تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3

شفاف‌سازی انتخاباتی با افزایش فرصت یک‌هفته‌ای هیأت نظارت/باز شدن فضای تعامل و ممانعت از مسمومیت انتخاباتی

  • کد خبر : 77793
  • 05 آبان 1394 - 14:05

  نمایندگان مجلس با مثبت ارزیابی کردن افزایش فرصت یک هفته ای برای رسیدگی به اعتراضات نامزدهای انتخاباتی، تأکید کردند که این موضوع موجب شفاف‌سازی و جلوگیری از تضییع حقوق نامزدها می‌شود.  حمیدرضا خدامی; موضوع تأیید صلاحیت‌ها در جریان برگزاری انتخابات‌ها همواره یکی از مسائل پرحاشیه در کارزار انتخاباتی بوده است، به طوری که نامزدهای رد […]

 

Untitled-1

نمایندگان مجلس با مثبت ارزیابی کردن افزایش فرصت یک هفته ای برای رسیدگی به اعتراضات نامزدهای انتخاباتی، تأکید کردند که این موضوع موجب شفاف‌سازی و جلوگیری از تضییع حقوق نامزدها می‌شود.

 حمیدرضا خدامی; موضوع تأیید صلاحیت‌ها در جریان برگزاری انتخابات‌ها همواره یکی از مسائل پرحاشیه در کارزار انتخاباتی بوده است، به طوری که نامزدهای رد صلاحیت‌ها شده همواره از کمبود زمان برای احقاق حقوق خود و رفع شبهات، زبان به میان می‌آوردند، حال مجلس شورای اسلامی بار دیگر به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ورود کرده و قصد دارد که نواقص و این گونه مسائل را برطرف کند.

در نشست روز گذشته پارلمان و در جریان اصلاح ماده ۸ طرح مذکور، پیشنهادی مبنی بر افزایش یک هفته‌ای فرصت برای رسیدگی به اعتراضات نامزدهای انتخاباتی در هیأت نظارت شورای نگهبان مطرح شد، که با رأی نمایندگان این موضوع برای تعیین تکلیف به کمیسیون شوراها ارجاع شد. حال تعدادی از نمایندگان مجلس به بیان نقاط ضعف و قوت این پیشنهاد پرداختند، که در ذیل می‌خوانید:

 

باز شدن فضای گفت‌وگو در عرصه انتخابات مفید است/جلوگیری از مسموم شدن فضای انتخابات

 

حسین مظفر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به پیشنهاد مطرح شده، گفت: به نظر من تصویب این پیشنهاد برای بهبود برگزاری کیفیت انتخابات بسیار مؤثر خواهد بود.

1

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: قطعا باز شدن فضای گفت‌وگو و تعامل  در عرصه انتخابات برای کشور بسیار مفید خواهد بود.

وی با بیان اینکه افزایش یک هفته‌ای فرصت برای رسیدگی به اعتراضات نامزدهای انتخاباتی در هیأت نظارت شورای نگهبان از تضییع حقوق افراد جلوگیری می‌کند، افزود:‌ این اقدام برای کشور منافعی را به‌دنبال داشته، زیرا تحقق آن از بروز فضای مسموم ساختگی در عرصه انتخابات جلوگیری می‌کند.

 

افزایش یک هفته‌ای فرصت رسیدگی به اعتراضات موجب تقویت دموکراسی می‌شود

 

بهروز نعمتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در این رابطه گفت: در همه ادوار برگزاری انتخابات این مسئله دیده می‌شد که شورای نگهبان علت رد صلاحیت نامزدها، را عدم احراز صلاحیت اعلام می‌کرد و آن افراد از کم و کیف و علل رد صلاحیت خود اطلاعی نداشت.

2

 

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: افزایش یک هفته‌ای فرصت برای رسیدگی به اعتراضات نامزدهای انتخاباتی در هیأت نظارت شورای نگهبان، یک فرصت و بازه زمانی مناسبی برای دفاع نامزدها از عملکرد و سابقه خودشان ایجاد می‌کند.

وی افزود: از طرف دیگر در برخی از شهرستان‌ها به علت وجود مسائل قومی وقبیله‌ای، موضوعات پیش می‌آید که شورای نگهبان باید به طور کامل از مسائل مطلع باشد و نامزد رد صلاحیت شده هم باید تمام دفاعیات خود را مطرح کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، گفت: افزایش یک هفته‌ای فرصت برای رسیدگی به اعتراضات نامزدهای انتخاباتی در هیأت نظارت شورای نگهبان، موجب تقویت دموکراسی در این عرصه شده و به شفاف سازی در برگزاری انتخابات‌ها کمک می‌کند.

 

افزایش یک هفته‌ای به هیچ وجه لازم نیست/بررسی صلاحیت نامزدها دارای یک سیر دقیق و طولانی است

 

الهیار ملکشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، گفت: به نظر من افزایش یک هفته‌ای فرصت برای رسیدگی به اعتراضات نامزدهای انتخاباتی به هیچ وجه لازم نیست، زیرا در شرایط کنونی فرآیند و زمان مطلوبی برای رسیدگی به این موضوعات وجود دارد.

3

نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:  براساس قانون، هیأت اجرایی در فرمانداری شهرستان‌ها ابتدا درباره صلاحیت نامزدها اظهار نظر کرده و این مطاالب به هیأت نظارت استان ارسال می‌شود، پس از آن این هیأت ۵ نفره، ضمن نظارت بر نحوه برگزاری انتخابات در استان، نظر هیأت اجرایی شهرستان‌ها را رد یا تأیید می‌کنند.

وی افزود: بعد از آن اگر فردی نسبت به رأی داده شده از سوی هیأت نظارت استان معترض باشد، می‌تواند به هیأت مرکزی شورای نگهبان مراجعه کند و بعد از آن نیز حتی خود شورای نگهبان مسائل را بررسی می‌کند.

ملکشاهی گفت: این مسائل نشان می‌دهد که بررسی صلاحیت نامزدها دارای یک سیر دقیق و طولانی است و قطعا در مسئله زمان بیش از این امکان‌پذیر نیست.

 

افزایش فرصت یک هفته‌ای هیأت نظارت از تضییع حقوق نامزدها جلوگیری می‌کند

 

در این رابطه منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، افزایش یک هفته‌ای فرصت برای رسیدگی به اعتراضات نامزدهای انتخاباتی در هیأت نظارت شورای نگهبان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این فرصت می‌تواند به برگزاری بهتر انتخابات در کشور کمک کند.

4

نماینده مردم اردبیل، نیر ونمین در مجلس شورای اسلامی، افزود:‌ در عرصه انتخابات گاهی اوقات پیش می‌آید که نامزدهای رد صلاحیت شده با ارائه اسناد و توضیحاتی رفع شبهه کنند، از این‌رو این موضوع بسیار مثبت و مطلوب است.

حقیقت‌پور با اعلام اینکه افزایش یک هفته‌ای فرصت برای رسیدگی به اعتراضات نامزدهای انتخاباتی به جلوگیری از تضییع حقوق کاندیداها کمک شایانی می‌کند، افزود: امیدوارم این پیشنهاد در مجلس به تصویب برسد./

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=77793

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. احسنت به نماینده ما!!؟

  2. سخنان نماینده کوهدشت به واقعیت موضوع نزدیکتر است خدا نگهدارش

  3. واقعا احسنت باعث افتخار لرستان است

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.