- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

تهیه ۲۶۰ تن چوب ضایعاتی برای مراسم عاشورا در خرم آباد

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان از تهیه ۲۶۰تن چوب ضایعاتی برای برگزاری مراسم گل مالی در خرم آباد خبرداد.
به گزارش  میرملاس ؛ مهرداد فتحی بیرانوند گفت: از این میزان چوب؛ ۱۵۰ تن را کارخانه پتروشیمی لرستان،۶۰ تن را پادگان باباعباس و ۵۰ تن راکارخانه زاگرس پوس تامین کرده است.
وی گفت: اداره کل حفاظت از محیط زیست لرستان با تشکیل ستاد ویژه محروم، خود را موظف به تهیه چوب مورد نیاز هیات های عزاداری می داند و مسئولان هیاتها می توانند با مراجعه به ادارت کل منابع طبیعی و محیط زیست استان حواله چوب دریافت کنند.

 

مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان همچنین از هیات های مذهبی استان خواست از قطع درختان جنگلی جدا خود داری کرده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، مراتب را با شماره تلفن شبانه روزی۱۵۴۰ اطلاع دهند.

گل مالی از سنتهای دیرینه لرستان به ویژه خرم آباد در صبح عاشوراست. در این آیین اقشار مرد م در غم شهادت مظلومانه امام حسین و یارن باوفایش خود را به گلی متبرک و معطرآغشته کرده و پس از برافروختن آتش و خشک شدن لباسهایشان، به عزاداری می پردازند.
چوب مورد نیاز آیین گل مالی در گذشته از درختان جنگلی تامین می شد اما درسالهای اخیر با همکاری دستگاه های اجرایی و تشکلهای مردمی، چوب های ضایعاتی و در ختان قطع شده در مسیر طرح های عمرانی جایگزین آن شده است./خبرگزاری صدا و سیما