تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

جزئیاتی از تخلفات انتخاباتی در لرستان/ برآورد تعداد نامزدهای احتمالی

  • کد خبر : 80071
  • 14 آذر 1394 - 13:08

    جزئیاتی از رصدتخلفات کاندیداهای احتمالی انتخابات، برآوردتعداد نامزدهای احتمالی و رویکرد شورای نگهبان دربرخورد باعوامل فتنه مواردی بودکه مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات لرستان مطرح کرد. تیمور سپهوند در گفتگوی مشروح با مهر با اشاره به نقش شورای نگهبان در برگزاری انتخابات سالم در کشور اظهار داشت: برابر با بیش از ۱۰ اصل از […]

 

 

جزئیاتی از رصدتخلفات کاندیداهای احتمالی انتخابات، برآوردتعداد نامزدهای احتمالی و رویکرد شورای نگهبان دربرخورد باعوامل فتنه مواردی بودکه مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات لرستان مطرح کرد.

تیمور سپهوند در گفتگوی مشروح با مهر با اشاره به نقش شورای نگهبان در برگزاری انتخابات سالم در کشور اظهار داشت: برابر با بیش از ۱۰ اصل از قانون اساسی، شورای نگهبان نقش مهمی در سلامت و نظارت دقیق بر انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان، مجلس شورای اسلامی و… دارد و اگر همه‌پرسی هم در کشور بخواهد برگزار شود نظارت آن بر عهده شورای نگهبان است.

نقش شورای نگهبان در برگزاری انتخابات سالم در کشور

وی بابیان اینکه در این راستا اهمیت این نقش ازآنجا مشخص است که بیش از ۱۰ اصل قانون اساسی به وظایف و مأموریت‌های شوراهای نگهبان درصحنه انتخابات تأکید دارد گفت: این نقش در دو بخش تعریف می‌شود که یکی رسیدگی به صلاحیت کاندیداهایی است که بنای حضور در انتخابات دارند و شورای نگهبان برابر قانون و ماده سه قانون انتخابات نظارت استصوابی در این زمینه دارد.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات لرستان بابیان اینکه در قالب این نظارت شورای نگهبان بر جزئی‌ترین تا کلی‌ترین مسائل در انتخابات نظارت کامل دارد گفت: در این راستا یکی از وظایف شورای نگهبان رسیدگی به صلاحیت‌ها بوده تا افرادی که اهلیت حضور در انتخابات را دارند چنانچه صلاحیت آن‌ها در بررسی‌هایی که صورت می‌گیرد مورد تأیید باشد شورای نگهبان صلاحیت آن‌ها را تأیید می‌کند.

نظارت شورای نگهبان بر روند فعالیت عوامل اجرایی انتخابات

وی وظیفه دوم شورای نگهبان در انتخابات را نظارت بر اجرای انتخابات عنوان کرد و گفت: شورای نگهبان مجری انتخابات نیست بلکه ناظر بر انتخابات بوده و تمام مراحل اجرایی که درصحنه انتخابات باید انجام شود توسط وزارت کشور و عوامل اجرایی آن انجام می‌شود.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات لرستان افزود: مأموران شورای نگهبان که به‌عنوان ناظرین شورای نگهبان هستند بر روند تمام برنامه‌ها، اقدامات و مواردی که درصحنه انتخابات باشد نظارت می‌کنند.

سپهوند از مأموران شورای نگهبان به‌عنوان چشم بینایی که رفتارها، کردارها و اعمال مجریان را نظارت می‌کند، یاد کرد و گفت: البته این نظارت هم صرف یک نظارت و یک دید نیست بلکه یک نظارت مؤثر بوده، به این معنا که اگر درروند اجرای انتخابات خلاف قانون و تخلفی از مجریان مشاهده کند سریعاً از آن جلوگیری می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه شورای نگهبان نمی‌گذارد که تخلف انجام شود، گزارش تهیه کند سپس به مراجع بالا بدهد که ببیند چه تصمیمی گرفته می‌شود گفت: همان مرحله‌ای که تخلف انجام شود چون نظارت شورای نگهبان استصوابی و مؤثر است سریعاً جلوی تخلف را می‌گیرد و مانع تداوم تخلف در حین رأی‌گیری، شمارش آرا و تنظیم برنامه‌های اجرایی انتخابات می‌شود.

