- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

ملکشاهی : دولت نمی‌تواند از حکم دیوان‌عدالت‌اداری درباره مرتضوی سرپیچی کند

[1]

 

به گزارش میرملاس نیوز ؛ الهیارملکشاهی در گفت‌و گو با خانه ملت، با یادآوری انتشار آرای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری درباره ابطال انتصاب سعید مرتضوی در روزنامه رسمی، گفت: از آنجایی که آرای دیوان قطعی است رای آن بعد از ابلاغ لازم الاجرا است.

نماینده مردم  کوهدشت در مجلس شورای اسلامی، افزود: در صورت ابلاغ رای دیوان به برکناری مرتضوی مراجعی که وظیفه اجرای این حکم را داشته باشند و آن را اجرا نکنند بر اساس قانون منفصل از خدمات دولتی می شوند.

ضمانت اجرایی آرای دیوان عدالت انفصال از خدمات دولتی است

وی، با بیان اینکه ضمانت اجرایی آرای دیوان عدالت انفصال از خدمات دولتی است، توضیح داد: دیوان عدالت اداری بر اساس ماده ۴۵ دیوان عدالت اداری عمل خواهد کرد؛ ب اساس این ماده قانونی هرگاه پس از انتشار رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در روزنامه رسمی کشور، مسئولان ذیربط از اجرای آن استنکاف کنند به تقاضای ذینفع یا رئیس دیوان و با حکم یکی از شعب دیوان، مستنکف به انفصال موقت از خدمات دولتی از سه ماه تا یک سال یا پرداخت جزاء نقدی از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و جبران خسارت وارده محکوم می‌شود.

این عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با یادآوری نظرات تامین اجتماعی مبنی برغیر موجه بودن رای دیوان عدالت، گفت: آرای دیوان عدالت اداری با طی مسیری مشخص صادر می‌شود و اظهار نظر شخصی یک فرد یا گروه خاصی نیست.

ملکشاهی،  پافشاری بر سرپیچی از آرای دستگاه‌ها از جمله مصوبات مجلس و دیوان عدالت اداری را مصداق حاشیه آفرینی در کشور خواند و گفت: اظهار نظر شخصی درباره آرا و احکام دستگاه قضایی ایرادی ندارد؛ ولی کسی که مسئولیت اجرای حکم را دارد نمی‌تواند نظرات خود را اعمال کند.

این نماینده مردم کوهدشت، با بیان اینکه حتما باید نظرمرجع صادر کننده رای اعمال شود، تصریح کرد: حتی اگر کسی حکمی را قبول ندارد اما مسئولیت اجرای آن را دارد باید اجرایی کند.

رئیس کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس نهم، با بیان اینکه تخطی از قانون و احکام، چه احکام دادگاه باشد چه قوانین مصوب مجلس و نهادها، خلاف مسیر آب حرکت کردن است، تصریح کرد: مسیرصحیحی بنام  قانونگرایی و پایبندی به قانون انتخاب شده است و هر گونه تخلفی قابل پذیرش نیست.

روزنامه رسمی آرای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری درباره ابطال انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی توسط هیئت امناء صندوق و همچنین ابطال انتصاب وی به این سمت توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را منتشر کرد.