تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
7

“میرملاس” چشم به راه تحقق وعده ها / ضرورت ساماندهی میراث ۱۲ هزار ساله

  • کد خبر : 7922
  • 19 مرداد 1391 - 19:15

  به گزارش میرملاس نیوز ؛ در حالی اثر تاریخی “میرملاس” چشم به راه تحقق وعده های مسئولان است که سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان از ساماندهی غار میرملاس لرستان از محل اعتبارات سال ۹۱ خبر داد. عباس گودرزی در گفتگو با  مهر در رابطه با علت تاخیر در […]

 

به گزارش میرملاس نیوز ؛ در حالی اثر تاریخی “میرملاس” چشم به راه تحقق وعده های مسئولان است که سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان از ساماندهی غار میرملاس لرستان از محل اعتبارات سال ۹۱ خبر داد.

عباس گودرزی در گفتگو با  مهر در رابطه با علت تاخیر در ساماندهی وضعیت غار و نقاشیهای تاریخی میرملاس در شهرستان کوهدشت اظهار داشت: این پروژه یکی از اولویت های مهم این اداره کل در سالجاری است که به زودی و از محل اعتبارات امسال صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: همچنین ایجاد محفظه شیشه ای برای اثر تاریخی سنگ نوشته خرم آباد از دیگر اولویت های این اداره کل است که از محل اعتبارات سال ۹۱ انجام خواهد شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان ابراز امیدواری کرد که با ابلاغ اعتبارات سال ۹۱ ساماندهی دو پروژه یاد شده که از مطالبات اساسی مردم استان است طی امسال اجرایی شود.

 

بنابر این گزارش، غار میرملاس که در کوه سرسرخین شهرستان کوهدشت واقع شده نخستین غاری است که بر روی دیوار آن که قسمت هایی از آن نیز فرو ریخته است، رنگین نگاره هایی را یافتند و امروز این میراث ۱۲ هزار ساله بشر در مسیر نابودی قرار دارد.

غار میرملاس که امروز جز سایبانی چیزی از آن باقی نمانده است با فاصله ای حدود ۳۰ کیلومتر از شهر کوهدشت قرار دارد و نقاشی ها و نگاره هایی که بر دیواره های جنوبی و شمالی این غار باقی مانده است بیشتر صحنه هایی از رزم، شکار، انسان و حیوان را نشان می دهد.

آنچه باید به آن اشاره کرد این است که شهرستان کوهدشت علاوه بر سنگ نگاره های غار میر ملاس مامن سنگ نگاره های با قدمت بیشتری چون همیان یک و دو است که هر کدام از این سنگ نگاره ها رمز و راز فراوانی از هنر ایرانی را در خود دارند.

 

رشته کوه همیان از شمال تا شمال غرب دشت سر سبز و حاصلخیز شهر کوهدشت لرستان کشیده شده است و این کوه در محاصره درختان درهم فشرده بلوط قرار دارد.

سفر در میان این طبیعت زیبا و پررمز و راز هر بیننده ای را به وجد می آورد ولی آنچه که قلب هر ایرانی و لرستانی را به درد می آورد آن است که هرکس هرآنچه بر دست داشته از زغال، اشیاء تیز، افشانه و رنگ های اسپری برروی این نگاره های بی بدیل چندین هزارساله کشیده و نوشته است و تنها چیزی که نمی شود دید فقط آن نگاره های بی نظیری است که قیمتی برای آنها متصور نمی توان شد.

سنگ نگاره های بی بدیل غار میرملاس را خطوط یادگاری درهم فشرده و در جاهایی رنگ های اسپری نابود کرده اند و دیگر نقش های اولیه قابل رویت نیستند. طبیعت هم بیکار ننشسته و نور مستقیم آفتاب و شوره های آهکی از دیواره های فوقانی هم آنچه آدمیان تخریب نکرده بودند را خراب و غیرقابل رویت کرده است.

 

 

به رغم اینکه سنگ نگاره های غار میرملاس شهرستان کوهدشت در ردیف نقوش غارهای کرکس و لاسکو در فرانسه است اما امروز در حالی که آنجا برای محفوظ بودن حتی از رطوبت تنفس انسان های بازدیدکننده، مقابل آنها حصار شیشه ای کشیده اند سنگ نگاره های میرملاس با اسپری، نور خورشید، باد و باران و یادگاری های مردم نا آگاه از دست می روند.

براساس نظریه کارشناسان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که آن را نیز با رنگ بر دیواره غار نوشته اند، پیشینه این سنگ نگاره ها به هزاره دهم ق .م یعنی بیش از ۱۲ هزار سال پیش می رسد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=7922

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. افسوس،
    انسانم آرزوست….

  2. فرهنگ فرهنگ و فرهنگ….
    بی فرهنگی بی فرهنگی و باز هم بی فرهنگی!!!
    چقد اختلاف بین این۲ وجود داره؟
    بقول ۷چشمه میشنان یه انسانیت!

  3. با احترام به عزیزانی که برای میرملاس دلسوزی میکنند اعم از دوستان و مدیران؛ولی فکر میکنم که ایجاد محفظه شیشه ای درد میرملاس را دوا نمیکند چرا که خود محفظه شیشه ای مستعد یادگاری نوشتن است و در ضمن با توجه به مشاهدات عینی بنده در رابطه با تابلو راهنمای میرملاس که درست ۱ روز بعد از نصب هدف گلوله های تفنگ ساچمه زنی قرار گرفته بود و همچنین اغلب تابلو های مسیر جاده اولادقباد که تقریبا همگی سیبل تیراندازی شده اند باید پیش بینی کرد که محفظه شیشه ای نیز میتواند هدف جذابی برای امتحان قدرت تفنگ های گلوله زنی افراد و نیز اطمینان از نشکن بودن شیشه !!! باشه.لذا من فکر میکنم بهتر است قبل از هرگونه اقدام و صرف هزینه ؛در این رابطه کار کارشناسی صورت بگیرد..البته این به شرطی است که مسئولین محترم فقط به حفظ میرملاس فکر کنن نه اینکه اینکار رو برای انتشار در رسانه ها و ارائه گزارش عملکرد سازمان مطبوع خودشان. امید که میرملاس هم روزی پذیرای گردشگران داخلی و خارجی باشد.

  4. انقدر اه وافسوس خوردیم و کشیدیم که دیگه نفسی برامون نمونده……
    خدایا یه خورده نفس بده بیاد لطفن…

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.