- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

ریه‌های‌ تنفسی کشور بی‌سروصدا نابود می‌شود

 

 

ریه‌های تنفسی کشور که ارزش اقتصادی ۳۰۰هزار میلیاردی را دارا هستند هم‌اکنون در جدال با شتاب در توسعه انسان و تغییر اقلیم به‌شدت مجروح شده و در حال نابودی است.

 

 

به گزارش میرملاس ؛ ریه‌های تنفسی ایران که تنها ۱۴ میلیون هکتار دامان کشورمان را به خود اختصاص داده و حفاظت از چرخه زیستی و حراست از امنیت غذایی کشور را بر عهده گرفته هم اینک دستخوش شتاب زدگی در توسعه فعالیت‌های انسانی و تغییر اقلیم قرار گرفته و در حال نابودی است.

*شتاب زدگی‌ انسان عامل قتل جنگل‌ها

با اینکه توسعه ، برای بهبود کیفیت زندگی و لزوم هر جامعه‌ای است ولی این توسعه چگونه باید به اجرا درآید؟

نابودی ریه‌های‌ تنفسی کشور

همینک سرمایه سبز کشور ما که تنها ۸.۸ در صد از کل مساحت کشورمان را در برگرفته‌ به دلایلی چون شتاب زدگی در امر توسعه، اجرای طرح‌های صنعتی،خدماتی، دامداری و کشاورزی بدون در نظر گرفتن شرایط اکولوژیکی کشور و عدم توجه به طرح‌هایی چون آمایش سرزمین، ارزیابی‌های محیط زیستی، ارزیابی‌های استراتژیک و طرح‌های آبخیزداری رو به مرگ و نابودی افتاده است.

*تغییر اقلیم و آتش سوزی جنگل‌ها

چند سالی می‌شود که خبر آتش سوزی‌های گاه و بی گاه جنگل‌ها، عرصه را به دوستداران جنگ به تنگ آورده و در این بین نبود امکانات و تجهیزات نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست متناسب با صعب العبور بودن برخی مناطق، باعث از بین رفتن حجم بسیار زیادی از جنگل‌های کشور ما شده که برخی کارشناسان تغییر اقلیم و خشکسالی‌های عمیق پی در پی و تغییرات آب و هوایی را در مستعد بودن جنگل‌ها برای آتش گرفتن موثر دانسته‌اند

نابودی ریه‌های‌ تنفسی کشور

فتحی بیراوند مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان در این باره می‌گوید: امسال بیش از سه هزار و ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های لرستان در مناطق آزاد و حفاظت شده دچار آتش سوزی شده است.

*میزان نابودی جنگل‌ها

جنگل‌های کشور ما از نظر مدیریتی به دو گروه جنگل‌های شمال و خارج از شمال تقسیم شده‌اند جنگل‌های شمال به تمام ناحیه رویشی هیرکانی و خزری اتلاق شده و جنگل‌های خارج از شمال در چهار ناحیه رویشی تورانی، زاگرس، خلیج فارس و ارسباران دسته بندی شده است.

فتحی بیراوند مدیر کل اداره محیط زیست استان لرستان در این باره می‌گوید: از ۶ میلیون هکتار جنگل‌ موجود در حوزه زاگرس بیش از هزار و دویست هکتار دچار خشکسالی و آفت شدید شده واز بین رفته‌اند که از این بین سهم نابودی جنگل‌های استان لرستان ۵۶۰ هکتار برآورد شده است.

*جریمه نامعقول

اکنون که جنگل‌های کشور ما بالاخص زاگرس با تغییر کاربری، زغال گیری، چرای بی رویه و غیره در حال نابودی است جای الزام ، قانون و جریمه متخلفین بسیار خالی و احساس می‌شود.

نابودی ریه‌های‌ تنفسی کشور
فتحی بیراوند مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان لرستان در این باره معتقد است: قیمت هر درخت بیش از دو هزار دلار برآورده شده در حالی که میزان جریمه‌ای که طی دهه ۴۰ بابت قطع هر درخت در قوانین در نظر گرفته شده تنها ۲۰ هزار تومان است.

*عدم وجود اطلاعات جامع جنگل های ایران

اگر مدیریت برای جنگل‌ها ، حفظ و جلوگیری از تخریب آنها انجام گیرد باید اطلاعات جامع و کافی از آنها که شامل سلامت اکولوژیک،‌شادابی، میزان کربن، جایگاه و شرایط اقتصادی و معیشت مردم محلی است تعیین شده و گنجانده شود ولی هم اکنون در کشورها به دلیل ناکافی‌ بودن اطلاعات هر گونه تصمیم گیری در مورد جنگل‌های کشورمان ناکام خواهد ماند.

*اختصاص یارانه سوخت به جنگل‌نشینان

سنت، عقاید، باورها و گرایش‌های فرهنگی جنگل نشینان، افراد کوچ رو و نیمه کوچ رو مطمئنا در روند برخورد مردم باجنگل بسیار موثر است.

یک متخصص جنگل در این باره می‌گوید: تخصیص یارانه سوخت به جنگل نشینان و افراد کوچنده ،بررسی دقیق نیاز هر خانواده به سوخت در هر فصل و اختصاص زمین‌های کشاورزی کم بازده به زراعت چوب، برای کاهش فشار بهره برداری غیر مجاز از جنگل‌ها می‌تواند راهگشای بسیای از مخاطرات باشد.

نابودی ریه‌های‌ تنفسی کشور

با توجه به منابع اندک کشور ما در حوزه جنگل‌ ضرورت دارد که امکانات و بودجه بیشتری در راه حفاظت از داشته‌های طبیعی و این طلای سبز در نظر گرفته شود و به ورود مردم و جوامع محلی در جنگل‌ها بها داده شده و با کاهش تخریب آنها شادابی به این نعمت خدادادی برگردد./ باشگاه خبرنگاران