- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

احمد مبلغی در آلمان : نهضت حسینی تفسیر «ذلک الدین القیم» با همه ابعاد فطری آن است

520

 

 

به گزارش میرملاس ؛ حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی که برای انجام سخنرانی در جمع گروهی از مسلمانان از کشورهای مختلف اسلامی به مدت ۱۰ روز در کشور آلمان حضور دارد، در سخنانی گفت: در شرایط امروزی که گروه‌های افراطی، فطرت انسانی از جمله احساس و عاطفه را هدف قرار داده‌اند و دینی بی رحم و بی عاطفه را به نمایش گذاشته‎اند لازم است کوشش در خوری از سوی حوزه‎های علمیه و شخصیت‎های متفکر جهان اسلام در جهت تبیین این جمله حضرت امام صادق(ع) «هَل الدّین إلاّ الحُبّ» به عمل آورند.

ضرروت تبیین آیه ۳۰ سوره روم

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حوزه و شخصیت های بزرگ جهان اسلام همچنین نسبت به تبیین آیه ۳۰ سوره الروم «فِطْرَهَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ…» اقدام نمایند، یعنی آشکار سازند که چه رابطه ای بین فطرت انسانی و دین وجود دارد.

مبلغی ادامه داد: البته در گذشته مرحوم علامه طباطبایی و به دنبال آن مرحوم شهید مطهری و سایر بزرگان دینی، کوشش های علمی در خور توجهی در جهت ارتباط بین فطرت و آموزه های دین به عمل آوردند و با طرح نظریه فطرت، حقایق ناگفته ای را در ارتباط با مسائل اجتماعی اسلام آشکار کردند.

وی ادامه داد: ما امروزه اگر بخواهیم دین را در قالب یک نظریه اجتماعی، در قبال مکتب های دیگر استواری ببخشیم و از منبع لایزال دین در ارتباط با مسائل جامعه انسانی بهره بگیریم چاره ای جز به طرح نظریه فطرت در نگاه به دین و تبیین دین نداریم.

حبّ خداوند کانون احساس و عاطفه

وی با اشاره به اینکه حبّ به خداوند از کانون محبت واحساس نهفته در طبیعت انسان می جوشد، اظهار داشت: اسلام نه تنها عاطفه کش و انسانیت کش نیست بلکه عاملی برای تقویت،تکمیل و مجال دادن این صفت های مهم انسان ی است و این از اهم ضرورت های دینی در شرایط کنونی است.

وی گفت: اهل بیت عصمت و طهارت(ع) سیره آنان منبع غنی و پرباری برای شناخت جایگاه احساس و عاطفه و محبت در دین است.

مبلغی بیان کرد: اگر ما بخواهیم فضای رفتن انسان ها به خداوند و ارزش‌های اسلامی را فراهم بیاوریم، هیچ گاه نباید احساس، محبت و عاطفه را که در نهاد انسان به ودیعت نهاده شده است را تخریب کنیم. بلکه باید به تقویت حداکثری آنها دست بزنیم.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هم دارای عاطفه انسانی بودند وهم عاطفه آنها از شدت و سطح بالاتری نسبت به عاطفه انسان های عادی برخوردار بود.

مبلغی خاطرنشان کرد: آنچه برای ما شیعان و پیروان اهل بیت (ع) بسیار دردناک و سوزناک است اینکه شخصیت های اینگونه دارای احساس و عاطفه، در روز عاشورا دچار آن همه مصیبت شدند.

نمونه‌هایی از عواطف اهل بیت (ع)

وی با اشاره به نمونه‌هایی از عاطفه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) گفت: اگر مقتل را مرور کنیم به مواردی برمی خوریم که امام حسین(ع) و حضرت زینب (س) و یا سایر اهل بیت (ع) گریه می کردند که تاریخ آمده است گریه بلند و یا همراه با بیهوشی به آنها دست می داده است.طبیعتا این حالت را باید برخاسته از شدت عاطفه آنان به حساب آورد. آنها با کوچکترین وضعیتی که دل دختران اهل بیت (ع) را می آزرد، دچار احساس عاطفی منتهی به گریه می شدند.

مبلغی اظهار داشت: در مقاتل وارد شده است که امام حسین (ع) در برخی جاها به شدت گریه کرده و حتی صدای خود را نیز از شدت گریه بلند می کرده است، جاهایی هم است که آنقدر این گریه شدت پیدا می کرد که حالت بیهوشی به آن حضرت دست می داد.

وی ادامه داد: اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که در راس آن پیامبر اسلام (ص) قرار دارد، آنقدر احساس عاطفه داشتند که وقتی روزی پیامبراسلام (ع) بالای منبر بود، امام حسن مجتبی( ع) وارد شد و لباس او زیر پایشان قرار گرفت و نزدیک بود به زمین بخورد، پیامبر بلافاصله سخنرانی را قطع کرده و پایین آمدند و ایشان را در آغوش گرفت و این اقدام پیامبر هم جنبه‎های عاطفی و جنبه تربیتی داشت.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس عنوان کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) آنقدر پدرش را دوست می داشت که وقتی پیامبراسلام (ص) رحلت کردند شب و روز گریه می کرد و هر چیزی که می توانست عامل برانگیخته شدن خاطره و گریه باشد را به یاد می آورد و به گریه می‎افتاد.

استاد حوزه علمیه قم همچنین گفت: حضرت امام سجاد (ع) نیز به هنگام مواجه شدن با عوامل به یادآورنده خاطره عاشورا به گریه می افتاد، مثلا روزی فردی را مشاهده کرد که گوسفندی را برای قربانی کردن می کشانید، او از این خاطره متاثر شد و گفت: آیا به او آب داده ای؟ فرد پاسخ داد: بلی یابن رسول الله، حضرت به گریه افتاد و فرمود” وااسفا، گوسفند را هم بدون آب نمی کشند ولی فرزند دختر پیامبر(ص) را با لب تشنه سر بریدند.

مبلغی ادامه داد : اهل بیت(ع) در کنار احساس و عاطفه قوی، از احساس برتر نسبت به خداوند، حّب بیشتر نسبت به ذات مقدس او و توجه خاص و با همه وجود نسبت به آن مبدا جمال و کمال برخوردار بودند.

وی گفت: انسان دارای احساس و حّب واجد آمادگی بیشتری برای رفتن به سمت معنویت و توجه عمیق به خداوند است و عبادت های او نیز معنادار تر است.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی یادآورشد: نگاه انسان بی احساس نسبت به خداوند، عاری از محبت است و در حقیقت او واقعیت دین که عبارت از حب (هل الدین الا الحب) است را در اختیار ندارد.