تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
5

تشکیل چهار کمیته تخصصی در کمیسیون توسعه وعمران شورای اسلامی شهر خرم آباد

  • کد خبر : 79291
  • 27 آبان 1394 - 10:30

  شهرسازی واژهٔ معادل برنامه ریزی شهری است که در یک تعریف عام عبارتست از مداخله و تنظیم فضا و فعالیت به منظور بهبود کیفیت زندگی ساکنان. در کتب درسی دانشگاهی آمده است که مجموعهٔ روش ها و تدابیر ارزشمند و مفیدی که متخصصان امور شهری به وسیلهٔ آن شهرها را بهتر می سازند، به شهرسازی […]

 

شهرسازی واژهٔ معادل برنامه ریزی شهری است که در یک تعریف عام عبارتست از مداخله و تنظیم فضا و فعالیت به منظور بهبود کیفیت زندگی ساکنان. 
در کتب درسی دانشگاهی آمده است که مجموعهٔ روش ها و تدابیر ارزشمند و مفیدی که متخصصان امور شهری به وسیلهٔ آن شهرها را بهتر می سازند، به شهرسازی یا علم تنسیق شهرها شهرت دارد.
به عبارتی مطالعهٔ طرح ریزی و توسعهٔ شهرها با در نظر گرفتن احتیاجات اجتماعی و اقتصادی با توجه به حداقل رساندن مشکلات شهری و پاسخ گویی به نیازهای عمومی جمعیت شهری است .
شهرسازی و معماری شهری امروزه واژه هایی آشنا برای هر شهروندی هستند که دغدغه شهری آراسته و مبلمان شهری مناسب دارد .
بسیار شنیده می شود که برخی از مسوولان تلاش می کنند تا این امر واجب در دنیای امروز را به مطالبه ای عمومی تبدیل کنند و دغدغه ای برای هر شهروند آگاه به حقوق شهرنشینی باشد .
اما آیا ظرفیت و زیر ساخت اجرا و پیگیری این مطالبه به حق در شهر های کوچک با بافت شهری سنتی وجود دارد ؟آیا این پیگیرها و دغدغه ها عملی خواهد شد و راه به جایی می برد ؟ 
کم نیستند شهرهایی که امروزه به دلایلی از این نوع توسعه نیز جا مانده اند و گوی سبقت را به ناچار به دیگر رقبا سپرده اند.
اما بحث توسعه و عمران و شهرسازی که به میان می آید باز هم هرشهروند لرستانی این سوال در ذهنش تداعی می شود که سهم من و سرزمینم از این مقوله چیست ؟
آیا لرستان دارای ظرفیت های غنی بازهم آمارنه چندان جالبی در این حوزه دارد و حرفی برای گفتن وجود ندارد ؟
خرم آباد مرکز استان لرستان بزرگترین شهر لرنشین، بیست و سومین شهر پرجمعیت ایران و مرکز استان لرستان است.
جمعیت خرم آباد طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ مرکز آمار ایران، ۳۴۸٬۲۱۶ نفر بوده است.
فاصله خرم آباد تا تهران ۴۹۰ کیلومتر است و به دلیل قرار گرفتن در مسیر تهران – جنوب دارای اهمیت ارتباطی و راهبردی است.
خرم آباد پس از جدایی استان لرستان از خوزستان در سال ۱۳۰۴ خورشیدی به عنوان مرکز استان تعیین و شهرداری آن نیز در سال ۱۳۰۵ تأسیس شد.
این در حالی است که با وجود قدمت دیرینه شهرنشینی در این شهر متاسفانه در حال حاضر بافت شهری چندان مناسبی را برخوردار نیست وتاکنون اقدامات نه چندان موفق در این زمینه به نتایج مطلوبی نرسیده است .
در سالهای گذشته تلاش هایی در جهت ساماندهی مبلمان شهری و توسعه و برنامه ریزی شهری در این زمینه شده است اما نتیجه مشهودی رویت نمی شود .
به گفته یک کارشناس شهرسازی ظرفیت ها در خرم آباد فراوان است ولی متاسفانه مدیریت شهری منسجمی در این شهر وجود ندارد .
محمد ابراهیمی می گوید :متاسفانه در این شهرستان فقر برنامه ریزی و نداشتن استراتژی و برنامه مشکلاتی در حوزه شهرسازی و مبلمان شهری ایجادکرده است .
وی افزود : می توان درخرم آباد سرمایه گذاری کرد به شرطی که در این راستا اما و اگرها سد راه و پروژه ها نشود و به عبارتی مریض به پزشک سپرده شود .
وی اظهار کرد : بدون تعامل و همفکری نتیجه مطلوبی کسب نخواهد شد و مسوولان در مقابل مردم باید پاسخگو باشند .
وی تصریح کرد : سرعت و پیشرفت حق مردم این دیار است و ظرفیت و توانمندیها این امکان را تسهیل کرده است .
وی گفت :بحث معماری و زیبا سازی شهرها بسیار مهم است و در نوع زندگی و وضعیت اقتصادی جامعه بسیار تاثیر گذار است .
وی افزود : در بحث معماری و زیباسازی شهری یکسان سازی و زیبا سازی دغدغه ای به حق است که متاسفانه در خرم آباد تعریفی برای این مقوله وجود ندارد و این در حالی است که در هر نقطه ای از شهر نما های مختلفی ایجاد شده است .
وی اظهار کرد : این در حالی است که در جوامع پیشرفته برای کسب جواز ساخت و سازهای شهری نما و مواد بکار گرفته شده در مناطق مختلف تعریف شده است که متاسفانه در خرم آباد تا این مرحله فاصله بسیار است . 
در این مدت با واگذاری منصب شهرداری به افراد متعدد متاسفانه آنگونه که باید خرم آباد به برنامه های ترسیم شده دست نیافته است .
در این راستا شورای اسلامی شهر خرم آباد نیز تلاش می کند تا بتوان گام های موثری در راستای خرم و آباد کردن شهر بردارد .
به همین منظور در این راستا با تشکیل کمیسیون توسعه ،عمران و طرح ریزی شهری اقداماتی در جهت تحقق توسعه و عمران این شهر می شود . / ایرنا

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=79291

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.