶۵ درصد افزایش یافته و۵۶۰میلیارد ریال نیز اعتبار خط ویژه مکانیزاسیون کشاورزی به استان اختصاص یافته است.
وی با اشاره به جذب ۱۰۰ درصدی این اعتبار گفت: در این راستا یک هزار دستگاه تراکتور و کمباین خریداری شده است.
وی اظهار کرد: پارسال سیستم آبیاری نوین در یک هزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی استان لرستان اجرا شد و تلاش بر این است که این طرح هر سال در هشت هزار هکتار از اراضی استان انجام شود.
بازوند افزود: پارسال ۱۰۵ کیلومتر کانال آبیاری مدرن در اراضی کشاورزی استان لرستان احداث شد در حالی که در سال های ۹۱ و ۹۲ فقط پنج هکتار به این سیستم مجهز شده بودند.

 

تخصیص سه برابری اعتبارات عمرانی

 

استاندار لرستان یادآور شد: در سفر هیات دولت به لرستان ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتباربرای این استان مصوب شد که در این راستا مقرر شد سه هزار میلیارد ریال در سال ۹۳ و بقیه در سال ۹۴ محقق شود.
وی با بیان اینکه از این میزان اعتبار سال ۹۳ حدود ۹۹ درصد تخصیص یافته است، گفت: در مجموع در سال گذشته میزان اعتبارات ملی استانی شده، استانی اعتبارت سفر حدود شش هزار و ۴۰ میلیارد ریال بوده است.
استاندار لرستان اظهار کرد: همچنین میزان اعتبارات ملی در لرستان حدود چهار هزار و ۴۰ میلیارد ریال بوده است.
وی تصریح کرد: در سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به سرمایه گذاری استان اختصاص یافته است که از این میزان ۸۶ درصد محقق شده است.
بازوند گفت: در سال گذشته میزان اعتبارات تخصص یافته به استان حدود سه سال قبل بوده چرا که تخصیص اعتبارات استان در سه سال گذشته به طور متوسط از ۱۸ تا ۲۴ درصد بوده است.

 

۱۱۲ جواز تاسیس به ارزش ۱۳ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال در لرستان صادر شد

 

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت لرستان نیز گفت: طی پنج ماهه امسال ۱۱۲ جواز تاسیس در بخش صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال در استان صادر شده است.
ولدی افزود: این در حالی است که پنج ماهه نخست سال گذشته ۷۵ جواز تاسیس با ارزش سرمایه گذاری پنج هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال صادر شد.
وی رشد صدور جواز تاسیس در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته را ۴۹ درصد عنوان کرد و اظهار کرد: همچنین سرمایه گذاری های تایید شده در این جواز ها در این مدت نیز ۱۶۴ درصد افزایش یافته است.
وی همچنین گفت: تعهد اشتغال جوازهای پنج ماهه سال گذشته دو هزار و ۱۸۴ نفر و سال جاری پنج هزار و ۵۳۴ نفر بوده که این مهم نیز رشد ۱۵۳ درصدی داشته است.
وی تصریح کرد: این میزان افزایش صدور جواز تاسیس نشان دهنده جذب سرمایه گذار در استان بوده که انتظار می رود با همکاری تمامی دستگاهها، این طرح ها به زودی به مرحله اجرا و بهره برداری برسد.
ولدی خط تولید ماشین آلات ذوب و نورد فولاد، پیچ مهره سازی رومشکان، کارخانه فرآورده های نفتی الیگودرز و پنج جواز فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی بروجرد را از جمله این طرح ها عنوان کرد.

 

صادرات غیر نفتی لرستان ۲۲ درصد افزایش یافت

 

