- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

خودسوزی زمین‎های کوهدشت و بیرون آمدن آتش از دل چاه‎های آب

 
 
به گزارش میرملاس ؛ چند سالی است که آتش‎بازی آب زیر پوست کوهدشت حس می‎شود و چاه‎های آبی که برای افزایش آبدهی کف‎شکنی شده بودند شعله آتش بیرون می‎دهند و این قضیه سبب نگرانی مردم از آتش‎سوزی و سرایت آن به زمین‎های کشاورزی، آلوده شده زمین‎های کشاورزی و محصولات به دست آمده به مواد شیمیایی، سمی و نیز خطر انفجار چاه‎های موجود در این محدوده و … شده است.
 
با توجه به حساسیت موضوع و اهمیت آن، ایسنا پیگیری‎هایی انجام داد که آن‌ها را می‎خوانیم:
 
 
کاهش برداشت و تغییر رنگ محصولات کشاورزی در زمین‎های مذکور
«خلیل آزادبخت» یکی از کشاورزان روستای آزادبخت در این‌باره به خبرنگار ایسنا می‎گوید: میزان محصولات برداشت شده از این زمین‎ها کم است و برخی موارد نیز شاهد هستیم برگ گیاهانی مانند ذرت تغییر رنگ داده و لکه‎های رنگی بر روی آن تشکیل می‎شود.
 
وی اظهار کرد: هر از چند گاهی در چند نقطه در کنار ترک‎خوردگی‎های زمین کشاورزی، زمین را در حال سوختن می‎بینیم و با خاک ریختن و خاموش کردن آن، آتش در نقطه دیگری ظاهر می‎شود.
 
کابوس سوختن در شعله‎های آتش امان‎مان را بریده است
این ساکن روستای آزادبخت ادامه داد: کابوس سوختن در شعله‎های آتش امان‎مان را بریده و هر لحظه با ترس و دلهره لحظه‎‎هایمان را سپری می‎کنیم که مبادا آتش به جانمان بیفتد.
 
آزادبخت یادآور شد: کارشناسانی که در این منطقه کار زمین‎شناسی انجام داده‎اند، گفتند که نه‎تنها آب این روستا آلوده شده بلکه نشت گاز نیز برای سلامت اهالی خطرناک است اما با این حال مسئولان برای مهار آتش‎سوزی‎ها اقدامی نکرده‎اند.
 
 
حفر و عمیق‎سازی چاه‎های آب
«احد فاضلی»، معاون زمین‎شناسی و اکتشافات معدنی لرستان نیز در این رابطه با بیان این‌که شرکت نفت ایران و یک شرکت چینی بررسی‎هایی در چاه‎های آب حاوی نفت و گاز داشته‎اند، گفت: علت آتش‎سوزی چاه و زمین در مناطق کوهدشت مانند پدیده خودسوزی زمین‎های منطقه شهرک صنعتی شیراز، تالاب گندمان استان چهارمحال و بختیاری و بستر تالاب پریشان کازرون، وجود تورب یا خاک غنی از مواد آلی نمی‎تواند باشد چون درصد مواد آلی موجود در خاک این منطقه زیاد نیست و در آزمون‎های انجام شده استعداد سوختن از خود نشان نداده است.
 
وی با اشاره به این‌که داده‎های زمین‎شناسی و پی‎جویی‎های نفتی، وجود پتانسیل مواد هیدروکربوری را در منطقه کوهدشت و پیرامون آن تأیید کرده است، افزود: در بازدیدی که از ارتفاعات شمال باختری کوهدشت انجام گرفت، آثار بیتومین و قیر که ظاهراً ارزش اقتصادی نیز داشته و در گذشته از آن بهره‎برداری می‎شده، دیده شد.
 
معاون زمین‎شناسی و اکتشافات معدنی لرستان اظهار کرد: طی چند سال گذشته، با افزایش جمعیت، توسعه کشاورزی و افزایش پمپاژ آب، سطح آب زیرزمینی منطقه افت چشمگیری داشته و میزان آب در دسترس کاهش یافته است، از این‌رو بهره‎برداران نسبت به کف‎شکنی و افزایش ژرفای چاه‎های خود حتی تا ۱۲۰ متر اقدام کرده‎اند.
 
