- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

فرماندار خرم آباد : بافت سنتی خرم‌آباد تحمل ترافیک سرسام‌آور را ندارد

[1]

 

  به گزارش میرملاس نیوز ؛ خیابان‌های شهر خرم‌آباد با وجود تغییرات جزیی خیلی سال است که همچنان دست‌نخورده باقی مانده‌اند، گویی مسئولان امر دوست ندارند که آثار و ابنیه‌ تاریخی(!) کنار خیابان‌ها دست‌خوش تغییرات اساسی شود.

خیابان‌ها و پیاده‌روهای باریک عصر درشکه علی‌رغم افزایش جمعیت هیچ‌‌گونه تغییری نکرده است به طوری که اگر یکی از نیاکان ما به زندگی دوباره بازگردد، به راحتی می‌تواند محل زندگی خود و بستگانش را در شهر بیابد و اگر از او بپرسی که چه تغییراتی در خرم‌آباد بعد از گذشت سال‌ها احساس می‌کنی، خواهد گفت که ظاهر شهر همان شهر ۱۰۰ سال پیش است که تنها زیرگذر و روگذر و ساختمان‌های مجلل بانک‌ها به آن اضافه شده و فقط از درشکه‌ خبری نیست و حتی شاید او بتواند یادگارهایی که آن زمان روی در و دیوارها نوشته است را با خط خودش بخواند.

امروزه مشکلاتی که به واسطۀ ترافیک و آلودگی هوا در شهر کوچک خرم‌آباد وجود دارد، به پای کلان‌شهرها رسیده است، این در حالی است که از مزایای یک کلان‌شهرها در این شهر خبری نیست و از طرف دیگر بافت سنتی شهر تاب تحمل ترافیک سرسام‌آور را ندارد و جوابگوی انسان امروزی و نیازهایش نیست که حل این پدیده نیازمند کار کارشناسی است.

مسئولان خرم‌آباد بر این باورند که تعریض خیابان‌ها چاره‌ حل مشکل ترافیک این شهر است و در همین زمینه اقداماتی نیز انجام داده‌اند که البته بنا به گفته‌ی خودشان به دلیل نبود اعتبارات کافی ناتمام رها شده‌اند؛ از بین آنها می‌توان به خیابان ۱۷ شهریور و چهارراه فرهنگ اشاره کرد و در برخی دیگر از خیابان‌ها مانند بلوار ولایت (دره‌گرم) هنوز برای ساختمان‌های شخصی که در وسط خیابان جا خوش کرده‌اند، فکری نشده است و آن طور که پیداست هیچ برنامه‌ مشخصی برای برداشتن آنها هم در دست نیست.

فرماندار خرم‌آباد در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که بالاخره با معارضانی که ساختمان‌ها و املاک‌شان مانع تعریض خیابان‌ها شده است چه خواهید کرد، گفت: باید از طریق شهرداری رفع معارض شود و حتما تخریب و تسطیح می‌شوند.

مرتضی ولی‌پوری در مورد معارضان املاک واقع در پل ۹ دی می‌گوید: مشکل برطرف شده و در صورت تکمیل آن در کنار پل جهادگران قادر خواهد بود، معضل ترافیک شهر را در این ناحیه برطرف کند.

علی‌رغم اینکه کارشناسان مطالعات شهری بر این باورند که هرچه زیرساخت‌های جاده‌ای و مقدار فضای اختصاص یافته به حمل و نقل درون شهری بیشتر باشد، به همان اندازه میزان استفاده از اتومبیل، مصرف بنزین و آلودگی بیشتر خواهد بود اما نمی‌توان به این واسطه از سایر مشکلات و چالش‌هایی که به واسطۀ کم عرض بودن خیابان‌ها وجود دارد چشم‌پوشی کرد.

استاندار پیشین لرستان در جهت رفع این مشکل، ساخت سه زیرگذر را در ورودی‌های اصلی شهر در دستور کار قرار داد، اما این پروژه‌ها نیز علی‌رغم صرف هزینه‌های آن چنانی آن گونه که باید نتوانسته‌اند معضل ترافیک خرم‌آباد را برطرف کنند، چراکه ساعاتی از شبانه‌روز ترافیک در قسمت روگذر این پروژه‌ها چنان کلافه کننده است که نفس هر راننده و مسافرش را بند می‌آورد و علت آن ‌را می‌توان در کم‌عرض بودن لاین‌های بالایی دانست.

