- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

هشدار سایبری پلیس فتا کوهدشت- تبعات جبران ناپذیر استفاده از شبکه های اجتماعی

police_fata [1]

 

به گزارش سرویس فناوری/میرملاس:شبکه های اجتماعی امروز واقعیتی مهم در زندگی مردم به حساب می آیند که در صورت کم توجهی، تبعات جبران ناپذیری را دربر می گیرد.
با انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات، شبکه های اجتماعی و مجازی تأثیر بسیار جدی در زندگی فردی و اجتماعی انسان گذاشته است، رشد روزافزون و گسترده شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی تحولات بسیار شگرفی در زمینه ارتباطات و رفتار انسانی در جوامع مختلف و حتی در سطح جهانی ایجاد کرده است.
در حال حاضر جمعیت زیادی در دنیا، از این فناوری استفاده می کنند که همین موضوع باعث افزایش تأثیر شبکه های اجتماعی در زندگی انسان شده است.
هرچند پیشرفت و تکنولوژی جنبه های مثبت را برای امکان ارتباط با بهترین کیفیت برقرار می کنند، اما جنبه منفی آن زندگی هزاران خانواده که در اثر استفاده مفرط از شبکه های اجتماعی ازهم پاشیده شده است را تحت الشعاع قرار داده و باعث حاکم شدن روابط سرد و کاهش فضای محبت و گرمی کانون خانواده ها می شود.
کاهش تعاملات فرد به فرد یا رودررو
استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی نه تنها باعث گذراندن اوقات کمتری با افراد نزدیک می شود، بلکه به سبب وجود نرم افزارهای مختلف باعث کم رنگ تر شدن افراد در محافل دوستانه و اعضای خانواده می شود و افراد تنها به دیدارهای مجازی بسنده می کنند و در نهایت ارتباطات، تعاملات و یا صله ارحام کم کم رنگ می بازد.
اعتیاد و وابستگی به شبکه های اجتماعی
استفاده اعتیادگونه افراد از فضاهای مجازی باعث بوجود آمدن احساسات منفی از جمله افسردگی می شود، زیرا فرد تنها از طریق شبکه های اجتماعی با دوستان خود ارتباط دارد و به مرور به شخصی منزوی و گریز از اجتماع تبدیل خواهد شد.
راهکارهای اساسی برای حل معضلات فضاهای مجازی
با توجه به اینکه شبکه های مجازی در کنار اثرات منفی و مخرب، فواید بی نظیری برای پیشرفت و ترقی جوامع، سازمان ها و افراد دربردارد، افراد باید با انتخاب بعد مثبت آن از تبعات جبران ناپذیری که به بنیان خانواده ها و به خصوص زندگی زوج های جوان وارد و سبب ازبین رفتن اعتماد و اطمینان دوطرفه می شود را از زندگی خود حذف کنند.
باید با آموزش های اصولی و درست به دانش آموزان و زوج های جوان درباره شبکه های اجتماعی که یک واقعیت مهم در زندگی روزمره افراد به حساب می آیند، کاربران این شبکه ها نسبت به نوع استفاده خود بیاندیشند و والدین نیز نظارت خود را بر کودکان و نوجوانان خود افزایش دهند.

هر چقدر بیشتر بدانید،بیشتر در امنیت خواهید بود ، منابع آموزشی آنلاین از جمله سایت پلیس فتا را در آدرسhttp://www.cyberpolice.ir [2] مطالعه کنید و همچنین در صورت وجود هرگونه ابهام و جرمی در فضای مجازی آن را از طریق نشانی اینترنتی پلیس فتا به آدرس http://www.Cyberpolice.ir [2] بخش ارتباطات مردمی اطلاع دهید.
فرماندهی انتظامی شهرستان کوهدشت – پلیس فتا