- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

خبرنگاری از نگاه خبرنگاران / چشم‏هایی که باید باز باشد

[1]

گزارش : مهران مریدی / میرملاس نیوز : 

چشم‏هایی که باید باز باشد

۱۷ مرداد که به یادمان شهادت مظلومانه محمود صارمی خبرنگار لرستانی، روز خبرنگار نام‏گذاری شده، نماد تلاش، حقیقت، صداقت، استقلال، ایثار، امانت، مسوولیت، تعهد، دلسوزی، وظیفه و… است.

با اینکه خبرنگاری جزء مشاغل سخت و زیان‏آوراست اما زحمت‏کشان این عرصه از وضع موجود رضایت ندارند.

درحالی که رسانه‏های خبری لرستان در چند سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته‏اند اما همیشه ناله‏های اهالی رسانه در این استان به گوش می‎رسد و آنها دائم از ناملایمتی‏ها فریاد می‏زنند.

فقط علاقه سبب شده، خبرنگار باشم!

در این خصوص یکی از خبرنگاران خبرگزاری ایرنا گفت: با اینکه خبرنگاری جز مشاغل سخت و زیان‏آوراست اما متاسفانه حقوق‏ و مزایای این قشر بسیار ناچیز و حتی شاید کمتر از یک کارگر ساده باشد.

مهناز بیرانوند تأکید کرد: خیلی از خبرنگاران چون به این کار علاقه دارند در عرصه خبر فعالیت می‏کنند. با اینکه ۱۱سال سابقه کار خبری دارم ولی به اندازه زحماتم حقوق نمی‏گیرم و چون به این کارعلاقه دارم، حاضر نیستم در جایی دیگر کار کنم.

وی با تأکید بر تاثیر خبرنگاران یا رسانه‏ها در پیشرفت جامعه، افزود: متأسفانه برخی خبرنگاران ما، وامدار دستگاه‏های اجرایی هستند که این یک ضعف اساسی است و رسالت اصلی خبرنگاران فراموش می‏شود.

بیرانوند یکی دیگر از مشکلات خبرنگاران لرستانی را نداشتن تخصص کافی عنوان کرد و ادامه داد: متأسفانه برخی خبرنگاران آموزش‏های لازم را فرا نگرفته و وارد این عرصه شده‏اند که این موضوع، مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

وضعیت مالی خبرنگاران، خوب نیست!

خبرنگار خبرگزاری مهر هم در این مورد گفت: جایگاه خبرنگاران مورد توجه قرار نگرفته است و با اینکه جزء مشاغل سخت و زیان‏آور است ولی متأسفانه با وجود این همه سختی بعضی مدیران و روابط عمومی‏ها در دستگاه‎های اجرایی رفتار مناسبی با خبرنگاران ندارند.

فاطمه حسینی با بیان اینکه در بیشتر مواقع خبرنگاران کنار مدیران هستند، اضافه کرد: خبرنگاران لرستانی در حال حاضر خیلی خوب کار می‏کنند و اکثر آنها حرفه‏ای هستند که همیشه سعی می‏کنند واقعیت‏ها را منعکس کنند.

وی با تأکید براینکه سخت‏ترین کار را در استان، خبرنگاران انجام می‏دهند، به مشکلاتی که در رسانه‏ها منتشر می‏شود، اشاره کرد و افزود: در بیشتر مواقع، مدیران و دستگاه‎های مربوطه پیگیری و مشکل را رفع می‏کنند که این جای بسی خوشحالی است.

حسینی با انتقاد از وضعیت مالی خبرنگاران، تصریح کرد: متأسفانه در این زمینه مشکلات زیادی وجود دارد و متولیان این امر برای رفع این مشکلات باید تلاش کنند.

این خبرنگار بحث آموزش را برای فعالان این عرصه مهم دانست و اظهار کرد: برای خبرنگاران باید دوره‏های آموزشی برگزار شود تا هر کسی بدون آموزش وارد این عرصه نشود.

حسینی خواسته‏هایش را از خانه مطبوعات استان، این‏گونه بیان کرد: باید مشکلات خبرنگاران را پیگیری کنند، بحث ساماندهی این قشر، مسکن خبرنگاران، تسهیلات و امنیت شغلی از جمله کارهایی هستند که انتظار می‏رود اعضای خانه مطبوعات لرستان آنها را در سرلوحه کار خود قرار دهند.

