تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
11

سیل کوهدشت، خسارت ها و اقدام های انجام شده

  • کد خبر : 78726
  • 17 آبان 1394 - 13:02

  ابرهای تیره آسمان لرستان را فرا گرفته بود وضعیت آب و هوا نشان از شدت بارندگی می داد و مسئولان ستاد بحران استان در ششم آبان ماه نسبت به جاری شدن سیل و طغیان رودخانه های لرستان هشدارهای لازم را داده بودند. بارش های گسترده و سیل آسا در نقاط مختلف به خصوص درمناطق […]

 

ابرهای تیره آسمان لرستان را فرا گرفته بود وضعیت آب و هوا نشان از شدت بارندگی می داد و مسئولان ستاد بحران استان در ششم آبان ماه نسبت به جاری شدن سیل و طغیان رودخانه های لرستان هشدارهای لازم را داده بودند.

بارش های گسترده و سیل آسا در نقاط مختلف به خصوص درمناطق غربی لرستان در جریان بود و مسوولان هواشناسی نیز ادامه بارندگی را پیش بینی کرده بودند.
مدیرکل ستاد بحران استان لرستان ضمن هشدار، آبگرفتگی معابر شهری و روستایی، طغیان رودخانه ها و مسیل ها را قطعی می دانست.
فرمانداران شهرهای استان لرستان همه در آماده باش کامل بسر می بردند و تمهیدات لازم را برای مواجه شدن با شرایط بحرانی و سیل فراهم کرده تا بتوانند جلوی خسارت های احتمالی را بگیرند چرا که متوسط بارندگی در استان ظرف ۲۴ساعت از چهارم تا ششم آبان ماه جاری در ایستگاههای رومشگان، کوهدشت، الشتر وریمله به ترتیب ۳۳، ۳۲، ۲۲ و ۱۸ میلیمترو میزان بارندگی این مدت در پلدختر، خرم آباد، بروجرد، ایمان آباد و سیلاخور را نیز ۱۸، ۱۴، هفت، پنج و دو میلیمتر گزارش شده بود.
عصر رو پنجشنبه هفتم آبان ماه مدیرکل ستاد بحران استان لرستان خبر از جاری شدن سیل و تخریب برخی زیرساخت ها ، بخش های عمرانی ، مسکونی در شهرستان کوهدشت را اعلام کرد.
رضا آریایی اعلام کرد: حجم خسارتها در بخش های عمرانی و مسکونی بسیار زیاد است وبه معابر شهری و روستایی این شهرستان خسارت زیادی وارد شده است به همین منظور اعضا شورای مدیریت بحران استان برای هماهنگی بیشتر در این شهر حضور یافتند.
در این رابطه بر اثر جاری شدن سیل و ورود سیلاب به داخل یک واحد مسکونی سه نفر از ساکنان کوهدشت جان خود را از دست دادند .
پس از وقوع سیل تیم مدیریت بحران لرستان و دستگاههای امدادی به دستور استاندار لرستان با هدف رسیدگی هرچه بهتر به وضعیت شهرستان کوهدشت و نقاط سیل زده اعزام شدند.
با ادامه بارندگی و جاری شدن دوباره سیل در روز جمعه رودخانه شهر کوهدشت طغیان کردکه نیروهای آتش نشانی و پلیس با بلندگو مردم حاشیه رودخانه کوهدشت را از خواب بیدار کردند تا آنها را از طغیان مجدد رودخانه شهر باخبر و از تلفات احتمالی این سیلاب جلوگیری کنند.
براساس برآورد اولیه سیل روز پنجشنبه حدود ۱۵۰میلیارد ریال خسارت به راههای ارتباطی و شبکه های برق و آب و زمین های کشاورزی شهرستان کوهدشت خسارت وارد شد و راه ارتباطی ۶۵ روستای شهرستان کوهدشت با مرکز شهرستان و بخشها بدلیل وقوع سیل قطع شد.
همچنین جاری شدن سیل باعث قطع شبکه آبرسانی ۵۰ روستا شد ۶۰روستا نیز قطعی برق داشتند.
استاندار لرستان روز جمعه هشتم آبان در این رابطه اعلام کرد: پس از وقوع سیل در کوهدشت و جان باختن یک خانواده سه نفره، ساعت چهار بامداد امروز نیز سیل دیگری با حجم بسیار بالاتر کوهدشت را در بر گرفت.
