- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

لرستان روی ریل سازندگی

_MG_0191

 

 

 سیاسیتها و اقدامات مدیریت ارشد استان لرستان و توجه ویژه دولت برای جبران توسعه نیافتگی لرستان موجب شده تا این استان بر روی ریل سازندگی عمران و آبادانی قرار گیرد.

استان لرستان با وجود بهره مندی از ظرفیت و قابلیت های موثر در حوزه های کشاورزی ، معادن ، گردشگری ، اقتصادی و آب هنوز در جایگاه واقعی خود در توسعه قرار نگرفته است.
لرستان در دوران دفاع مقدس به عنوان استان بارانداز و با توجه به نزدیکی به مرزهای غرب و جنوب کشور و بمباران های هوایی دچار خسارت فراوانی شد اما نتوانست از امکانات و اعتبارات دوران بازسازی بهره مند شود.
در دوران سازندگی مدیران ما نتوانستند همچون دیگر استان ها توفیقی در ایجاد زیرساخت های توسعه ای داشته باشند و به بهانه اینکه استانی کشاورزی هستیم نه تنها از صنعت بلکه از کشاورزی هم بهره ای نصیب مردمان این دیار نشد. 
در دوران پس از جنگ نیز برنامه های مدیران استانی نتوانست توسعه پایدار در لرستان را ایجاد کند و عدم توجه به عمق محرومیت و نیاز لرستان توسعه واقعی در استان ایجاد نشد.
کسب رتبه اول بیکاری در لرستان در چند سال گذشته خود گواهی بر مشکلات این استان است .
نرخ بالای بیکاری ، سرانه پاین درآمدی مردم ، طولانی شدن زمان اجرای طرح های عمرانی از جمله مشکلاتی است که در عرصه اقتصادی لرستان نمایان است.
به هر حال قریب دو سال است که که کلید استانداری لرستان به مدیری با تجربه و کار کشته سپرده شده که به گفته وزیر کشور در آیین معارفه سه استان خواهان وی بودند اما وی با توجه به علاقه و شناخت قبلی خود استان لرستان رابا هدف خدمت به مردم محروم این دیار انتخاب کرد.
وجود ۶۱۸ طرح راکد در لرستان از مهمترین مشکلات پیش روی استان بود که در سایه تلاش ها و پیگیری های مسوولان استان و عنایت ویژه دولتمردان اقدامات چشمگیری دربخش های مختلف در حال انجام است که این اقدامات چشمگیر موجب شده بسیاری از مقامات و دولتمردان در سفر به لرستان از تلاش ها ، کوشش ها و پیگیری های انجام شده قدردانی کنند.

سفر مقامات کشوری به استان از رویکردهای موثر آشنایی دولتمردان با مشکلات لرستان 
یکی از اقدامات مهم استاندار لرستان دعوت از مقامات ارشد دولت و شخصیت های موثر به استان لرستان است که این سفرها بدون شک نقش مهمی در آشنایی دولتمردان و مقامات ارشد کشور مان با مسائل و مشکلات موجود استان داشته و علاوه بر توجه دولتمردان تحرک اساسی را در مسیر رشد و توسعه استان لرستان فراهم می نماید .
سفر ریاست محترم جمهوری و هیات همراه در خرداد ۹۳و سفر ریاست قوه قضاییه و سفر بیش از ۹۱ از مقام ملی های بویژه معاون اول و معاون اجرایی رییس جمهوری به لرستان موجب آشنایی و توجه دولتمردان با محرومیت ها و توانمندیهای لرستان شد .
در این زمینه برای نخستین بار سند چشم انداز افق ۱۴۰۴ لرستان تدوین شد که سند اشتغال و آمایش آن با برش شهرستانی تدوین گردید و مدیریت ارشد استان حرکت خود را در قالب این برنامه استوار کرده است.
اجرای برنامه ها و فعالیت های هدفمند و کارشناسی شده و برنامه محور در حوزه مدیریت ارشد استان نوید فردای روشن ، برای استان لرستان با هدف رفع نارسائیها و مشکلات موجود و رسیدن لرستان به توسعه می دهد .

– ایجاد امکانات زیر ساختی و فعال شدن طرح های بزرگ ملی 
یکی از رویکردهای مهم مدیریت ارشد استان لرستان تلاش برای خارج نمودن طرح های مهم و زیرساختی در حوزه آزادراه ، راه آهن و سدسازی از حالت تعطیلی و رکود است.
– تعین تکلیف طرح های نیمه تما م زیر ساختی و تاثیر گذار در اقتصاد لرستان 
آزاد راه خرم آباد – اراک ، راه آهن دورود – خرم آباد از طرح های بزرگ و تاثیر گذار اقتصاد لرستان محسوب می شوند که عملیات ساخت آنها چندین سال قبل آغاز شده بود و به سبب ناکافی بودن اعتبارات مدت سه سال تعطیل بودند.
این پروژه ها با پیگیری مسوولان استانی و همراهی و مساعدت فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء امروز روند اجرای مطلوبی بخود گرفته اند.

