تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
6

سیلابی که از سر بیکارترین شهر ایران گذشت

  • کد خبر : 78502
  • 12 آبان 1394 - 8:52

  الهام بابایی / میرملاس : شدت بارندگی های هفته گذشته استانهای نیمه غربی کشور را فرا گرفت ، برخی از این استانها نزول نعمت الهی را جشن گرفتند و برخی از جمله لرستان نیز در کنار شکر این نعمت، در داغ از دست دادن عزیزان عزدار شدند یا همچنان زندگی شان متاثر از اثرات […]

8

 

الهام بابایی / میرملاس :

شدت بارندگی های هفته گذشته استانهای نیمه غربی کشور را فرا گرفت ، برخی از این استانها نزول نعمت الهی را جشن گرفتند و برخی از جمله لرستان نیز در کنار شکر این نعمت، در داغ از دست دادن عزیزان عزدار شدند یا همچنان زندگی شان متاثر از اثرات مخرب سیلاب است.
بدر لرستان نیز شهرستان کوهدشت که این سالها از بحران بی آبی رنج می برد و تخلیه آبهای زیرزمینی اش تا ۸۰ متر هم رسیده بود باران بارید .
مردم کوهدشت این اواخر همه چشم انتظار بارش رحمت خداوندی بودند و دست به دعا شده بودند برای نزول باران و نعمت فراوان پس از آن.
اما انگار زمینی ها دست به دست هم داده بودند تا لذت این بارش الهی را با غم و اندوه پیوند زنند و خاطره ای ناخوشایند را از باران و پاییز در حال و هوای کوهدشت به یادگار بگذارند.
از آنجا که لرستان همواره از نبود زیرساختهای شهری مدرن و استاندارد رنج می برد، این بار داستان کوهدشت هم در این ” نبود” ها خلاصه شد و کانال هایی که باید حجم سیلاب را هدایت می کردند خود طعمه سیلاب شدند و پس از آن بود که سیل ویرانگر پا به عرصه زندگی مردم کوهدشت نهاد.
مردمی که سالهاست عنوان بیکارترین شهر لرستان و در برخی آمار نیز عنوان بیکارترین شهر ایران را برای شهرشان به یدک می کشند، این بار هم یکی از غمگین ترین خاطره های بارانی لرستان را در دل حک کرده اند.
پارسال هم آبان ماه بود که معلم فداکار لرستان در خشم رودخانه خرم آباد برای نجات جان دانش آموزانش با آب پیوندی ابدی برقرار کرد و این آبان نیز آب ویرانگر مردم کوهدشت را بی نصیب نگذاشت.
امروز سه روز از رفتن ” آدرینا” ی هفت ساله می گذرد، آدرینایی که سیلی سیلاب بر صورت کوچکش ، شلاقی از غصه را بر قلب ها فرود آورد، “آدرینا” امروز در کنار پدر و مادرش قربانی سیل شدند تا ما درس بگیریم و دیگر بار اشتباهمان در نادیده گرفتن عظمت و قدرت طبیعت را نادیده نگیریم.
پس از رفتن آدرینا و پدر و مادرش، این روزها مردم کوهدشت مانده اند با غم آدرینا و یک دنیا “زندگی روی آب” .
بدون شک ساختن زندگی در بیکارترین شهر ایران چندان راحت نبوده و امروز نیز با ویران شد برخی از زندگی های به سختی ساخته شده، دوام آوردن در این شرایط دل شیر می خواهد و قلبی استوار.
سیلاب بخش بزرگی از کشاورزی کوهدشت را با خودبه ناکجا آباد برد، کشاورزی که شاید بتوان گفت شغل اول روستاییان و حتی برخی از شهرنشینان کوهدشت بوده است.
از صنعت کوهدشت که چیزی برای گفتن نیست چراکه به زعم استاندار لرستان صنعت بزرگی در این شهر وجود ندارد که بتوان روی آن حساب می کرد.
حال کوهدشت می ماند و کشاورزی بر آب رفته اش و داغ شغل های نه چندان دندان گیری که مردم در سطح شهر دست و پا کرده بودند.
کوهدشتی که الهیار ملکشاهی نماینده آن در مجلس شورای اسلامی نرخ بیکاری اش را بارها و بارها بیش از ۴۰ درصد عنوان کرده بود این روزها نیز پس از سیل و از دست رفتن برخی کسب و کارها، بیکاری و سرگردانی اش مضاعف شده است.
امروز بیکارترین شهر لرستان در حالی پس از سیل زندگی می کند که انارستان های رنگینش سر خم کرده و دانه های انارشان بر روی امواج خروشان برای همیشه از دست رفته است.
بدون شک این روزها مردم کوهدشت هم غم نان دارند و هم غم آب، و مسوولان کشوری نیز باید با در نظر گرفتن این مهم و حجم بالای بیکاری در کوهدشت و وسعت خسارتها، این شهر محروم را بیشتر وبهتر ببینند چراکه اصطلاح “آب از سرگذشتن” این روزها به واقع برای کوهدشت صدق می کند با این تفاوت که حجم فاجعه چنان است که باید گفت ” سیلاب از سر کوهدشت ، بیکارترین شهر ایران گذشته است”.
مسوولان چاره ای اساسی بیندیشند و نفس های تازه از پس سیلاب بر آمده کوهدشت را دریابند ، چراکه مردم انتظار دارند همانطور که نماینده رییس جمهوری در مناطق سیل زده کوهدشت حضور یافت، این پیگیری همچنان ادامه داشته باشد تا شاید برخی از خسارتها سیلاب جبران شود.
این روزها کوهدشت حدود ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت سیلاب را به خود دیده و سه تن از مردمانش را درنهایت مظلومیت از دست داده است .
این روزها مجموعه مدیریتی استان با سرکشی های مداوم و حضور مستمر در میان سیل زدگان و پیگیری امدادرسانی آنها، التیامی بر درد کوهدشت بودند و انتظار می رود مسوولان کشوری نیز این مهم را از یاد نبرده و کوهدشت سیل زده را با مردمانش از یاد نبرند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=78502

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 8در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۸
  1. گوش شنوا کو!؟

  2. درود بر بانوى فهىم سرکار خانم باباىى،کشاورزى و باغدارى کوهدشت هم قربانى سىر کردن شکم بزرگ ماهى هاى پشت سد هاى خوزستان شد.واقعا دولتمردان لرستان سر خود را زىر برف کرده اند.

  3. ممنون ازحقایقی که گفتی

  4. متن جالب و تامل بر انگیزی بود از واقعیت و حال کنونی مردم شهرستان کوهدشت .

  5. با تشکر از سرکار خانم بابایی که به آسیب شناسی موضوع پرداختند موفق باشید

  6. درود بر خانم بابایی حقیقت گو

  7. سلام

    تاسف بار است.

  8. سلام . با تشکر از متن پر از دردتان سرکار خانم بابایی:
    واقعا سخن از دل مردمان این دیار گفتید! امیدواریم مسوولین استانی و کشوری قدمی برای این شهر ولایت مدار بردارند.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.