- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

مرتفع‌ترین پل معلق ایران

به گزارش میرملاس ؛ استان لرستان به دلیل دارا بودن موقعیت خاص جغرافیایی و اهمیت ویژه‌ای که در گذرگاه شمال به جنوب ایران در طول تاریخ داشته، جزء مناطق پرتردد به شمار می‌آید.

 

همچنین کوهستانی بودن و توپوگرافی منحصربه‌فرد این سرزمین در طول دوره‌های مختلف تاریخی مادها٬ هخامنشی٬ ساسانی و اسلامی و ادوار دیگر باعث شده که محدوده کنونی لرستان به علت دارا بودن تعداد قابل‌توجهی پل دوران قبل از اسلام به مهد و پایتخت پل‌های تاریخی مشهور گردد.

 

وجود بیش از ۱۰۰ پل تاریخی از جمله پل‌های تاریخی شاپوری (طاق پیل اشکسته)، کلهر٬ کشکان، گاو‌میشان، پل‌دختر و … با قدمتی بیش از ۱۴۰۰ سال در لرستان، هر کدام به‌نوبه‌ خود در اعصار مختلف تاریخی جزء شاهکارهای معماری ایران و جهان به شمار می‌آیند. پل‌هایی با بیش از ۲۰۰ متر طول و پایه‌های بلندمرتبه و معماری بی‌نظیر این ابنیه از جمله خصوصیات بارز هر کدام از این پل‌هاست.

 

عطا حسن‌پور، کارشناس ارشد باستان‌شناسی ایران با اعلام این خبر گفت: دهنه‌ پل واقع در لرستان معلق کابلی است و با طول ۱۱۲ متر و ارتفاعی بیش از ۸۵ متر بر روی رودخانه‌ کرخه احداث شده است.

 

این اطلاعات کارشناس لرستانی میراث فرهنگی ما را بر آن داشت که بر اساس رسالت رسانه‌ای خود سهم کوچکی در معرفی این اثر منحصربه‌فرد و تهیه گزارش اقدام کرده و همین بهانه کافی بود تا روز جمعه ۱۳ شهریور ۹۴ بازدیدی از این پل داشته باشیم. 

 

با حرکت از خرم‌آباد و پس از عبور از پل‌دختر به سمت جاده‌ی اندیمشک و طی مسافت ۴۷ کیلومتر به روستای “دره خزینه” رسیدیم؛ با طی ۲ کیلومتر از روستای مذکور به محل کارگاه سدسازی کرخه‌ ۲ قدم گذاشتیم.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سد کرخه‌ ۲ در مطالعات و جانمایی اولیه به دلیل وجود گسل در منطقه در سال ۸۱ تعطیل شد و مطالعات ثانویه زمین‌شناختی و ژئوتکنیک در محلی دیگر با فاصله تقریبی یک کیلومتر از محل قبلی آغاز شد، به همین دلیل جهت تردد و نقل‌ و انتقال گروه مطالعاتی و تجهیزات گمانه‌زنی٬ عملیات ساخت این پل در اوایل بهار سال ۸۲ شروع و تا پایان پاییز همان سال به طول انجامید.

 

با عبور از محل کارگاه سدسازی کرخه‌ ۲ و بعد از طی مسافتی ۳ کیلومتری به بالای پل مورد نظر رسیدیم. برآوردهای صورت گرفته نشان می‌دهد عرض دهنه‌ پل معلق لرستان ۸۰ سانتی‌متر و طول دهنه آن ۱۱۲ متر و ارتفاع آن بیش از ۸۵ متر است. این ارتفاع ۵ متر بیش‌تر از پل معلق در مشکین‌شهر اردبیل است که از آن به‌عنوان مرتفع‌ترین پل خاورمیانه یاد می‌شود.

 

این پل هم‌اکنون مورد استفاده افراد محلی بوده و امید است پس از انتشار تصاویر با همت مسوولین ذی‌ربط و با توجه به پتانسیل فوق‌العاده طبیعت اطراف آن، بتوان در تبدیل شدن به یک منطقه گردشگری قدمی برداشت.

 

شرایط طبیعی و توپوگرافی منحصربه‌فرد منطقه لرستان و وجود ناهمواری‌های خدادادی به‌ویژه در بام خرم‌آباد٬ ظرفیت و پتانسیل بالایی را برای احداث این‌چنین بناهای به وجود آورده که بی‌شک با تأمین زیرساخت‌های لازم مورد نیاز می‌توان در بخش گردشگری کمک شایانی به اقتصاد و فرهنگ استان کرد.

 

 

137191_643 [1]

 

137192_210 [2]

 

137193_598 [3]

 

137195_126 [4]

منبع : سایت خبر آنلاین