برخی خبرنگاران از وجود ضروری‏ترین امکانات محروم هستند

یکی از پیشکسوتان خبرنگاری گفت: خبرنگاران استان مشکلات زیادی دارند که مهم‏ترین آنها عدم آموزش و تحصیلات در رشته‏های مرتبط با خبرنگاری و روزنامه‏نگاری است و هرکسی یک شبه خبرنگار می‏شود که این آفت بزرگی به حساب می‏آید.

محمد فیضی با بیان اینکه هر خبرنگار حرفه‏ای باید اطلاعاتی در تمام حوزه‏ها داشته باشد، مشکل دیگر رسانه‏های استان را کمبود امکانات و تجهیزات عنوان کرد و ادامه داد: در عصری زندگی می‏کنیم که به جهان می‏گویند اتاق شیشه‏ای، اما در این اتاق وارد هر دفتر مطبوعاتی در استان می‏شویم، امکانات مناسبی ندارند و حتی برخی خبرنگاران از وجود ضروری‏ترین امکانات محروم هستند.

سرپرست روزنامه جام جم در لرستان با ابراز نارضایتی از وضعیت معیشتی خبرنگاران در استان، بیان داشت: بیشتر فعالان این عرصه از توانایی مالی برخوردار نیستند و این جای تأسف دارد.

فیضی با بیان اینکه ابهت خبرنگاران روز به روز افت می‏کند، خاطرنشان کرد: در قدیم تعداد خبرنگاران کم بود اما ابهت خوبی داشتند. در حال حاضر بدترین توهین‏ها به خبرنگار می‏شود؛ چون تعدادی به این وادی ورود پیدا کرده‏اند که کارشان را بلد نیستند.

وی با اشاره به اینکه برخی رسانه‏های استان، موضع‏گیری می‏کنند، تأکید کرد: رسالت خبرنگاری به ما حکم می‏کند که واقعیت‏ها را منتشر کنیم و اگر نقدی هم بود باید منصفانه باشد و تا زمانی ما خبرنگاران ابهت داریم که قلم‏مان درست حرکت کند.

خبرنگار باید شأن و حرمت خود را حفظ کند

سردبیر هفته نامه افلاک لرستان در این خصوص گفت: خبرنگاران چشمان بینای جامعه و پل ارتباطی مردم و مسوولان هستند.

سعید مالکوچی تاکید کرد: یک خبرنگار باید تخصص لازم در جهت معرفی قابلیت‏ها و نقاط ضعف و قوت جامعه را داشته باشد. اگر خبرنگاری نقد یا تحلیل دارد باید این نقد را به‏دور از غرض‏ورزی و تنها برای اصلاح امور انجام دهد.

وی با بیان اینکه خبرنگار باید شأن و حرمت خود را حفظ کرده و برای توسعه جامعه تلاش کند، افزود: خبرنگار باید به رسالت خود عمل کند نه اینکه وامدار کسی باشد و به نوعی قلم خودش را بفروشد.

مالکوچی با اشاره به مشکلات مالی خبرنگاران لرستان، عنوان کرد: در استان ما نمی‏توان خبرنگاری را شغل به حساب آورد. بیشتر زحمت‏کشان این عرصه دغدغه مالی دارند اگر مشکل مالی و امنیت شغلی آنها برطرف نشود نمی‏توان انتظار داشت کارهای بزرگ در این عرصه انجام گیرد.

خبرنگاران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‏کنند

عضو هیئت رئیسه خانه مطبوعات لرستان، با بیان اینکه رسانه‏های نقش بسیار مهم و اساسی در توسعه استان دارند، اظهار کرد: خبرنگاران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‏کنند و انتظار زیادی از خانه مطبوعات استان برای رفع آنها وجود دارد.

حسن ایزدی با بیان اینکه ساماندهی خبرنگاران در دستور کار خانه مطبوعات قرار دارد، اظهار کرد: سطح بندی خبرنگاران، بهره گیری از مشاوره‏های پیشکسوتان در راستای کمک به اعتلای سطح مطبوعات، اعطای تسهیلات رفاهی و بحث آموزش، دیگر اقدامات مدنظر خانه مطبوعات لرستان است.

وی با بیان اینکه مهمترین نیاز رسانه‏های استان بحث آموزش است، بیان داشت: خبر باید به‏صورت تخصصی صورت گیرد، خبرنگاران تخصصی در استان خیلی هستند ولی این امر باید کم‏کم به تمامی اهالی رسانه تعمیم داده شود.

ایزدی با خطاب قرار دادن خبرنگاران استان، عنوان کرد: با برنامه‏ها و اقداماتی که خانه مطبوعات در دستور کار قرار داده، خبرنگاران به آینده خوشبین باشند و برای تحقق این اهداف از هیچ کوششی دریغ نمی‏کنیم.