تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
7

همایش نخبگان و اندیشمندان لرستانی مقیم تهران / نخبگان حلقه ی مفقوده ی توسعه ی لرستان

  • کد خبر : 8063
  • 21 مرداد 1391 - 13:01

به گزارش میرملاس نیوز ؛ ” همایش نخبگان و اندیشمندان لرستانی مقیم تهران ” برگزار شد این نشست فرصتی برای بررسی و کالبد شکافی برخی از علتهای مهاجرت نخبگان از لرستان بود. در این همایش که با حضور برخی از چهره های برگزیده و نخبه لرستانی مقیم تهران برگزار شد، تعدادی از …

 

 

 

 

به گزارش میرملاس نیوز ؛  استان لرستان علیرغم تربیت بسیاری از نخبه های موثر و توانمند رشد و پیشرفت متعادلی هماهنگ با این ظرفیتها نداشته است.

نخبگانی که فضا را برای ادامه فعالیت های خود مناسب نمی یابند و به ناچار با مهاجرت به خارج از کشور و در حالت خوش بینانه با مهاجرت به سایر استانها، خلا زیرساختهای پیشرفت و توسعه لرستان را دو چندان می کنند.

لرستان در سالهای گذشته به دلیل مسائل و مشکلات متعدد شاهد مهاجرت نخبگان، اندیشمندان و بسیاری از افراد تاثیر گذار خود به استانهای بزرگتر و شهرهای توسعه یافته بوده است که این مهم کندی روند ترقی استان شده است.

بکارگیری ایده ها و توانایی های نخبگان در تمامی زمینه ها متضمن رشد و توسعه در جوامع بوده به نحوی که امروز مشاهده می شود در بسیاری از کشورها و استانهای پیشرفته جایگاه نخبگان و افراد توانمند شاخص و مورد توجه است.

می توان گفت در جوامعی که از پیشرفت و توسعه در زمینه های مختلف محروم مانده اند توجه به نخبگان به عنوان یک اصل مورد تاکید نبوده و استفاده از توانمندی های این افراد ، حلقه مفقوده در روند آبادانی و پیشرفت است.

در این راستا برگزاری همایشی ‘ نشست نخبگان و اندیشمندان لرستانی مقیم تهران’ فرصتی برای بررسی و کالبد شکافی برخی از علتهای مهاجرت نخبگان از لرستان بود.

در این همایش که با حضور برخی از چهره های برگزیده و نخبه لرستانی مقیم تهران برگزار شد، تعدادی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، برخی نمایندگان ادوارگذشته مردم استان ، معاونین وزرا، روحانیون و اندیشمندان نیز حضور داشتند.

در این نشست نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به توان ظرفیت بالای نخبگان و اندیشمندان گفت: این افراد به عنوان بخش عظیم و توان بالایی در جامعه تاثیر گذاری مطلوبی در جهت رشد و توسعه لرستان خواهند داشت.

‘علی کاییدی’ نخبگان را حلقه گم شده میان نمایندگان و توسعه لرستان دانست و اظهار داشت: بسیاری از افراد حاضر در این نشست گمنام بوده و برگزاری این نشست ها می تواند در شناسایی و معرفی بهتر این افراد به جامعه و همچنین بهره گیری از توان این افراد موثر باشد.

وی اضافه کرد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به تنهایی قادر به رفع مشکلات و کاستی ها نبوده و نخبگان و اندیشمندان لرستانی مقیم مرکز نیز باید در راستای توسعه لرستان گام بردارند.

وی شناسایی ظرفیت های موجود را در رفع مشکلات بسیار مهم و تاثیر گذار دانست و تصریح کرد: استان لرستان در طول تاریخ و به ویژه در سده اخیر از حضور اندیشمندان و علمای بزرگی بهره مند بوده که این پیشینه تاریخی نیز به عنوان سند زرینی در تاریخ لرستان خودنمایی می کند.

 

 

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود آیت الله بروجردی و آیت الله کمالوند و هزاران اندیشمند دیگر لرستانی افزود: لرستان به عنوان مهد تمدن و فرهنگ در ایران اسلامی معرفی می شود و امروز نیز نخبگان و اندیشمندان حاضر باید در راستای اعتلای نام لرستان و پیشرفت همه جانبه آن تلاش کنند.