 

– طرح توسعه فرودگاه
فرودگاهها از زیر ساخت های مهم توسعه محسوب می شوند و در جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی موثر و نقش آفرین است و مدیریت ارشد استان با آگاهی از اهمیت این زیرساخت مهم و موثر در رونق اقتصادی لرستان طرح توسعه آنرا در اولویت برنامه کاری قرار داد .
این یک حقیقت انکار ناپذیر است که فرودگاه خرم آباد با قدمت ۷۰ ساله، در چند سال گذشته حال و روز خوشی نداشت و وضعیت پروازهای آن حداکثر سه روز در هفته آنهم تنها به مقصد تهران بود بود .
اجرای طرح توسعه و افزایش پروازها و برقراری پروازهای خارجی از مطالبات اساسی و دیرینه مردم لرستان بود که خوشبختانه طرح توسعه فرودگاه شامل تطویل باند ، توسعه سالن ها و تجهیز آنها به امکانات روز به اجرا در آمد که با بهره برداری طرح تطویل باند زمینه پروازهای خارجی در این فرودگاه فراهم شده است و مراحل بعدی طرح نیز هم اکنون در حال اجرا است.
امروزه تعداد پروازها از هشت پرواز به ۲۶ پرواز افزایش یافته است و علاوه بر آن زمینه پروازهای به مشهد مقدس و خارج از کشور به مقصد نجف نیز فراهم شده است.
خرید هواپیمای اختصاصی نیز از اقدامات ماندگاری است که نقش مهمی در پویایی فرودگاه خرم آباد خواهد داشت.

– نهضت سد سازی در لرستان 
در لرستان برغم وجود رودخانه ها و روان آب ها ی فراوان آنطور که می بایست در زمینه سد سازی اقدام قابل توجهی در دهه های گذشته صورت نگرفت که به گفته مسئولان استانی سدهای در دست ساخت از نظر اعتباری وضعیت خوبی نداشتند .
با تلاش استاندار لرستان اعتبار سد سازی در لرستان از ۹۳ میلیارد ریال در سال ۹۳ به ۱۸۰ میلیارد ریال در سال ۹۴رسید و علاوه بر آن دو سد مروک و ایوشان به بهره برداری رسید که امیدواریم زمینه احداث ۱۰ سد دیگر در دست ساخت لرستان فراهم شود تا آینده روشنی برای توسعه کشاورزی در لرستان شاهد باشیم .

– سرمایه گذاری بخش خصوصی از رویکردهای مهم مدیریت ارشد لرستان 
مدیر یت ارشد استان لرستان برای جذب سرمایه های بخش خصوصی رایزنی ، مذاکره و دعوت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی و مشارکت بخش خصوصی را برای توسعه لرستان را در اولویت کاری خود قرار داده است.
خوشبختانه این اقدامات زمینه حضور سرمایه گذاران خارجی و شرکت بزرگ اقتصادی چون کوثر ، برکت و بنیاد مستضعفان را در لرستان فراهم کرد .
بدون شک بخش خصوصی به سادگی در یک منطقه سزمایه گذاری نمی کند بلکه می بایست با ایجاد زیرساخت ها و معرفی توانمندیها و ظرفیت ها زمینه حضور سرمایه گذاران را فراهم کرد اقدامات شایسته ای در لرستان برای معرفی استان به سرمایه گذاران انجام گرفت که از جمله می توان به برگزاری نشست بیش از ۷۰ سرمایه گذار با حضور معاون اجرایی رییس جمهور ، همایش بزرگ تجار جهان اسلام و سرمایه گذاران خارجی ، معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری و توسعه ای لرستان در قالب همایش ها و سفرهای ویژه برای دیدار با سرمایه گذاران خارجی اشاره کرد .
سرمایه گذاری ۱۸۰ میلیارد تومانی بنیاد برکت ،سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد تومانی شرکت کوثر در مجتمع تجاری مسکونی کیو، احیاء مجتمع کشت و صنعت لرستان پس از ۱۰ سال تعطیلی ، توسعه صنعت گاوشیری شش هزار راسی دلفان و ۲۰ هزار راسی الیگودرز ، کارخانه لاستیک سازی خرم آباد ، ذوب آهن رومشکان ، پتروشیمی کوهدشت ، فولاد ازنا از جمله طرح های مهمی است که با دعوت از سرمایه گذاران و هلدینگ های اقتصادی برخی از آنان اجرایی شده و برخی دیگر مراحل قانونی خود را طی می کنند .

– احیاء ظرفیت های راکد 
متاسفانه در سالهای گذشته بسیاری از طرح های لرستان که از ظرفیت های مهم استان به شمار می روند تعطیل شده بودند که تلاش برای احیاء و راه اندازی مجدد آنان را در اولویت کاری قرار گرفت.
مجتمع کشت و صنعت لرستان ، مجتمع گلخانه دیناروند و مجتمع اقتصادی دورود از نمونه های بارزی احیاء این طرح ها است .

– کاهش نرخ بیکاری در لرستان 
استان لرستان در چند سال گذشته رتبه نخست بیکاری در کشور را داشت که اقدامات انجام شده موجب شد بر اساس اعلام مرکز آمار ایران لرستان این مقام را از دست بدهد و در میانه های جدول بیکاران قرار بگیرد. مسوولان استان این کاهش آمار را نتیجه سرمایه گذاری های انجام شده و احیای ظرفیت های خوابیده لرستان عنوان می کنند. 
امیدواریم با سرمایه گذاری های بخش خصوصی ،تکمیل و به بهره برداری رسیدن طرح های بزرگ عمرانی و طرح های راکد در استان لرستان شاهد بروز تحول چشمگیری در ایجاد و تامین زیرساخت های مهم توسعه ی و رونق اقتصادی لرستان و رفع محرومیت های لرستان باشیم.
همانطوریکه گفته شد لرستان از محرومیت های تاریخی رنج می برد که لازمه رفع این محرومیت ها، حاکم شدن فرهنگ و تفکر عزم ملی و مدیریت جهادی در استان با همراهی و همکاری جدی مردم و مسوولان است.

گزارش از فاطمه بابایی