- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

بلاتکلیفی بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی لرستان / تکمیل باغ‌موزه لرستان چشم‌انتظار گشایش اعتبارات

به گزارش میرملاس ؛ مردم ولایت‌مدار استان لرستان همواره با دفاع از انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف ولایت‌مداری و انقلابی خود را به اثبات رسانده‌اند و تقدیم کردن بیش از شش هزار به ۳۰۰ شهید والامقام به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سندی محکم برای اثبات این ادعا به شمار می‌رود.

زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا موضوعی بسیار مهم است، چنان که مقام معظم رهبری دراین‌باره می‌فرماید «امروز زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست»؛ لذا یکی از مواردی که می‌تواند در نگه‌داشتن نام شهدا بسیار موثر باشد و در شناساندن سبک زندگی شهیدان به نسل جدید کمک کند، ایجاد باغ‌موزه دفاع مقدس است.

یکی از مطالبات به‌حق مردم شهیدپرور لرستان داشتن باغ‌موزه دفاع مقدس در استان است، به‌ویژه در شرایط کنونی که دشمن به دنبال نفوذ فرهنگی است، با تقویت فرهنگ دفاع مقدس می‌توان سدی محکم در برابر نفوذ و تهاجم فرهنگی دشمن ایجاد کرد.

تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در ۴ سال

با این‌ وجود عملیات ساخت این باغ‌موزه از سال ۹۰ شروع شده است اما با گذشت چهار سال از آغاز عملیات اجرایی آن هنوز به پایان نرسیده و پروژه فقط با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی همراه است و با ادامه روند موجود بیم آن می‌رود که باغ موزه دفاع مقدس نیز به سرنوشت هتل صخره‌ای خرم‌آباد دچار شود و در زمره آثار باستانی قرار گیرد، مگر اینکه مسئولان استان چاره‌ای برای آن بیاندیشند.

بدون شک احداث باغ‌موزه دفاع مقدس استان لرستان علاوه بر زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا و تقویت فرهنگ دفاع مقدس، می‌تواند نقش بسیار مهمی در جذب گردشگر به استان داشته باشد و به محلی مناسب برای سپری کردن اوقات خانواده‌ها تبدیل شود، چراکه این باغ‌موزه با قرار گرفتن در موقعیت مکانی مناسب و بخش‌های جالب و زیبایی که در طراحی آن در نظر گرفته شده است و همچنین قرار گرفتن در مسیر ورودی شهر خرم‌آباد و هم‌جواری با مجموعه گردشگری کیو می‌تواند یکی از جاذبه‌های بسیار خوب برای جذب گردشگران باشد که با توجه به سیاست استاندار لرستان نیز در کنار توسعه اقتصادی تبدیل کردن لرستان به معبر گردشگری است، باید توجه بیشتری نسبت به آن داشت.

همانند بسیاری دیگر از طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌کاره موجود در استان لرستان، کمبود اعتبار و عدم اجرای تعهدات مالی مشکل اصلی در احداث باغ‌موزه دفاع مقدس است که باگذشت چندین سال شاهد وضعیت کنونی هستیم، لذا این موضوع توجه بیشتری از سوی مسئولان به ویژه استاندار محترم که خود رئیس هیئت‌امنای باغ‌موزه دفاع مقدس به شمار می‌رود را می‌طلبد تا با تزریق به‌موقع اعتبارات مورد نیاز گامی مهم در محقق کردن یکی از مطالبات مردم برداشته شود.

3 [1]

کمبود اعتبارات عامل بلاتکلیفی

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان اظهار کرد: مشکل موجود در احداث باغ‌موزه دفاع مقدس مربوط به کمبود اعتبارات است که این موضوع در درجه اول کمک استانداری را می‌طلبد، ضمن اینکه کلیه دستگاه‌های استان باید در ساخت این پروژه به ما کمک کنند تا با امکانات موجود در سطح استان آن را به سرانجام برسانیم.

یدالله دل‌آرام گفت: نیمی از اعتبار ساخت باغ‌موزه دفاع مقدس لرستان توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تامین می‌شود که تاکنون به تمام تعهدات خود عمل کرده است و در واقع بیشتر مشکل ما در تأمین اعتبارات استانی است.

وی با بیان اینکه باغ‌موزه دفاع مقدس می‌تواند باعث کارآفرینی و اشتغال جوانان استان باشد، تصریح کرد: با توجه به موقعیت مکانی مناسب این باغ‌موزه و قرار گرفتن بر روی یک تپه در درون شهر یکی از پیشنهادهایی که ارائه کرده‌ایم این است که تله‌کابین نیز در این محل ایجاد شود و با اجرای این طرح می‌تواند این مکان به یک‌قطب گردشگری تبدیل شود و علاوه بر آن در ایجاد اشتغال برای جوانان لرستانی نیز مؤثر باشد.