کاییدی گفت: در سالهای گذشته کشور از رشد و توسعه خوبی برخوردار بوده و به طبع استان لرستان نیز پیشرفت های خوبی داشته است اما نباید به این میزان پیشرفت بسنده کرد و باید با تلاش بیشتر و همدلی و همراهی مسوولان، نمایندگان و نخبگان و اندیشمندان این قطار پیشرفت و توسعه را با سرعت بالاتری هدایت کنیم.

وی با اشاره به اهمیت این نشست اظهار داشت: نمایندگان استان باید با استفاده از این ظرفیت عظیم در اجرای طرح ها و برنامه ها برای لرستان گام برداشته و با نادیده گرفتن مشکلات و رقابت های انتخاباتی، از همه توان و ظرفیت های موجود حال و گذشته استفاده کنند.

رییس مجمع نمایندگان استان لرستان نیز در این همایش گفت: نیروی انسانی به عنوان سرمایه اصلی یک جامعه محسوب می شود و در استان لرستان نیز مشکلی برای تامین سرمایه نیروی انسانی وجود ندارد.

‘ایرج عبدی’ افزود: استان لرستان از منابع سرشار خدادادی بیشماری برخوردار است که با برنامه ریزی و مدیریت مناسب می توان از این سرمایه ها به خوبی استفاده کرد.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر همفکری و همگرایی نخبگان اظهار داشت: با همکاری و همفکری مدیران، مسوولان، نمایندگان و همچنین با حضور برخی از این نخبگان در لرستان می توان از توان و ظرفیت انسانی و فکری این افراد به بهترین نحو استفاده کرد.

وی تصریح کرد: با بینش ، بصیرت و برنامه ریزی مناسب استان لرستان می تواند میزبان سرمایه های انسانی و همچنین سرمایه گذاران در بخش های مختلف باشد و در این راستا نیز نمایندگان و مدیران استان آمادگی همکاری را دارند.

در ادامه این نشست معاون پژوهش و اطلاع رسانی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:برگزاری این نشست ها می تواند به عنوان سنگ بنای مهمی در راستای توسعه لرستان باشد.

دکتر ‘شهرام گیل آبادی’ افزود: لرستان به عنوان مهد تمدن و فرهنگ از گذشته تاکنون مدنظر دولت ها بوده است و امروز با تلاش های مردم و حمایت های مسوولان این استان باید به جایگاه واقعی خود برگردد.

وی تصریح کرد: لرستان به عنوان میراث دار شکست روم در رومشکان و وابستگان هنرو خلاقیت قوم کاسیت است که در جنگ هشت ساله تحمیلی نیز بیش از شش هزار و ۳۰۰ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

وی اضافه کرد: مردم لرستان در جنگ هشت ساله به عنوان خط شکنان جبهه های حق علیه باطل بوده اند و امروز استان لرستان از یک عقب افتادگی تاریخی رنج می برد.

وی اظهار داشت: لرستان در سالهای اخیر از رشد و توسعه خوبی برخوردار بوده و امروز نیز باید با استفاده از توان اندیشمندان و نخبگان در راستای توسعه استان گام برداشت.

وی افزود: استفاده از توان نخبگان و اندیشمندان در کنار تعهد و تخصص نمایندگان، نوید بخش لرستانی آباد و توسعه یافته است که این مهم با کار کارشناسی در حوزه های های مختلف محقق می شود.

دبیر کمیسیون سیاسی امنیتی دولت نیز گفت: بسیاری از اندیشمندان و نخبگان لرستانی در پایتخت مشغول به فعالیت هستند و باید از این ظرفیت عظیم برای ایجاد ارتباطات در راستای توسعه لرستان استفاده کرد.

دکتر ‘فرهاد زیویار’ تصریح کرد: نخبگان و اندیشمندان لرستانی باید با استفاده از دانش و تجربه خود برای توسعه لرستان همت کرده و با همکاری و همراهی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی برنامه های مدونی برای کمک به دولت ارائه شود.

وی برگزاری نشست های تخصصی را در راستای توسعه لرستان مطلوب دانست و اظهار داشت: نشست های تخصصی نخبگان و نمایندگان باید با همگرایی و تعامل انجام شود تا از همه ظرفیت ها و توانمندیهای افراد در توسعه استان استفاده کرد.