۲۵۰ کاندیدای احتمالی لرستان برای حضور در انتخابات مجلس

مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات لرستان در پاسخ به سؤال دیگر در رابطه با بررسی‌های صورت گرفته در زمینهٔ تعداد کاندیداهای احتمالی استان لرستان برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کسی نمی‌تواند پیش‌بینی و برآوردی داشته باشد که کاندیداها به چه تعداد هستند و آمار را به‌طور دقیق بگوید.

وی تصریح کرد: تا روز ثبت‌نام فرا نرسد و آنجا افرادی که می‌خواهند وارد صحنه شود نیایند ثبت‌نام کنند، نمی‌توان آمار و پیش‌بینی دقیق و قابل‌اطمینانی را ارائه داد.

سپهوند گفت: با این‌وجود، با توجه به نظارت شورای نگهبان در استان‌ها و شهرستان‌ها به‌طور عمده می‌توان از فعالیت‌های افراد، اظهارنظرها و تلاش‌هایی که معمولاً در استان ما خلاف ضوابط و قانون انجام می‌شود، موضع‌گیری‌ها، سخنرانی‌ها، جلسات خانگی و … پیش‌بینی را داشته باشیم.

وی بابیان اینکه در این راستا ما هم اطلاعات دقیقی نمی‌توانیم ارائه بدهیم ادامه داد: اما از آنجایی‌که فعالیت افراد را رصد کرده‌ایم و دفاتر نظارت ما در شهرستان‌ها و بخش‌ها گزارش‌هایی را از تلاش‌هایی که افراد در محافل عمومی داشته‌اند، برآورد احتمالی برای خودمان داریم به خاطر اینکه مقدمات کار را هم هر چه زودتر انجام دهیم این برآورد احتمالی را امروز تقریباً از سطح استان به دست آورده‌ایم.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات لرستان تصریح کرد: در این راستا قریب به ۲۵۰ نفر را در حال حاضر در رصدهای تبلیغاتی که صورت گرفته شناسایی کرده‌ایم.

تشکیل هیئت‌های نظارت بر انتخابات در شهرستان‌ها و بخش‌های لرستان

سپهوند در پاسخ به سؤال دیگر در رابطه با تشکیل هیئت‌های نظارت در شهرستان‌های استان برای برگزاری انتخابات آتی اظهار داشت: هیئت‌های نظارت ما در شهرستان‌ها و بخش‌ها کاملاً تشکیل‌شده و در چندین جلسه روسای هیئت نظارت را در مرکز استان فراخوان کرده و توجیهات و تذکرات لازم را به آن‌ها داده‌ایم.

وی ادامه داد: بنا داریم هنگام نزدیک شدن به شروع ثبت‌نام همایشی با حضور اعضای هیئت نظارت شهرستان‌ها و بخش‌ها در مرکز استان داشته باشیم که آخرین تدابیر و رهنمودهایی که شورای نگهبان و به‌ویژه دبیر شورای نگهبان داشته‌اند را به این افراد ابلاغ کنیم.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات لرستان بیان داشت: درمجموع همه هیئت‌های نظارت در سطح شهرستان‌ها و بخش‌های استان شکل‌گرفته‌اند و جلسات متعددی این هیئت‌ها برگزار و نتیجه بحث‌هایی که در این جلسات شده جمع‌بندی و نقاط قوت و ضعفی که برای نظارت بر انتخابات باید باشد را احصا کرده‌ایم و در فرصتی که باقی است موارد را رفع خواهیم کرد تا برای ثبت‌نام کاندیداها آماده شویم.

استفاده از ظرفیت ۱۲ هزارنفری شبکه نظارت برای برگزاری انتخابات

سپهوند همچنین در پاسخ به سؤال دیگر در رابطه با اینکه آیا برآوردی صورت گرفته که چند نفر در قالب هیئت‌های نظارت در فرآیند انتخابات همکاری دارند؟ گفت: ما دو نوع نیروی انسانی راداریم، یکی اعضای هیئت‌های نظارت که اعضای اصلی هیئت‌های ما بوده که مسئول نظارت بر دو انتخابات خبرگان و مجلس هستند که در این زمینه ما در هر شهرستان سه نفر به‌عنوان اعضای اصلی و در هر بخش نیز سه نفر به‌عنوان اعضای هیئت نظارت داریم.