فاضلی ادامه داد: با این کار مواد هیدروکربوری موجود در بخش‎های فوقانی تاقدیس‎ها در دسترس قرار گرفته و ضمن وارد شدن به آب‎های زیرزمینی امکان شعله‎ور شدن آن‌ها فراهم آمده است.
 
وی تصریح کرد: به‌عبارت دیگر حفر و عمیق‎سازی چاه‎های آب و زخمی کردن بخش فوقانی یا تاج تاقدیس‎ها، مواد هیدروکربوری را در معرض خروج و آتش‎سوزی قرار داده است.
 
معاون زمین‎شناسی و اکتشافات معدنی لرستان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بر اثر افت آب زیرزمینی، فشار هیدرواستاتیک(که عامل بازدارنده آزاد شدن گازهاست) نیز کاهش یافته و سبب آزاد شدن بیش از پیش گازها و سیالات از ساختارهای هیدروکربوری و نفوذ آن‌ها به مصالح آبرفتی پوشاننده شده که خروج مواد نفتی و گاز از چاه‎ها، ترک‎های زمین و آتش‎سوزی را به‌همراه داشته است.
 
فاضلی خاطرنشان کرد: بررسی‎های ما ارتباط شناخته‌‎شده‎ای بین نشت گاز و آتش‎سوزی رخ داده در کوه‎های رومشکان و نشت گاز و آتش‎سوزی در زمین‎های کشاورزی جنوب شهر کوهدشت نشان نمی‎دهد چون فاصله بین دو ناحیه وجود دارد و امکان وجود ارتباط ساختاری بین اینها نیز بسیار بعید است.
 
وی گفت: مهار آتش چاه از سنگ کف برای جلوگیری از گسترش آلودگی در آبخوان‎ها و ایجاد مشکلات بیشتر، جلوگیری شدید از کف‎شکنی چاه‎ها و جلوگیری از فعالیت چاه‎های غیرمجاز، خودداری از حفر چاه‎های جدید و سهمیه‎بندی برداشت از چاه‎های موجود، جریمه مشترکان پرمصرف کشاورزی و شهری، کمک به بهسازی شرایط کشاورزانی که از شرایط زیرسطحی و برخورد چاه آن‌ها به ساختارهای نفتی دچار آسیب شده‎اند، یکپارچه‎سازی کشتزارها، بازیافت آب‎های مصرفی و… از پیشنهادهای ارائه شده برای مهار این آتش‎سوزی‎ها در چاه‎های آب شهرستان کوهدشت است.
 
 
بی‎کیفیتی گازهای نشتی و عدم قابلیت استخراج آن
«ظهیر حیدری‎نژاد»، مدیرکل زمین‎شناسی و اکتشافات معدنی لرستان نیز در این‌باره به ایسنا گفت: نفت و گازی که از چاه‎های آب برخی روستاهای شهرستان کوهدشت نشت می‎کند قابل استحصال نیست، چون گاز آن بی‎کیفیت است.
 
وی افزود: پائین رفتن سطح آب‎های زیرزمینی و خالی شدن سفره‎های آب علت آتش‎سوزی چاه‎های کوهدشت است.
 
این مقام مسئول اظهار کرد: تقویت سفره‎های زیرزمینی از اهم راهکارهای جلوگیری از وقوع آتش‎سوزی در چاه‎های آب روستاهای کوهدشت بوده و انجام این مهم وظیفه وزارت نیرو است.
 
 
درخواست پیگیری موضوع به وزارت نیرو
مدیرکل زمین‎شناسی و اکتشافات معدنی لرستان یادآور شد: در رابطه با چاه‎های آتشین کوهدشت به وزارت نیرو برای پیگیری موضوع درخواست داده‎ایم و از طرفی در شورای فنی استان مصوب شد که آب منطقه‎ای سفره‎های آب زیرزمینی روستاهایی که دچار این مشکل شده‎اند را تقویت کند.
 