به نظر می رسد برگزاری این همایش و توجه خاص نمایندگان منتخب مردم لرستان در مجلس نهم به نخبگان و حضور آنها در لرستان نوید بخش تحولاتی مثبت و امیدوار کننده در استان است که انتظار می رود این روند همچنان ادامه یابد و مانند برخی برنامه های راهبردی که در نیمه راه ناتمام رها می شود، به فراموشی سپرده نشود.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=8063

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 23در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۳
  1. من نمیدانم آقای گیل آبادی دکترای چی دارند اما متاسفانه باید به اطلاعشان برسانم نه خبری از رشد اقتصادی در لرستان وجود دارد و نه رد پایی از شکست روم در رومشکان در تاریخ. شکست روم در منطقه ای بنام حران بوده که به منطقه ای بین عراق و سوریه امروزیست.و…..

  2. با سلام متاسفم از تمام استانها وحتی شهرستانها هیئت و حسینیه و یا یک کانون و یا جای برای جمع شدن هست ولی از استان لرستان خبری نیست یا اینکه ماخبرنداریم علیرغم اینکه خیلی در شهرتهران ساکن است

  3. امیدوارم نمایندگانی که حضور پیدا نکردن به خودشون بیان و با کمک میزبانان این نشست برای رشد و توسعه استان و استفاده از ظرفیت های لرستان در مرکز یه حرکتی از خودشون نشون بدن.
    امیدوارم کارگروههای تخصصی تشکیل بشه و نمایندگان از این فرصت استفاده کنن.

  4. آقا یا خانم ناامید از زمانه!!!!!!!!
    خیلی جالبه که بدونی لرستان قدیم همین نقشه جغرافیایی امروز نبوده که ما می بینیم.
    لرستان از دیر باز مورد هجوم و هجمه لشگر کشی ها بوده که خوشبختانه همیشه و همیشه سربلند و بکر باقی مونده.
    جالبه بدونید که هم روم در این سرزمین شکست خورده و هم تیمور لنگ یه پاشو توی لرستان قدیم از دست داده.
    لرستان سرزمین مفرغ، بلوط و فرهنگ و تمدن ایران زمینه و روستای کاسیان در بخش چغلوندی هم نخستین زادگاه قوم نامدار کاسیت بوده.

  5. لطفاً آدرس و تاریخ های که این بزرگان کرد هم می آیند را اعلام کنید که افراد دیگر هم بتوانند شرکت کنند
    باتشکر

  6. مطمئن باشیداین حضراتی که اینجاجمع شده اندهیچ کدامشان بابچه هایشان لری یالکی صحبت نمی کنندوفقط لرستان وزادگاهشان رامی خواهندبرای گذراندن ایام تعطیلات نوروزی ویاگاه گاهی سفربه استان برای عزیمت به بیشه وگهر! خداوکیلی شماچندنفرازسرمایه داران وکارخانه داران لرستانی رامی شناسیدکه سرمایه هایشان رادراستانهای دیگرویادرمرکزسرمایه گذاری نموده وکارگران وکارمندان غیرلرستانی به کارگیری نموده اند؟!!

  7. خانم یا آقا و. خبرنگار .ممنون که فهمیدم آقای گیل آبادی اطلاعات تاریخیشو از امثال شما گرفته بود. اگه وقت کردی یه کم تاریخ بخون نه رمان

  8. نه ولی نخبه ها را دوست دارم ،اشکالی داره جگر!

  9. همسر من هم نخبه است ، هم کوهدشتی و هم مقیم تهران اما دعوت نشده. یعنی اصلاً خبر این مراسم را من اینجا خواندم.