وی مجموع اعضای اصلی این هیئت‌های نظارت در شهرستان‌ها و بخش‌ها را ۱۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: بخش دیگر نیروی انسانی ما شبکه نظارت ما بوده که در روز انتخابات آن‌ها را به‌کارگیری خواهیم کرد.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات لرستان این نیروها را شامل افرادی که در فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، شعب اخذ رأی مستقر می‌شوند عنوان کرد و گفت: ما در این شبکه نظارت بیش از ۱۲ هزار نفر نیروی ناظر خواهر و برادر داریم و از این مجموعه بر اساس نیازمان در شعب اخذ رأی استفاده می‌کنیم.

سپهوند بابیان اینکه هنوز تعداد شعب اخذ رأی در استان مشخص نشده‌اند گفت: ما در آخرین انتخابات که انتخابات مجلس بود هزار و ۲۸۸ شعبه اخذ رأی داشتیم که ممکن است در این دوره انتخابات مقداری شعبات هم افزایش پیدا کند که بر این اساس فعلاً نمی‌توانیم برآوردی از این شبکه ۱۲ هزار نفر در شعب اخذ رأی داشته باشیم.

برگزاری همایش‌های آموزشی و توجیهی برای هیئت‌های نظارت

وی در پاسخ به سؤال دیگر  در رابطه با برگزاری همایش‌هایی برای اعضای هیئت‌های نظارت در شهرستان‌ها عنوان کرد: شورای نگهبان در استان‌ها و شهرستان‌ها دفاتری دارد که به‌طور عمده این دفاتر کارها و برنامه‌های سالانه نظارت شورای نگهبان را برای ناظرین برگزار می‌کند در این راستا ما هرسال دو تا چهار همایش توجیهی، آموزشی و بصیرتی را برای ناظرین برگزار می‌کنیم.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات لرستان ادامه داد: ما امسال بیش از ۱۵ همایش توجیهی – آموزشی برگزار کرده‌ایم که بنا است در ایام آینده که به فرآیند انتخابات هفتم اسفند ۹۴ نزدیک می‌شویم همایش‌های دیگری هم برای آموزش‌های کاربردی درصحنه انتخابات برای ناظرین برگزار کنیم که امیدواریم طی ماه‌های آینده این همایش‌ها به نحو مطلوبی برگزار شوند.

رسیدگی به اعتراضات کاندیداهایی که رد صلاحیت می‌شوند

سپهوند همچنین در پاسخ به سؤال دیگر در رابطه با رویکرد شورای نگهبان در بررسی شکایت‌های کاندیداها درصورتی‌که صلاحیت آن‌ها احراز نشد گفت: در مرحله اول هیئت‌های اجرایی رسیدگی به صلاحیت‌ها را خواهند داشت و درصورتی‌که افرادی در هیئت‌های اجرایی رد شوند این حق اعتراض برای همه کاندیداها باقی است در فرصت تعریف‌شده‌ای اعتراض‌های خود را به هیئت نظارت استان ارائه بدهند.

وی ادامه داد: همچنین علیرغم اینکه افراد می‌توانند اعتراض‌های خود را به هیئت نظارت استان ارائه بدهند خود هیئت نظارت مرکزی بر انتخابات و شورای نگهبان این فرصت را در اختیار همه کاندیداهایی که اعتراضی داشته باشند قرار خواهد داد و این فضا باز است و اگر اعتراضات آن‌ها مستند و واقعی باشد در مراحل و فرآیند کار تجدیدنظر خواهد شد.

احضار و تذکر به کاندیداهایی که تخلف می کنند

مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات لرستان همچنین به بحث رسیدگی به تخلفات کاندیداها اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز قانون مرجع مشخص را تعریف کرده است، ما در سطح استان و شهرستان‌ها ستادی داریم به نام ستاد پیشگیری از جرائم و برخورد با تخلفات که ریاست اصلی این ستاد در استان با رئیس‌کل دادگستری استان و در شهرستان‌ها نیز با رئیس دادگستری شهرستان است و این ستاد مسئولیت جمع‌آوری، رسیدگی و پیشگیری از تخلفات را به عهده دارد که معمولاً شورای نگهبان از اعضای اصلی این ستاد است.

سپهوند افزود: در کنار این ستاد، هیئت‌های نظارت فعالیت دارند و کاندیداهایی که تخلف علنی کرده و اقدامات خلاف قانون در سطح شهرستان‌ها انجام می‌دهند، موارد را جمع‌آوری و در سوابق این افراد قرار می‌دهد و در زمان رسیدگی به صلاحیت هم در استان، مرکز و در شورای نگهبان این تخلفات به‌طورقطع موردتوجه قرار خواهند گرفت.

