تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
8

خودسوزی زمین‎های کوهدشت و بیرون آمدن آتش از دل چاه‎های آب

  • کد خبر : 79953
  • 09 آذر 1394 - 11:37

    به گزارش میرملاس ؛ چند سالی است که آتش‎بازی آب زیر پوست کوهدشت حس می‎شود و چاه‎های آبی که برای افزایش آبدهی کف‎شکنی شده بودند شعله آتش بیرون می‎دهند و این قضیه سبب نگرانی مردم از آتش‎سوزی و سرایت آن به زمین‎های کشاورزی، آلوده شده زمین‎های کشاورزی و محصولات به دست آمده به […]

 
 
به گزارش میرملاس ؛ چند سالی است که آتش‎بازی آب زیر پوست کوهدشت حس می‎شود و چاه‎های آبی که برای افزایش آبدهی کف‎شکنی شده بودند شعله آتش بیرون می‎دهند و این قضیه سبب نگرانی مردم از آتش‎سوزی و سرایت آن به زمین‎های کشاورزی، آلوده شده زمین‎های کشاورزی و محصولات به دست آمده به مواد شیمیایی، سمی و نیز خطر انفجار چاه‎های موجود در این محدوده و … شده است.
 
با توجه به حساسیت موضوع و اهمیت آن، ایسنا پیگیری‎هایی انجام داد که آن‌ها را می‎خوانیم:
 
 
کاهش برداشت و تغییر رنگ محصولات کشاورزی در زمین‎های مذکور
«خلیل آزادبخت» یکی از کشاورزان روستای آزادبخت در این‌باره به خبرنگار ایسنا می‎گوید: میزان محصولات برداشت شده از این زمین‎ها کم است و برخی موارد نیز شاهد هستیم برگ گیاهانی مانند ذرت تغییر رنگ داده و لکه‎های رنگی بر روی آن تشکیل می‎شود.
 
وی اظهار کرد: هر از چند گاهی در چند نقطه در کنار ترک‎خوردگی‎های زمین کشاورزی، زمین را در حال سوختن می‎بینیم و با خاک ریختن و خاموش کردن آن، آتش در نقطه دیگری ظاهر می‎شود.
 
کابوس سوختن در شعله‎های آتش امان‎مان را بریده است
این ساکن روستای آزادبخت ادامه داد: کابوس سوختن در شعله‎های آتش امان‎مان را بریده و هر لحظه با ترس و دلهره لحظه‎‎هایمان را سپری می‎کنیم که مبادا آتش به جانمان بیفتد.
 
آزادبخت یادآور شد: کارشناسانی که در این منطقه کار زمین‎شناسی انجام داده‎اند، گفتند که نه‎تنها آب این روستا آلوده شده بلکه نشت گاز نیز برای سلامت اهالی خطرناک است اما با این حال مسئولان برای مهار آتش‎سوزی‎ها اقدامی نکرده‎اند.
 
 
حفر و عمیق‎سازی چاه‎های آب
«احد فاضلی»، معاون زمین‎شناسی و اکتشافات معدنی لرستان نیز در این رابطه با بیان این‌که شرکت نفت ایران و یک شرکت چینی بررسی‎هایی در چاه‎های آب حاوی نفت و گاز داشته‎اند، گفت: علت آتش‎سوزی چاه و زمین در مناطق کوهدشت مانند پدیده خودسوزی زمین‎های منطقه شهرک صنعتی شیراز، تالاب گندمان استان چهارمحال و بختیاری و بستر تالاب پریشان کازرون، وجود تورب یا خاک غنی از مواد آلی نمی‎تواند باشد چون درصد مواد آلی موجود در خاک این منطقه زیاد نیست و در آزمون‎های انجام شده استعداد سوختن از خود نشان نداده است.
 
وی با اشاره به این‌که داده‎های زمین‎شناسی و پی‎جویی‎های نفتی، وجود پتانسیل مواد هیدروکربوری را در منطقه کوهدشت و پیرامون آن تأیید کرده است، افزود: در بازدیدی که از ارتفاعات شمال باختری کوهدشت انجام گرفت، آثار بیتومین و قیر که ظاهراً ارزش اقتصادی نیز داشته و در گذشته از آن بهره‎برداری می‎شده، دیده شد.
 
معاون زمین‎شناسی و اکتشافات معدنی لرستان اظهار کرد: طی چند سال گذشته، با افزایش جمعیت، توسعه کشاورزی و افزایش پمپاژ آب، سطح آب زیرزمینی منطقه افت چشمگیری داشته و میزان آب در دسترس کاهش یافته است، از این‌رو بهره‎برداران نسبت به کف‎شکنی و افزایش ژرفای چاه‎های خود حتی تا ۱۲۰ متر اقدام کرده‎اند.
 