این مسئول اضافه کرد: در سال ۹۳ یک و نیم میلیارد تومان توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هزینه شد و امسال نیز ۳ میلیارد تومان اعتبار از طرف بنیاد برای پروژه در نظر گرفته که تاکنون نیمی از آن تخصیص داده‌شده است.

دل‌آرام گفت: باغ‌موزه دفاع مقدس لرستان از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به موزه شهدا، باغ بین مزار شهدا و موزه، صحنه‌سازی عملیات رزمندگان لرستانی در دوران دفاع مقدس و غیره را نام برد و با فضاهای مناسبی که در پروژه در نظر گرفته‌شده است این قابلیت وجود دارد تا زوج‌های جوان سفره عقد خود را در کنار مزار شهدا برگزار کنند.

2 [2]

تکمیل باغ‌موزه لرستان نیازمند ۲۰ میلیارد تومان اعتبار

وی اضافه کرد: کل این پروژه درمجموع در مساحتی بالغ‌ بر ۱۳ هکتار احداث می‌شود که زیربنای ساختمان موزه آن پنج هزار متر مربع است و برای اتمام پروژه درمجموع به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امیدواریم استانداری در تامین اعتبار آن به ما کمک کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: باغ‌موزه دفاع مقدس یک ظرفیت بسیار خوب برای استان است که می‌تواند در جذب گردشگر موثر باشد و بر همین اساس بخش خصوصی نیز می‌تواند در کنار این پروژه حضور یابد و با ایجاد هتل و اماکن رفاهی یک سرمایه‌گذاری خوب انجام دهد.

وی یادآور شد: اگر اعتبار این پروژه به‌طور کامل تامین شود و تمام تعهدات عملی شده و تمام ادارات استان پای‌کار بیایند می‌توان تا چهار سال آینده آن را به بهره‌برداری کامل رساند.

13940830001045_PhotoL [3]

 

تخصیص اعتبار در سال ۹۵

استاندار لرستان نیز در ارتباط با باغ‌موزه دفاع مقدس خرم‌آباد گفت: پروژه احداث این باغ‌موزه بدون شک علاوه بر ادای دین به شهدا یک کار ارزشی و خوب برای نسل‌های آینده به شمار می‌رود و می‌تواند در جذب گردشگر نیز موثر باشد.

وی به روند کند احداث این پروژه اشاره کرد و افزود: باید به دنبال این باشیم تا یک ردیف در بودجه سال ۹۵ برای این پروژه اختصاص دهیم و باید بررسی شود تا نمایندگان مجلس بتوانند این موضوع را در صورت امکان انجام دهند.

بازوند گفت: باغ‌موزه دفاع مقدس متعلق به آحاد مردم لرستان است، لذا همه دستگاه‌ها باید به شکلی در احداث آن مشارکت کنند تا برخلاف چهار سال گذشته که پروژه پیشرفت کندی داشته است در سال آینده شاهد تسریع روند احداث آن باشیم، ضمن اینکه ما نیز با همکاران‌مان در استانداری برای تامین اعتبار آن تلاش می‌کنیم.

استاندار لرستان ابراز امیدواری کرد که در جلسه بررسی پروژه باغ‌موزه دفاع مقدس در روز چهارشنبه چهارم آذر با حضور همه دستگاه‌های استان تصمیمات خوبی در ارتباط با آن گرفته شود.

مشارکت شهرداری خرم‌آباد در تکمیل پروژه

شهردار خرم‌آباد نیز ایجاد باغ‌موزه دفاع مقدس را یک اقدام ارزشمند و خوب برشمرد و گفت: شهرداری خرم‌آباد درصدد است تا با در اختیار گرفتن زمین ورودی این پروژه نسبت به ایجاد یک ورودی زیبا و درخور برای آن اقدام کند و برای آن طرح زیبایی مدنظر است.

یحیی عیدی‌بیرانوند اظهار کرد: با دوستان عزیز مسئول احداث پروژه باغ‌موزه دفاع مقدس در خرم‌آباد صحبت کرده‌ایم تا درصورتی‌که طرحی برای توسعه این مجموعه دارند، آن را به ما ابلاغ کنند تا سرمایه‌گذار بخش خصوصی را به این زمینه هدایت کنیم.

وی افزود: شهرداری خرم‌آباد آمادگی دارد تا در هر زمینه‌ای در تسریع روند احداث باغ‌موزه دفاع مقدس و توسعه آن کمک کند.

گزارش از : سعید سرشار/فارس