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت لرستان همچنین تصریح کرد: ارزش صادرات غیر نفتی استان در چهار ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد افزایش یافته است.
ولدی افزود: صادرات غیرنفتی استان بر اساس اطلاعات و آمار اداره گمرک استان، سایر گمرکات و شرکت پتروشیمی در چهار ماهه امسال ۱۰۶ هزار و ۲۴۳ تن بوده است.
وی اظهار کرد: این میزان صادرات از لحاظ ارزش ریالی نیز معادل ۳۰ میلیون و ۹۹۰ هزار دلار بوده است.
وی تصریح کرد: صادرات غیرنفتی چهار ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی یک درصد و از لحاظ ارزشی هم ۲۲ رشد داشته است.
ولدی ارزش صادرات غیرنفتی استان در چهار ماهه نخست سال گذشته را ۲۵ میلیون و ۴۴۱ هزار دلار عنوان کرد و گفت: سیمان، ظروف شیشه ای، آهک هیدراته، کاشی، سنگ ومحصولات کشاورزی مهمترین اقلام صادراتی لرستان هستند که سهم گمرک استان از این صادرات از لحاظ وزنی ۲۴هزار تن و از لحاظ دلاری ۱۲ میلیون دلاربوده است.
وی همچنین گفت: حجم صادرات استان از سایر گمرکات کشور بدون احتساب محصولات پتروشیمی از لحاظ وزنی ۶۸ هزار تن بوده است.
وی رشد صادرات استان را حاصل تلاش و فعالیت بخش خصوصی دانست و اضافه کرد: عمده این محصولات به عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس، پاکستان و تاجیکستان صادر شده است.

 

سرمایه گذاری یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی بنیاد برکت در لرستان

 

ولدی اضافه کرد: بنیاد برکت سال گذشته برای نخستین بار یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در استان سرمایه گذاری کرده است.
وی افزود: سازمان صنعت معدن و تجارت لرستان تنها دستگاه استانی است که در سال ۹۳ از تسهیلات و مشارکت بنیاد برکت بهره مند شده است.
وی اضافه کرد: در مجموع ۴۷ واحد صنعتی استان برای دریافت تسهیلات و کمک های بنیاد برکت به این بنیاد معرفی شده اند که از این تعداد هشت طرح در حال کارشناسی است.
وی تصریح کرد: همچنین قرارداد نهایی چهار طرح بسته شده که در این راستا بنیاد برکت مشارکت اختصاصی فعالی به واحدهای صنعتی خواهد داشت.
وی ادامه داد: این سرمایه گذاری ها برای هشت طرح دیگر در شهرهای ازنا، الشتر، پلدختر، کوهدشت و خرم آباد در دست بررسی است و پیش بینی می شود سال ۹۴، سه هزار میلیارد ریال با مشارکت بنیاد برای این طرح ها سرمایه گذاری شود.
ولدی همچنین اضافه کرد: برنامه سند ۱۱ ساله بخش صنعت و معدن لرستان تا افق ۱۴۰۴ تدوین شده و در دست چاپ است.
به گفته وی در این راستا برنامه سال ۹۴، پنج برنامه یکساله برنامه ششم توسعه و یک برنامه پنج ساله تا افق ۱۴۰۴ تدوین شده است.

 

پرداخت دو هزار میلیارد ریال تسهیلات صندوق توسعه ملی به بخش صنعت و معدن لرستان

 

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت لرستان گفت: دو هزار تا دو هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات سال ۹۳ صندوق توسعه ملی به بخش صنعت و معدن استان مصوب شده که تاکنون ۹۵ درصد از این مبلغ به استان پرداخت شده است.
ولدی افزود: این در حالی است که بر اساس مستندات، لرستان در سالهای ۹۱ و ۹۲ تنها ۱۹۳ میلیارد ریال از این صندوق وصولی داشته است.
وی با بیان اینکه دریافت بقیه تعهدات صندوق توسعه در دست اقدام است اظهار کرد: این در حالی است که تلاش های جدی برای دریافت این میزان تسهیلات از اواخر بهمن سال گذشته اغاز شد.
وی تصریح کرد: ۵۰ درصد گرفتاری و مشکلات واحدهای صنعتی استان خارج از حوزه مدیریت این صنایع است و به همین دلیل این واحدها نتوانستند از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه از مجموع تسهیلات سال ۹۳ حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به طور مستقیم با مصوبه استان به صندوق ارسال شده گفت: مابقی تسهیلات نیز با مراجعه افراد و فعالان اقتصادی با تهران محقق شده است.
ولدی ادامه داد: از مجموع ۲۶۲ مصوبه سال گذشته کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان بیش از ۸۲ درصد در حوزه صنعت و معدن بوده و تا پایان سال ۹۳ نیز واحدهای صنعتی و معدنی استان، بیش از ۸۸ درصد تسهیلات تفاهم نامه وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی را دریافت کرده اند.
گفتنی است یک هزار و ۳۰۶ واحد صنعتی در لرستان وجود دارد و از ۱۱۰ معدن فعال استان نیز سالانه بیش از شش میلیون تن از ۱۷ نوع ماده معدنی در لرستان استخراج می شود.