حیدری‎نژاد تصریح کرد: راهکار برون‎رفت از وضعیت فعلی، تقویت منابع آب با کمک اجرای طرح‎های آبیاری و زهکشی، تقویت منابع آب زیرزمینی از طریق سدهای زیرزمینی، تغییر الگوی کشت به‌منظور کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و تحمیل حجم آب به کشاورزان برای صرفه‎جویی آب است.
 
علت نشت گاز در چاه‎های کوهدشت پائین آمدن ستون آب نیست
«بهرام ابراهیمی»، رئیس گروه تلفیق و بیلان شرکت آب منطقه‎ای لرستان نیز در این‌باره می‎گوید: سطح آب زیرزمینی کوهدشت در چند سال اخیر افت داشته و از همین‌رو این دشت منطقه ممنوعه برداشت آب اعلام شد.
 
وی اظهار کرد: علت نشت گاز در چاه‎های کوهدشت پائین آمدن سطوح آب نیست، چون در منطقه آزادبخت در نقاطی که نشت نفت داریم سطح آب چندان پائین نرفته است.
 
تقویت سفره‎های آب زیرزمینی در چاه‎های آب بی‎معنی است
وی خاطرنشان کرد: با این اوصاف تقویت سفره‎های آب زیرزمینی به‌منظور جلوگیری از نشت گاز و نفت در چاه‎های آب منطقه آزادبخت بی‎معنی است و توجیهی ندارد.
 
 
کف‌‎شکنی و حفاری در سنگ علت نشت نفت و گاز در برخی مناطق کوهدشت
این مسئول یادآور شد: حفاران این منطقه وقتی به سنگ کف می‎رسند برای بهره‎برداری بیشتر آب، آغاز به حفاری کرده و وارد آهک می‎شوند و همین قضیه سبب نشت گاز و نفت در چاه‎های آب می‎شود.
 
ابراهیمی خاطرنشان کرد: حفاری سنگ کف از نظر قانون خلاف است اما بهره‎برداران به خاطر این‌که آب بیشتری نصیب‎شان شود دست به این کار غیرقانونی می‎زنند.
 
جلوگیری از نشت گاز و نفت در چاه‎های آب نیازمند عملیاتی هزینه‎بر است
وی گفت: برای جلوگیری از خودسوزی چاه‎های آب کوهدشت باید طی عملیاتی هزینه‎بر، مواد نفوذناپذیری در بدنه برای عایق کردن و جلوگیری از ورود مواد آلاینده به چاه تزریق کرد.
 
رئیس گروه تلفیق و بیلان شرکت آب منطقه‎ای لرستان ادامه داد: پس از پر کردن چاه‎های آب مذکور باید در عمق کمتر و با فاصله‎ای بیشتر از چاه قبلی، منبع آب زد.
 
ابراهیمی اظهار کرد: متأسفانه بهره‎برداران و کشاورزان این منطقه حاضر به پر کردن چاه‎ها و انجام عملیات مذکور نیستند و به‌علت همین سناریوی خودسوزی چاه‎های آب کشور هم‌چنان ادامه دارد.
 
وی هم‌چنین به صدور مجوز حفر چاه در دشت کوهدشت اشاره‎ای داشت و اظهار کرد: آب منطقه‎ای باید مجوز حفر چاه در این منطقه را دیگر صادر نکند، چون این قضیه باعث آتش‎سوزی در چاه‎‎ها و پائین آمدن سطح آب سفره‎های زیرزمینی می‌شود.
 
به هر حال با توجه به این‌که این چاه‎ها در کنار روستاهای دارای سکنه واقع شده‎اند امیدواریم مسئولان ذی‌ربط هر چه سریع‌تر موضوع را به‌صورت ویژه‎تر در دستور کار خود قرار داده تا اتفاقی ناگوار رخ ندهد.