تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
4

نگین سبز لرستان قربانی توسعه

  • کد خبر : 79526
  • 01 آذر 1394 - 12:13

  کل خاص، آب زلال و پوشش گیاهی و جنگلی بکر، طبیعت بسیار زیبا و دل‎انگیز و در عین حال اعجاب‌آوری به این دره تنگ و صخره‎ای داده است.   به گزارش میرملاس ؛  سنگ‎ها و کوه‎ها چهره خاصی به این دره داده‎ و تنگه را به محیطی شگفت‎انگیز و جذاب تبدیل کرده‎اند که توجه […]

 

کل خاص، آب زلال و پوشش گیاهی و جنگلی بکر، طبیعت بسیار زیبا و دل‎انگیز و در عین حال اعجاب‌آوری به این دره تنگ و صخره‎ای داده است.

 

به گزارش میرملاس ؛  سنگ‎ها و کوه‎ها چهره خاصی به این دره داده‎ و تنگه را به محیطی شگفت‎انگیز و جذاب تبدیل کرده‎اند که توجه همه را به این منطقه معطوف داشته است.

 

اما در این میان سایت پرورش ماهی دهانه ورودی آن ناهمگونی و چهره بدی به این نگین سبز لرستان داده است که باید فکری اساسی برای آن شود. با بررسی‎هایی که شد مطالبی در خصوص این سایت به دست آمد که جای بسی تأمل دارد.

 

 

سایت پرورش ماهی چهره زشتی به تنگه داده است

 

 

«عطا حسن‎پور»، کارشناس میراث فرهنگی در این‌باره گفت: تنگه شیرز از مناطق نمونه گردشگری لرستان محسوب می‎شود و این منطقه در فهرست اداره‌کل میراث فرهنگی استان به ثبت رسیده است.

 

وی خاطرنشان کرد: اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان در این منطقه نمی‎تواند اعمال نفوذ کند و ارتباطی با آن‌ها ندارد، چون این منطقه، تحت مدیریت آن‌ها نیست.

 

حسن‎پور با بیان این‌که سایت پرورش ماهی قبل از اعلام این منطقه به‎عنوان منطقه گردشگری در این محل راه‎اندازی شده است، افزود: این سایت باید جمع شود، چون راه تنگه را بسته و عبور از آن مشکل است، هم‌چنین چهره زشتی به این تنگه داده است.

 

 

سایت پرورش ماهی مجوز بهره‎برداری دارد

 

 

مهندس «میری»، مسئول صدور مجوز اداره‌کل شیلات لرستان نیز گفت: سایت پرورش ماهی تنگه شیرز حدود ۱۰، ۱۲ سال پیش بوده است که مجوز ابتدا مربوط به آقای محمودی منفرد بود و بعد به یک شرکت تعاونی واگذار شد.

 

وی ادامه داد: این سایت در ۲۰۰۰ مترمربع راه‎اندازی شده و ۱۰، ۱۵ سال است که سند آن از سوی اداره‌کل منابع طبیعی استان اخذ شده است.

 

میری اظهار کرد: این سایت از اداره‌کل شیلات استان مجوز بهره‎برداری دارد و کار آن‌ها بلامانع است، چون تمامی مدارک و مجوزهای مورد نیاز را تهیه کرده بود. هم‌چنین از سوی محیط زیست مجوزهای زیست محیطی به آن داده شده است.

 

مسئول صدور مجوز اداره‌کل شیلات استان یادآور شد: اداره‌کل منابع طبیعی از اراضی ملی می‎تواند برای طرح‎های تولیدی مانند پرورش ماهی زمین اجاره دهد.

 

 

منطقه دارای آب مناسب و دبی مطلوب برای پرورش ماهی است

 

 

مهندس «مهرداد مرادی»، معاون شیلات لرستان گفت: باتوجه به اصل ۴۴ قانون اساسی از سال ۹۱ واگذاری و صدور کلیه مجوز تأسیس سازمان‎های بهره‌برداری و امور تصدی‎گری به منابع طبیعی و نظام مهندسی واگذار شده و تأسیس و بهره‎برداری از این طرح‎ها به شرط موافقت اصولی این دو سازمان انجام می‌شود.

 

وی یادآور شد: اراضی یا مالک شخصی دارند و یا جز اراضی ملی بوده و منابع طبیعی وظیفه حفاظت، جلوگیری از سوءاستفاده و تعارض به آن‌ها را دارد. این اداره کل می‎تواند به طرح‎های تولیدی مانند فعالیت‎های کشاورزی زمین اجاره دهد، همچنین زمانی که به بهره‎برداری برسند برای آن‌ها سند اعیان صادر می‎شود.

 

مرادی خاطرنشان کرد: منطقه دارای آب مناسب و دبی مطلوب برای پرورش ماهی بوده، برای همین اداره‌کل شیلات استان با احداث این پروژه موافقت کرده است به شرط این‌که دیگر مدارک را تهیه کند.

