تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
5

فرماندار کوهدشت :زیرساخت مناسبی برای جلوگیری از سیل در کوهدشت انجام نشده بود

  • کد خبر : 78824
  • 19 آبان 1394 - 13:10

  به گزارش میرملاس ؛ محمد کرم محمدی روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: در ۸ سال دولت قبل حتی یک سانتی مترعملیات آبخیزداری و آبخوان داری و کار زیربنایی برای مهار سیلابهای روان در این شهرستان ایجاد نشده است.   وی یکی دیگر از دلایل عمده بروز سیلاب اخیر در […]

 

به گزارش میرملاس ؛ محمد کرم محمدی روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: در ۸ سال دولت قبل حتی یک سانتی مترعملیات آبخیزداری و آبخوان داری و کار زیربنایی برای مهار سیلابهای روان در این شهرستان ایجاد نشده است.

 

وی یکی دیگر از دلایل عمده بروز سیلاب اخیر در این شهرستان را واگذاری ۴۴ هزار هکتار اراضی جنگلی منطقه در گذشته برای استفاده کشاورزی آنهم به صورت دیم عنوان کرد و گفت: واگذاری این میزان جنگل با تراکم ۳ درصد یعنی یک چهارم منابع طبیعی این شهرستان از بین رفته و در حال حاضر برای کشاورزی از آن استفاده می شود.

به گفته وی شهرستان کوهدشت ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که تنها ۱۱ هزار هکتار از این زمینها آبی یعنی چیزی در حدود ده درصد کل زمینهای این شهرستان آبی است و مابقی به صورت دیم و سنتی کشت می شوند.

وی عمده درآمد مردم این شهرستان ر ا از بخش کشاورزی ذکر کرد و گفت: در خشکسالی سالهای گذشته به دلیل اینکه در این شهرستان پراکنش و گستردگی بارندگی مناسب نداشتیم با خشکسالی شدیدی مواجه شده به طوری که تنها درسال زراعی ۹۳-۹۴بیش از ۹۰درصد از محصولات کشاورزی دیم این شهرستان از بین رفت. 

محمدی یکی دیگر از دلایل بروز سیل را خشکسالی سالهای گذشته عنوان کرد که موجب شد تا پوشش گیاهی منطقه از بین رفته و با بروز بارندگی شدید خاک زمنیهای کشاورزی شسته شده و همراه باران به سیل تبدیل شود. 

فرماندار شهرستان کوهدشت افزود: این شهرستان بین دو رودخانه سیمره و کشکان قرار گرفته است و در صورتی که با احداث سد خاکی و سیل بند می توانستیم ۵۰ درصد از سیلاب اخیر را ذخیره کنیم برای تامین آب دو سال کشاورزی و شرب کوهدشت کافی بود.
وی با اشاره به سد مادیان رود در شهرستان کوهدشت افزود: ۱۵ سال پیش امور آب استان طرح مطالعاتی این سد را آغاز کرده است ولی تاکنون هیج گونه عملیات اجرایی برای احداث آن آنجام نشده که با احداث سد مادیان رود که نیاز به ۵۰میلیارد تومان اعتبار دارد خیر وبرکت به شهرستان کوهدشت برمی گردد.

فرماندار کوهدشت همچنین گفت: بیشترین آتش سوزی در جنگلهای استان در این شهرستان به وقوع پیوسته است که از بین رفتن جنگلها نیز در بروز سیلاب تاثیر فراوانی داشته است.

وی همچنین با اشاره به کشته شدن سه نفر در سیلاب اخیر در این شهرستان و حجم گسترده خسارت این حادثه افزود: خسارت وارده به این شهرستان در سیلاب اخیر حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است که مسوولان ارشد استان و دولت باید کمک کنند آسیب وارده به مردم این شهرستان با سرعت هرچه بیشتر جبران شود تا شاید بتوان گوشه ای از رنج و درد این حادثه را برای مردم این شهرستان جبران کنیم.

وی افزود: به دلیل نبود امکانات لازم وانجام نشدن کارهای زیرساختی وزیر بنایی در صورت بارش باران بیش از ۵۰میلیمتر همین اتفاق مجدد برای این شهرستان رخ می دهد.

بارش باران و وقوع سیل در کوهدشت لرستان علاوه بر کشته شدن یک خانواده سه نفره کوهدشتی سبب تخریب ده ها دهانه پل بزرگ و کوچک، تاسیسات زیربنایی، شبکه های انتقال برق و آب، معابر شهری و روستایی، اراضی کشاورزی و باغی و تلف شدن صدها راس دام شد. 
شهرستان کوهدشت در ۷۰کیلومتری خرم آباد مرکز استان لرستان قرار دارد. 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=78824

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. اقای محمدی فرماندار پر تلاش ضمن عرض سلام وخسته نباشید خواهشا دستور فرمایید که سیل بند هایی که در اطراف کوههای کوهدشت وکوههای میشنان گراوند چند سال پیش درست کرده اند واکثرا تخریب شده اند لایروبی وترمیم نمایند بی شک در جلو گیری از سیل وافزایش ابهای زیر زمینی تاثیر بسیار دارند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.