این در حالی است که با در نظر گرفتن دورنما و شرایط آینده همه‌ این پروژه‌ها می‌توانست به صورت سرپوشیده اجرا شود، تا برای سال‌های طولانی قابل استفاده باشند؛ البته فرماندار خرم‌آباد بر این باور است که تردد خودروها در زیرگذرها به سهولت انجام می‌گیرد ولی حجم ترافیک به علت ازدحام عابران پیاده در روگذرها بالاست.

ولی‌پوری بافت‌های فرسوده‌ شهر را عامل مهمی در ایجاد ترافیک می‌داند و تصریح می‌کند: مسئولان امر به ویژه شهردار مرکز استان بایستی راهکار و پیشنهادات لازم را در این زمینه ارائه دهند.

وی با بیان این‌ که طرح جامع شهر خرم‌آباد بعد از ۱۱سال به تصویب شورای عالی شهرسازی رسیده است، می‌افزاید: تصویب این طرح بایستی منجر به تصمیماتی از قبیل تعریض خیابان‌های شهر شود که هنوز نشده است.

فرماندار خرم‌آباد یادآور می‌شود: به منظور تعریض خیابان‌های شهدای شرقی و غربی، املاک واقع در مسیر طرح، تملک شده که ۳۰ درصد از این خیابان تعریض گردیده و سیمای شهر را تغییر داده است.

ولی‌پوری ادامه می‌دهد: تعریض خیابان ۱۷ شهریور از میدان تختی تا سه راه میرملاس نیز در دستور طرح جامع شهری قرار دارد که تا به حال فقط ۱۰ درصد آن عملیاتی شده است.

وی با اشاره به اینکه تعریض بلوار ولایت(دره‌گرم) هم با ۹۰ درصد پیشرفت، مشکل خاصی ندارد و فقط بایستی آسفالت شود، می‌گوید: هم‌اکنون نیز خیابان بلوار بهارستان عریض است که ۷۰ درصد آن در ادوار گذشته و حال انجام شده است و همچنین تعریض خیابان انقلاب از سه راه اسدآبادی(کورش) تا بیمارستان شهدای عشایر نیز در طرح جامع شهری خرم‌آباد وجود دارد که ۵۰ درصد خیابان مصلی تعریض شده و مابقی آن نیز در دستور کار قرار دارد.

فرماندار خرم‌آباد در پاسخ به اینکه آیا در طرح جامع شهری به تعریض خیابان‌های فرعی نیز توجه شده است، یا نه؟! می‌گوید: این طرح از خیابان‌های فرعی شهر خرم‌آباد غافل نشده، به طوری که پس از تعریض خیابان‌های اصلی به سراغ خیابان‌های فرعی نیز می‌رویم.

ولی‌پوری با بیان اینکه امسال به پل دارایی‌زاده سه میلیارد تومان اعتبار از بودجه‌ ۹۱ تخصیص داده شده است و به زودی تکمیل می‌شود، ادامه می‌دهد: علاوه بر آن، پل جهادگران نیز در صورت تکمیل، تأثیر بسزایی در روان‌سازی ترافیک خواهد داشت.

فرماندار خرم‌آباد ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین و سکونت‌گاه‌های غیررسمی از جمله گل سفید، کوی علی‌آباد و کرگانه را علاوه بر رفع معضلات اجتماعی، در رفع گره‌های ترافیکی نیز مؤثر می‌داند.

ولی‌پوری تعریض پل بهداری از ابتدا تا انتها(توسط همیاری شهرداری‌های استان) را عامل مهمی در کاهش ترافیک سطح شهر می‌داند و اضافه می‌کند: با خریداری و تخریب املاک واقع در طرح، یک خیابان ۱۲متری همگن و هم‌سطح مسجدالنبی کوی علی‌آباد تسطیح و تعریض شده و هم‌اکنون در حال آسفالت‌ریزی است.

وی ادامه می‌دهد: اعتبارات مورد نیاز برای تعریض خیابان‌های سطح شهر خرم‌آباد باید از محل درآمدهای شهرداری و اعتبارات تملک دارایی و دو درصد نفت و گاز تامین شود.

در همین راستا شهردار مرکز استان لرستان نیز با اشاره به لزوم تعریض تمام خیابان‌های اصلی شهر می‌گوید: با پیگیری‌های فراوان بالاخره خیابان ساحلی پل حاجی تعریض و آزادسازی شد و با توافق و تملک ملک واقع در مسیر خیابان ساحلی موسوم به ساحلی باستان، ملک مذکور تخریب و این معبر آزادسازی شد.

هرمز نصیری با اشاره به مشکلات و موانعی که سد راه این تعریض قرار داشت، خاطرنشان می‌کند: وجود این ملک در مسیر تردد شهروندان و مسائلی که پیش می‌آورد، به یک دغدغه و نگرانی برای همشهریان تبدیل شده بود که البته شهرداری نیز با مشکلات بسیاری برای تملک و تخریب آن در پیش داشت که بالاخره با پیگیری‌های فراوان و تلاش مضاعف به نتیجه رسید.