وی بابیان اینکه ستاد پیشگیری از جرائم و برخورد با تخلفات انتخاباتی تاکنون دو بار تشکیل جلسه داده است گفت: در مواردی هم کاندیداهایی که تخلفات آن‌ها برجسته بوده را احضار و تذکرات لازم هم به آن‌ها داده‌شده است.

گزارش‌هایی از شهرستان‌ها در زمینهٔ تخلفات کاندیداهای احتمالی

مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات لرستان با تأکید بر اینکه ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که در استان هیچ تخلفی نیست گفت: تخلفاتی بعضی از کاندیداهای احتمالی انجام داده‌اند که از دید هیئت نظارت، ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی و مسئولان اجرایی پنهان نمانده است.

سپهوند عنوان کرد: گزارش‌هایی وجود داشته که تخلفاتی در سطح شهرستان‌ها صورت گرفته و امیدواریم کاندیداها از این نوع کارهایی که خلاف قانون است انجام ندهند چراکه این افراد می‌خواهند بر صندلی بنشینند که قانون برای مردم تصویب کنند و در این راستا خودشان نباید قانون را زیر پا بگذارند.

وی یکی از  این تخلفات را برگزاری جلسات در منازل افراد تحت عنوان جلسات تبلیغاتی عنوان کرد و گفت: همچنین متأسفانه بعضی از کاندیداهای احتمالی جلساتی را در هتل‌ها و رستوران‌ها برگزار کرده‌اند که همراه با دادن شام و نهار و … بوده است.

برگزاری جلساتی از سوی کاندیداها در هتل‌ها و رستوران‌ها

مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات لرستان بابیان اینکه بعضی از کاندیداهای احتمالی به چاپ کارت‌های تبلیغاتی و توزیع آن‌ها بین مردم اقدام کرده‌اند گفت: همچنین با ارسال پیامک‌های تلفن همراه اقدام به تبلیغ کرده‌اند که بسیاری از این‌ها تخلفات زودهنگام هستند.

سپهوند تأکید کرد: تخلفات بارزی که ما این‌ها را در رسیدگی به صلاحیت‌ها لحاظ می‌کنیم برگزاری جلساتی بوده که در هتل‌ها و رستوران‌ها همراه با شام و نهار است که می‌توان تعبیر کرد این اقدام یک نوع خرید رأی از افراد است که نباید صورت گیرد و به‌طورقطع ما نسبت به این نوع اقدامات بی‌توجه نخواهیم بود.

عوامل فتنه نمی‌توانند درصحنه انتخابات وارد شوند

وی در پاسخ به سؤال دیگر  در رابطه با رویکرد شورای نگهبان با افرادی که ممکن بوده جزو عوامل فتنه باشند و برای انتخابات بخواهند ثبت‌نام کنند نیز گفت: جریان فتنه در سال ۸۸ یک جریانی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات لرستان بابیان اینکه استکبار جهانی و رژیم ملعون صدام جنگ هشت ساله را به‌ناحق برای براندازی نظام بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرد گفت: هدف استکبار جهانی از تحمیل جنگ بر ملت ایران براندازی نظام بود و کسانی که فتنه ۸۸ را رهبری و هدایت کردند، اموال عمومی مردم را به آتش کشیدند و بسیاری از مردم عمومی جامعه را مورد آزار و اذیت قراردادند، این اقدامات آن‌ها برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده که رهبری این حرکت را نقطه قرمز نظام اعلام کردند.

سپهوند تأکید کرد: کسانی که به‌صورت مستند ثابت شود در جریان فتنه ۸۸ فعال بوده‌اند و بر فعالیتشان هم اصرار داشته‌اند، چون این فتنه در راستای براندازی نظام بوده، به‌طور حتم شورای نگهبان هیچ‌گاه در مقابل این نوع جریانات و افراد عقب‌نشینی نخواهد داشت و به‌طورقطع این نوع افراد نمی‌توانند درصحنه انتخابات وارد شوند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=80071

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. سلام ضمن سپاس از زحمات شما .لطفا اعضا هیات اجرایی از بین افراد شجاع با توان و تجربه کافی انتخاب شوند تا توان رد صلاحیت افراد نفوذی و اصحاب فتنه را داشته باشن و تحت تاتیر نظرات فرمانداران قرار نگیرند

  2. لطفا نظارت کافی بر عملکرد فرمانداران داشته باشید تا هیاتهای اجرایی بی طرف و مومن ومکتبی انتخاب نمایند تا گمانو خوف تخلف بروز نکند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.