هوشنگ بازوند در گفت و گو با ایرنا افزود: روز گذشته یکهزار و ۵۰۰ خانه در کوهدشت دچار آبگرفتگی شد و امروز نیز این تعداد به دو هزار واحد شهری وروستایی افزایش یافته است.
استاندار لرستان ادامه داد: هفت دهنه پل ارتباطی میان این روستاها با مراکز بخش و کوهدشت نیز تخریب شده که اکیپ های راه و شهرسازی در حال ترمیم این پل ها هستند.
به گفته بازوند میزان برآورد خسارت اولیه سیل کوهدشت به زیرساختها بیش ازدو هزار و۵۲۰ میلیارد ریال ریال بود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سخنگوی دولت ، که از مناطق سیل زده استان ایلام دیدن می کرد روز جمعه هشتم آبان به عنوان نماینده رییس جمهوری عازم شهر ستان کوهدشت شد.
محمد باقر نوبخت بلا درنگ پس از ورود به کوهدشت در جلسه ستا د حضور یافت و وضعیت حوادث ناشی سیل را مورد بررسی قرار داد.
در این میان رییس جمهوری و وزیر کشور نیز در تماس های تلفنی پیگیر روند امداد رسانی به سیل زدگان کوهدشت بودند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشوردر این زمینه اعلام کرد: به منظور جبران خسارات ناشی از سیلاب، اعتبارات لازم از محل قانون مدیریت بحران به شهرستان کوهدشت اختصاص داده می شود.
محمد باقر نوبخت با تاکید بر لزوم کمک رسانی سریع به سیل زدگان این شهرستان افزود: بر اساس ماده ۱۰ و ۱۲ قانون مدیریت بحران می توان اعتبارات لازم را برای جبران خسارات در این زمینه پرداخت کرد.
وی اظهار داشت:البته منابع مالی ما نیز محدود بوده و هنوز در شرایط تحریم به سر می بریم با این وجود تلاش خواهیم کرد که این منابع را تامین کنیم.
وی با تاکید بر لزوم تلاش مستمر در رابطه با کمک به مردم آسیب دیده در این حادثه افزود: دستگاههای اجرایی استان میزان خسارت های وارد شده را برآورد کنند و ما نیز اعتبارات لازم را چه در قالب بودجه سال ۹۵ که در حال تدوین بوده و چه در اعتبارات برنامه پنج ساله پرداخت خواهیم کرد.
در این رابطه رییس سازمان مدیریت بحران کشور روز یکشنبه دهم آبان با سفر به لرستان از مناطق سیل زده استان در کوهدشت بازدید کرد.
اسماعیل نجار در این سفر گفت: برآورد خسارتهای وارد شده به زیرساخت های لرستان در حال انجام است و به محض تکمیل و ارسال به تهران، برای تصمیم گیری در اختیار رییس جمهوری قرار خواهد گرفت.
وی اظهار داشت: متاسفانه سیلاب خسارتهای بسیاری را به تاسیسات زیرساختی و واحدهای مسکونی مردم وارد کرده است.
وی تصریح کرد: همچنین ساخت و سازهای غیر مجاز در برخی استانها موجب خسارات بسیاری به منازل مسکونی، باغات و اراضی کشاورزی حریم رودخانه ها شده است.
نجار در این بازدید با برخی مردم سیل زده کوهدشت دیدار کرد و از نزدیک با مشکلات آن آشنا شد.
معاون امور عمرانی استانداری لرستان نیز در این بازدید گفت: سیلاب مخرب در استان طی هفته گذشته بیش از دوهزار و ۵۰۰ میلیار ریال خسارت به جای گذاشت.
محمداصلانی افزود: تیم مدیریتی استان و گروههای امدادی در نخستین ساعات حادثه در کوهدشت حضور یافتند و جلسات متعدد بحران به منظور ساماندهی وضعیت برگزار شد.
وی تصریح کرد: برق و آب بیش از ۱۰۰روستای کوهدشت در اثر سیل قطع شده بود که بنابر گزارش دستگاهای خدماتی، کار وصل شبکه های آبرسانی و برق روستاها به اتمام رسیده و روستاهای سیلزده از این خدمات بهره مند شده اند.

گزارش : هوشنگ بهرهی / ایرنا 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=78726

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.