  10. حقیقتأ در لرستان ، فرهنگی به عنوان نخبه پروری وجود ندارد ! ، مثال واضح آن استفاده وحشتناک از پارتی بازی و فامیل بازی در امور مدیریتی و استخدامی ادارات ، تنها ملاکی که در اینگونه امور به چشم نمیاید توانایی و تخصص افراد است ، والله هر وقت به لرستان سری میزنم از همان ورود به محدوده استان تا انتهای مسیر مقصود که کوهدشت و طرهان باشد جزء ویرانی و بیکاری و بدبختی هیچ مورد دیگری برای دیدن پیدا نمیکنی ، این چه معنی میدهد ؟ ، آیا جزء اینست که این استان از کمترین توجهی به نخبگان و مسئولان لایق محروم است !؟ ، البته باید تا حدودی بروجرد را مستثنی دانست هر چند که آنان اصلا خودشان را لرستانی به حساب امیاورند و داعیه زاگرس نشینی دارند !

  11. عزیزان خیلی دلتون رو به این مباحث خوش نکنید.نماینده های ما تو مجلس تا حالا هیچ گلی به سر شهر ما

    کوهدشت نزدند.تو این شهر نماینده ها می رن مجلس تا یک عده روی بقیه رو کم کنند.نماینده ها میرن مجلس تا

    کادر ادرارات هرچهار سال یکبار عوض بشه.نماینده ها میرن مجلس تا فک و فامیلها برن سرکار.نماینده ها میرن

    مجلس تا بودجه شهر ما برگرده به خزانه دولت.تو این شهر بیکاری بیداد میکنه.هیچ مرکز تفریحی وجود نداره.چند

    وقت پیش یک استخر بعد از شش سال افتتاح شد و یک هفته بعد کاشی هاش از جاشون کنده شدند و استخر به

    تعطیلی کشیده شد.کارمندهای شهرداری و شورای شهر درگیر شکایت و شکایت بازی های خودشون

    هستند.سیمای شهر چه اهمیتی داره.امینت اجتماعی به خاطر بیکاری کم شده.شنیدن صدای گلوله تو این شهر

    یه مساله عادی شده.دعواهای قومی و قبیله ای و بی تفاوتی مسؤولین ناامنی رو تشدید کرده.امان از

    مسؤولینی که برای مردم کاری نمی کنند.نمی دونم تو اون دنیا می خوان چی جواب بدن.البته اگه اعتقادی به این

    مسائل داشته باشند.این جلسات هم که برای نخبه ها میگرن فرمالیته است.همینها اگه بعد از جلسه برن تو یه

    اداره ای براشون تره هم خرد نمیکنن.تو رو خدا خودمون رو گول نزنیم

  12. برادر عزیز اصلا بگو ببینم این جلسه در چه تاریخ ودر چه محلی تشکیل شده من لر مقیم تهران که ازاین جلسه بی خبر میباشم شاید چون نخبه نیستم کسی بمن خبر نداده اقا جان صدها وبلکه هزارها گروه از ترکها در مناطق مختلف تهران دارای اماکنی جهت برگزاری جلسات خود از قبیل حسینیه و…را دارند ما کجا هستیم همین نخبگان ومایه دارها از لر بودن خود انصراف داده ولهجه خود را هم عمل کرده اند میدانیم که به لرهای بختیاری که تقریبا از شمال دورود تا کرانه خلیج فارس سکونت دارند لر بزرگ گفته میشود وبقیه لر ستانیها لر کوچک هستند لرهای بزرگ هم از لر بودن خود حاشا دارند ومی گویند ما بختیاری هسنیم واقعا جای تاسف ان وقت من بدبخت که لر مانده ام میروم تیم فوتبال گهر دورود را تشویق میکنم خوب است من هم بگویم که من لکم واز طایفه بیرالوند م ولی من و امثال من با افتخار می گوییم که لر هستیم وخدا قوم لر را ساده ونجیب خلق کرده

  13. بنده که نخبه نیستم اما گاهی وقتا یه عده با هم رفیق هستن(باندی تشکیل داده اند) و یکدیگر را نخبه خطاب می کنند و برای هم جشنی تشکیل می دهند تا خوش باشن.اگر غیر از این بود این عزیزان اطلاع رسانی می کردند تا نخبگان واقعی حضور داشته باشند.

  14. منم نحبه نیستم ولی میخوام بگمدستهامونو به هم بدیم وبه دولتیها بگیم وقتی اب لرستان رو میفرستید قم ومنطقه رودچارخشکسالی میکنید می گید استانی هم هست ولی در طول سال یادتون میره که در انجا بیکاری فقر فحشا اعتیاد بی خانمانی بیداد میکنه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.