تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
7

مأمن یار مهربان، امن نیست

  • کد خبر : 77422
  • 30 مهر 1394 - 9:45

    کتابخانه مرکزی خرم‎آباد با اینکه حدود ۱۵ سال از کلنگ‎زنی‎اش سپری شده اما برای تکمیل و استفاده از آن به سال‎های دیگری نیاز دارد.   به گزارش میرملاس ؛  این پروژه در جنب مصلای الغدیر واقع شده و هر بار وعده‎ی افتتاح آن در پایان سال شنیده می‎شود‌، اما این وعده‎ها پوچ و […]

1802389

 

 

کتابخانه مرکزی خرم‎آباد با اینکه حدود ۱۵ سال از کلنگ‎زنی‎اش سپری شده اما برای تکمیل و استفاده از آن به سال‎های دیگری نیاز دارد.

 

به گزارش میرملاس ؛  این پروژه در جنب مصلای الغدیر واقع شده و هر بار وعده‎ی افتتاح آن در پایان سال شنیده می‎شود‌، اما این وعده‎ها پوچ و تاکنون محقق نشده است.

 

در حال حاضر ۷ پروژه کتابخانه‎ای در لرستان با پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۰ درصدی وجود دارد و حالا حالاها باید به انتظار تکمیل این خانه‎های “یار مهربان” باشیم.

 

جایگاه لرستان از لحاظ سرانه کتابخانه‎ای در کشور مناسب نیست و جزو استان‎هایی است که کمترین سرانه را دارد‌. با این حال روند احداث کتابخانه‎ها شتاب نمی‎گیرد و برخی از پروژه‎ها تعطیل شده است.

 

به گفته مسئولان قدیم و جدید استان، تکمیل کتابخانه مرکزی مرکز لرستان، همواره در اولویت قرار دارد اما شرایط این پروژه تعریفی ندارد و در حال درجا زدن است.

 

روند نامناسب این پروژه انتقادهای زیادی درپی داشته و همیشه مردم پیگیر وضعیت آن بوده و به این شرایط انتقاد دارند.

 

شاید تا ۱۰ سال دیگر افتتاح نشود

 

رضا مختارپور سرپرست اداره کل کتابخانه‎های عمومی لرستان در باره آخرین وضعیت کتابخانه مرکزی به ایسنا گفت: تکمیل این کتابخانه در اولویت قرار دارد، اما متأسفانه اعتبارات قطره‎چکانی است.

 

وی با یادآوری اینکه پروژه ۱۵ سال پیش کلنگ‎زنی شده است، ادامه داد: با وجود این اعتبارات شاید پروژه تا ۱۰ سال دیگر هم افتتاح نشود و متأسفانه کار به‎سرعت پیش نمی‎رود.

 

مختارپور خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۲ میلیارد ریال به پروژه تخصیص یافت که افتتاح شود، ولی همان موقع پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد بود و الان هم می‎گویند که ۷۰ درصد است و نمی‎دانم این پول کجا هزینه شده است؟!

 

راه و شهرسازی باید پاسخگو باشد

 

سرپرست اداره کل کتابخانه‎های عمومی لرستان خاطرنشان کرد: هر چقدر پیگیری می‎کنیم که این پول کجا هزینه شده، فایده‎ای ندارد و می‎گویند شما بهره‎بردار هستید و هر وقت تکمیل شد مراجعه کنید و آن را تحویل بگیرید.

 

وی تأکید کرد: مجری طرح که اداره کل راه و شهرسازی لرستان است، باید پاسخگو باشد و اعلام کند که پول سال گذشته، کجا هزینه شده و چرا پیشرفت فیزیکی را شاهد نیستیم.

 

مختارپور اضافه کرد: چند ماه است که در حال نامه‎نگاری با راه و شهرسازی هستم، اما جوابی نگرفته‎ام.

 

سرپرست اداره کل کتابخانه‎های عمومی لرستان با اشاره به اینکه خرم‎آباد یکی از معدود مراکز استانی است که کتابخانه مرکزی ندارد، افزود: اگر این پروژه افتتاح شود سرانه فضای کتابخانه‎ای استان به مراتب بهتر خواهد شد، چون یک مجتمع بزرگ فرهنگی است.

 

راه و شهرسازی، ادعای کتابخانه‎های عمومی را رد کرد

 

مهندس پیامنی معاون فنی و اجرایی اداره کل راه و شهرسازی لرستان، دراین باره پروژه کتابخانه مرکزی خرم‎آباد گفت: این پروژه در سال ۹۲، ۶۵ درصد و سال گذشته ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و در حال حاضر نیز پیمانکار مشغول فعالیت در پروژه است.

 

وی درباره ادعای مختارپور مبنی بر جذب ۱۲ میلیارد ریالی اعتبار سال گذشته پروژه اظهار کرد: این مبلغ، اعتبار در نظر گرفته شده بود و حدود ۵۰ درصد آن جذب شد که عمده آن را به مطالبات قبلی پیمانکار اختصاص دادیم و با مابقی آن نیز کارهایی اجرا شد.

 

پیامنی ادامه داد: الان پیمانکار ۷ تا ۸ میلیارد ریال طلب دارد و با این حال در حال کار روی پروژه است و عملیات احداث تعطیل نیست.

 

معاون راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه منتظر اعتبارات سال ۹۴ هستیم، اضافه کرد: از کل اعتبارات پروژه‎های عمرانی استان فقط ۶۰ درصد تخصیص یافته است.

 

با ادامه این روند ۵ سال دیگر پروژه تکمیل می‎شود

 

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۶ میلیارد ریال به پروژه کتابخانه مرکزی تخصیص یافت، افزود: قرارداد جدید پیمانکار ۲۷ میلیارد ریال است و اگر بودجه مثل سال گذشته تخصیص یابد، ۵ سال دیگر این پروژه به بهره‎برداری خواهد رسید و این اعتبارات کافی نیست.

 

پیامنی با تأکید بر افزایش جذب اعتبارات این پروژه گفت: قرارداد تکمیل پروژه با پیمانکار تا زمستان سال ۹۵ است و اگر اعتبارات به موقع در این مدت جذب شود تا اوایل سال ۹۶ کتابخانه مرکزی تکمیل و به بهره‎برداری خواهد رسید.

 

«دوست‎داران یار مهربان همچنان منتظر افتتاح پروژه‎ای هستند که ۸۱۰۰ مترمربع وسعت دارد و درگیر جذب اعتبار است و با توجه به شرایط موجود معلوم نیست این چشم‎انتظاری تا کی ادامه پیدا خواهد کرد. با این حال جای شکرش باقی است که در سال ۹۴، وعده افتتاح تا پایان سال‎جاری داده نشده اما بازهم وعده‎ی جدیدی از راه رسیده و مأمن یار مهربان در کتابخانه مرکزی خرم‎آباد هنوز امن نیست.»

 

گزارش از: مهران مریدی / ایسنا 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=77422

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.