تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

اخلاق مداری درس بزرگ محرم است

  • کد خبر : 77252
  • 27 مهر 1394 - 14:58

  علی قربانی / میرملاس :  محرم که می رسد احساس می کنی که حال دیگری پیدا می کنی . شاید از سال ۶۱هجری تاکنون پیامی که بیشتر از هر چیز دیگری در منابر و مجالس حسینی بر روی آن تاکید می شود تقوای الهی و رعایت اخلاق حسینی استب . با گذشت ۵۰سال از […]

علی-قربانی

 

علی قربانی / میرملاس : 

محرم که می رسد احساس می کنی که حال دیگری پیدا می کنی . شاید از سال ۶۱هجری تاکنون پیامی که بیشتر از هر چیز دیگری در منابر و مجالس حسینی بر روی آن تاکید می شود تقوای الهی و رعایت اخلاق حسینی استب . با گذشت ۵۰سال از حکومت نبوی جامعه اسلامی از نظر اخلاقی آن چنان دچار انحطاط می شود که یک شراب خوار فاسق بر منبر رسول مهربانی و رحمت می نشیند و بر مسلمین حکومت می کند . و آنچه بیشتر از هر چیز قلب مشتاقان اهل بیت و محبان خاندان عصمت و طهارت را رنج می دهد مظلومیت اهل بیت علیهم السلام است . فرزند پیامبر (ص) در آن روزگار چه می بیند که برای اصلاح امت جدش حاضر می شود با زن و فرزند و عزیزانش خود را به قربانگاه کربلا ببرد . آری بیش از هزارو سیصد و هفتاد سال است که خون خدا با شهادتش مدرسه ی عشقی را باز کرده که عشاق سینه چاک آن حضرت از کلام ناب این معلم انسانیت و اخلاق خوشه برمی چینند و خود را به آستان دوست مقرب تر می کنند
و من زانوی غم در بغل گرفته ام و بر مصائب آن حضرت ناله ها سرداده و اشک می ریزم .
و من تنها نیستم که این چنین با آمدن محرم از خود بی خود شده و دیوانه می شوم . آری هر دلی که مرثیه غمبار محرم را بشنودو شبنم اشک غبار از دلش برگیرد ناخودآگاه دیوانه می شود و شور حسینی بروجودش سایه می افکند . در کوچه پس کوچه های شهر قدم می زنم تا کم سویی چشمانم را به نور محافل آن حضرت روشن سازم و از دریای معرفت و اخلاق حسین (ع) جرعه ای برگیرم .
هزار سال است که بر هرکوی و برزن نام حسین (ع) ، یاد حسین (ع) و پیام حسین (ع) بلنداست و من آنچنان غرق این زندگی فانی و گذرا شده ام که نمی توانم قرار بی قراری ام را از این واسطه فیض الهی برگیرم . .اعتراف می کنم که هل من ناصر ارباب بلنداست و دستان کرم و سخاوتش باز است تا ما را از آتش خشم و قهر الهی برگیرد و ما ……..
گریه امانم نمی دهد .باید بگریم و خود را سبک کنم .باید بر دردهایی که روزگاران زیادی است بر گردنم آوار شده اند فریاد بزنم . حسین (ع) کشتی نجات است و من چشم به راه این سفینه نجات مانده ام تا خود را از گرداب و منجلاب دنیا و دنیا پرستی برهانم .
از او مدد می گیرم تا در این مکتب خانه عشاق پای بگذارم و دل را به صفای کلامش جلا دهم .
آری جاده حسین (ع) با تابلوهایی آذین شده که مسیر انسانیت و بندگی را هموار می کند . اولین تابلوی این مدرسه تقواست . و چقدردر مدرسه حسین (ع) این درس زیبا و عالمانه تدریس می شود که باید در خدای خود فانی شد و به غیر از دوست چیزی را ندید . آزادگی و حریت درس دوم حسین (ع) است . او با ایثار جان ،بهای آزادگی را پرداخت و تن به ذلت نداد .امام حسین علیه السلام فرمود: مرگ با عزت بهتر از حیات ذلیلانه است. صحنه کربلا نیز جلوه دیگری از این آزادگی بود که از میان دو امر شمشیر یا ذلت، مرگ با افتخار را پذیرفت و به استقبال شمشیرهای دشمن رفت و فرمود:
بر ما گمان بردگی زور برده اند
ای مرگ، همتی! که نخواهیم این قیود
از آزادگی در کربلا که بگذری پای در حلقه فتوت و جوانمردی می گذاری و باید بنشینی و در رکاب این استاد زانوی ادب بزنی و درس جوانمردی را از پسر ذوالفقار برگیری
امام حسین (ع) در مکتب عاشورا فتوت و جوئانمردی را به بهترین شکل به نمایش گذاشت و به جهانیان یاد داد که باید در برخورد با دیگران رسم فتوت و جوانمردی را به جای آورد و فرقی نمی کند که طرف مقابل شما دوست باشد یا دشمن . شجاعت و وفاداری هم در میدان عاشورا از درخشش عجیبی برخواردارند. در شاهراه حقیقت حسینی هر چه بیشتر گام برمی داری با فضایل اخلاقی بیشتری آشنا می شوی و ای کاش از این سفر معنوی و روحانی بتوانی توشه ها برداری و به محبوب نزدیک تر شوی .
با رشد و گسترش روزافزون ارتباطات در دنیای کنونی و پیشرفت تکنولوژی در در فضاها ی مجازی باید شروع محرم را به فال نیک گرفت و از مکتب حسینی در اشاعه امر به معروف و نهی از منکر مدد گرفت . چه بسیارند نخبگانی که این روزها در فضاهای مجازی مطلب می نویسندو در بوته نقادی دیگران را به چالش می کشند تا شاید بتوانند در راه توسعه و اعتلای همه جانبه این استان قدم بردارند . زیباترین درسی که می توان از عاشورا گرفت و چاشنی این فضاها قرار دارد اخلاق مداری و اخلاق گرایی است . توهین ،افتراء ، تمسخر در مکتب حسین (ع) جایی ندارد و باید آموخت که در مکتب اسلام باید به کرامت انسانها ارج نهادو برای آنها ارزش قائل شد .زیرا مکتب حسین (ع) بیشتر ازشورحسینی به دنبال شعور حسینی است .

*علی قربانی /  رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان لرستان 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=77252

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. با سلام و خسته نبا شید خدمت آقای قربانی ..بسیار زیبا بود

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.