 

 

این سایت پرورش ماهی هیچ‎گونه پرونده و مدرکی در امور اراضی ندارد

 

 

همچنین مهندس «صید احمد مرادی»، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: وظیفه واگذاری اراضی برای طر‎ح‎های کشاورزی از سال ۸۵ به ما داده شده و سنوات گذشته اداره‌کل منابع طبیعی این کار را انجام می‎داده است.

 

وی یادآور شد: طبق اطلاعاتی که از اداره‌کل شیلات استان به‎دست آمده اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان حدود هزار مترمربع برای پرورش ماهی به این سایت واگذار کرده که این پروژه راه‎اندازی شود اما با توجه به محوطه و فضای سبز ایجاد شده توسط این سایت تملک اراضی آن به حدود ۳۰۰۰ مترمربع رسیده است.

 

مرادی تصریح کرد: طبق این اطلاعات اگر منابع طبیعی ۱۰۰۰ مترمربع به آن‌ها واگذار کرده تملک بیشتر از آن غیرقانونی است و باید با آن برخورد شود. هم‌چنین حفاظت از جنگل و مرتع به عهده منابع طبیعی است و اگر تخلفی انجام‌شده باید با آن برخورد کنند.

 

مدیر امور اراضی با بیان این‌که این سایت پرورش ماهی هیچ‎گونه پرونده و مدرکی در امور اراضی ندارد، خاطرنشان کرد: واگذاری زمین مربوط به پیش از تشکیل امور اراضی بوده و باید منابع طبیعی پاسخگوی این موضوع باشد.

 

وی ادامه داد: امور اراضی استان این موضوع را حتماً پیگیری می‌کند.

 

 

اگر این منطقه اثر طبیعی و ملی اعلام شود از فعالیت این سایت جلوگیری می‎شود

 

 

مهندس «مهرداد فتحی بیرانوند»، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان نیز در این‌باره خاطرنشان کرد: تنگه شیرز یکی از مناطق بکر و زیبای شهرستان کوهدشت بوده که دارای پتانسیل‎های زیادی در حوزه گردشگری است.

 

وی با بیان این‌که این منطقه جزء مناطق آزاد محسوب می‎شود، ادامه داد: بررسی‎هایی در منطقه در حال انجام است که اگر شاخص‎های موردنظر احصاء شوند این منطقه را اثر طبیعی ملی اعلام کنیم و مورد حفاظت ویژه قرار می‎گیرد.

 

فتحی بیرانوند با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی این منطقه، اظهار کرد: متأسفانه در دهانه ورودی این تنگه یک سایت پرورش ماهی وجود دارد که مسیر را مسدود کرده است. اگر این منطقه اثر طبیعی و ملی اعلام شود از فعالیت آن جلوگیری می‎شود اما اگر این کار انجام نشود اداره‌کل میراث فرهنگی استان می‎تواند سایت را خریداری و آن را تعطیل کند، چون دارای پتانسیل بسیار بالایی برای تبدیل شدن به منطقه گردشگری دارد.

 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت: در این منطقه گونه‎های جانوری و گیاهی متنوعی وجود دارند که برای شناسایی آن‌ها باید این تنگه مورد بررسی بیشتری قرار گیرد اما طول مسیر درختان بومی زیادی از جمله گردو، بنه و انگور وجود دارد.

 

وی یادآور شد: این منطقه شاخص‎های تبدیل شدن به اثر طبیعی و ملی را داشته باشد مکاتبات لازم برای پیگیری به شورای حفاظت ملی سازمان محیط‌زیست انجام می‌شود.

 

 

پیگیر ثبت جهانی این سایت گردشگری هستیم

 

 

«الهیار ملکشاهی»، نماینده کوهدشت در مجلس شورای اسلامی در این‌باره گفت: ساخت‎و ساز در اراضی ملی کار درستی نیست.

 

وی تصریح کرد: قرار است این منطقه ثبت جهانی شود و اگر این کار انجام می‌شود اداره‌کل میراث فرهنگی باید فکری به حال این سایت کند، چون یکی از این موانع تأسیسات این پروژه است که باید رفع مانع شوند.

 

ملکشاهی ادامه داد: حتماً پیگیر ثبت جهانی این سایت گردشگری هستیم. زیبایی‎های این تنگه باستانی و زیبا متأسفانه علی‎رغم شهرت در سطح استان کمتر در سطح ملی و بین‎المللی مجال معرفی یافته است که در این راستا همت متولیان امر راهگشا خواهد بود.

 

به گزارش ایسنا، تلاش ما برای پیگیری موضوع و نحوه واگذاری زمین این سایت پرورش ماهی در منطقه گردشگری این تنگه زیبا بی‌نتیجه ماند.

 

زیبایی‎های این تنگه باستانی و زیبا متأسفانه علی‎رغم شهرت در سطح استان کمتر در سطح ملی و بین‎المللی مجال معرفی یافته است که در این راستا همت متولیان امر راهگشا خواهد بود.

 

گزارش از سمیرا عزیزی/ایسنا

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=79526

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. مسئولین اگرتوانستند۶کیلومترجاده خاکی آن راآسفالت کنند،آنوقت به فکرثبت ملی آن باشند!!!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.