فاضلی ادامه داد: با این کار مواد هیدروکربوری موجود در بخش‎های فوقانی تاقدیس‎ها در دسترس قرار گرفته و ضمن وارد شدن به آب‎های زیرزمینی امکان شعله‎ور شدن آن‌ها فراهم آمده است.
 
وی تصریح کرد: به‌عبارت دیگر حفر و عمیق‎سازی چاه‎های آب و زخمی کردن بخش فوقانی یا تاج تاقدیس‎ها، مواد هیدروکربوری را در معرض خروج و آتش‎سوزی قرار داده است.
 
معاون زمین‎شناسی و اکتشافات معدنی لرستان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بر اثر افت آب زیرزمینی، فشار هیدرواستاتیک(که عامل بازدارنده آزاد شدن گازهاست) نیز کاهش یافته و سبب آزاد شدن بیش از پیش گازها و سیالات از ساختارهای هیدروکربوری و نفوذ آن‌ها به مصالح آبرفتی پوشاننده شده که خروج مواد نفتی و گاز از چاه‎ها، ترک‎های زمین و آتش‎سوزی را به‌همراه داشته است.
 
فاضلی خاطرنشان کرد: بررسی‎های ما ارتباط شناخته‌‎شده‎ای بین نشت گاز و آتش‎سوزی رخ داده در کوه‎های رومشکان و نشت گاز و آتش‎سوزی در زمین‎های کشاورزی جنوب شهر کوهدشت نشان نمی‎دهد چون فاصله بین دو ناحیه وجود دارد و امکان وجود ارتباط ساختاری بین اینها نیز بسیار بعید است.
 
وی گفت: مهار آتش چاه از سنگ کف برای جلوگیری از گسترش آلودگی در آبخوان‎ها و ایجاد مشکلات بیشتر، جلوگیری شدید از کف‎شکنی چاه‎ها و جلوگیری از فعالیت چاه‎های غیرمجاز، خودداری از حفر چاه‎های جدید و سهمیه‎بندی برداشت از چاه‎های موجود، جریمه مشترکان پرمصرف کشاورزی و شهری، کمک به بهسازی شرایط کشاورزانی که از شرایط زیرسطحی و برخورد چاه آن‌ها به ساختارهای نفتی دچار آسیب شده‎اند، یکپارچه‎سازی کشتزارها، بازیافت آب‎های مصرفی و… از پیشنهادهای ارائه شده برای مهار این آتش‎سوزی‎ها در چاه‎های آب شهرستان کوهدشت است.
 
 
بی‎کیفیتی گازهای نشتی و عدم قابلیت استخراج آن
«ظهیر حیدری‎نژاد»، مدیرکل زمین‎شناسی و اکتشافات معدنی لرستان نیز در این‌باره به ایسنا گفت: نفت و گازی که از چاه‎های آب برخی روستاهای شهرستان کوهدشت نشت می‎کند قابل استحصال نیست، چون گاز آن بی‎کیفیت است.
 
وی افزود: پائین رفتن سطح آب‎های زیرزمینی و خالی شدن سفره‎های آب علت آتش‎سوزی چاه‎های کوهدشت است.
 
این مقام مسئول اظهار کرد: تقویت سفره‎های زیرزمینی از اهم راهکارهای جلوگیری از وقوع آتش‎سوزی در چاه‎های آب روستاهای کوهدشت بوده و انجام این مهم وظیفه وزارت نیرو است.
 
 
درخواست پیگیری موضوع به وزارت نیرو
مدیرکل زمین‎شناسی و اکتشافات معدنی لرستان یادآور شد: در رابطه با چاه‎های آتشین کوهدشت به وزارت نیرو برای پیگیری موضوع درخواست داده‎ایم و از طرفی در شورای فنی استان مصوب شد که آب منطقه‎ای سفره‎های آب زیرزمینی روستاهایی که دچار این مشکل شده‎اند را تقویت کند.
 
حیدری‎نژاد تصریح کرد: راهکار برون‎رفت از وضعیت فعلی، تقویت منابع آب با کمک اجرای طرح‎های آبیاری و زهکشی، تقویت منابع آب زیرزمینی از طریق سدهای زیرزمینی، تغییر الگوی کشت به‌منظور کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و تحمیل حجم آب به کشاورزان برای صرفه‎جویی آب است.
 
علت نشت گاز در چاه‎های کوهدشت پائین آمدن ستون آب نیست
«بهرام ابراهیمی»، رئیس گروه تلفیق و بیلان شرکت آب منطقه‎ای لرستان نیز در این‌باره می‎گوید: سطح آب زیرزمینی کوهدشت در چند سال اخیر افت داشته و از همین‌رو این دشت منطقه ممنوعه برداشت آب اعلام شد.
 