 

دو هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح های آبی لرستان اختصاص یافت

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان نیز گفت: دو هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار در سال ۹۴ به طرح های آبی ملی و ملی استانی شده استان اختصاص یافته است.
علی امید سیفی افزود: این میزان افزایش بیش از ۲۰۰ برابری اعتبار در طرح های آبی استان بی سابقه بوده است.
وی اظهار کرد: اعتبارات سال گذشته یک هزار و ۵۰ میلیارد ریال بوده که با توجه به رایزنی ها و پیگیری های مجموعه مدیریتی استان، امسال توجه خاصی به لرستان معطوف شده است.
وی ادامه داد: این میزان اعتبار مصوب شده در حالی است که تاکنون سهم اعتبار استانی طرح های آبی لرستان مشخص نشده است.
وی تصریح کرد: شرکت آب منطقه ای لرستان ۳۰۰ میلیارد ریال طرح به ارزش ۳۰۰ میلیارد ریال نیز برای دریافت اعتبارات استانی پیشنهادات داده که انتظار می رود با تخصیص این مبلغ، نهضت ایجاد شده در طرح های آبی روند روبه رشد خود را ادامه دهد.
سیفی اضافه کرد: اکنون ۶۵ طرح آبی شامل ۱۷ طرح ملی استانی شده، ۴۴ طرح استانی و چهار طرح ملی در حوزه آب استان در دست انجام است.
وی گفت: با بهره برداری از این تعداد طرح ۴۰۰ متر مکعب رواناب مهار و استحصال شده و ۳۸ هزار هکتار اراضی دیم به آبی تبدیل خواهد شد.
***یک هزار میلیارد ریال مطالبات پیمانکاران سد سازی لرستان پرداخت شد
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: یک هزار میلیارد ریال مطالبات پیمانکاران حوزه سدسازی استان طی سال جاری پرداخت شده است.
سیفی افزود: این میزان بدهی پرداخت شده از محل اعتبارات سال ۹۳ بوده که به صورت ۱۰۰ درصد تخصیص یافته است.
وی اظهار کرد: با وجود پرداخت این مطالبات، یک هزار میلیارد ریال دیگر نیز به عنوان مطالبات پیمانکاران حوزه سد سازی استان باقی مانده که ۳۴۰ میلیارد ریال از این مبلغ متعلق به سد کمندان و شبکه های این سد است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان اضافه کرد: اعتبار لحاظ شده برای تکمیل طرح های سدسازی استان در سال ۹۴، نسبت به سال جاری دو برابر افزایش یافته است.
سیفی افزود: در سال جاری اعتبارات سد سازی استان ۹۳۰ میلیارد ریال بود که این میزان در لایجه بودجه ۹۴ به یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.
وی با اشاره به توجه ویژه دولت و استاندار لرستان به طرح های سد سازی اظهار کرد: همچنین امسال ۱۰۰ میلیارد ریال به معارضان و مالکان منطقه سد ایوشان پرداخت شده و مابقی این خسارات معادل حدود ۴۰ میلیار ریال دیگر نیز تا اوایل سال آینده تصفیه خواهد شد.
وی اشاره با تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات سال ۹۳ استان گفت: با بهره برداری از ۱۰ سد مخزنی و ۱۰ ایستگاه پمپاژ آب در لرستان، در مجموع سالانه ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب، معادل ۱۲۴ میلیون متر مکعب توسط ایستگاهها و بقیه توسط پروژه های سد سازی استحصال می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان همچنین با اشاره به اینکه ۱۰ سد در استان در دست احداث است، گفت: دولت توجه ویژه به مساله مهار آب در لرستان دارد به نحوی که سال گذشت دو سد در استان به بهره برداری رسید و عملیات آبگیری سد حوضیان الیگودرز آغاز شد. /ایرنا

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=76973

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.