شهردار خرم‌آباد می‌افزاید: وجود این ملک باعث محدود شدن عرض معبر و ایجاد مشکلات متعدد در رفت و آمد خودروها و برخی تصادفات و صدمات برای شهروندان بود.

نصیری می‌گوید: شهرداری برای تحقق این مهم پس از اخذ مصوبات لازم از شورای اسلامی شهر، با مالک مذکور به توافق رسید و پس از تخلیه‌ ساختمان توسط مالک، کار تخریب بنا و تعریض خیابان آغاز و با آسفالت این محدوده، ساحلی پل حاجی تعریض و مشکل ترافیکی آن مرتفع شد.

وی همچنین به احداث پل موقت در مسیر خیابان ساحلی باستان اشاره می‌کند و می‌افزاید: هم‌زمان با تعریض این خیابان، پل موقت احداث شده در حد فاصل تقاطع بلوار شهید کاکاوند تا بلوار بهشت نیز تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است که با اجرایی شدن این دو پروژه، بخشی از بار ترافیکی سطح شهر کاسته و راه‌های عبور و مرور شهروندان هموارتر می‌شود.

نصیری با بیان اینکه پل موقت مذکور ظرف یک ماه ساخته و آماده‌ی بهره‌برداری شده است، اظهار می‌دارد: این پل موقت با طول ۴۶ متر، میدان امام خمینی(ره) را از طریق خیابان ۲۴ متری به بلوار بهشت متصل می‌کند و با وجود عرض ۱۸ متری این سازه، امکان تردد مجزای خودرو و عابرین پیاده فراهم شده است.

فرماندار خرم‌آباد یکی از راه‌های رفع معضل ترافیک را تعریض خیابان‌ها و تکمیل پل‌های در دست ساخت سطح شهر و ساخت پارکینگ طبقاتی می‌داند و می‌گوید: البته احداث پل برقی در میدان امام حسین(ع) خرم‌آباد نیز یکی از مطالبات به حق شهروندان است که با عملیاتی شدن آن می‌خواهیم مردم را در مقابل عمل انجام شده قرار دهیم تا دیگر بهانه‌ای برای عدم استفاده از پل عابر پیاده وجود نداشته باشد.

ولی‌پوری ادامه می‌دهد: بیشترین عامل ایجاد ترافیک در سطح شهر، خود مردم هستند، چراکه با عبور از عرض خیابان و ایجاد مزاحمت، مانع عبور و مرور سریع خودروها می‌شوند.

در ادامه معاون عمرانی استانداری لرستان به روان‌سازی ترافیک خیابان‌های منطقه‌ گل سفید، کوی علی‌آباد و کرگانه‌ خرم‌آباد در نتیجه‌ تعریض اشاره کرده و می‌گوید: هم‌اکنون فاز دوم تعریض خیابان کرگانه شروع شده است.

حمیدرضا خورشیدوند با بیان این‌ که برای تعریض خیابان ۱۷ شهریور خرم‌آباد برنامه‌ خاصی در دستور کار نداریم، ادامه می‌دهد: با وضعیت اعتبار موجود در حال حاضر این کار امکان‌پذیر نیست.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس که آیا احداث منوریل می‌تواند جایگزین مناسبی برای تعریض خیابان‌های سطح شهر باشد، یا نه، گفت: چون طرح جامع ترافیک نداریم، پس نمی‌توانیم بگوییم جایگزین مناسبی هست، یا نه.

معاون عمرانی استانداری لرستان هماهنگ‌سازی کاربری‌ها با سطح سرویس‌دهی معابر را بزرگ‌ترین حسن مطالعات این طرح برمی‌شمرد و ادامه می‌دهد: بر اساس قانون طرح جامع ترافیک برای شهرهایی که بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، مطالعه می‌شود و بعد از سال ۸۷، مراکز استان‌ها هم به این شهرها اضافه شدند.

به هر حال با توجه به گفته‌ مسئولان مشکلات و چالش‌های پیش روی مردم با به سرانجام رساندن طرح‌ها اعم از تعریض خیابان‌ها و احداث پل برطرف می‌شود.

بنابراین با توجه به اینکه هر روز بر چالش‌ها و نارضایتی‌های مردم در این زمینه، ضرورت دارد، مدیران مربوطه با کوتاه‌تر کردن پروسه‌ بهره‌برداری از پروژه‌ها و طرح‌های مورد نظر امید را در دل مردم روشن بدارند.