- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

انتقادهای استاندار لرستان ازمیراث فرهنگی/پل تاریخی«شاپوری»احیاشود

استاندار [1]

 

به گزارش میرملاس ؛‌هوشنگ بازوند عصر شنبه در جلسه کارگروه گردشگری استان لرستان با تاکید بر اینکه حوزه گردشگری لرستان می تواند ظرفیت بسیار بزرگی برای توسعه لرستان باشد اظهار داشت: ما حدود دو سال بوده که در استان موضوع تبدیل شدن لرستان از معبر گردشگری به مقصد گردشگری را مطرح می کنیم و این در حالیست که میراث فرهنگی استان به این موضوع توجه نکرده و از کنار آن رد می شود.

 

نیاز ۴۰۰ میلیارد تومانی برای رونق گردشگری لرستان

وی با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی باید بداند که این موضوع نقشه راه در این حوزه است عنوان کرد: تبدیل شدن لرستان به مقصد گدشگری نیز مستلزم سرمایه گذاری ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومانی است.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی استان باید اقدامات لازم را برای جذب این میزان سرمایه گذاری در استان انجام دهد تصریح کرد: میراث فرهنگی باید برنامه ریزی در این زمینه داشته باشد و شرایط را برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری استان تسهیل کند.

بازوند با بیان اینکه استان لرستان دارای جاذبه های طبیعی منحصر به فردی است گفت: در کنار این جاذبه ها باید باید جاذبه های دست ساز برای پر کردن اواقت فراغت گردشگران احداث شود.

 

برنامه سال ۹۵ میراث فرهنگی لرستان تهیه شود

وی با تاکید بر جذب منابع دولتی و بخش خصوصی برای رونق بخش گردشگری استان عنوان کرد: در این راستا باید برنامه های سال ۹۵ در حوزه گردشگری استان تهیه و تدوین شود.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه باید برنامه های تبدیل شدن لرستان به مقدص گردشگری مشخص شود گفت: در این راستا با پیگیری های صورت گرفته طی شش ماه گذشته ایجاد یک پارک مینیاتوری در مساحت ۳۱ هکتار را در کنار پل شاپوری خرم آباد تعریف کردیم که به زودی افتتاح می شود.

بازوند با بیان اینکه برای ایجاد این پارک ۳.۵ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی کرده ایم گفت: در قالب این پارک مینیاتوری پل های تاریخی با مقیاس کوچک طراحی می شود و مشاور برای اجرای آن نیز گرفته شده است.

 

انتقاد استاندار لرستان از عدم احیا پل «شاپوری»

وی با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی باید سال آینده برنامه های جدی تری برای بازسازی پل شاپوری یا شکسته در مرکز استان داشته باشد تصریح کرد: این پل یکی از جاذبه های فوق العاده و بی نظیر استان بوده و میراث فرهنگی باید برنامه خود را برای احیا این پل در سال ۹۵ ارائه کند.

استاندار لرستان همچنین به منطقه گردشگری بام لرستان اشاره کرد و گفت: برای اجرای این پروژه ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و اشتباهی که در این زمینه صورت گرفته این بوده که کل ۷۰۰ هکتار این منطقه را تبدیل به عرصه جنگلی کرده اند.

بازوند با بیان اینکه این در حالیست که برای ایجاد تاسیسات گردشگری مانند هتل در بام لرستان با مشکل مواجه هستیم گفت: بنا به دلایلی و مشکلات قانونی نمی توان در این زمینه اقدامی کرد و این در حالیست که سالانه بیش از چهار میلیارد تومان برای نگهداری این مطنقه هزینه صرف می شود.

وی با بیان اینکه در این راستا ما پیشنهادات خود را به شورای عالی منابع طبیعی برای اختصاص ۲۰۰ هکتار از این بام لرستان برای ایجاد تاسیسات گردشگری داده ایم گفت: این پیشنهاد در شورای عالی منابع طبیعی در حال بررسی است.

 

انتقاد از عدم ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی لرستان

استاندار لرستان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از عدم ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی در مرکز لرستان انتقاد کرد و گفت: متاسفانه هنوز مرکز استان از داشتن بازارچه دائمی صنایع دستی محروم بوده و این در حالیست که مدیر کل سابق میرث فرهنگی استان وعده راه اندازی این بازارچه را تا ایام عید دادند و با گذشت یک سال هنوز این وعده عملیاتی نشده است.

بازوند با بیان اینکه مدیر کل جدید میراث فرهنگی استان نیز تابستان امسال قول ایجاد این بازارچه دائمی صنایع دستی را داده است گفت: این در حالیست که هنوز در این زمینه اقدامات لازم صورت نگرفته است.

وی خطاب به مدیر کل میراث فرهنگی لرستان گفت: بازارچه دائمی صنایع دستی لرستان تا دهه فجر امسال باید تکمیل و راه اندازی شود./مهر