وی اظهار کرد: علت نشت گاز در چاه‎های کوهدشت پائین آمدن سطوح آب نیست، چون در منطقه آزادبخت در نقاطی که نشت نفت داریم سطح آب چندان پائین نرفته است.
 
تقویت سفره‎های آب زیرزمینی در چاه‎های آب بی‎معنی است
وی خاطرنشان کرد: با این اوصاف تقویت سفره‎های آب زیرزمینی به‌منظور جلوگیری از نشت گاز و نفت در چاه‎های آب منطقه آزادبخت بی‎معنی است و توجیهی ندارد.
 
 
کف‌‎شکنی و حفاری در سنگ علت نشت نفت و گاز در برخی مناطق کوهدشت
این مسئول یادآور شد: حفاران این منطقه وقتی به سنگ کف می‎رسند برای بهره‎برداری بیشتر آب، آغاز به حفاری کرده و وارد آهک می‎شوند و همین قضیه سبب نشت گاز و نفت در چاه‎های آب می‎شود.
 
ابراهیمی خاطرنشان کرد: حفاری سنگ کف از نظر قانون خلاف است اما بهره‎برداران به خاطر این‌که آب بیشتری نصیب‎شان شود دست به این کار غیرقانونی می‎زنند.
 
جلوگیری از نشت گاز و نفت در چاه‎های آب نیازمند عملیاتی هزینه‎بر است
وی گفت: برای جلوگیری از خودسوزی چاه‎های آب کوهدشت باید طی عملیاتی هزینه‎بر، مواد نفوذناپذیری در بدنه برای عایق کردن و جلوگیری از ورود مواد آلاینده به چاه تزریق کرد.
 
رئیس گروه تلفیق و بیلان شرکت آب منطقه‎ای لرستان ادامه داد: پس از پر کردن چاه‎های آب مذکور باید در عمق کمتر و با فاصله‎ای بیشتر از چاه قبلی، منبع آب زد.
 
ابراهیمی اظهار کرد: متأسفانه بهره‎برداران و کشاورزان این منطقه حاضر به پر کردن چاه‎ها و انجام عملیات مذکور نیستند و به‌علت همین سناریوی خودسوزی چاه‎های آب کشور هم‌چنان ادامه دارد.
 
وی هم‌چنین به صدور مجوز حفر چاه در دشت کوهدشت اشاره‎ای داشت و اظهار کرد: آب منطقه‎ای باید مجوز حفر چاه در این منطقه را دیگر صادر نکند، چون این قضیه باعث آتش‎سوزی در چاه‎‎ها و پائین آمدن سطح آب سفره‎های زیرزمینی می‌شود.
 
به هر حال با توجه به این‌که این چاه‎ها در کنار روستاهای دارای سکنه واقع شده‎اند امیدواریم مسئولان ذی‌ربط هر چه سریع‌تر موضوع را به‌صورت ویژه‎تر در دستور کار خود قرار داده تا اتفاقی ناگوار رخ ندهد.
 
لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=79953

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶
  1. خدای نکرده چون توان و خواست برای استخراج وجود ندارد، میگویند کیفیت ندارد. البته امیدوارم که چنین نباشد.
    پس فکری شایسته باید برادر نفتچی

  2. تا دوسه نفر دیگه ( از بچه های زحمتکش و پاک شهرمون(مثل مرحوم سجاد آزادبخت))از این طریق از بین نرن که نمیشه ….

  3. به علت سهل انگاری مسولین چاه آب روستای آزادبخت از توابع شهر کوهدشت موجب مرگ جوانی شد به علت نشر نفت در چاه.
    اگر فرزند خودتان بود چه میکردید؟

  4. سجاد جان چهل روز ازرفتند می گزرد. تو رفتی ومارا تنهای تنها گذاشتی وسوختند وجود مان را همه سوزاند.
    ولی یادت تا روز مرگ در خاطر مان می ماند.

  5. سجادجان, مرگت را باور ندارم و مات و مبهوت رفتنت شده ام.
    واین غم بزرگ را چگونه تحمل کنم. داداشی جان همیشه در قلب منی و هیچ زمستانی گرمی محبتت ر ا از وجودم کم نمی کند.

  6. سجاد جان چهل روز است که در خاک خفته ای…!
    این چهل روز هم مسولین ذی ربط هم در خواب زمستانی فرو رفته اند و برایت کاری نکرده اند…!
    ناراحت نباش انتخابات شهر بی درو پیکرمان نزدیک است یقین دارم از این خواب حتما بلند خواهند شد و کم کم سر و کله شان پیدا خواهد شد…!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.