تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
7

کشت و صنعت لرستان /قفلی که بعد از ۱۰سال باز شد

  • کد خبر : 77165
  • 26 مهر 1394 - 11:46

  به گزارش میرملاس ؛ به گفته مسوولان ، لرستان به دلیل توسعه نیافتگی و ضعف در حوزه زیرساخت ها شرایط اقتصادی مطلوبی ندارد و در حال حاضر سرانه درآمدی این استان در رتبه ۲۸ کشور قرار دارد.این در حالی است که استان لرستان با بیش از شش میلیون راس دام، یکی ازمهمترین قطب های […]

56232052df9b9c39b290d3a5

 

به گزارش میرملاس ؛ به گفته مسوولان ، لرستان به دلیل توسعه نیافتگی و ضعف در حوزه زیرساخت ها شرایط اقتصادی مطلوبی ندارد و در حال حاضر سرانه درآمدی این استان در رتبه ۲۸ کشور قرار دارد.
این در حالی است که استان لرستان با بیش از شش میلیون راس دام، یکی ازمهمترین قطب های دامپروری کشور محسوب می شود و استعداد و توانمندی بالایی در عرصه تولید فرآورده های لبنی، صنایع تبدیلی فرآورده های گوشتی و چرم و پوست دارد، به نحوی که بر اساس آمارها سالانه بیش از ۵۶ هزار تن انواع گوشت، ۲۶۶ هزار تن شیر و ۹۳۰ تن عسل در این استان تولید می شود.
با توجه به این شرایط ، نگاهها به بخش صنعت و پیوند هرچه بیشتر این بخش با کشاورزی معطوف شده و در سال های اخیر برخی اقدامات در این راستا انجام شد که با توجه به ضعف زیرساخت ها و کم کاری برخی نهاد ها، صنعت لرستان هنوز هم چشم انتظار شکوفایی است.
دراین میان احیا و راه اندازی مجدد کارخانه ها و واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه فعال در دستور کار مدیران اجرایی استان قرار گرفته که از جمله مهمترین این واحدها، کشت و صنعت لرستان است که همانند زخم کهنه پیکر اقتصادی استان را آزار می داد.
آنگونه که معاون عمرانی استانداری لرستان می گوید برای احیای این واحد بزرگ اشتغالزا استاندار لرستان شخصا وارد عمل شد و 
سرمایه گذار خارجی که آمده بود تا در بخش گردشگری استان سرمایه گذاری کند را تشویق به احیای کشت وصنعت لرستان کرد. 
به گفته اصلانی مجموعه ای که یکی از مهمترین واحدهای صنعتی – کشاورزی استان است و می تواند با استفاده از ظرفیت بخش کشاورزی، نقش موثری در رونق اقتصادی و بهبود اوضاع معیشتی مردم و توسعه استان داشته باشد.
مجتمع کشت و صنعت لرستان در سال ۱۳۵۴ در حومه جنوبی خرم آباد با هدف پرورش دام و طیور تاسیس شد، این مجتمع دارای ۲۵۰ سوله نگهداری دام و طیور است که هر سوله یک هزار راس دام در آن نگهداری می شد، به طوری که سالانه ۲۵۰هزار راس دام و طیور در آن پروار می شد.
۲۳ سیلوی فلزی دو هزار تنی، چهار دستگاه انبار فلزی، چهار کارخانه خوراک دام و ۶۶ استخر پرورش ماهی سردابی و گرم آبی از دیگر داشته های این مجتمع تولیدی است که ظرفیت اشتغالزایی یکهزارو۵۰۰ نفر به صورت مستقیم را داراست.
تا پیش از سال ۶۶، صادرات این مجتمع به کشورهای حوزه خلیج فارس انجام می شد، همچنین علاوه بر تهیه گوشت قرمز و سفید چندین کارخانه کالباس و سوسیس در ردیف فرآورده های دامی، در این مجتمع احداث شد که با تعطیلی مجتمع، این کارخانجات نیز به خارج از محدوده استان منتقل شدند.
با تمامی این ظرفیت ها، مجتمع عظیم کشت و صنعت لرستان در سال ۱۳۸۳ بنا بر تصمیم دولتمردان به بخش خصوصی واگذار شد تا بدین وسیله شاید بتوان شاهد پیشرفت چشمگیر و توسعه بیشتر این مجموعه باشیم.
اما بعد از این تصمیم گیری، کارگران اخراج شدند به این امید که بعد از واگذاری به بخش خصوصی و راه انداری، دوباره دعوت به کار شوند که به دلیل ناکارآمدی مالکان بخش خصوصی این مجتمع، نه تنها کارگران اخراج شده جذب نشدند، بلکه هیچ نیروی کار جدیدی هم استخدام نشد و در نهایت ماشین آلات و ابزار کار و سوله ها و برخی از تجهیزات و موجودی های منقول و غیر منقول هم توسط مالکان خصوصی فروخته شد.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید هوشنگ بازوند استاندار لرستان، احیا این گنج عظیم را در دستور کار خود قرار داد و بالاخره با رایزنی های بسیار موفق به جذب سرمایه گذار چند میلیون دلاری شد و بالاخره عملیات احیا و راه اندازی مجدد مجتمع کشت و صنعت لرستان با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری بخش خصوصی آغاز شد.
استاند ار لرستان در این باره با بیان اینکه بدهی های این مجتمع به بانک رقمی معادل ۱۲۵ میلیارد ریال بود تصریح کرد: سرمایه گذار این طرح ضمن پرداخت بدهی های معوق مجتمع، سرمایه گذاری مناسبی را برای تبدیل این مجموعه به یک مجتمع اقتصادی فعال و موفق انجام داده است.
بازوند در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل عدم راه اندازی رسمی کشت و صنعت گفت: باید اسناد و مدارک به صورت قانونی به سرمایه گذار تحویل داده و سند نیز بنام شود.
وی اظهار داشت: تاکنون ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار کار سند کستو صنعت نهایی شده و مابقی آن نیز هفته آینده در جلسه ای با بانک ملی در تهران پیگیری می شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر این مجتمع فعال و ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر از نیروهای متخصص و جویای کار به ثمر نشسته و مردم استان در آینده شاهد به بار نشستن این مجتمع خواهند بود.
بازوند گفت: پیشنهاد می شود تور خبرنگاری با حضور رسانه های استان به منظور آشنایی با اقدامات انجام شده در این مجتمع برگزار شود.
ضمن اینکه قرار است دهکده بزرگ تفریحی سلامت نیز در کنار این مجتمع ایجاد شود. /ایرنا

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=77165

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.